56K / 28K8 modem perikelen.

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Vorige week kreeg ik de beschikking over een Hayes optima 28K8 modem. Intern had ik al een Mediaforte Momenta DSP 56K modem, maar ik wilde dat 28K8 ook eens testen om te kijken hoeveel het scheelde.

Het (externe) 28K8 modem aangesloten op COM1. De drivers had Win98 zelf aan boord. Toen maar eens ingebeld en UT opgestart en warempel: waar ik met mijn 56K modem pings heb van 300-400 (en meer) had ik met het 28K8 modem pings van 190-290. Dan ging dus behoorlijk beter.

Het interne 56K modem is geen volledig hardware modem. De modulatie/demodulatie wordt in hardware gedaan (ESS chipset), maar compressie/error correction gebeurt met software. Bovendien moet het 56K modem zijn IRQ sharen met de USB controller. De device manager geeft het interne modem aan als COM4, met IRQ 5.

Nu wilde ik volgende uitproberen:

- COM2 uitzetten in BIOS
- 56K modem de I/O adressen en IRQ geven van COM2, en wel zonder dat deze geshared worden met een andere device.

Hiermee wil ik eens kijken of de drivers van het 56K modem de IRQ sharing niet goed verdragen. Het is toch eigenlijk mal dat het 28K8 modem zoveel beter presteert. Ook met normaal surfen is het 56K modem niet echt sneller.

De COM2 in BIOS afzetten lukt nog wel, maar hoe krijg ik het voor elkaar dat (A) het 56K modem resources krijgt van COM2 en (B) dat alle andere devices er vanaf blijven?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:09

Zym0tiC

^_^

same here.het lijkt bij mij ook dat de ping van mijn 28k8 lager is dan mijn 56k6 ook met inbellen merk ik dat maar het downloaden gaat wel vet sneller

vet==6/7kb/s gemiddeld :D

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!