€2000 gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• Vetzak
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06-2024
Zoals de titel omschrijft, zoek ik graag meningen en advies voor een nieuw high-end 'gamesysteem'.

Nou heb ik al tientallen uren onderzoek verricht, producten vergeleken en in directe omgeving (familie & vrienden) om wat advies gevraagd, en de resultaten zijn iedere keer een wereld van verschil. Ik hoor aan de ene kant ITX, luchtkoeling, 1xGTX1080, grote 850 EVO en aan de andere kant weer ATX, waterkoeling, 1070SLI en kleinere 950 EVO (en daar weer gemixte configuraties tussen). Ik ben nog geen 2 mensen tegen gekomen die het ook maar ergens 100% over eens waren.

Na weken onderzoek, studeren (die verdomde PSU's) en ook grotendeels afwachten op GPU modellen, ben ik gewoon helemaal klaar met onderzoeken. Als ik op hetzelfde tempo door moet gaan kan ik onderhand net zo goed wachten op Kaby Lake of de GTX1080ti!

Ik heb in de loop der tijd meerdere configuraties gemaakt en hieronder vinden jullie het eindresultaat. Ik weet dat het verre van perfect is, maar daarom ben ik dus hier.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 344,80€ 344,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 141,95€ 141,95
1NZXT H440 New Edition Wit/Zwart€ 121,95€ 121,95
1NZXT Kraken X61€ 141,33€ 141,33
1Avexir Blitz AVD4UZ130001604G-4BZ1RR€ 45,95€ 45,95
1Antec Earthwatts Platinum 550W€ 92,80€ 92,80
1Samsung 950 Pro 512GB€ 307,50€ 307,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.196,28

Nou komen natuurlijk de volgende vragen in je op:

Waar is je GPU?
Ik weet nog niet zeker welk model 1080 ik ga gebruiken, maar mijn voorkeur gaat uit naar de GALAX GTX 1080 HoF. Die staat op moment van schrijven nog niet in de Pricewatch.

Je beweert veel onderzoek te hebben verricht, waarom dan zo'n mainstream ASUS Z170 PRO GAMING mobo?
Ik heb tientallen moederborden bekeken en vergeleken. Op gegeven moment ben ik het helemaal kwijt geraakt, en zal ik denk ik maar op de populariteit moeten vertrouwen. Ik sta dan ook 100% open voor alle tips voor een beter moederbord.

6700k? Kraken X61? Z170 chipset? Ik mag toch wel aannemen dat je gaat overklokken??
Jazeker. Hier heb ik ook al enige ervaring mee. Zit nog wel te twijfelen tussen de 6700k (meer cache, hyperthreading) en de 6600k (€100 goedkoper en OC tot 4.8GHz!?!)

Waarom Avexir Blitz RAM?
De looks (https://www.youtube.com/watch?v=qJktX-bOWlI), snelheid en prijs.

Heb je wel genoeg aan 512GB opslag?
In het begin heb ik hier ruim voldoende aan. Ik ben nog van plan later wat 850 EVO's toe te voegen, puur voor grote opslag. Misschien zelfs in Raid.

GAMES

Ik speel grotendeels Indies en shooters. Ik spendeer daarnaast ook graag veel tijd met het race en open world genre. Geen MOBA's voor deze jongen, vermijd ze als de pest.

RANDAPPARATUUR
Voor degenen die het nog wat interesseert, hier een simpel en klein lijstje met randapparatuur zonder Pricewatch:
- LG 25UM65P
- Razer Ouroboros
- Cooler Master Storm MECH toetsenbord, Cherry MX BLUE
- Trust Tytan 2.1

1. Ja ik ga mijn monitor nog een keer vervangen, maar niet nu;
2. Ja, er zijn mensen die blauwe Chery's lekker vinden gamen. Heb stad en land afgereisd voor deze switches!

Dus bij deze vraag ik alle hulp die ik kan krijgen. Bij voorbaat dank voor alle tips en reacties.
Het gaat nogmaals om een systeem voor circa €2000. Ga liever boven dan onder budget.

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-12 20:07

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Je bent heel goed op weg!
Als je gaat overklokken heb je zeker een goeie processor en moederbord uitgekozen, omdat ze dit beide toelaten. Je kast is ook prima in staat om de grote grafische kaarten te kunnen huisvesten, al moet je wel opletten dat de allergrootste misschien net niet gaan passen. Je RAM is ook prima. Als je zelf denkt genoeg te hebben aan 512 GB, dan zie ik geen reden dat je er meer tegenaan gooit, dus dat kun je prima zo houden. Het enige puntje is echter je voeding. Je zou voor 80 Plus Gold kunnen gaan, en dan een hoger wattage, bijvoorbeeld de Corsair RM650x. Je videokaart is nog wel een puntje, en je zou 1070 SLI wel kunnen doen, maar op het moment is dat voor gamen echt nog overkill. Ik zou dan wachten en over een tijdje een tweede erbij zetten, wanneer de prijzen wat gezakt zijn.

