Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgem
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03-2023
Mijn vraag:

Het bedrijf waar ik werk gaat verhuizen. In het sociaal plan is onderstaande tekst opgenomen:

8.6 Reistijd
Indien de werknemer, als gevolg van de organisatiewijziging te maken krijgt met een
verandering van standplaats, dan plegen werknemer en werkgever overleg over
consequenties van de wijziging van de standplaats. Als blijkt dat de reistijd voor woonwerkverkeer
toeneemt met meer dan 50% tot minimaal drie kwartier, dan kan werknemer
deze 50% extra reistijd gedurende 6 maanden aanmerken als werktijd. Deze
reistijd/werktijd wordt daadwerkelijk ingezet op de werkdagen en kan niet worden uitbetaald
of opgespaard tot extra verlof.
.

Moet die 45 minuten gelezen worden voor een enkele reis of totale toename over een dag. In mijn geval ga ik van 7 minuten nu naar 45 minuten straks voor een enkele reis. Bij enkele reis ben ik de sjaak, bij een retour ben ik het op zich ook, maar wordt ik deels gecompenseerd. ;)

Beste antwoord (via mindgem op 14-06-2016 22:03)

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 10:28
Maar je voldoet toch sowieso aan de voorwaarden tot compensatie, of zie ik nou iets over het hoofd?

De eisen:
  • Reistijd neemt toe met meer dan 50%
  • Reistijd is nu minimaal drie kwartier
7 naar 45 minuten > 50% en 45 minuten >= drie kwartier

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zo'n regeling heb je helaas weinig aan, want wat als je werk niet meer op tijd klaar hebt? Juist, dan ga je of overwerken of je wordt aangesproken door je leidinggevende dat je je werk onvoldoende doet.

Maar balen dat je "ineens" geconfronteerd wordt met 2x 40 minuten langere reistijd! Ongeacht of dit gecompenseerd wordt, is dit natuurlijk gewoon k**!

Al enig idee hoe je die langere reisafstand gaat doen? Kan me voorstellen dat je <10 minuten wellicht op de fiets doet met mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37
Aangezien 'enkele reis' niet genoemd staat, zou ik het tot nader order lekker in je eigen voordeel uitleggen.
Wel hopen dat je werkgever niet gaat aantonen dat het bijv 44 minuten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
Er staat dat de reistijd (is in principe altijd enkele reis) met minimaal 50% moet toenemen tot 3 kwartier. Aangezien je reistijd nu toeneemt met grofweg 550% en inderdaad toegenomen is tot drie kwartier kom je volgens mij gewoon in aanmerking om elke dag 2x 38 min eerder naar huis te gaan dan je nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Beetje raar omschreven, met name het "deze 50% extra reistijd". Hoe werkt dat als je zoals in jouw geval heel veel meer dan 50% extra reistijd hebt? Mag je dan nog steeds maar de 50% extra verrekenen met je uren? Dus in jouw geval 50% van 7 minuten?

Denk dat de sleutel hoe dan ook ligt in "dan plegen werknemer en werkgever overleg over
consequenties van de wijziging van de standplaats".

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:48

Dido

heforshe

mindgem schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:54:
Moet die 45 minuten gelezen worden voor een enkele reis of totale toename over een dag. In mijn geval ga ik van 7 minuten nu naar 45 minuten straks voor een enkele reis. Bij enkele reis ben ik de sjaak, bij een retour ben ik het op zich ook, maar wordt ik deels gecompenseerd. ;)
Wat maakt dat uit?

Jij komt op 45 minuten enkele reis, dus je voldoet aan de eis als ze enkele reis bedoelen, en uiteraard ook als ze totale reistijd bedoelen.

Ik zou me inderdaad meer afvragen wat "deze 50%" betekent, want dat klinkt alsof je per dag 2 * 3,5 minuut eerder naar huis mag 8)7

Dat klinkt raar, want dat betekent dat mensen die er relatief veel op achteruit gaan relatief weinig compensatie krijgen. Iemand die van 30 naar 45 minuten gaat zou 30 minuten per dag terugkrijgen, iemand die van 1 naar 45 gaat zou een minuut per dag krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dido op 14-06-2016 16:22 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 10:28
Maar je voldoet toch sowieso aan de voorwaarden tot compensatie, of zie ik nou iets over het hoofd?

De eisen:

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 22:50
Als blijkt dat de reistijd voor woonwerkverkeer
toeneemt met meer dan 50% tot minimaal drie kwartier.

