Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Tweakers,

Ik heb een jaar lang gefotografeerd met een Nikon D5300 + Tamron 150-600mm lens. Daarbij fotografeer ik voornamelijk vliegtuigen (wat verrassend met zo'n nickname ;) ). Ik heb echter vanaf het begin al spijt gehad dat ik geen Canon heb gekocht. Dit met als hoofdreden dat er voor Canon meer en beter betaalbare lenzen te koop zijn. Het valt mij op dat met name de Nikon lenzen steeds duurder en duurder worden. Dat is ook de reden geweest dat ik destijds voor de Tamron 150-600mm ben gegaan, en niet voor een equivalent van Nikon.

Maar goed, ik heb recentelijk de mogelijkheid gekregen om mijn huidige set voor minimaal verlies in te ruilen wat betekent dat ik nu weer cameraloos ben maar wel kan gaan voor wat ik initieel eigenlijk al wilde.

Dan rest de vraag waar ik dan het beste in kan investeren: de body of de lens. Mijn budget ligt tussen de 1500 en de 2000 euro. Dit is ruim gemeten, maar ik wil graag het best mogelijke kopen binnen mijn budget en niet ergens induiken zoals ik destijds heb gedaan met de Nikon.

Qua body twijfel ik tussen de volgende:
pricewatch: Canon EOS 80D body Zwart (860,-)
pricewatch: Canon EOS 70D Body Zwart (700,-)
pricewatch: Canon EOS 760D Body Zwart (540,-)
Ik heb de prijzen toegevoegd waarvoor ik de body kan kopen.

Als ik het gelijk goed zou willen doen dan is de 80D waarschijnlijk de beste keus. Meer megapixels (niet heel boeiend), meer focuspunten (45 vs 19) en een betere processor om maar wat te noemen. Maar het is de vraag of die verschillen 150 euro meer waard zijn.

De 760D daarentegen is volgens mij meer een entry-level DSLR en de 70/80D voor wat meer gevorderde gebruikers. Dit blijkt ook uit de verschillen tussen de 760D enerzijds, en de 70/80D anderzijds. Laatstgenoemde hebben in ieder geval een betere batterij en betere autofocus. Ook de bouwkwaliteit is schijnbaar beter.

Afijn, dan de lenzen.

pricewatch: Canon EF 70-200mm f/4L USM (500,-)
pricewatch: Canon EF 70-200mm f/4L IS USM (900,-)
pricewatch: Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM (1000,-)
pricewatch: Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 VC USD (Canon) (740,-)
pricewatch: Canon EF 400mm f/5.6L USM (1000,-)
pricewatch: Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO DG OS HSM (Canon) (820,-)

Veel mm's is natuurlijk super fijn voor vliegtuigspotten. Echter merkte ik dat 600mm vaak overkill was en eigenlijk 9/10x vrij onnodig. Er zit 1 prime in mijn lijstje, maar wellicht is het toch beter om voor een zoomlens te gaan omdat je bij een prime lens eigenlijk verplicht bent ook nog een extra lens erbij te kopen en dat laat mijn huidige budget vooralsnog even niet toe.

De vraag is nu eigenlijk: waarin kan ik het beste investeren? Gelijk een toplens kopen, of toch gaan voor de beste body? Of is het beter om er tussen in te gaan zitten en een combinatie van de 2 te zoeken?

Alvast dank voor het lezen, alle tips en/of opmerkingen worden gewaardeerd!

edit: Wat betreft de prijzen, ik importeer mijn camera-apparatuur altijd aangezien dit een slok op een borrel scheelt qua prijs.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:16
Kijk ook even naar de EF 300 mm F4 L IS, die kan je combineren met een 1.4 extender, heb je een 300 F4 en een 400 F 5.6

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
De prijzen voor de 80D lijken een beetje Canon Store prijzen ;) In elk geval niet de reguliere winkelprijzen.

Voor die prijzen zou ik kiezen voor de 80D en dan bijv. de Tamron welke je nu al hebt. Een zoomlens is wat makkelijker voor jouw fotografie. De 70-200 zou ik alleen voor de 2.8 versie kiezen omdat je dan met een teleconverter nog veel licht overhoudt. Alle 70-200 versies zijn goed en degelijk. Ik zou altijd voor IS kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
PageFault schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:23:
De prijzen voor de 80D lijken een beetje Canon Store prijzen ;) In elk geval niet de reguliere winkelprijzen.

