Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal!

Ik zit met een brandende vraag.
Op dit moment beluister ik mijn muziek vanaf mijn laptop met een 3.5 jack naar tulp(Kinch) op mijn versterker.
Is er een mogelijkheid om het via een andere aansluiting beter te laten klinken? Zo ja, hoe dan?

Mijn laptop is de tot nu toe meest recente versie van de macbook pro 15'' en als versterking maak ik gebruik van de Rotel RA12 met een set B&W 685's
De rotel maakt gebruik van een zeer hoogwaardige DAC, de Wolfson premium 24-bit/192kHz.

Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat de mogelijkheden zijn!
Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

een mooie niet al te dure oplossing is de m2tech hiface. de Mk1 versie is gebruikt rond de 65 euro te vinden. Of je koopt de mk2 nieuw als je wat meer wilt investeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De MacBook heeft een optische audio uitgang die je kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag, maar waar zit die aansluiting dan? ik heb 2 thunderbolts en 2 usb's en 1 hdmi, oplaad aansluiting en een 3.5 jack... verder niets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:42

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:57:
.... en een 3.5 jack... verder niets..
Is dat geen flex-jack? Die voor analoog en digitaal. Voor de digitale versie moet je een mini toslink voor hebben en in de geluidskaart instellen dat het digitaal uit moet worden. Dat laatste is in Windows in ieder geval, op een Mac...?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
MacBooks hebben inderdaad de optische in/uitgang verstopt in de analoge in/uitgang. Als je een mini TOSLINK kabel hebt dan kan deze gewoon in de audio uitgang van je MacBook Pro. Op die manier mag je versterker mooi al het werk doen, en zo te horen is deze daar heel erg voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik een TOSLINK kabel google krijg ik een kabel waar ik geen aansluitingen voor heb op mijn laptop..
Zit ik dan naar de verkeerde te kijken of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:42

FeaR

In GoT we trust

Zie mijn post: "mini toslink" voor aan de kant van de laptop. Die is qua looks gelijk aan een analoge 3,5mm jack, maar het uiteinde is open zodat het (licht)signaal er door heen kan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
O wauw, ik leer elke dag! Dus wanneer ik zo'n kabel aan zou schaffen zorg ik ervoor dat de DAC zijn werk gaat doen? Wanneer ik de 3.5 jack blijf gebruiken doet hij dit niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:10

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als het inderdaad een combi-jack is (oudere versies zeker, nieuwe nog steeds?): ja. Ander mooi alternatief is een Airport Express, zelfde idee maar dan hoef je geen kabels in te steken en werkt het via WiFi. Niet ideaal als je het ook voor film gebruikt i.v.m. syncing maar verder erg handig. De Apple TV kan beeld én geluid via WiFi aan, maar resamplet alle muziek naar 48khz en is daar dus minder geschikt voor, de Airport Expressen doen dat naar mijn weten niet.

HiFace is een manier om hoogwaardig digitaal uit te voeren, misschien leuk als volgende stap. De oudere HiFace zou ik afraden, geen drivers voor nieuwste OSX. De nieuwe werkt via standaard USB protocol.

Verder zou je nog kunnen denken aan bijvoorbeeld de Raspberry Pi om een streamer to bouwen. Dan gebruik je je Mac of mobiel als remote en speelt dat kastje het zelfstandig af. Vooral handig i.c.m. een NAS, dan kan de laptop weer uit, mobiel in ruststand en speelt de streamer gewoon verder.

[ Voor 17% gewijzigd door mr.paaJ op 13-06-2016 23:32 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Mr Paaj. thx voor de aanvulling. ik wist niet dat de driver ondersteuning voor mac niet meer up to date was (heb hem zelf voor windows gebruikt)

in deze combinatie is inderdaad een optische verbinding ook een prima oplossing!

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 14-06-2016 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:11:
O wauw, ik leer elke dag! Dus wanneer ik zo'n kabel aan zou schaffen zorg ik ervoor dat de DAC zijn werk gaat doen? Wanneer ik de 3.5 jack blijf gebruiken doet hij dit niet?
Even terzijde:
Als je de versterker aanstuurt via een analoge geluidskaart kan dit, veelal, de geluidskwaliteit beïnvloedden door de elektrischeinterferentie die door de computer zelf veroorzaakt wordt. Door een DAC te gebruiken vind de Digitaal naar Audio Conversie buiten de computer plaats.

Misschien doe je dit al:
Door de Muziek in een LosLess gecomprimeerd formaat op te slaan (bv. FLAC) zorg je ervoor dat je geen verlies door compressie hebt. MP3 bv. behaalt een gedeelte van de compressie door de pieken en dalen in het geluidsbeeld ervan "af te schaven".

