Game PC +- 2000,-

Pagina: 1
Acties:

• SpaceMarine
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-08 22:16
Mede tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanging van mijn huidige PC ( https://tweakers.net/gallery/83665/inventaris/) En nu de 1070/1080 kaarten dan ook eindelijk daar zijn (nog niet helemaal, maar bijna :P) Wordt het toch echt tijd om eens iets bij elkaar samen te stellen, uitdaging blijft de beschikbaarheid van de videokaart maar dat zal binnen nu en een paar weken (hoop ik) beter zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, de rest is niet noemenswaardig. Denk hierbij aan Doom, Warhammer total war en Star Wars Battlefront games

Wat mag het systeem gaan kosten?
De echte MAX die ik wil aanhouden is 2000,- Ik hoop ook nog wat terug te krijgen voor mijn oude PC waarmee ik de begroting rond krijg ;).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, zit echt te denken aan een compleet nieuw systeem. Ik vermoed namelijk dat het makkelijker verkopen is als ik een totaalsysteem + windows verkoop dan losse onderdelen gezien de leeftijd.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Wil minimaal over naar 1440P gamen dus de monitoren moeten zowiezo vervangen worden en 27 inch heeft de voorkeur.
- Wil klaar zijn voor de komende jaren maar wil ook zeker stellen dat als mijn videokaart toch weer een bottleneck gaat vormen ik het moet kunnen uitbreiden naar een SLI setup.
- Toetsenbord/muis etc. hou ik dus wil ik geen nieuwe.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Door de jaren heel wat PC's gebouwd en dus ook een sterke voorkeur voor merken. Primair is dat ASUS. Ik moet alleen toegeven dat ik MSI de laatste jaren ook ben gaan volgen dus dat is zeker ook een optie.
- Voor de videokaart is EVGA wat mij betreft ook prima.
- Intel / Nvidia zijn een pre. Ik wil niet overstappen op AMD/ATI.
- Slechte ervaring met XFX en Asrock, die komen er ook niet meer in ;)

Ga je overklokken?
Nee, verwacht ik niet, ook nooit gedaan overigens (draai nu ook stock). Mogelijk dus wel in SLI in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag advies willen ophalen bij jullie of dit systeem zo goed en gebalanceerd is samengesteld en waar jullie toch nog iets zouden aanpassen. Al het advies (zolang het beschaafd is) is meer dan welkom, ik wil graag een goed systeem samenstellen waar ik de komende jaren weer plezier van kan hebben.
Bij voorbaat dank voor jullie onderbouwde mening ;)

Wat heb je tot nu toe zelf uitgezocht?[i]

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 141,95€ 141,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 518,50€ 518,50
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 70,95€ 70,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Blauw€ 63,95€ 63,95
2Iiyama Prolite B2783QSU-B1 Zwart€ 318,50€ 637,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 39,95€ 39,95
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 68,95€ 68,95
1Corsair CS650M€ 89,95€ 89,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 140,51€ 140,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.007,66

nope geen signature

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
omdat je niet gaat overclocken is een z170 mobo niet nodig een goede b150 of h170 kan je ook prima mee verder. Verder niet echt een opmerking behalve dat een i5-6600 met jou budget ook wel moet lukken. is +20 euro.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Voor sli heb je een z170 moederbord nodig die de twee videokaart slots in 8 lanes + 8 lanes verdeeld. Het door jou gekozen z170 bord kan dit niet en is dus niet geschikt voor sli. Je kan op dit bord wel twee amd kaarten in crossfire zetten, maar je geeft aan dat je geen amd wilt.

[ Voor 22% gewijzigd door Philpend op 14-06-2016 11:15 ]

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
Philpend schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:13:
Voor sli heb je een z170 moederbord nodig die de twee videokaart slots in 8lanes + 8 lanes verdeeld. Het door jou gekozen z170 bord kan dit niet en is dus niet geschikt voor sli.
8)7 dit was ik even vergeten mijn fout.

• SpaceMarine
Thnx voor de tip, daar had ik idd niet naar gekeken. Heb nog nooit in SLI gedraaid maar gezien de videokaart industrie stukken harder gaat dan de rest wil ik de optie wel open houden. Nu een bordje uitgezocht die ook SLI ondersteund (wat ook meteen de prijs opvoert :P).
Vraag me wel af of ik de extra om over te stappen op een 6600 ipv 6500 noemenswaardig is (is maar 20,- maar als je dat bij alles zo bekijkt ;)).

[ Voor 21% gewijzigd door SpaceMarine op 14-06-2016 11:26 ]

nope geen signature

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:45
Ik zou je voeding vervangen door een pricewatch: Corsair RM650x

Over de Corsair CS650M zijn niet zulke goede reviews, kunnen enkele gevallen zijn maar meestal is dat al geen goed teken. De RMx serie is bewezen goed :).

