Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svheel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 22:25
Ik heb ruim een week geleden een nieuwe PC in elkaar gezet. De relevante specs:
Asus Z170-A moederbord
Intel Core i5 6600K
Noctua NH-D15S CPU koeler
Corsair DDR4 Vengeance 2x8Gb
Samsung SSD 950 Pro 256GB M.2
MSI R9 380 grafische kaart
Be quiet! Straight Power 680W
Fractal Design Define R4
Windows 10 Pro 64 bit
Laatste drivers

Kast, voeding en grafische kaart zijn overgeplaatst uit mijn vorig systeem, de rest is nieuw.

Dit heeft ongeveer 1 week perfect gedraaid, geen problemen gehad.
BIOS instellingen waren heel standaard, (nog) geen overclock instellingen gedaan.

Zaterdag terwijl ik aan het gamen was kreeg ik ineens een BSOD, waarna de PC niet meer wilde opstarten.
Bij het booten van Windows kreeg ik elke keer tijdens het boot proces na een paar seconden een BSOD met wisselende meldingen. Ook een Linux live USB (Fedora 23) stopte tijdens het booten met een soort kernel-panic melding.

Uiteindelijk de boel gestript tot het 'bare minimum':
Moederbord, CPU, geheugen (in allerlei combinaties geprobeerd), onboard graphics, USB stick met Windows install en Fedora 23 live.

Restulaat nog steeds hetzelfde, geen boot met Windows 10 install (BSOD vlak na starten boot-proces) en ook niet met Fedora 23 live.
Andere powersupply (Seasonic G-360) geprobeerd, geen verschil.

Na wat zoeken op het Internet vond ik een suggestie om te proberen op te starten met maar 1 core geactiveerd (is in te stellen in de BIOS). Het leek me sterk dat dit zou werken, maar wie weet... Tot mijn verbazing startte de PC ineens op!
Daarna de boel weer helemaal opgebouwd, en nog steeds draaide alles normaal. Dit alles wel slechts op een 1/4 van de capaciteit (als je dat zo kunt zeggen natuurlijk).

Opstarten met 2 cores, alles werkte perfect. Opstarten met 3 cores, nog steeds geen probleem. Opstarten met 4 cores: problemen terug, BSOD vlak na starten boot proces.

Mijn vraag:
Kan ik hieruit concluderen dat in ieder geval 1 core van de CPU op de een of andere manier kapot is? En moet ik dus terug naar de winkel (of Intel?) om de CPU om te ruilen?
Is het eigenlijk wel mogelijk dat 1 core kapot is? En hoe kan het dat de BIOS instelling blijkbaar de kapotte core uitschakeld? Toeval?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat krijg je exact voor BSOD dan?
En trek je CPU eens los, bekijk even de pinnetjes op het moederbord en post wellicht een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 16:08
Het kan ook liggen aan een andere factor, je weet pas zeker dat het aan één core ligt als je het opstarten met 1 core voor alle verschillende cores hebt geprobeerd en deze altijd bij dezelfde core fout gaat.
Los daarvan lijkt het mij vrij duidelijk dat je CPU gewoon RMA moet, de oorzaak is verder niet heel relevant.

Er bestaat nog een kleine kans dat er iets mis is in je moederbord waardoor de aansturing van 4 cores tegelijk voor problemen zorgt, maar dit lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:31
Nycrea schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:40:
Er bestaat nog een kleine kans dat er iets mis is in je moederbord waardoor de aansturing van 4 cores tegelijk voor problemen zorgt, maar dit lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Dat is juist een stuk waarschijnlijker omdat CPU's bijna niet kapot gaan en moederborden met 100en tegelijk.

Het kan ook je ram zijn.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 16:08
chaoscontrol schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:44:
[...]

Dat is juist een stuk waarschijnlijker omdat CPU's bijna niet kapot gaan en moederborden met 100en tegelijk.

