Kringverwijzing omzeilen excel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 06:56
Ik ben een rekentool in excel aan het maken.
Nu heb ik het volgende probleem.
Ik heb twee variabele die met elkaar verbonden zijn.
het aantal kamers en het aantal kamers per m2.

Nu wil ik de mogelijkheid hebben om bij het aantal kamers per m2 '50' in te vullen.
Dan wil ik dat het aantal kamers automatisch aanpast.

Ik wil echter ook de optie hebben om bij het aantal kamers '165' in te vullen. dan wil ik weer dat het aantal kamers per m2 automatisch aanpast.

deze twee opties wil ik tegelijkertijd hebben. kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Misschien een hulpkolom met 'eenheden' gebruiken?

Dus vul bijv in A1 in het uitgangspunt, m2 of kamers.
Dan in B1 kies je voor 'aantal m2' of 'aantal kamers'

In C1 staat dan de volgende formule:
ALS(B1='aantal m2';A1/[gem opp per kamer];A1*[gem opp per kamer])

Je kunt dit niet voor elkaar krijgen op de manier zoals jij dat schetst. Er moet een vast uitgangspunt zijn voor Excel, anders krijg je inderdaad een kringverwijzingsfout.

[ Voor 24% gewijzigd door Icephase op 14-06-2016 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat is wel een manier ja. Je kunt dat dan ook in juist 1 cel doen door altijd zelf "50" in te vullen voor k/m2, of "165k" voor kamers. Kijk of het een getal is, zo niet: strip de laatste letter en ga verder.

Met VBA kan het in 2 cellen: kijk met Worksheet_Change() welk van de twee cellen verandert en bereken de resultaten.

--

Of maak twee sets van cellen: een waar je alleen k/m2 in vult en ernaast de k wordt berekend, een waar je alleen k invult en de k/m2 wordt berekend. Dat lijkt me eigenlijk veel helderder voor de gebruiker, als er meer zijn dan alleen jezelf.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)