M2 SSD wil niet als bootschijf in MSI Z77A-G45

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Topicstarter
Samenvatting

Samsung SM951+PCI-E card wordt wel herkend door MSI Z77A-G45 moederbord, maar kan er niet van booten met UEFI

Probleem

Ik heb een MSI Z77A-G45 moederbord met Crucial M4 SSD en Win7. Werkt voortreffelijk. Aangezien ik wilde upgraden een Samsung SM951 gekocht, samen met een Delock PCI-E express card om mijn M2 SSD aan te kunnen sluiten.

Boel aangesloten, en de M2 wordt gezien in windows als extra schijf, en werkt gewoon. Nu wil ik upgraden naar Win10.
  • USB bootdisk met Win10aangemaakt.
  • Oude crucial M4 losgetrokken.
  • Bios geupdate.
  • UEFI boot aangezet.
De installatieprocedure van win10 op de M2 SSD gaat goed! (SSD wordt gezien, en ik kan er win10 op installeren. Dat is al een groot probleem bij veel mensen op internet)
Als ik vervolgens de USB bootdisk verwijder, wil mijn systeem niet booten van de M2.

Wat heb ik al geprobeerd:
  • Bios update
  • Internet nagezocht. Voornamelijk problemen dat een M2 SSD niet geselcteerd kan worden om Windows op te installeren. Dat had ik eerst ook, maar met alle andere randappartuur lostrekken is dat opgelost
  • Bios reset
  • Spelen met instellingen in bios
  • Bios reset
  • Google search
Hulp wordt gewaardeerd :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Beste antwoord (via Sparhawk op 14-06-2016 22:07)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er is een bios mod nodig.
Daar was een topic over, maar ben het kwijt, een google search levert me snel zoiets, maar je moet misschien even verder zoeken
http://www.win-raid.com/t...stems-from-Series-up.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Met de USB stick erin start ie dan de installatie of de geinstalleerde win10 ?
Heb je de juiste disk geselecteerd in de bios om van op te starten ?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
eheijnen schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:43:
Met de USB stick erin start ie dan de installatie of de geinstalleerde win10 ?
Heb je de juiste disk geselecteerd in de bios om van op te starten ?
Met de USB stick start die de installatie van win10, en voltooit die ook. Alleen als ik daarna ga rebooten, en de usb stick verwijder kan ik niet booten.

Ik heb in het bios UEFI HDD geselecteerd, ik kan de M2 verder niet speifiek selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
De Z77 chipset ondersteunt toch geen NVMe? Dan is het een beetje een toss-up of het kan werken. Eigenlijk niet dus, maar sommige SSD's kunnen dit dan toch. Zo kon ik zelfs booten van mijn nieuwe Samsung 950 Pro op mijn oude P6X58D Premium moederbord! (met PCIe adapter). Maar dat komt omdat de 950 zelf een stukje BIOS aan boord heeft waarmee hij toch van oude systemen kan booten! Normaal gesproken gaat het dan eigenlijk gewoon niet.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Sparhawk schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:45:
[...]

Met de USB stick start die de installatie van win10, en voltooit die ook. Alleen als ik daarna ga rebooten, en de usb stick verwijder kan ik niet booten.

Ik heb in het bios UEFI HDD geselecteerd, ik kan de M2 verder niet speifiek selecteren.
Vaak hebben zulk soort controllers zelf een bios. Te benaderen tijdens de POST. Die PCI-E kaart heeft die een instelling / bios-optie om die als bootable / bootdevice in te stellen ?
Welke kaart heb je precies ?

[ Voor 7% gewijzigd door eheijnen op 14-06-2016 12:00 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Het kan ook liggen aan dat de drivers (nog) niet geladen zijn tijdens het booten. Dit is ook de reden waarom ik uberhaupt af zou raden een M.2 schijf te gebruiken als boot disk, omdat zelfs als de drivers wel werken heb je er bij het booten weinig profijt van omdat het laden van de drivers ook tijd kost.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Nycrea schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:48:
Het kan ook liggen aan dat de drivers (nog) niet geladen zijn tijdens het booten.
Um, nee. Het NVMe stukje om mee te kunnen booten zit in de BIOS. Als de SSD eenmaal opgestart is, neemt de Windows NVMe driver het over (default geinstalleerd op Win 10).

N.B. Ik zie dat de OP Win 7 gebruikt. @OP: Je hebt toch sowiesie wel NVMe drivers geinstalleerd, toch?!

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
albatross schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:45:
De Z77 chipset ondersteunt toch geen NVMe? Dan is het een beetje een toss-up of het kan werken. Eigenlijk niet dus, maar sommige SSD's kunnen dit dan toch. Zo kon ik zelfs booten van mijn nieuwe Samsung 950 Pro op mijn oude P6X58D Premium moederbord! (met PCIe adapter). Maar dat komt omdat de 950 zelf een stukje BIOS aan boord heeft waarmee hij toch van oude systemen kan booten! Normaal gesproken gaat het dan eigenlijk gewoon niet.
Z77 is oud, en ondersteunt vziw geen NVNE. Hoe kom ik erachter of mijn 951 ook zo'n stukje BIOS code aan boord heeft?
eheijnen schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:47:
[...]