Voor die prijzen zou ik kiezen voor de 80D en dan bijv. de Tamron welke je nu al hebt. Een zoomlens is wat makkelijker voor jouw fotografie. De 70-200 zou ik alleen voor de 2.8 versie kiezen omdat je dan met een teleconverter nog veel licht overhoudt. Alle 70-200 versies zijn goed en degelijk. Ik zou altijd voor IS kiezen.
Bij Canon kost 'ie dik 1200 euro toch? :)

En IS lijkt mij inderdaad wel belangrijk. Denk ook wel dat ik dat ga missen, maar wel aanzienlijk duurder.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:30
Misschien rare vraag maar wat mis je nu met je huidige camera en lens?
Volgens mij is dat antwoord op je vraag of je voor een body of lens moet gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Jewest op 14-06-2016 12:02 ]

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Jewest schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:00:
Fatsoenlijke uitbreid/upgrademogelijkheden. Met een Canon body heb je m.i. meer mogelijkheden, ook op de lange termijn.

[ Voor 4% gewijzigd door London op 14-06-2016 12:01 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jewest schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:00:
Vooral een late vraag: de camera is al doorverkocht. Met dit soort aankooptarieven zou ik zelf voor 80d gaan + tamron. Of heb je ook mooie prijzen voor de Canon 100-400 of Sigma 120-400mm?

Tip : discussies in Het grote Canon EF(-S) mount objectieven-topic 2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:30
Planespotter schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:01:
[...]
Fatsoenlijke uitbreid/upgrademogelijkheden.
Volgens mij heb je dit met nikon ook, en bij canon kun je ook je jaar salaris doneren voor het high end spul.
(been there done that)

Ik ben zelf begonnen met een canon 450D en een 18-200 lens.
Toen glas verbeterd, want in mijn optiek vergaat glas niet, je body wel.
Volgend jaar is er altijd weer een betere body.

Mijn advies is om te kijken, wat wil ik anders aan mijn huidige nikon set?
Je gaat met 2000 euro echt niet een droomset neerzetten, het is altijd een compromis.
Geld tegen kwaliteit, en 2 keer betere kwaliteit kost 10 keer zoveel (en dat is als je geluk hebt)

Hou er rekening mee dat dit mijn mening is.
Mijn advies is, pak je camera en ga vliegtuigen fotograferen.
Kom thuis en kijk dan wat je wilt veranderen aan je huidige set, misschien is dan een nikon lens niet eens zo'n slechte optie. ;)

Misschien is het verstandig om de lens + body die je op het oog hebt eerst te huren zodat teleurstelling voorkomen kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jewest op 14-06-2016 12:27 . Reden: toevoeging huren. ]

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
De grote vraag is: Hoeveel millimeter heb je nodig? Merkte je met de Tamron 150-600 dat je aan 200 of 300 al genoeg had? Of was je echt blij met de 400 en 500 mm? Of zat je soms met 600 pas goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Planespotter schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:57:
[...]

Bij Canon kost 'ie dik 1200 euro toch? :)

En IS lijkt mij inderdaad wel belangrijk. Denk ook wel dat ik dat ga missen, maar wel aanzienlijk duurder.
Nee, meer de ruim 800 euro die jij aankaart. Reguliere prijs is net geen 1200 :+

70-200 lenzen worden ook wel 2e hands aangeboden. Is dat nog een optie?

Ik weet niet hoe snel de autofocus van de Tamron 70-200mm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Balance schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:29:
[...]

De grote vraag is: Hoeveel millimeter heb je nodig? Merkte je met de Tamron 150-600 dat je aan 200 of 300 al genoeg had? Of was je echt blij met de 400 en 500 mm? Of zat je soms met 600 pas goed?
Nouja, dat ligt natuurlijk geheel aan de plek waar je staat. Soms had je 600mm nodig, maar over het algemeen had ik aan 400mm meer dan genoeg. Dat was wat mij betreft ook wel de sweet spot voor die lens.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Als je 400mm nodig hebt is het dus vrij zinloos om iets van een 70-200 te kopen. En als je dan toch meer nodig hebt is het antwoord eigenlijk heel simpel: Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary.

