Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Hoe dien ik dit te lezen ivm vermogen zorgtoeslag:

U en uw eventuele toeslagpartner mogen per persoon maximaal € 24.437 aan vermogen hebben om zorgtoeslag te krijgen. Daarnaast geldt een vrijstellingsbedrag van maximaal € 82.504 voor u samen. Kijk bij uw situatie om te zien hoeveel vermogen u maximaal mag hebben.

Mijn situatie
Maximaal vermogen op 1 januari 2016
Ik heb geen toeslagpartner
€ 106.941
1

Waarom noemt de belastingdienst 2 bedragen? 24.437 een 106.941?
Als ik 40.000,- eigen geld heb en mijn inkomen is laag genoeg (volgens de grens) kan ik dan wel zorgtoeslag krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:15

Stoney3K

Flatsehats!

Dat lijkt me redelijk duidelijk: Tussen de twee partners samen mag je €82.504 aan vermogen hebben, daarnaast mag je allebei afzonderlijk nog eens €24.437 aan eigen geld hebben.

Als je in je ééntje bent mag je dus €82.504 + €24.437 = €106.941 aan eigen vermogen bezitten.

Lijkt me dus duidelijk dat je daar met €40.000 onder zit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Dit linkje is duidelijker:

http://www.belastingdiens...el_vermogen_mag_ik_hebben

Het is inderdaad € 106.9411

offtopic:
Toch vind ik een vermogenseis vreemd bij dit soort zaken, immers er is niet voor niets een VRH. Toeslagen koppelen aan vermogen is de mensen straffen die gespaard hebben, als je ze (meer) wil belasten doe je dat via de VRH :) maar dat is weer een totaal andere discussie :)

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Ikke_Niels schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:14:

offtopic:
Toch vind ik een vermogenseis vreemd bij dit soort zaken, immers er is niet voor niets een VRH. Toeslagen koppelen aan vermogen is de mensen straffen die gespaard hebben, als je ze (meer) wil belasten doe je dat via de VRH :) maar dat is weer een totaal andere discussie :)
Daarmee stimuleren ze dat je je huis aflost, want vermogen in de eigen woning telt niet mee. Zo ook bij kinderopvangtoeslag en vast nog wel wat andere toeslagen. Aan de andere kant: wie kan er vermogen opbouwen als je zorgtoeslag krijgt? De inkomensgrens is dermate laag dat als je daar niet boven komt dat je dan ook niet heel veel over houdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Er zijn genoeg mensen met weinig inkomen, maar met geld uit een verleden waarin ze meer verdienden. Of de verzilverde overwaarde van een eigen huis.

Opbouwen zal niet lukken.