Kortom, neem eventueel de Corsair RM650x, koop voor nu één 1070 en je komt er voorlopig wel!

Dit is geen handtekening

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Als je niet gaat streamen zou ik gewoon voor de 6600k gaan. Is zelf al overkill aangezien overklokken geen extra frames geeft.

Ram ziet er leuk uit maar is volgende de pricewatch nergens leverbaar ? Daarnaast heb je de snelheid ook niet nodig 2133/2400 is meer dan genoeg.

950 pro Leuk en aardig maar wederom overkill Kwa laden ga je er misschien een seconden op vooruit. Ik zou dan eerder een 2x 500 gb raid 0 halen.

Voeding heeft wel een platium rating maar geeft maar 3 jaar garantie en is daarnaast niet modulair. Ik zou dan voor de pricewatch: Corsair RM550x gaan. Is gold rated, modulair en heeft 10 jaar garantie.

Ik zal niet voor SLI gaan. Veel problemen met sli profiles en andere issues. Ik zou voor de 1080 gaan en dan in combinatie met een 4k of 144hz 1440p monitor (misschien wel 21:9) veel keuzes daarin.

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03:44

MiliaanR

Just for fans.

Ik zou een ram setje overwegen dat 8GB per module is, als je dan wilt upgraden kan je het er gewoon zonder gedoe bij steken. Overigens is dit geheugen dan wel weer zo goedkoop dat je dit setje over twee weg kan gooien en nieuwe kan kopen zonder echt noemenswaardig verlies te lijden.
Verder, altijd single card gaan als je een nieuwe pc hebt. Gedoe met SLI/CFX ondersteuning en microstutter (wat tegenwoordig mee schijnt te vallen, maar toch...) wil je liever voorkomen.

@Michael, waarom zou je in een game pc RAID 1 willen gaan draaien? Gegevens verlies is niet zo'n ramp dat je er extra geld voor over hebt..

Edit: misschien toch nog even de 480 afwachten, want mocht je inderdaad binnenkort je monitor willen upgraden dan is het wel handig als je Free-Sync hebt en niet G-Sync, inverband met de extra kosten van G-Sync.

[ Voor 14% gewijzigd door MiliaanR op 14-06-2016 01:37 ]

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
MiliaanR schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 01:35:

@Michael, waarom zou je in een game pc RAID 1 willen gaan draaien? Gegevens verlies is niet zo'n ramp dat je er extra geld voor over hebt..
Ik bedoel natuurlijk raid 0. Tijd voor bed :z

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 01:26:
950 pro Leuk en aardig maar wederom overkill Kwa laden ga je er misschien een seconden op vooruit. Ik zou dan eerder een 2x 500 gb raid 0 halen.
Qua performance in games ga je er inderdaad niet op voorruit, qua looks vind ik het persoonlijk wel mooi, één klein reepje(een RAM module is groter O-) ) en je hebt verder geen kabels lopen.

Tenzij TS ook met VM's/Video bestanden gaat werken haal je inderdaad geen performance winst (ook niet bij raid 0)

Daarnaast zou ik alleen voor SLI gaan als je al de beste kaart op de markt in je PC hebt zitten, het is duur en de tweede kaart wordt niet maximaal benut, ik zou dus voor een GTX1080 gaan.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-12 12:01
En in welke situatie zou een Raid 0 met SSD's voor de TS enig voordeel bieden?
Gaat hij echt niks van merken bij gamen, neem dan gewoon een grotere SSD als je de ruimte nodig hebt.
Anders gewoon zonde van het geld.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjant2 op 14-06-2016 09:17 ]

• TrosWortels
  • Laatst online: 24-10-2022
Goeie setup naar mijn mening. Het bovengenoemde ssd, ram en sli commentaar zou ik opvolgen, ben zelf ook naar een pc aan het kijken voor na de zomer (nog even verdienen in de zomer en de prijzen afwachten van de nieuwe gpu's). Ik heb dan ook precies dezelfde wensen als jij dus hierbij mijn configuratie misschien krijg je er nog wat ideeën van.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 344,80€ 344,80
1MSI Z170A KRAIT GAMING€ 142,95€ 142,95
1EVGA GeForce GTX 1080 SC GAMING ACX 3.0€ 756,-€ 756,-
1NZXT H440 New Edition Zwart/Blauw€ 114,-€ 114,-
1NZXT Kraken X61€ 141,33€ 141,33
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 58,95€ 58,95
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 140,51€ 140,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.790,49

Mijn persoonlijke mening op de i7 keuze is doen als je het geld hebt. het levert inderdaad niet veel verschil op maar toch wat, hier bijvoorbeeld een benchmark in verschil betreffend de i5 en i7 (wel en niet overgeclocked). Het is dus meer aan jou de keuze of je het verschil het geld waard vind.

benchmark: YouTube: Intel Skylake Core i7 6700K vs i5 6600K Stock/Overclock Gaming Bench...

