Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Carharttguy
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21-02 14:56
Hallo iedereen

Ik heb een vrij duidelijke vraag: Kan ik als Belg (ook in België vaste verblijfplaats) een eenmanszaak oprichten in Nederland als ik een kantoor huur in Nederland?

Ik vind weinig terug op de website van de KvK over buitenlanders en de meeste cases die ik terugvind gaan over Nederlanders die in België wonen of Belgen die in Nederland wonen. Ik heb ook contact opgenomen met de KvK maar ze antwoorden niet erg snel, dus ik dacht, misschien weet hier iemand meer.

Thanks

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 27-02 09:40
quote:
Carharttguy schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:52:
Hallo iedereen

Ik heb een vrij duidelijke vraag: Kan ik als Belg (ook in België vaste verblijfplaats) een eenmanszaak oprichten in Nederland als ik een kantoor huur in Nederland?

Ik vind weinig terug op de website van de KvK over buitenlanders en de meeste cases die ik terugvind gaan over Nederlanders die in België wonen of Belgen die in Nederland wonen. Ik heb ook contact opgenomen met de KvK maar ze antwoorden niet erg snel, dus ik dacht, misschien weet hier iemand meer.

Thanks
Je hebt contact opgenomen met de KvK maar ze reageren niet snel?
Je wilt een bedrijf beginnen en neemt al voor de start een afwachtende houding aan? Succes..

Je kan de KvK ook bellen om alvast in contact te komen.

Voor zo ver ik weet (geen garanties op mijn uitlatingen) kun je je gewoon inschrijven.

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Als je bedrijf een Nederlands vestigingsadres hebt kun je je gewoon bij de KvK inschrijven als Belg. Wat interessanter is is hoe het belastingtechnisch zit; je krijgt een Nederlands BTW nummer maar je doet aangifte van inkomstenbelasting in België?

Bigs wijzigde deze reactie 14-06-2016 10:14 (46%)

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 24-02 16:39
Denk als je bij de KVK hier informatie over opvraagt je veel verder komt.
Zij kunnen je dan ook vertellen hoe dit belastingtechnisch te werk gaat aangezien je woonplaats in het buitenland is.

Drive the way you like, the way you want and make it happen...

• MSalters
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:40
Als je het hebt over een "eenmanszaak" dan heb je het in Nederland meestal over een Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP'er). Dat is geen bedrijfsvorm, dat is simpelweg een natuurlijk persoon zonder formele werkgever. Natuurlijke personen hoef je niet op te richten, die worden gewoon geboren. "Oprichten" doe je met rechtspersonen zoals verenigingen, stichtingen en vennootschappen.

Dat je hier een kantoor huurt is verder niet zo relevant, dan kan je als EU burger gewoon doen. Daar heb je de KvK niet voor nodig. Een BTW nummer is gekoppeld aan een rechtspersoon, en als Belgisch burger kun je vrijwel zeker in België ook een BTW nummer krijgen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Als je een onderneming hebt dien je ingeschreven te staan bij de KvK: http://www.ikwordzzper.nl...schrijven-bij-de-kamer-va

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:04
quote:
Gadgeteer schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:10:
[...]

Je hebt contact opgenomen met de KvK maar ze reageren niet snel?
Je wilt een bedrijf beginnen en neemt al voor de start een afwachtende houding aan? Succes..
Euh, wut? In plaats van te wachten tot het KvK erachter is gaat hij ondertussen proberen via andere paden aan de benodigde informatie te komen. Lijkt me een beetje het omgekeerde van de 'afwachtende houding' waar jij het zo leuk passief-agressief over hebt.

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 27-02 09:40
quote:
Sissors schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:37:
[...]

Euh, wut? In plaats van te wachten tot het KvK erachter is gaat hij ondertussen proberen via andere paden aan de benodigde informatie te komen. Lijkt me een beetje het omgekeerde van de 'afwachtende houding' waar jij het zo leuk passief-agressief over hebt.
Zo kun je het zien maar volgens mij zou hij, als hij echt wil starten, beter de KvK bellen in plaats van afwachten of ze hem gaan antwoorden.

Vanaf het moment dat je met voorbereiding van je bedrijf begint, zul je overal keihard zelf achteraan moeten gaan. Afwachten is stilstaan. Zijn informatie kan hij het best halen bij de bron (KvK). De informatie die je hier krijgt is vaak nogal uiteenlopend, daar wil je niet de basis leggen voor je vervolgstappen denk ik.

• BliXem
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 27-02 12:50
Je kunt vast en zeker een zaak openen in Nederland. Je hebt dan wel een kantoor nodig gehuurd in Nederland, anders kun je je niet inschrijven. Zorg voor bewijzen met het een en weer verplaatsen wat betreft naar de vaste inrichting. Anders kun je nog behoorlijk wat problemen krijgen met de Belgische FOD.

Ik zou dit ook helemaal inlezen: http://nebelex.com/wiki/(...g_Nederland_-_Belgi%C3%AB , je hebt ook een Belgische boekhouder nodig + een Nederlandse om er voor te zorgen dat er geen fouten worden gemaakt wat betreft het dubbele belastingverdrag / wereldinkomen. Verder ben je verplicht om een zorgverzekering te nemen in Nederland als je je hebt ingeschreven.

BliXem wijzigde deze reactie 15-06-2016 20:03 (4%)

• MSalters
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:40
quote:
Bigs schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:45:
Als je een onderneming hebt dien je ingeschreven te staan bij de KvK: http://www.ikwordzzper.nl...schrijven-bij-de-kamer-va
Aardige poging tot een simpele samenvatting, maar het zegt 0,0 over Belgen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True