Ubuntu 16.04 Intel HD graphics desktop raar kleuren palet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00
Mijn vraag
Mijn Elementary Luna met laatste Kodi update, werkte niet helemaal meer lekker dus ik ben van scratch begonnen met een verse Ubuntu 16.04. Tijdens de live boot viel met al op (niet te missen): de kleuren waren helemaal off. Ik dacht dat een driver update het wel zou fixen. Maar nee. Na de installatie en de eerste boot was het nog steeds zo (zie afbeelding). Maar, als ik het scherm lock en daarna weer inlog, is het beeld wel goed. Na het locken zie je het lockscreen een paar keer verversen en dan is het wel goed. Na het inloggen is de beeld dan ook zoals het zou moeten zijn.
De driver die geladen is lijkt wel te werken (anders ook geen beeld na het opnieuw inloggen natuurlijk). Maar waarom pas nadat het scherm een keer gelocked is. Het blijft daarna ook goed, tot de volgende reboot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uOn9rcLz72XdQEF7thitog4m/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i45wIFFDiiSPgC4ubNp7W74r/full.jpg

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Ubuntu 16.04
  • Proc: Intel Core i3 530
  • Moederboard: Gigabyte GA-H55M-USB3
  • Geheugen:Geil DDR3 4GB
  • Harddisk: WD 2TB, 64 MB
  • SSD: Samsung 840: 128GB
  • DVD brander: LG GH22NS
  • voeding: Nexus Value 430
  • Panasonic 42"plasma verbonden op DVI out van mobo, naar HDMI tv
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google komt met suggesties voor Nvidia problemen, maar helaas geen Intel issue. Heb geprobeerd additional drivers in te stellen via het software menu. Maar ook dat bood geen uitkomst.

Stay safe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:03
Zo te zien is je eerste plaatje in 16 of 256 kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat voelt als een driver bug, ik zou eens in de Ubuntu bug database zoeken of dit een bekende bug is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00
Dank. Kleurdiepte daar kan ik ook even wat gerichter mee zoeken.

Stay safe