Als je een wat stiller systeem wilt en betrouwbaarder zou ik voor de luchtkoeling kiezen, ik kies hier voor waterkoeling puur voor de looks en ik krijg gewoon vlinders in m'n maag van waterkoeling(raar maar waar). Een goede luchtkoeler is meer dan voldoende als je niet voor het uiterste gaat in de OC

• Vetzak
  • Laatst online: 07-06-2024
Bedankt voor alle snelle reacties! Had niet verwacht zoveel reacties in paar uur tijd te krijgen.

Zat al te twijfelen tussen PSU's en voornamelijk de wattage. Nou klopt het dat modulaire PSU's wel makkelijker zijn in inbouw, maar ik weet nog niet helemaal of ik last zal hebben van de extra kabels in de H440. Ik geef trouwens de voorkeur aan top kwaliteit power, aangezien ik de PSU zo lang mogelijk mee wil nemen (wie niet). Nou is er hier in Nederland niet zo heel veel om zorgen over te maken met het elektriciteitsnetwerk i.t.t. een VS of dergelijke, maar voor levensduur geef ik wel graag wat extra uit.

Ik ging trouwens eigenlijk al voor een single 1080 om daar later, indien nodig en prijs inderdaad dropt, een tweede aan toe te voegen. Nou had ik dit eigenlijk wel aan kunnen geven, maar voorkeur gaat uit naar Intel en Nvidia componenten. Intel vertrouw ik meer en ik kan de iGPU goed gebruiken tijdens mijn GPU-loze zoektocht naar de beste 1080. Ik ben namelijk van plan eerst het systeem zonder GPU te bouwen en die als laatste toe te voegen als mijn keuze 100% zeker is.

Het werkgeheugen, de Avexir Blitz set, is bij sommige winkels nog wel beschikbaar op lage voorraad. Zoals MiliaanR al zei, is deze set zó goedkoop dat ik hem bij vervanging gewoon weg kan geven. Ik ben nog geen werkgeheugen tegen gekomen dat er zo goed uit ziet en ook zo goedkoop is. Als iemand een leuk alternatief weet, laat je horen!

950PRO valt meer in kader ''futureproof'' (een term die iedereen wel haat hier). Dit geld voor bijna al mijn gekozen componenten. Ik heb een hele drukke en stressvolle baan van half 8 tot 6, en wil eigenlijk niet de tijd nemen om ieder jaar/twee jaar een aantal componenten te upgraden en te moeten wachten op andere componenten. Ik spendeer liever wat extra om voorlopig niet naar om te hoeven kijken, en koop dan over 5+ jaar weer een nieuw systeem. Geld is niet echt een issue hier, maar wil wel zelf bouwen om te leren en voor plezier.

Wat de 950PRO betreft:
Azerion schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:02:
[...]

Qua performance in games ga je er inderdaad niet op voorruit, qua looks vind ik het persoonlijk wel mooi, één klein reepje(een RAM module is groter O-) ) en je hebt verder geen kabels lopen.
Dit.

Troswortels
Ik wou net nog even mijn reacite controleren op opmaak en dergerlijke en kwam net jouw reactie tegen. Dat is inderdaad een build waar ik naar streef. i7 gaat in mijn budget denk ik gewoon mee ja, die 100 euro kan ik wel missen. X61 heb ik ook om heeel eerlijk te zijn grotendeels voor de looks. Veel mooier dan luchtkoeling imo.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Een M.2 NVME SSD kopen voor de looks...? Dat is nieuw. En weggegooid geld. Een 1TB S600 2,5" SSD ga je ook enorm lang plezier van hebben. Snelheidsverschil dat er op papier is gaat je in de praktijk weinig tot niets opleveren.

Verder hoef je absoluut geen i7 voor een game systeem. pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed volstaat al ruim.

Toch zou ik liever voor een modulaire Gold voeding gaan met 10 jaar garantie en een 135mm semi passieve fan, dus een pricewatch: Corsair RM550x, dan voor die Platinum niet-modulaire voeding met 120mm actieve fan en 3 jaar garantie.

Verder is waterkoeling leuk, maar stil is het niet en het kost een flinke smak geld. Een leuke luchtkoeler à pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 is een stuk stiller en daarmee kun je ook genoeg overklokken. Al is het de vraag of je daar iets van gaat merken.... een leuke pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed met pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P en pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 kost €330, terwijl je voor die waterkoel i5 OC set €520 betaalt. Het is maar waar je je geld aan wilt spenderen... een dikke GPU à aanstande 1080 Ti is leuker.

Informaticus of vakkundig Googler?

Pagina: 1