Vaak hebben zulk soort controllers zelf een bios. Te benaderen tijdens de POST. Die PCI-E kaart heeft die een instelling / bios-optie om die als bootable / bootdevice in te stellen ?
Welke kaart heb je precies ?
Nee, kaart heeft geen bios. El cheapo kaartje
albatross schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:54:
[...]

Um, nee. Het NVMe stukje om mee te kunnen booten zit in de BIOS. Als de SSD eenmaal opgestart is, neemt de Windows NVMe driver het over (default geinstalleerd op Win 10).

N.B. Ik zie dat de OP Win 7 gebruikt. @OP: Je hebt toch sowiesie wel NVMe drivers geinstalleerd, toch?!
Ik heb voor windows7 een hotfix moeten installeren voordat de drive herkend werd. Als je goed leest, zul je zien dat ik probeer Win10! op de M2 te installeren, omdat ik al begrepen had dat ie misschien niet helemaal compatibel met Win7 zou zijn

Nog even voor alle duidelijkheid. Ik kan Win10 wel! installeren op de NVMe SM951. Tijdens de installatie vanaf USB wordt die schijf gezien (door de windows10 installer), en kan ik partities maken, en dus windows installeren. Hij is alleen niet zichtbaar / niet benaderbaar als bootschijf via UEFI!

(en met dat hele UEFI heb ik dus nog geen ervaring :X )

Dank voor alle reacties zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Sparhawk schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:39:
[...]

Z77 is oud, en ondersteunt vziw geen NVNE. Hoe kom ik erachter of mijn 951 ook zo'n stukje BIOS code aan boord heeft?

[...]

Nee, kaart heeft geen bios. El cheapo kaartje

[...]

Ik heb voor windows7 een hotfix moeten installeren voordat de drive herkend werd. Als je goed leest, zul je zien dat ik probeer Win10! op de M2 te installeren, omdat ik al begrepen had dat ie misschien niet helemaal compatibel met Win7 zou zijn

Nog even voor alle duidelijkheid. Ik kan Win10 wel! installeren op de M2. Tijdens de installatie vanaf USB wordt die schijf gezien, en kan ik partities maken, en dus windows installeren. Hij is alleen niet zichtbaar / niet benaderbaar als bootschijf via UEFI!

(en met dat hele UEFI heb ik dus nog geen ervaring :X )

Dank voor alle reacties zover
Moet hem dan toch in de UEFI BIOS zitten in combinatie met die pci-e-kaart.
Je kunt kijken of er een adapter te krijgen is die als compatible met dit Mobo wordt aangeduid.
De oude kun je nog terug sturen binnen twee weken na aankoop.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
eheijnen schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:44:
[...]

Moet hem dan toch in de UEFI BIOS zitten in combinatie met die pci-e-kaart.
Je kunt kijken of er een adapter te krijgen is die als compatible met dit Mobo wordt aangeduid.
De oude kun je nog terug sturen binnen twee weken na aankoop.
Aan die adapter zal het zo goed als zeker niet liggen. Dat is gewoon een PCIe x4 opsteek-kaartje (M.2 is per slot van rekening ook gewoon PCIe: daar was het immers voor gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
albatross schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:46:
[...]

Aan die adapter zal het zo goed als zeker niet liggen. Dat is gewoon een PCIe x4 opsteek-kaartje (M.2 is per slot van rekening ook gewoon PCIe: daar was het immers voor gemaakt).
Dat was ook hoe ik het begrepen had, een simpel doorgeefluik.... Nu het booten nog .. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
albatross schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:46:
[...]

Maar waarom ziet die Bios, die hij al heeft ge-upgrade, dan die Disk niet ?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Daar was een topic over, maar ben het kwijt, een google search levert me snel zoiets, maar je moet misschien even verder zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Sparhawk schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:39:
[...]

Het vervelende antwoord: door te kijken of je ermee kan booten. :P Dat is overigens ook niet 100% waterdicht, want bij sommige moederborden zal het simpelweg nooit gaan werken, ongeacht wat de SSD zelf kan. Google maar eens op 'Z77' en 'NVMe'. Er zijn zat sites die beweren het toch werkend te krijgen.

Dat stukje 'hulp' BIOS van de Samsung 950 Pro is ongedocumenteerd overigens: sommige lieden op overclockers.net hadden uitgevonden dat het er (kennelijk) op zat, simpelweg omdat je er zonder BIOS NVMe support nooit van had kunnen booten. Maar Samsung heeft zich er nooit officieel over uitgelaten (dat ik weet).
Nog even voor alle duidelijkheid. Ik kan Win10 wel! installeren op de NVMe SM951. Tijdens de installatie vanaf USB wordt die schijf gezien (door de windows10 installer), en kan ik partities maken, en dus windows installeren. Hij is alleen niet zichtbaar / niet benaderbaar als bootschijf via UEFI!
Dat ie je schijf herkent (en je er dus op kunt installeren) zegt niets; althans niet over de mogelijkheid om er van te kunnen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:52:
Whow, dit ziet er goed uit, dank!
Zit nu op mijn werk, vandaar de snelle responses :P, vanavond thuis maar even op mijn gemak doorlezen.
albatross schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:58:
Dat ie je schijf herkent (en je er dus op kunt installeren) zegt niets; althans niet over de mogelijkheid om er van te kunnen booten.
Hehe, daar ben ik ook achter, en is dus ook precies de reden van dit topic.... :-)

[ Voor 24% gewijzigd door Sparhawk op 14-06-2016 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Sparhawk schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:00:
[...]