Als ik jou was zou ik nog even wachten met het kopen van de 1070, die zal binnen korte tijd vermoedelijk in prijs dalen. Nu is er een schaarste en vragen winkels een extra marge, maar zodra er genoeg voorraad is zullen de winkels de prijzen omlaag gooien om weer met elkaar te concurreren.

Edit: verschil tussen 6500 en 6600 is inderdaad niet erg groot, maar zoals je zelf ook zegt: als je dat bij alles doet kom je uiteindelijk toch wel op een aanzienlijk hoger bedrag. Ik zou gewoon de 6500 in je lijstje houden, een 6600 zou interessant zijn als je dagelijks veel zware CPU taken uitvoert en daar net die hogere kloksnelheid bij kunt gebruiken. Voor gamen zal het verschil verwaarloosbaar zijn (lees: niet merkbaar).

[ Voor 26% gewijzigd door Koen179 op 14-06-2016 11:31 ]

• SpaceMarine
Ok, Thnx Koen, lees nu idd wat slechte reviews van de voeding over whine.

Verder nog tips :)

nope geen signature

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
In principe zou je nog wel even tot de nieuwe Intel processors kunnen wachten door die i5 2500k eens flink op zijn staart te trappen (lees: overklokken). Echter moet je dan als nog bijna alles vervangen dus is een nieuwe setup wel makkelijk, scheelt je een keer overzetten.

Opzetlijstje is leuk, maar het is het allemaal nét niet.

Qua 6400/6500/6600 maakt de keuze bijna geen verschil. Het verschil tussen 6400 en 6600 is slechts 0,5GHz, tussen 6400 en 6500 maar 0,2GHz. Dat ga je in de praktijk niet merken. pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed

SLI zou ik je, ondanks dat het al stukken beter werkt dan eerder, van harte afraden. Een single GPU opstelling is altijd makkelijker, zuiniger, koeler, stiller en biedt meer prijs/prestatie. Bovendien voorkom je stuttering/driver problemen. Scheelt je ook gelijk weer een duur (en ook grotendeels onnodig) moederbord. pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P is net zo interessant.

Zoals al aangegeven: even wachten met aanschaffen van de GTX1070. Sowieso even wachten op de RX480, dat zorgt misschien nog wel voor een leuke prijsdaling van de GTX1070 aangezien de RX480 een véél betere prijs/prestatie heeft.

Je kan wel 2TB HDD + 500GB SSD kiezen, maar als je nu maar <500GB in gebruik hebt is een SSD only systeem veel interessanter: snel en stil. 850 EVO is op papier en in benchmarks lekker snel, maar in de praktijk is een pricewatch: Crucial BX200 480GB niet merkbaar trager. Zelfs (bijna) 1TB is makkelijk haalbaar met dit budget: pricewatch: Crucial BX200 960GB.

Voor €15 meer heb je de pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Zwart. Daar krijg je onder andere een fancontroller, verlichting, geluidsdempende foam, uitneembare HDD kooi en een strakke afwerking voor terug. Wat mij betreft zeker de €15 waard.

Bij een locked processor is de PCGH variant van de Mugen 4 interessanter. De Mugen 4 koelt beter, maar dat heb je niet nodig bij een locked processor. De PCGH versie koelt wat minder, maar nog steeds veel beter dan de stock koeler, is een stuk stiller dan de normale Mugen 4. pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

RAM wordt sowieso teruggeklokt naar 2.133MHz en daarnaast voegt duurder en sneller RAM ook niets toe aan een gaming PC, ook hoef je geen duurder "mooi" RAM te kiezen in de P400s aangezien er geen window in zit. pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 is net zo interessant.

Voeding was al aangegeven, maar de RMx serie is veel interessanter. Voor een systeem met 1 GPU is 550W al meer dan zat: pricewatch: Corsair RM550x.

Informaticus of vakkundig Googler?

• SpaceMarine
Zit eigenlijk ook te dubben of ik niet beter nog kort kan investeren in een GTX970 voor mijn systeem en het dan nog een half jaartje uitzing tot de 10XX serie goed beschikbaar komt.
de 970 zie ik nu voor iets meer dan 225,- langs komen. Wat vinden jullie daarvan gezien mijn huidige setup?

nope geen signature

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 14:28
Ik zou investeren in een leuke (lucht- of bijv. een allinone water)koeler (de LGA1155 varianten passen ook gewoon op LGA1151, geen probleem) en ga voor het avontuur met overklok van de i5-2500k. Die komt nog verrassend goed mee tov bijv de i5-6400. De hoofdtaak van de desktop is gamen, dan is eigenlijk alleen de videokaart upgraden voldoende als je puur naar performance kijkt. Twijfel je over de RAM grootte, dan kun je er nog eens 2x4GB bij steken. En ben je de look van de case beu, dan kun je het desnoods over overzetten in een nieuw jasje!