Doe daar een leuke Canon (70D of 80D) of Nikon (7100D of 7200D) body bij, en klaar is kees. De Nikons gaan je betere kwaliteit opleveren, maar de keus is natuurlijk aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:01
Ik zou hoe dan ook meer investeren in de lens dan de body. De bodies waar je naar kijkt zijn ook goedkoper dan een goede zoomlens. Als je zegt dat je 400 mm wel vaak gebruikt zou ik geen kortere lens kopen, dan zul je nog niet echt tevreden zijn. Lenzen gaan ook langer mee.

Ik weet niet waar je je gear koopt maar zie een lagere prijs staan dan in de pricewatch dus misschien is de 100-400 ook wel voor een goede prijs te koop? Dan heb je goede kwaliteit, snelheid en bereik, ook voor toekomstige bodies. Is natuurlijk wel een hele smak geld en daar kun je ook een tele prime + eenvoudigere zoomlens voor kopen.

Die Sigma is natuurlijk ook een erg goede optie en goedkoper, wel bijna twee keer zo groot. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 14-06-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Sluw schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:55:
Ik zou hoe dan ook meer investeren in de lens dan de body. De bodies waar je naar kijkt zijn ook goedkoper dan een goede zoomlens. Als je zegt dat je 400 mm wel vaak gebruikt zou ik geen kortere lens kopen, dan zul je nog niet echt tevreden zijn. Lenzen gaan ook langer mee.

Ik weet niet waar je je gear koopt maar zie een lagere prijs staan dan in de pricewatch dus misschien is de 100-400 ook wel voor een goede prijs te koop? Dan heb je goede kwaliteit, snelheid en bereik, ook voor toekomstige bodies. Is natuurlijk wel een hele smak geld en daar kun je ook een tele prime + eenvoudigere zoomlens voor kopen.

Die Sigma is natuurlijk ook een erg goede optie en goedkoper, wel bijna twee keer zo groot. 8)7
pricewatch: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM deze kan ik krijgen voor 1300,- :) Eventueel kan ik dus dit objectief doen met een fatsoenlijke body.

De Sigma is ook wel een optie. Aanzienlijk goedkoper inderdaad dan de gemiddelde Canon lens maar kwalitatief natuurlijk ook wel wat minder.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik snap niet waarom je perse over wilt stappen naar een Canon?

Over het algemeen hebben Nikon bodies een betere dynamic range wat handig is als je veel detail wilt ophalen uit foto's doordat je bijvoorbeeld tegen een lichte lucht fotografeert. De lenzen die je noemt vind ik nou niet extreem veel goedkoper al een Nikon equivalent. De 70-300 van Nikon is goedkoper dan die van Canon. Lees eens op internet de reviews van de Nikon 200-500, ik neem aan dat dit precies in de range zit die jij zoekt voor het vliegtuigspotten.

Een ander groot voordeel van Nikon is dat je met een enthousiast of hogere body gebruik kan maken van lenzen zonder focusmotoren en dus keuze hebt uit lenzen die gemaakt zijn vanaf de jaren 50 a 60 van de vorige eeuw. Hier zitten een aantal zeer goede lenzen tussen die soms voor leuke prijzen op marktplaats staan.
Zo heb ik recentelijk een 80-200 f2.8 voor 250 euro van marktplaats gehaald.

Koop je goed Nikon glas dan is dit ook gemakkelijk te verkopen omdat Nikon heeft laten zien de compatibiliteit van lenzen met bodies belangrijk vind. Oude lenzen werken op de nieuwe bodies en vise versa. Dit kan niet gezegd worden van lenzen van een andere fabrikant en daarom schrijven die lenzen vele malen harder af.

Edit:
Verder is de 150-600 ook optisch niet van zulke goede kwaliteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Planespotter schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:05:
[...]

pricewatch: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM deze kan ik krijgen voor 1300,- :) Eventueel kan ik dus dit objectief doen met een fatsoenlijke body.

De Sigma is ook wel een optie. Aanzienlijk goedkoper inderdaad dan de gemiddelde Canon lens maar kwalitatief natuurlijk ook wel wat minder.
De 100-400 MK1 en MK2 zijn beide erg goed maar lees op internet even wat de verschillen zijn tussen die twee. De MK1 is nog steeds erg goed maar ook al 15 jaar oud (qua design).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als ik naar de lenzen kijk, zie ik niet echt een goede reden om over te stappen naar Canon? Behalve misschien voor de prijs. Maar Nikon heeft ook een 70-200/4 VR, en met een 80-400 VR2 heeft een 70-200/4 ook niet zoveel toegevoegde waarde meer.