Whow, dit ziet er goed uit, dank!
Zit nu op mijn werk, vandaar de snelle responses :P, vanavond thuis maar even op mijn gemak doorlezen.

[...]

Hehe, daar ben ik ook achter, en is dus ook precies de reden van dit topic.... :-)
Mss nog interessant hier naar te kijken:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=254837.0

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Nycrea schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:48:
Het kan ook liggen aan dat de drivers (nog) niet geladen zijn tijdens het booten. Dit is ook de reden waarom ik uberhaupt af zou raden een M.2 schijf te gebruiken als boot disk, omdat zelfs als de drivers wel werken heb je er bij het booten weinig profijt van omdat het laden van de drivers ook tijd kost.
Er moeten altijd drivers geladen worden of het nou om een HDD/SSD of M2 gaat, dus dat is een beetje onzin. Een M2 SSD is doorgaans sneller als een HDD dus zal hij ook sneller booten. Het gaat erom of je moederbord booten van die dingen ondersteunt, zoals je vroeger moederborden had die niet van USB konden booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
revertive schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:52:
[...]

Er moeten altijd drivers geladen worden of het nou om een HDD/SSD of M2 gaat, dus dat is een beetje onzin. Een M2 SSD is doorgaans sneller als een HDD dus zal hij ook sneller booten. Het gaat erom of je moederbord booten van die dingen ondersteunt, zoals je vroeger moederborden had die niet van USB konden booten.
Ja, dat stukje dat Nycrea schreef over drivers die 'te laat' geladen zouden kunnen worden, dat was inderdaad een beetje onzin. En eerlijk gezegd ook zijn advies om niet van een NVMe device te booten.

Nou is het inderdaad wel zo dat booten van een NVMe device over het algemeen ietsje trager gaat (het wachten in de post totdat de schijf gaat booten). Daar is op overclockers.net al vaak over gespeculeerd, maar ik ben nooit een duidelijke verklaring tegengekomen. Let wel, we hebben het hier over een 1 of 2 secondes langer durende post (eigenlijk totaal verwaarloosbaar, dus). Maar als je eenmaal van zo'n NVMe SSD opgestart bent, dan wil je nooit meer terug. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:52:
Ok, stoute schoenen aangetrokken en volgens die website mijn een self made bios in elkaar geprutst, en die ook geflashed. Na wat bidden en een reboot, werkt het nu super :)

Tip, registreer je even op de website, dan zie je ook de plaatjes.

Vergeet ook niet je clear defaults weer te doen na het flashen, anders loop je weer tegen andere issues aan.
Dank allen, en speciaal Reepje, voor de oplossing _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Sparhawk schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:10:
[...]

Ok, stoute schoenen aangetrokken en volgens die website mijn een self made bios in elkaar geprutst, en die ook geflashed. Na wat bidden en een reboot, werkt het nu super :)

Vergeet ook niet je clear defaults weer te doen na het flashen, anders loop je weer tegen andere issues aan.
Dank allen, en speciaal Reepje, voor de oplossing _/-\o_ _/-\o_
Mooi om the horen dat het nu werkt.

Misschien interessant om dit aan MSI door te spelen zodat ze dit in een BIOS update verwerken.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Sparhawk schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:10:
[...]

Puike actie van je. Ik had het zelf waarschijnlijk niet aangedurfd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
albatross schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:04:
[...]

Puike actie van je. Ik had het zelf waarschijnlijk niet aangedurfd. :)
Ik wilde eigenlijk een nieuw systeem kopen, maar zag geen reden voor een upgrade. Heb dus ( achteraf ) tegen mijn vrouw gezegd, dat als het mis zou gaan ik wel een nieuw systeem nodig zou hebben..... Win- Win >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
Sparhawk schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:32:
[...]

Ik wilde eigenlijk een nieuw systeem kopen, maar zag geen reden voor een upgrade. Heb dus ( achteraf ) tegen mijn vrouw gezegd, dat als het mis zou gaan ik wel een nieuw systeem nodig zou hebben..... Win- Win >:)
Famous last words.......

De bios die ik zelf gemaakt had bleek instabiel. Meerdere malen flashen van het origineel heeft het niet verholpen, sterker nog, het systeem zit in een bootloop vast. ( Geen piepjes, maar ook geen beeld). Ben al 3 dagen bezig geweest dat te verhelpen, maar MSI en biossen schijnt niet geweldig te zijn...

Nu dus maar een Core I5 6600K gehaald, met mobo en geheugen :*) maar dat is wel een slechte manier om dit probleem op te lossen..... :(

bezint eer ge begint met het flashen van custom biossen :o

Pagina: 1