Blijkt na een tijdje dat je alsnog meer snelheid of features wilt kun je de binnenkort uit te komen Kaby Lake serie halen.

Wat me nog opvalt is dat er 2 monitoren gekozen worden van 1440p. Als gamen de hoofdactiveit van de desktop is, kun je ruwweg hetzelfde aantal pixels kiezen dmv een 4k monitor. Desnoods de 2 1080p aan beide zijdes voor extra bureaublad ruimte. Zomaar wat ideeen wat misschien aansluit bij jouw plannen.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 12:37
Waarom twee 1440p schermen? Je gamet toch maar op een, als je er maar één koopt bespaar je weer een hoop.

🇺🇦

• Fonetic
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:49
Mooie set, heb recent hetzelfde mobo en geheugen gekocht. Let even op dat dit geheugen niet op de qvl van dit mobo staat.

Heb zelf wat problemen gehad met opstarten na de build hetgeen (Google) bleek te liggen aan het feit dat het mobo niet het juiste profiel voor het geheugen kiest (van 2666 naar 2133). De oplossing: eerst 1 reepje Ram erin, in de uefi het xmp profiel aanzetten en als de computer boot het andere reepje Ram erbij plaatsen.

Asus Z170 Pro Gaming / Intel i5 6600K / Thermalright True Spirit 140 Power / Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 / Corsair RM550x / Fractal Design Define R5

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18

Trygve

Redacteur
TheTinusNL schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:29:
RAM wordt sowieso teruggeklokt naar 2.133MHz en daarnaast voegt duurder en sneller RAM ook niets toe aan een gaming PC, ook hoef je geen duurder "mooi" RAM te kiezen in de P400s aangezien er geen window in zit. pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 is net zo interessant.
Hoezo, dat werkt toch gewoon? Het moederbord ondersteunt het, kwestie van XMP aanzetten en gaan. Voor een dergelijk snelle pc zou een geheugenset met een true latency van 11.25ns beter zijn dan de 14.07ns van de aangehaalde Crucial set. Het zou zonde zijn als het geheugen de bottleneck was :)

[ Voor 3% gewijzigd door Trygve op 16-06-2016 00:55 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
r100 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:54:
[...]
Hoezo, dat werkt toch gewoon? Het moederbord ondersteunt het, kwestie van XMP aanzetten en gaan. Voor een dergelijk snelle pc zou een geheugenset met een true latency van 11.25ns beter zijn dan de 14.07ns van de aangehaalde Crucial set. Het zou zonde zijn als het geheugen de bottleneck was :)
Tuurlijk werkt het. Maar als het wordt teruggeklokt naar 2.133 op een B150 bord (Z170 is volstrekt overbodig), waarom dan investeren in duurder en (mooier) sneller RAM? Die true latency zijn leuke cijfers, maar in de praktijk merk je er natuurlijk geen reet van en bovendien is die true latency straks gelijk angezien het toch teruggeklokt wordt.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18

Trygve

Redacteur
TheTinusNL schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:45:
[...]

Tuurlijk werkt het. Maar als het wordt teruggeklokt naar 2.133 op een B150 bord (Z170 is volstrekt overbodig), waarom dan investeren in duurder en (mooier) sneller RAM?
Oja, op een B150 bord heeft het inderdaad geen zin dan. Ik dacht nog even dat de CAS latency bij de Kingston op 2133 MHz lager zou liggen dan bij die Crucial (dan heb je ook winst), maar dat kan ik niet vinden.
TheTinusNL schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:45:
[...]
Die true latency zijn leuke cijfers, maar in de praktijk merk je er natuurlijk geen reet van
Dat dacht ik dus ook, maar bij mij bleek dat niet het geval te zijn.

• SpaceMarine
Thnx voor de reacties heren!

Ik heb besloten toch nog even te wachten met de aanschaf, al helemaal gezien de leveringsproblemen bij de nieuwe 10 serie kaarten.
Heb voor een leuk bedrag een GTX970 op de kop getikt, en heb via coolblue 1 van de 2 27 inch monitoren gekocht. Ik kan dus even vooruit ;)

heb jullie comments wel in mijn wishlist verwerkt voor wanneer ik een nieuwe pc wil bestellen.

[ Voor 13% gewijzigd door SpaceMarine op 19-06-2016 23:48 ]

nope geen signature

Pagina: 1