Ik vind ook niet dat Nikon nou erg goed bezig is met de laatste lens releases, maar het is ook niet zo dat Canon niet min of meer net zo duur is. Voor betaalbare opties zit je toch al gauw naar een Tamron of Sigma te kijken, en dan maakt het niet zoveel uit op welke body je dat schroeft (behalve dat Nikon nog steeds een voordeeltje heeft in dynamisch bereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36
Vergeet niet dat er in de 80D een nieuwe sensor zit met een heel stuk beter dynamisch bereik. Het verschil in sensoren is daarmee minimaal geworden. Naar mijn idee best wat meer waard dan de 70d.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:17:
Ik snap niet waarom je perse over wilt stappen naar een Canon?

Over het algemeen hebben Nikon bodies een betere dynamic range wat handig is als je veel detail wilt ophalen uit foto's doordat je bijvoorbeeld tegen een lichte lucht fotografeert.
Is dit inmiddels niet een klein beetje achterhaald, en was het niet zo dat de nikons juist ietsje beter waren in de shadows en de Canons juist in de highlights? In dat geval is het voorbeeld wat je aandraagt (tegen de lichte lucht fotograferen) dan bij Canon ietsje beter. Maar goed, theoretisch geneuzel; ik vraag me af of het werkelijk nog zoveel scheelt...
Je zou kunnen zeggen dat de Canon sensoren iets kleiner zijn (grotere cropfactor) en dat ze by default minder zijn, maar ook weer theoretisch.

Ik zie de meeste zeggen dat het preferable is om meer te investeren in glas dan in een body, maar ik vind dat niet altijd opgaan. Als je snel tegen de limieten van je body aanloopt, en dat kan zijn omwille van burst, aantal AF-punten en focusaccuraatheid voor sportfotografie, maar ook omwille van dynamisch bereik/IQ, dan is de keuze van een "mindere" body uiteindelijk sneller duurkoop. Dus het investeren in de juiste body is wel degelijk van belang.

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 14-06-2016 14:40 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Een 80D is een fijne body en de nieuwe sensor is zoals hierboven al genoemd een mooie upgrade binnen Canon. Die zou ik, als je dan toch je setup opnieuw aan het maken bent, zeker pakken. Daar ga je elke keer goed plezier van hebben, van AF sensor tot beeldkwaliteit..en hij is vlot om mee te werken.

Qua lens is de Canon 100-400 geen slechte optie, maar ik zou hem dan zeker niet nieuw kopen. 2e hands gaat hij regelmatig voor 900 euro en dan is het mijn inziens een mooie optie.

Een 150-600 is nog weer iets groter en lomper en als je de extra range niet zo nodig hebt, dan zou ik daar ook niet voor kiezen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Dank voor alle reacties!
Nomad schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:06:
Een 80D is een fijne body en de nieuwe sensor is zoals hierboven al genoemd een mooie upgrade binnen Canon. Die zou ik, als je dan toch je setup opnieuw aan het maken bent, zeker pakken. Daar ga je elke keer goed plezier van hebben, van AF sensor tot beeldkwaliteit..en hij is vlot om mee te werken.

Qua lens is de Canon 100-400 geen slechte optie, maar ik zou hem dan zeker niet nieuw kopen. 2e hands gaat hij regelmatig voor 900 euro en dan is het mijn inziens een mooie optie.

Een 150-600 is nog weer iets groter en lomper en als je de extra range niet zo nodig hebt, dan zou ik daar ook niet voor kiezen.
Dan doel je op de 100-400 I, niet op de II lijkt mij? Zijn de verschillen tussen beide nog groot? Ik kan inderdaad voor een kleine duizend euro de 100-400 I tweedehands kopen.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Planespotter schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:52:
Dank voor alle reacties!

[...]

Dan doel je op de 100-400 I, niet op de II lijkt mij? Zijn de verschillen tussen beide nog groot? Ik kan inderdaad voor een kleine duizend euro de 100-400 I tweedehands kopen.
Uiteraard doel ik op versie 1. De II zit ruim boven je budget en is dus geen optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Als je naar deze categorie lenzen gaat kijken zou ik ook zeker de Nikon AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR in combinatie met een Nikon D7100 overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom is de Nikon optie direct afgeschreven? Een D7100 is ook een hele mooie upgrade vanaf de D5x00 serie.

