Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 21:49
Waarom nu een nieuw systeem?
Ik kom van een i7 920, met HD5800 videokaart. Dit is inmiddels al een oud beestje, maar voldoet in mijn optiek nogsteeds prima voor mijn gebruik. Echter, na de aanschaf van een gopro hero 4 met 4K video, loop ik toch tegen limitaties aan. Ik kan 4K video niet zonder stotteren afspelen en tijdens het bewerken van videos in Cyberlink Powerdirector gaat dit mij met de 4K bestanden niet snel genoeg.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk developpen, surfen, internetten, etc. Zo nu en dan wat videobewerkingen (werken met gopro 4K files), in Cyberlink Powerdirector 14. Soms wat games (niet veeleisend). Powerdirector 14 ondersteund hardwarematig versnelling via openGL, dit wil ik ook benutten.

Echte dealbreakers zijn de volgende:
- Ik wil 4K video gewoon kunnen afspelen.
- Ik wil op een redelijke wijze met 4K video kunnen werken in Powerdirector, hierbij hoef ik geen monsterPC, maar ik wil er mee kunnen werken.
- Uiteindelijk video produceren mag best even duren. Met de i7 duurt een video aanmaken van een halfuur ook ongeveer een half uur, dit vind ik zelf wel acceptabel als het werken in powerdirector verder smooth gaat.
- Ik wil graag klaar zijnvoor de overstap naar HEVC/h.265.
- Ik wil graag gebruik maken van een Skylake processor vanwege de zuinige technologie en de HEVC ondersteuning.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond of minder dan 1000 Euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

ASRock Z170M Extreme4
MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G
Crucial CT2K8G4DFD8213
be quiet! Pure Power L8 530W CM
Samsung SM951 (NVMe) 256GB

Ik heb zitten googlen uiteraard en uitgevonden dat de GTX260 een native HEVC encoder aan boord heeft, evenals dat de Skylake CPU een HEVC decoder aan boord heeft. Met de toekomst van HEVC in het verschiet wil ik hier wel klaar voor zijn, vandaar de keuze voor de GTX260, en ook expliciet de 4G editie, omdat ik las dat meer RAM ten goede komt aan videobewerkingen.
Oh ja, ik heb hier een mobo gekozen met USB 3.1, omdat dat mogelijkheden geeft in de toekomst.

Mijn grote twijfel zit op het moment bij de keuze van de processor en dan tussen de volgende processors:
Intel Pentium G4520 Boxed
Intel Core i3-6100 Tray
Intel Core i7-6700 Boxed
Intel Core i7-6700K Boxed

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet het liefst stil zijn (voor in de woonkamer en ook graag een zo laag mogelijk energieverbruik. Uiteraard moet het systeem nog wel krachtig genoeg zijn voor casual videobewerkingen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd wat jullie van dit systeem vinden voor mijn gebruikerseisen. Verder zit ik dus nog enorm te twijfelen over de cpu en ik heb daar de volgende bedenkingen bij:

- Ik krijg de indruk dat de G4520 al sneller is dan mijn i7 920, ondanks het ontbreken van hyperthreading, ik lees dit op enkele websites (CPUboss), maar ik weet niet zeker of dit ook echt zo is? Hebben jullie daar ideen bij?
- Wanneer ik hardware acceleratie gebruik van de GTX260, heb ik dan uberhaupt een hele snelle processor nodig? Of kan ik dan bijvoorbeeld de G4520 gebruiken en het zware werk door de videokaart laten doen? Zie ik hier iets over het hoofd?
- Of kan ik toch beter gaan voor de i7 6700, of is dat in het licht van voorgaande vraag overkill?
- De tussenoplossing is voor de i3 gaan, maar of dat slim is weet ik niet.. Hebben jullie ideen?

[ Voor 29% gewijzigd door roedi06 op 13-06-2016 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanM
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-10-2022
De G4520 zal misschien wel sneller zijn, maar kan me niet voorstellen dat die ook dezelfde zware taken aankan zoals video bewerken. Ook is het prijs verschil nogal groot tussen deze processors ;), met de i7 van je zeker het video bewerken aankunnen, maar met een i3 gaat dat toch wel weer wat lastiger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
goed ik mis nu alleen nog een eigen opzet nouja het is nog niet helemaal compleet je mist nog een kast en het zou mooi zijn als je het in een lijstje kan zetten: Handleiding Pricewatch

maar ik kan je wel al wat tips geven:

-voor video editting wil je minimaal een i5-6600 of i5-7600 hebben volgens de site raden ze een i7 aan
-de gtx 960 is op moment geldverspilling ik zou effe wachten op een rx480 van amd.
-sinds je gaat overclocken is een z170 mobo niet nodig ga voor een b150 of h170.

Ik moet wel zeggen dat ik het grappig vind dat je een pentium en i3 overweegt voor video edditing maar geen i5 xD

[ Voor 15% gewijzigd door mcmlevi op 13-06-2016 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YarikFL
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-02 17:49
mcmlevi schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:30:
goed ik mis nu alleen nog een eigen opzet nouja het is nog niet helemaal compleet je mist nog een kast en het zou mooi zijn als je het in een lijstje kan zetten: Handleiding Pricewatch

maar ik kan je wel al wat tips geven:

-voor video editting wil je minimaal een i5-6600 of i5-7600 hebben volgens de site raden ze een i7 aan
-de gtx 960 is op moment geldverspilling ik zou effe wachten op een rx480 van amd.
-sinds je gaat overclocken is een z170 mobo niet nodig ga voor een b150 of h170.

Ik moet wel zeggen dat ik het grappig vind dat je een pentium en i3 overweegt voor video edditing maar geen i5 xD
*Niet gaat overclocken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
8)7 8)7 ik doe het iedere keer zucht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 4k videobewerking zou ik een i7 pakken en even geduld hebben op de RX 480 van AMD welke naar mijn verwachting veel beter presteert in 4k editting dan een GTX 960 die met een te krappe geheugenbus niet lekker gebruik kan maken van de 4gb vram.
Verders een stille behuizing, moederbord met alle aansluitingen die je nodig hebt, goede kwaliteit voeding en een ruime ssd. Geen nvme want naar mijn mening nog te duur.
Reken bij onderstaand lijstje nog €250,- voor een RX 480 en je blijft net onder de €1000,-.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 299,-€ 299,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 81,95€ 81,95
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4€ 27,10€ 27,10
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
1Corsair Vengeance 400W€ 57,-€ 57,-
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 137,26€ 137,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 729,21
Pagina: 1