Dan kun je nog kijken of je de Audio Player op je computer zo instelt (of er een kiest die dat kan) dat het singaal niet bewerkt wordt voordat het van de computer naar de DAC wordt gestuurt. Zo krijg je het zuivere signaal op je versterker binnen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik luister geen mp3, dus dat scheelt al! ik luister eigenlijk alleen Lossless met een kbps van rond de 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Bij de Sony mini disc recordtjes zat vroeger altijd zo'n kabel die jij zoekt: een mini toslink naar standaard toslink.

https://www.amazon.com/To...ble-Macbook/dp/B0025W1FR8

Ik ken je versterker niet, maar bij mijn NAD wordt gewoon AirPlay ondersteund. Wellicht ook een optie? Ook nog draadloos ook.

Zelf heb ik geen fruit in huis, dus ik stream via DLNA. Mijn vaste PC zit via coax aan de amp. Optisch had ook gekund, maar de meeste soundcards gaan dan niet verder dan 96 kHz.

[ Voor 44% gewijzigd door PageFault op 14-06-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pptw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Zoals al is genoemd is voor jou de beste oplossing om optical te gebruiken. Macbooks hebben (als ik het goed heb) al vanaf 2008 model een dual jack poort. Ja, 3.5mm analoge jack. Ja, ook, optical ingebouwd in dezelfde jack! De Toslink kabel moet je op je jack aansluiting van je macbook aansluiten met een toslink-to-jack converter(2e bij allekabels.nl meen ik). Met Alt+Klik op je volume icoontje in je taskbar en 'Digitale Uitvoer' selecteren en genieten maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Pau1p schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:58:
Zoals al is genoemd is voor jou de beste oplossing om optical te gebruiken. Macbooks hebben (als ik het goed heb) al vanaf 2008 model een dual jack poort. Ja, 3.5mm analoge jack. Ja, ook, optical ingebouwd in dezelfde jack! De Toslink kabel moet je op je jack aansluiting van je macbook aansluiten met een toslink-to-jack converter(2e bij allekabels.nl meen ik). Met Alt+Klik op je volume icoontje in je taskbar en 'Digitale Uitvoer' selecteren en genieten maar!
Ik zou van de mini toslink niet naar jack maar juist naar de normale toslink en zo de Rotel de conversie laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwenners
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 19:55
Je kan ook een verloopstekker kopen naar mini toslink die past op de toslink.
Je kan dan het volume niet meer regelen met je macbook.
Wel in iTunes zelf.
Je Macbook zal automatisch digitaal uitsturen als je de optische aansluiting gebruikt.
Airport express is ook een optie maar dan heb je dezelfde kabel nodig met mini toslink.

http://www.bax-shop.be/nl...2wBJIcpTCfC_zgaAvGI8P8HAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Optisch aansluiten zoals gesteld is het meest goedkoop. Je maakt dan gebruik van de Rotel voor de DA conversie. Je geeft aan dat er in de Rotel al een prima DAC zit, dus valt de andere optie (aanschaffen losse USB DAC) eigenlijk automatisch al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

rodie83 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:11:
Optisch aansluiten zoals gesteld is het meest goedkoop. Je maakt dan gebruik van de Rotel voor de DA conversie. Je geeft aan dat er in de Rotel al een prima DAC zit, dus valt de andere optie (aanschaffen losse USB DAC) eigenlijk automatisch al af.
een Hiface is geen usb dac maar een usb > spdif omzetter waarbij je dus wel degelijk de dac vd rotel gebruikt. Echter de kwaliteit is vaak beter dan de onboard verwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 19:16
Hoe zit het met PC notebooks hebben die ook een Dual jack voor mini toshlink hoe kan ik dat traceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:10

mr.paaJ

generatie cmd+z

Het zou in de specs moeten staan als je weet waar je moet kijken, en is waarschijnlijk in het Windows geluidspaneel te zien.
Bij de MBP heet het ook gewoon '3.5mm headphone jack' en staat het er verderop pas bij als 'support voor line-out (digitaal/analoog)'.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Psyonara schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:50:
Hoe zit het met PC notebooks hebben die ook een Dual jack voor mini toshlink hoe kan ik dat traceren?
(Open deur) Dit kan je vinden in de specs van je geluidskaart / laptop. Of er komt een rood lichtje uit, maar die staan niet altijd standaard aan.

Ik ben tot op heden echter weinig Windows laptops tegengekomen met deze mogelijkheid. Sony had er een paar, maar geen idee of dat nu nog steeds zo is.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 19:16
Zal nog even checken hoe en wat heb zelf een Asus f751ldv

maar wou uiteindelijk nog een appart speaker setje met mogelijk ingebouwde Geluidskaart of een Externe geluidskaart naar een 2.0 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pptw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
PageFault schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:30:
[...]

Ik zou van de mini toslink niet naar jack maar juist naar de normale toslink en zo de Rotel de conversie laten doen.
Je hebt helemaal gelijk. Onhandige benaming van mijn. Bedoelde 'optical jack' maar dat noem je dan dus toslink mini. Weer wat geleerd. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Pau1p schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:50:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Onhandige benaming van mijn. Bedoelde 'optical jack' maar dat noem je dan dus toslink mini. Weer wat geleerd. :D
No problem, ik had natuurlijk ook aan optical mini jack moeten denken, dus net zo onhandig van de ontvangende partij in deze spraakverwaaring ;)
Pagina: 1