Lees eens wat reviews van lenzen op het internet, lenzen van Nikon en Canon, dus niet de thirdparty fabrikanten, struin markplaats eens af en kijk dan welke lenzen je mooi vind, dan kies je daarbij een body van het betreffende merk. De nu gegeven redenen vind ik niet heel overtuigend om voor Canon te gaan..

pricewatch: Nikon AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR (1500)
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR (550)

Die Nikon 200-500 kan ook met een tele converter door de constant aperture, voor meer range wanneer je dat wenst of op een full frame overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:22:
Waarom is de Nikon optie direct afgeschreven? Een D7100 is ook een hele mooie upgrade vanaf de D5x00 serie.

Lees eens wat reviews van lenzen op het internet, lenzen van Nikon en Canon, dus niet de thirdparty fabrikanten, struin markplaats eens af en kijk dan welke lenzen je mooi vind, dan kies je daarbij een body van het betreffende merk. De nu gegeven redenen vind ik niet heel overtuigend om voor Canon te gaan..

pricewatch: Nikon AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR (1500)
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR (550)

Die Nikon 200-500 kan ook met een tele converter door de constant aperture, voor meer range wanneer je dat wenst of op een full frame overgaat.
De Nikon optie is zeker niet direct afgeschreven :) Ik heb mijn redenen gegeven om voor Canon te gaan, en ik vind dat er zinnige dingen gezegd worden om die mening te herzien, dus dank voor je post.

De D7100/D7200 is ook zeker een mogelijkheid. Dan heb je dus enerzijds de D7100 met bijvoorbeeld de Nikon 200-500mm (1600,- samen) die jij linkt en anderzijds de Canon 80D met een 2ehandse 100-400mm I (1850,- samen).

edit: Het is overigens absoluut niet mijn bedoeling om er nu een Canon vs. Nikon discussie van te maken :o

[ Voor 4% gewijzigd door London op 14-06-2016 18:53 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:22:
Constant diafragma heeft er niets mee te maken. Met een verlopend diafragma zit je met dezelfde limitatie: aantal focuspunten die je dan nog kunt gebruiken met f/8 (wat bij de D7200 geen probleem is).

De 200-500 is zeker een hele mooie lens, maar de 100-400 van het andere kamp heeft in dit geval misschien een wat handigere range. 80D vs. D7200 (D7100 valt af vanwege zeer beperkte buffer) is een beetje om het even. Voor video is de 80D de beste, voor fotografie is de 3D-focus van de D7200 wel iets beter.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De D7200 is ook al wat langer op de markt, wellicht kun je die ook tweedehands al vinden. Lenzen zijn over het algemeen nog wel redelijk waardevast, maar een body schrijft heel hard af, dus voor bodies lijkt het me logischer om tweedehands te gaan zoeken.

Een 80D is nog maar net op de markt, dus die zal ook nog wel even duurder blijven. Alhoewel de kans ook vrij groot is dat de prijs van de 80D over een half jaar al weer behoorlijk gezakt is.

[ Voor 27% gewijzigd door henkie196 op 14-06-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Heb even een dag de tijd genomen om alle posts te laten bezinken :) Moet zeggen dat ik nu weer aardig aan het twijfelen geslagen ben, en nog altijd niet goed weet wat nu het beste is voor mij.

De 80D is een mooie body, maar aangezien ik zeker nog geen hele goeie fotograaf ben vraag ik mij af of een 760D ook niet zal voldoen.

En qua lenzen is een 2ehandse 100-400mm I absoluut een leuke optie, maar voor 250 euro minder kan ik ook een nieuwe https://tweakers.net/prod...0mm-f45-63-apo-dg-os-hsm/ krijgen.

En dan zijn er nog de Nikons.. Wat een mogelijkheden :P

[ Voor 5% gewijzigd door London op 16-06-2016 09:52 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Planespotter schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:51:
De 80D is een mooie body, maar aangezien ik zeker nog geen hele goeie fotograaf ben vraag ik mij af of een 760D ook niet zal voldoen.
Met wat ambitie ben je voordat de 80D verouderd is op een niveau dat de 80D wel verantwoord is. Behalve als je zo'n eeuwige twijfelaar bent als ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Planespotter schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:51:
Heb even een dag de tijd genomen om alle posts te laten bezinken :) Moet zeggen dat ik nu weer aardig aan het twijfelen geslagen ben, en nog altijd niet goed weet wat nu het beste is voor mij.

