Technische vraag mbt. canbus/achteruitrijcamera

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 09:15
Misschien dat iemand me kan helpen met het volgende.

Ik heb een universele achteruitrijcamera geinstalleerd in mijn auto. Om het makkelijk te maken is het een draadloos setje en zit het in de gleuf van de kentekenverlichting. Ik heb 12v gebruikt van de kentekenverlichting.

Het werkt...... alleen wanneer de motor draait zie ik niks meer dan enkele strepen op het beeldscherm. Nu heb ik veel gelezen en gezocht en heeft dit waarschijnlijk te maken met het canbus systeem (PWM/pulse 12v). Hoe kan ik ervoor zorgen dat de camera werkt zonder dat ik kabels hoef te trekken. Iets met een ontstoorder of relais? Welke heb ik dan nodig? Waar kan ik dit kopen?

Afbeeldingslocatie: http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1QgEEJVXXXXanXpXXq6xXFXXXX/220259230/HTB1QgEEJVXXXXanXpXXq6xXFXXXX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 09:28

donny007

Try the Nether!

Normaal wordt een aftermarket achteruitrijcamera geschakeld met het signaal van de achteruitrijlamp, zodat hij alleen werkt als je hem in z'n achteruit zet. De monitor (of headunit) gebruikt dat signaal ook om naar de juiste input te schakelen.

Als je (kenteken)verlichting wordt gevoed middels pulsbreedtemodulatie (PWM) moet je op zoek naar een andere voedingsbron. Bij LED-verlichting is dat bijna altijd het geval.

Om wat voor auto gaat het, en wat voor headunit/monitor gebruik je?

[ Voor 23% gewijzigd door donny007 op 13-06-2016 16:37 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:16

Rmg

Met can zal het weinig te maken hebben, eerder dat de 12v voedingslijn gewoon niet zo heel tof is in een auto.

Met zoiets kan je dat een beetje afvlakken:
http://www.carinterface.n...gsfilter-10amp-12v-nf-102

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
PWM aansturing van de verlichting heeft niets te maken met CANbus (of ja, het zijn twee verschillende dingen en die eerste is waar je last van hebt). Ik weet alleen niet wat er gebeurt als je hier bv. een condensator aan hangt, waarschijnlijk krijg je dan storingen in je boordcomputer. Losse 12v draad trekken lijkt me dus aan te bevelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Bigs op 13-06-2016 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 09:28

donny007

Try the Nether!

Als die kentekenverlichting middels PWM wordt gevoed blijft er effectief geen 12v meer over... Die camera krijgt dan gewoon niet genoeg spanning. Met een condensator schoon je alleen de output op, maar het voltage wordt er niet hoger van.

Zet eens een multimeter op die achteruitrijlamp, krijg je eigenlijk wel 12v?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:16

Rmg

donny007 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:49:
Als die kentekenverlichting middels PWM wordt gevoed blijft er effectief geen 12v meer over... Die camera krijgt dan gewoon niet genoeg spanning. Met een condensator schoon je alleen de output op, maar het voltage wordt er niet hoger van.

Zet eens een multimeter op die achteruitrijlamp, krijg je eigenlijk wel 12v?
Ik verwacht persoonlijk niet dat kentekenverlichting PWM gedimt worden. Überhaupt niet dat het mogelijk is om kentekenverlichting te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Monitor is gewoon aftermarket met camera ingang. Het is een Golf 6 uit 2010. De camera werkt gewoon normaal, maar zodra ik de motor start valt het beeld dus weg. Daarnaast springt het beeld automatisch op camera ingang zodra ik het in z'n achteruit zet (automaat).

[ Voor 24% gewijzigd door Tremio op 13-06-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Rmg schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:52:
[...]

Ik verwacht persoonlijk niet dat kentekenverlichting PWM gedimt worden. Überhaupt niet dat het mogelijk is om kentekenverlichting te dimmen.
PWM aansturing van de verlichting is vrij gebruikelijk bij halogeenlampen in moderne auto's. Het bespaart erergie en verlengt de levensduur van de lampen. De lamp krijgt stroom in kleine 12 volt pulsjes. Door het nagloeien van de lamp zie je er niets van.