Ik lees dit toch eigenlijk als: Als de nieuwe reistijd beneden de 45 minuten blijft, kan de werknemer niet 50 percent van deze tijd als werktijd aanmerken.

Dat woordje minimaal hebben ze er echt niet voor niks ingezet.
(blijft nog onduidelijk als ze het hebben over minimaal 45 minuten extra reistijd of minimaal 45min totale reistijd.)

En wat verwachten ze nou van werknemers?
Je kunt deze tijd niet uitbetalen en ook niet voor extra verlof gebruiken? Dus hoe wil je het gebruiken?
Je moet toch gewoon de volle werkdag aanwezig zijn lijkt me?
Of mag je later aankomen en eerder weggaan? Lijkt me sterk.

Beetje maffe tekst.

[ Voor 8% gewijzigd door bangkirai op 14-06-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

met "tot minimaal 45 minuten" bedoelen ze natuurlijk dat als je van 10 minuten naar 15 minuten fietsen gaat, dat je dan geen recht hebt op compensatie. In dit geval heb je dus imho wel degelijk recht op compensatie. In zoverre je over compensatie kunt spreken :X

Want in dit geval gaat het imho om 3.5 of 7 minuten minder werken per dag. Het cruciale punt waar je vraag niet over lijkt te gaan is namelijk "deze 50% extra reistijd". En aangezien je nu 7 minuten zegt te reizen (enkele reis), dan is je compensatie in werktijd (voor een periode van 6 maanden) dus 3.5 OF 7 minuten per dag, niet in geld uit te keren maar alleen te verrekenen via reistijd-voor-werktijd. Ik gok dat je in beide gevallen die 3.5 minuut wel kunt overzien ;)

[ Voor 30% gewijzigd door naitsoezn op 14-06-2016 20:22 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P1nGu1n schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:21:

De eisen:
Ja, de regel dat je deze 50% extra reistijd gecompenseerd krijgt en dat is dus 3.5 minuut per reis ipv 38 minuten per reis. Dat zal ongetwijfeld niet bedoeld worden, maar het staat er wel. Belooft veel goeds voor de rest van het sociale plan.

Overigens schiet je met 2x 38 minuten compensatie helemaal niets op. Hetzelfde werk moet toch af en het is maar voor een beperkte duur. Als je dan nog jaloers ingestelde collega's hebt dan krijg je het ook nog te horen ook als je dat uur eerder weggaat. Doekje voor het bloeden dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2016 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
dan plegen werknemer en werkgever overleg over consequenties van de wijziging van de standplaats.
Woon-werkverkeer vergoeding vast laten leggen. Nu krijg je waarschijnlijk niets (want binnen 7 minuten en waarschijnlijk op de fiets) maar binnenkort ben je 45 minuten onderweg (naar schatting 30-40km met de auto). Dat gaat je een behoorlijke kostenpost opleveren.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgem
Arthas schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:27:
[...]

Woon-werkverkeer vergoeding vast laten leggen. Nu krijg je waarschijnlijk niets (want binnen 7 minuten en waarschijnlijk op de fiets) maar binnenkort ben je 45 minuten onderweg (naar schatting 30-40km met de auto). Dat gaat je een behoorlijke kostenpost opleveren.
Ja uiteraard heeft men daar ook over nagedacht en tot een zeer royale uitkomst gekomen van 19 centjes per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgem
P1nGu1n schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:21:

De eisen:
Ik ga hem ook zo maar uitleggen. Deze past mij wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 22:50
Trouwens grappig, er staat niet in, waarmee je een bepaalde reistijd maakt.

hint: goede stevige betaalde wandeling in de ochtend en in de middag is best gezond :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
bangkirai schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:31:

hint: goede stevige betaalde wandeling in de ochtend en in de middag is best gezond :D
Wel een goed punt. Collega woont bijvoorbeeld op een uur rijden van het werk.
Maar hij heeft geen auto en met het OV is het ruim 2 uur.

Al zul je wel met een goed argument moeten komen als je niet het snelste vervoersmiddel pakt.
Maar het argument "de eigen auto kost mij meer dan de 19ct per km vergoeding" lijkt mij al een prima argument.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgem
bangkirai schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:31:

Zou dan eerder denken aan de fiets. Pak ik nu ook voor mijn woon-werk soms, dus ja dan is het een behoorlijke plus 40 km enkele reis op de fiets.
Pagina: 1