En qua lenzen is een 2ehandse 100-400mm I absoluut een leuke optie, maar voor 250 euro minder kan ik ook een nieuwe https://tweakers.net/prod...0mm-f45-63-apo-dg-os-hsm/ krijgen.

En dan zijn er nog de Nikons.. Wat een mogelijkheden :P
Die 50-500 moet je echt laten liggen. De huidige Sigma 150-600 C is een stuk beter, vooral op de langere afstanden.
In plaats van een 80D kun je ook gaan voor een 70D, als je wat geld wil besparen. Ja, je levert hier en daar wat in, maar de 70D biedt nog altijd meer dan de 760D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 12:06

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Vergeet ook niet een klein stapje verder te denken. Gebruik je de camera echt enkel voor vliegtuigspotten of doe je er ook andere dingen mee? Welke lenzen zijn er voor die andere doeleinden en wat kosten die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
DominoNL schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 17:18:
Vergeet ook niet een klein stapje verder te denken. Gebruik je de camera echt enkel voor vliegtuigspotten of doe je er ook andere dingen mee? Welke lenzen zijn er voor die andere doeleinden en wat kosten die.
Goed punt. Ik wil ook wat vaker het bos intrekken voor foto's en gewoon in het algemeen wat meer tijd steken in de hobby an sich.

Voorheen maakte ik heel weinig foto's en ging ik hooguit 10x per jaar naar Schiphol of een ander vliegveld voor foto's. Dat zal ook deels de reden zijn dat ik gewoon nog geen hele goeie fotograaf ben, ik doe het simpelweg te weinig.

Maar ik wil het wel vaker gaan doen, want alleen zo kun je beter worden.

Afijn, qua body weet ik nu 99% zeker dat ik voor de 80D ga. Qua objectief ga ik denk voor deze: pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Ja, dat is geen L lens. Maar het lijkt mij een mooie allrounder en als ik nu echt heel erg ga merken dat ik mm's tekort kom dan kan ik altijd nog doorsparen voor een 100-400 of een 400 prime.

Ik denk dat ik beter eerst voor deze setup kan gaan om mijn fotografieskills te verbeteren in plaats van gelijk zoveel geld uit te geven aan een 100-400mm oid.

edit: Bovenstaand objectief haal ik overigens voor 315 euro.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Planespotter schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:10:
[...]

Goed punt. Ik wil ook wat vaker het bos intrekken voor foto's en gewoon in het algemeen wat meer tijd steken in de hobby an sich.

Voorheen maakte ik heel weinig foto's en ging ik hooguit 10x per jaar naar Schiphol of een ander vliegveld voor foto's. Dat zal ook deels de reden zijn dat ik gewoon nog geen hele goeie fotograaf ben, ik doe het simpelweg te weinig.

Afijn, qua body weet ik nu 99% zeker dat ik voor de 80D ga. Qua objectief ga ik denk voor deze: pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Ja, dat is geen L lens. Maar het lijkt mij een mooie allrounder en als ik nu echt heel erg ga merken dat ik mm's tekort kom dan kan ik altijd nog doorsparen voor een 100-400 of een 400 prime.

Ik denk dat ik beter eerst voor deze setup kan gaan om mijn fotografieskills te verbeteren in plaats van gelijk zoveel geld uit te geven aan een 100-400mm oid.

Geen idee of je haast hebt, maar die lens krijgt al een tijdje rumours dat die vervangen gaat worden voor een versie II. Nu zal die versie II vast een stukje duurder zijn (zeker 600 euro verwacht ik).
Maar de 70-300 IS is niet de beste lens die je kan vinden. De tamron 70-300 VC is al beter meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga dan voor de 55-250 STM: http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Bespaar je nog wat meer en presteert beter (ook dan de Tamron, al scheelt dat minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Planespotter schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:10:
[...]

Waarom een 80D en geen Nikon? De 70-300 van Nikon is goedkoper en afaik ook beter. Plus je bent al gewend aan Nikon. Een D7200 pak je zo op en je weet hoe hij werkt. De deel is anders want het is een serieuzere body dan die je nu hebt. Kijk de fieldtest van DPreview van de D7200 eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:00:
[...]