[ Voor 4% gewijzigd door Bigs op 13-06-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als PWM op de kentekenverlichting het probleem is, verklaart dat niet dat het ding wel werkt, maar nadat de motor gestart is niet meer. Waar het dan wel aan ligt weet ik ook niet, maar ik zou die camera sowieso niet over de (normale) verlichting schakelen, maar via de 12V van de achteruitrijverlichting.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

of met die 12v een relay aansturen die gewoon een normale schone spanning schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Hoe kan ik dat doen? Een relay aansturen? Waar koop ik zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:28

iichel

Gazoooo

een relay heeft eigenlijk 5 poorten: 30 85 86 87 87a

het schakelsignaal is door een stroom door 85/86.
bij een spanningsverschil tussen 85 en 86 hoor je 'klik'.

een relais in rust heeft een verbinding tussen 30 en 87.
zodra je de klik hoort, gaat de verbinding tussen 30 en 87a zitten.

in jouw geval:
85: achteruit lamp
86: massa
30: 12v constant of geschakeld
87: leeg
87a: camera +

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Voor wat dient die verbinding 85 achteruitlamp?
iichel schreef op maandag 13 juni 2016 @ 21:47:

het schakelsignaal is door een stroom door 85/86.
bij een spanningsverschil tussen 85 en 86 hoor je 'klik'.

een relais in rust heeft een verbinding tussen 30 en 87.
zodra je de klik hoort, gaat de verbinding tussen 30 en 87a zitten.

in jouw geval:
85: achteruit lamp
86: massa
30: 12v constant of geschakeld
87: leeg
87a: camera +

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 18:11

Tomatoman

Fulltime prutser

Een relay is het Engelse woord voor relais. Het relais waar iichel naar verwijst is kennelijk een specifiek relais (wellicht een relais dat Volkswagen veel toepast?), maar er zijn vele duizenden uitvoeringen. Het 'spanningsverschil' waar hij het over heeft is de schakelspanning, het is geen verschilmeting of iets dergelijks.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-05 15:20
Ik had dit probleem ook bij onze Ibiza. De volgende oplossing werkte prima:

12 volt vanaf de zekeringkast. Doorlussen naar de achterbak (wat werk maar prima te doen, je hent immers ook die kamera naar achter gekregen). Dan staat de camera altijd aan maar dat maakt in principe niet uit als de video-input goed staat.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Tomatoman schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 05:46:
Een relay is het Engelse woord voor relais.
En relais is het Franse leenwoord in het Nederlands.
Tomatoman schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 05:46:
Het relais waar iichel naar verwijst is kennelijk een specifiek relais (wellicht een relais dat Volkswagen veel toepast?), maar er zijn vele duizenden uitvoeringen.
Dat is echter het meestvoorkomende wereldwijd gestandaardiseerde automotive 12V relais, niets VW specifieks.

En je koopt ze al voor een paar euro inclusief stekker(-socket).
Afbeeldingslocatie: https://img.dxcdn.com/productimages/sku_102059_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

AlexanderB schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:03:
[...]

En relais is het Franse leenwoord in het Nederlands.

[...]

Dat is echter het meestvoorkomende wereldwijd gestandaardiseerde automotive 12V relais, niets VW specifieks.

En je koopt ze al voor een paar euro inclusief stekker(-socket).
[afbeelding]
De reden dat ik reageerde is dat
natuurlijk niet algemeen geldig is, maar doelt op een heel specifieke relaisfamilie. Als iemand (zoals ik) niet weet welk specifek relais hier precies bedoeld wordt, kan hij hier net zoveel mee als met de uitspraak dat de achteruitrijcamera handmatig kan worden ingeschakeld via het knopje naast de automaatpook (maar dan zonder dat ik erbij zeg dat het specifiek in mijn eigen auto zo werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Rene schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:08:
Ik had dit probleem ook bij onze Ibiza. De volgende oplossing werkte prima:

12 volt vanaf de zekeringkast. Doorlussen naar de achterbak (wat werk maar prima te doen, je hent immers ook die kamera naar achter gekregen). Dan staat de camera altijd aan maar dat maakt in principe niet uit als de video-input goed staat.
De camera werkt draadloos, dus ik heb geen kabel getrokken. Verder heb ik ook nooit kabels getrokken in een auto, vandaar een draadloze :) Maar kan dus de 12 v nog niet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Die stabiele 12 volt aansluiting ga je zeker nodig hebben, omdat anders de camera niet goed zal werken. Niettemin kun je het PWM-signaal van de kentekenplaat gebruiken om de camera in en uit te schakelen, alleen zul je een condensator moeten gebruiken om de stuurspanning op het relais te stabiliseren. De condensator zorgt ervoor dat het relais niet gaat klapperen met de frequentie van het PWM-signaal.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/lU7PTWSozFfrElr2D4VEFTf4/full.jpg

[ Voor 108% gewijzigd door Tomatoman op 14-06-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

waarom is iedereen zo gefocust op die kentekenplaat verlichting?
dat kentekenlampje staat toch niet altijd aan? stel dat je achteruit wil rijden met je DRL aan/alle lichten uit?

en een condensator op de PWM hangen zorgt soms voor een storingslampje in je dash 'hey er is een lampje stuk ' (je kunt er vanuit gaat dat een PWM signaal vanaf de boordcomputer komt en die hebben vaak lampencontrole) en dat je de spanning rare dingen gaat doen zodat het lampje in het kenteken of veel te fel brandt, of helemaal niet brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

iichel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:54:
waarom is iedereen zo gefocust op die kentekenplaat verlichting?
dat kentekenlampje staat toch niet altijd aan? stel dat je achteruit wil rijden met je DRL aan/alle lichten uit?
Je hebt volkomen gelijk, dat zou natuurlijk de achteruitrijverlichting moeten zijn. Dan schakelt de camera in zodra je de achteruitversnelling inschakelt. Mocht je willen dat de camera niet onmiddellijk uitschakelt als je tijdens het inparkeren even een klein stukje vooruit rijdt, dan zou je met een tijdrelais een uitschakelvertraging kunnen realiseren.
en een condensator op de PWM hangen zorgt soms voor een storingslampje in je dash 'hey er is een lampje stuk ' (je kunt er vanuit gaat dat een PWM signaal vanaf de boordcomputer komt en die hebben vaak lampencontrole) en dat je de spanning rare dingen gaat doen zodat het lampje in het kenteken of veel te fel brandt, of helemaal niet brandt.
Dan zet je een diode in de schakeldraad vanaf de kentekenplaat (naar het relais toe in doorlaatrichting) en een tweede diode parallel aan de condensator in sperrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

of je hangt de camera, zonder moeilijk te doen, gewoon aan een contact geschakelde 12V kabel :p
heb je het hele probleem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

iichel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:09:
of je hangt de camera, zonder moeilijk te doen, gewoon aan een contact geschakelde 12V kabel :p
Maar dan is die camera altijd aan. Lijkt me niet de bedoeling van een achteruitrijcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

als de headunit toch pas schakelt als de achteruitversnelling ingeschakeld is zie ik 't probleem niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 13:14
Ik heb zelf deze in een Golf 6 uit 2010 geinstalleerd. Rood zit aan 12V, voorin de auto, Blauw zit aan de achteruitrijverlichting. Werkt perfect

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

iichel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:19:
als de headunit toch pas schakelt als de achteruitversnelling ingeschakeld is zie ik 't probleem niet :p
Sorry, misschien is mijn referentiekader (overal camera's) een beetje anders :). Ik ben gewend dat het weergavedeel integraal onderdeel is van de verschillende camerasystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

ja maar dat is dus waar normaal het display van de radio/navi is. de navi weet (vaak via CAN) wanneer de auto in de achteruit gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-05 15:20
iichel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:09:
Dit dus. Zo was er ook in onze Ibiza. Gewoon een 12v pakken/trekken en de camera daarop aansluiten. Als je de achteruit inschakelt en je hebt dit signaal aan de headunit gekoppeld schakelt de headunit automatisch over.

Bij ons kon je zelfs het signaal forceren. Leuk als je in de file staat. Kan je zien hoe dicht sommigen op je achterbumper zijn.

Overigens heb je ook best kans dat interferentie een probleem is aangezien het draadloos is. Bekabeld lijkt me de voorkeur te hebben.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Ik ga er mee aan de slag. Overigens wil ik nog even reageren waarom ik het liefste het op de kentekenverlichting wil aansluiten: is gewoon lekker makkelijk. Geen kabels trekken etc.
Pagina: 1