Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:25
Per september ga ik een nieuwe richting op in mijn loopbaan en ga ik starten met een leren-werken traject.

Bij mijn huidige werkgever blijf ik werken tot eind augustus waarna ik in september ga starten met mijn nieuwe uitdaging.

Maar ik heb nu nog ongeveer 170 PLB-uren over, dit zijn de bovenwettelijke vakantie uren in mijn CAO. Dit is ook ruim voldoende om een hele maand vakantie op te nemen, maar in verband met vakantieperiode en krapte op de afdeling is het niet mogelijk dit nu nog op te nemen.

Nu zat ik te denken wat de beste keus zal zijn om hiermee om te gaan. Ik zou per oktober hier kunnen stoppen en de maand september "vrij" kunnen nemen. Of ik ga per september uit dienst en laat alle resterende uren uitbetalen.

Uiteraard is dit niet geheel mijn beslissing en ik ga hiervoor volgende week ook eens langs de HR om te vragen hoe ze hiermee omgaan. Maar ik wilde graag weten wat de voors en tegens van de opties zijn en in hoeverre hier verschil in zit onderaan de streep.

Beste antwoord (via S-te-fan op 25-06-2016 21:31)

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 12:55
zelf in vergelijkbare situatie gezeten. Heb toen 1 maand verlof gepakt bij de ene werkgever. En die "vrije"maand ben ik al gestart bij de andere werkgever. (wel rekening gehouden met loonheffing.)

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon uit dienst wanneer je stopt en uren laten uitbetalen.
Waarom moeilijk doen en gelijktijdig twee werkgevers hebben?
Qua belasting maakt het niets uit: inkomsten zijn inkomsten, of het nu uit salaris of uit vakantie-uren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:40
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:34:
Qua belasting maakt het niets uit: inkomsten zijn inkomsten, of het nu uit salaris of uit vakantie-uren komt.
Kleine nuance hierbij (omdat dit toch heel erg vaak niet goed begrepen wordt): bij de uitbetaling kan het zijn dat dit soort bijzondere uitkeringen tegen een hoger tarief wordt belast (daar komt dus het verhaal vandaan dat je hier meer belasting over betaalt), maar bij je aangifte inkomstenbelasting wordt dat gewoon weer rechtgetrokken en als je teveel belasting hebt betaald, krijg je dat netjes terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:25
anboni schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:43:
[...]

Kleine nuance hierbij (omdat dit toch heel erg vaak niet goed begrepen wordt): bij de uitbetaling kan het zijn dat dit soort bijzondere uitkeringen tegen een hoger tarief wordt belast (daar komt dus het verhaal vandaan dat je hier meer belasting over betaalt), maar bij je aangifte inkomstenbelasting wordt dat gewoon weer rechtgetrokken en als je teveel belasting hebt betaald, krijg je dat netjes terug.
Zeker als je tegelijkertijd 2 werkgevers hebt, kan er maar 1 de heffingskorting berekenen. Dan zal het verschil tussen meteen uitbetalen en een maand later uitbetalen niet zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:34:
Gewoon uit dienst wanneer je stopt en uren laten uitbetalen.
Waarom moeilijk doen en gelijktijdig twee werkgevers hebben?
Vakantie uitbetalen is geen pensioengevend salaris (en wat andere kleine premies). Scheeld je dus ook nog iets geld (gezien je van je pensioenpremie toch nooit meer wat terug ziet :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Ik dacht ook inderdaad dat er nog wel wat verschil in zat, maar dat lijkt dus nog wel mee te vallen. Wellicht is dan inderdaad gewoon de makkelijkste (en waarschijnlijk voor mijn werkgever de reguliere keuze) om mijn uren uit te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
En over de maand dat je vakantie neemt bouw je nieuwe vakantie rechten op, en inderdaad pensioen, en ander uitkeringen etc. Dus een maand vakantie opnemen is gunstiger dan de uren uit laten betalen.

Let er inderdaad wel op dat je mogelijk wat extra belasting moet betalen aan het eind van het jaar omdat je overlappende heffingskorting kan hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
zelf in vergelijkbare situatie gezeten. Heb toen 1 maand verlof gepakt bij de ene werkgever. En die "vrije"maand ben ik al gestart bij de andere werkgever. (wel rekening gehouden met loonheffing.)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Dit is ook wat ik nu ga doen, heb het bij personeelszaken gevraagd en zij raden mij dit ook aan. Verlofaanvraag gaan ze toch wel goedkeuren want ik ben hoe dan ook per 1 september weg.

Reden is inderdaad dat ik nog vakantiegeld en eindejaarsuitkering opbouw en uitbetaling van vakantieuren wordt toch iets zwaarder belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Precies. De maand erna is dan ook nog leuk aangezien dan je vakantiegeld en eindejaarsuitkering al worden uitbetaald. Enige wat je moet doen is even rekening houden met loonheffing. Desnoods bij je nieuwe baas aangeven dat eerste maand geen loonheffingskorting toegepast mag worden en de 2de maand wel. Situatie anders even toelichten en dan moet dat geen probleem zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Klopt, heb een dat belastingformulier gekregen. Kan daarop gewoon invullen per wanneer de loonheffing in moet gaan. Dus dat doe ik dan per 1 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik ben zelf net vrij adhock gewisseld van werkgever. 1 juni gestart bij de nieuwe en uit dienst bij de oude per 1 juli. Bij de nieuwe werkgever op het loonheffing formulier aangegeven per 1 juli loonheffing inhouden. Dit op advies de belasting adviseur.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Het is ook geen ramp om t formulier niet in te vullen en beide loonheffingskorting te hebben maar dan moet je volgend jaar bij de belastingaangifte dat verschil terugbetalen... Kost je hoop gedoe dus beter zo regelen.

...

Pagina: 1