R9 280X - Artefacts na verlaten full screen webplayers

Pagina: 1
Acties:

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 00:06

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Ik heb een heel vreemd probleem met mijn videokaart (MSI 280X) en/of beelscherm (LG 34U87C). Wanneer ik bijvoorbeeld een YouTube/Vimeo/dumpert video bekijk op full screen en vervolgens full screen sluit, komen er allemaal artefacten op het scherm. Elke keer wat anders. Soms groenen strepen, soms grijze balken, soms delen van het scherm, andere keer weer het hele scherm. Het gebeurt alleen na een tijdje full screen, 5 seconden ofzo. En tot nu toe alleen bij webplayers. Games in full screen verlaten geeft geen problemen. Ook MPC geen probleem.

Het uit een aan doen van het scherm laat de artefacten verdwijnen, maar verhelpt het probleem niet. De PC is verder ook aangelosten op een TV via HDMI, en daar zijn juist geen problemen mee. De monitor is aangeloten via een miniDP -> DP kabel. Ik heb een andere kabel getest, DP -> DP met een miniDP -> DP adapter ertussen, maar dat gaf dezelfde problemen.

Aangezien het niet waarschijnlijk is dat het aan de kabel ligt, en de TV geen problemen geeft, dus ook niet aan de videokaart, zou het aan de monitor moeten/kunnen liggen. Maar wat is de oorzaak en, nog belangrijker, wat is de oplossing? ;) Kan iemand me helpen?

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 19:52

Nemesizz

Untouchable

Artefacts in webbrowers (of icm gebruik van een browser) wil nog wel eens komen door hardwareversnelling van de browser. Moderne browsers kunnen meestal gebruik maken van je GPU om je CPU te ontlasten. Metname bij dingen zoals video's bekijken (Youtube en dergelijke) word de videokaart aangesproken.

Het probleem is dat soms de kaart de verkeerde kloksnelheid en/of voltage pakt.
De kaart moet tijdens het afspelen van een video (met hardwareversnelling aan) een iets hogere kloksnelheid en voltage pakken dan idle (rust stand). Meestal gaat dat goed, maar af en toe niet, met artefacts als gevolg (bij multimonitor setups zie je dit ook wel eens, dan moeten de snelheden ook wat hoger dan bij een enkel scherm).

Indien je processor zelf snel genoeg is zou je hardwareversnelling in je browser kunnen uitschakelen. Dit belast je CPU wel meer en sommige CPU's zijn niet snel genoeg voor het vloeiend weergeven van video's op hoge resoluties (de meeste wel tegenwoordig, maar wat oudere hebben er soms moeite mee, en budget CPU's ook).

Andere optie is zelf de snelheid van de kaart wat verhogen (met bijbehorende voltage).
Meestal ligt het probleem bij het geheugen dat op een te lage snelheid blijft hangen, of de voltage die achter blijft.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 00:06

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Thx! Hardware versnelling uitzetten heeft idd geholpen. Animaties haperen een beetje, maar dat is beter dan eerst :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.