Waarom een 80D en geen Nikon? De 70-300 van Nikon is goedkoper en afaik ook beter. Plus je bent al gewend aan Nikon. Een D7200 pak je zo op en je weet hoe hij werkt. De deel is anders want het is een serieuzere body dan die je nu hebt. Kijk de fieldtest van DPreview van de D7200 eens
Omdat ik ook nog wel eens een video wil maken en een paar posts hierboven is al gezegd dat de 80D dat beter kan dan de D7200.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:00:
[...]

Waarom een 80D en geen Nikon? De 70-300 van Nikon is goedkoper en afaik ook beter.
Maar niet beter dan de 55-250 STM. Wat overigens niet wil zeggen dat de D7200 met 70-300 geen hele goede combinatie is en op het vlak van AF het beter zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Planespotter schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:02:
[...]

Omdat ik ook nog wel eens een video wil maken en een paar posts hierboven is al gezegd dat de 80D dat beter kan dan de D7200.
Kijk die field test van DPreview, daarin zit ook footage van t filmen en oordeel dan zelf over de kwaliteit. Verder is het dynamisch bereik indrukwekkend. Of kijk de fieldtest van de D750 die zijn nu voor redelijke prijzen van MP op te pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Dank voor alle commentaren.

Ik heb zojuist een pakket besteld met de 80D, 18-55 IS STM & 55-250 IS STM voor 1050 euro samen :) Voorlopig ga ik mij daar wel even mee vermaken.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Planespotter schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 07:29:

Ik heb zojuist een pakket besteld met de 80D, 18-55 IS STM & 55-250 IS STM voor 1050 euro samen :) Voorlopig ga ik mij daar wel even mee vermaken.
Zonder meer een goed besluit dat je genomen hebt. De DSLR's van nu liggen kwalitatief niet ver uit elkaar.
Ik ben begonnen vroeger met Canon, en daar heb ik nooit spijt van gehad. Maar dat zal iemand die Nikon heeft ook kunnen zeggen. Heel veel plezier met de camera, en niet vergeten, er is nog altijd een hoop te leren. Dat is het leuke van fotograferen, je blijft leren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Van een Nikon D5300 + Tamron 150-600mm naar Canon 80D +18-55 en 55-250. Ben benieuwd wat je er van gaat vinden. Veel meer bereik in het wijde gedeelte maar ben erg benieuwd hoeveel je in het tele gaat missen, dacht dat ±400 toch een vereiste was. Dit is denk ik wel bruikbaarder voor andere fotografie dan planespotting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Planespotter schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 07:29:

Dat is wel absurd goedkoop, aangezien de 80D alleen al meer dan €100 meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:00
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar waar je voor dat geld een 80D haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:47
Ben ook zeer benieuwd; wil zelf ook een 80D kopen maar heb zulke prijzen nog niet gezien (behalve dan op http://www.eglobalcentral.nl/, maar die site vertrouw ik niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Viccers schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:03:
Ben ook zeer benieuwd; wil zelf ook een 80D kopen maar heb zulke prijzen nog niet gezien (behalve dan op http://www.eglobalcentral.nl/, maar die site vertrouw ik niet...)
Ik hoop inderdaad dat TS niet op zo een site zijn spullen besteld heeft, gezien dat gewoon belasting ontduiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
EUR 769 is het goedkoopste wat ik legaal (NL + BTW + garantie) kan krijgen, maar dan moet je wel ergens werken ;)

Zijn prijzen lijken me sterk voor een reguliere, niet-malafide webwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:26

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Viccers schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:03:
Volgens mij is die toko op zich niet onbetrouwbaar maar je koopt spul dat eigenlijk voor de Aziatische markt is en je kunt dus problemen krijgen met garantie. Ik heb al reviews gezien waar mensen een produkt van 300 euro kochten, niet tevreden waren en het op eigen kosten konden terugsturen... naar Hong Kong, 250 euro verzendkosten 8)7

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Volgens mij is de discussie over Eglobal al veels te vaak gevoerd op deze site. Ik heb louter goeie ervaringen met Eglobal en als het zoveel geld scheelt zal het mij er zeker niet van weerhouden om daar mijn apparatuur te halen.

Tesla M3LR '21

Pagina: 1