Het kan ook je ram zijn.
Ja wellicht, maar ik heb het beiden al meegemaakt, en het is lastig uit te vinden welke van de twee het is zonder een tweede cpu en moederbord tot je beschikking te hebben.
Allebij samen RMA sturen is wellicht het beste.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svheel
Nycrea schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:40:
Het kan ook liggen aan een andere factor, je weet pas zeker dat het aan één core ligt als je het opstarten met 1 core voor alle verschillende cores hebt geprobeerd en deze altijd bij dezelfde core fout gaat.
Los daarvan lijkt het mij vrij duidelijk dat je CPU gewoon RMA moet, de oorzaak is verder niet heel relevant.

Helaas kan ik in het BIOS alleen aangeven hoeveel cores er actief moeten zijn, keuze uit 'All', 1, 2 of 3. Ik kan dus niet aangeven welke core moet worden geactiveerd. Daarom vind ik het ook zo raar dat 'toevallig' de juiste core wordt uitgeschakeld als ik kies voor 3 active cores.

Ik heb trouwens de Intel Processor Diagnostic Tool gedraaid. Alle tests zijn passed, temperatuur blijft rond de 50 graden hangen bij de CPU load test. Het probleem is natuurlijk dat ik deze tool alleen kan uitvoeren met maximaal 3 cores actief, want bij 4 cores actief start Windows niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-04 12:25
svheel schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:16:
[...]

Helaas kan ik in het BIOS alleen aangeven hoeveel cores er actief moeten zijn, keuze uit 'All', 1, 2 of 3. Ik kan dus niet aangeven welke core moet worden geactiveerd. Daarom vind ik het ook zo raar dat 'toevallig' de juiste core wordt uitgeschakeld als ik kies voor 3 active cores.

Ik heb trouwens de Intel Processor Diagnostic Tool gedraaid. Alle tests zijn passed, temperatuur blijft rond de 50 graden hangen bij de CPU load test. Het probleem is natuurlijk dat ik deze tool alleen kan uitvoeren met maximaal 3 cores actief, want bij 4 cores actief start Windows niet op...
Test ook eens je RAM geheugen.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svheel
wagenveld schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:18:
Wat krijg je exact voor BSOD dan?
En trek je CPU eens los, bekijk even de pinnetjes op het moederbord en post wellicht een foto.
De BSOD's variëren. Ik heb de PC daarnet een paar keer opnieuw opgestart met 4 cores actief.
Kreeg o.a. de volgende BSODs:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (ACPI.sys)
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Opstarten van Linux geeft een hele dump, waar ik o.a. de volgende regel zie:
Watchdog detected hard LOCKUP on cpu 2

Echter bij het opnieuw opstarten is het cpu 3 of cpu 1, het is niet telkens hetzelfde nummer.

De CPU heb ik nog niet losgehaald (dat zal ik straks doen). De nieuwe skylake processors van Intel hebben zelf geen pinnetjes meer trouwens, die zitten nu (beter beschermd) in het CPU socket van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vandaar dat ik ook zeg, de pinnetjes op het moederbord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Eventueel zou je last kunnen hebben van het feit dat je je koeler te vast hebt gedraaid. Skylake chips zijn vrij fragiel. Als je de koeler en CPU verwijdert even kijken of er geen kromme in de CPU te bekennen is.

Uiteraard zoals gezegd even de socket inspecteren op verbogen pinnetjes.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svheel
Ewivis schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:18:
Test ook eens je RAM geheugen.
Dat leek me een goed idee.

Ik heb Memtest86 gedraaid. Deze werkte opmerkelijk genoeg zonder problemen met alle 4 de cores actief en gaf bij 1 pass geen fouten!

Afbeeldingslocatie: http://vps.van-heel.net/Memtest86_i5_6600K_4cores.png

Nu lijkt het er dus op dat de CPU of 1 van de cores niet het probleem is. Ook het geheugen lijkt OK, dus dan is het toch het moederbord misschien? Raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svheel
wagenveld schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:21:
Vandaar dat ik ook zeg, de pinnetjes op het moederbord ;)
Oeps, niet goed genoeg gelezen, sorry! ;)
nelizmastr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:27:
Eventueel zou je last kunnen hebben van het feit dat je je koeler te vast hebt gedraaid. Skylake chips zijn vrij fragiel. Als je de koeler en CPU verwijdert even kijken of er geen kromme in de CPU te bekennen is.

Uiteraard zoals gezegd even de socket inspecteren op verbogen pinnetjes.
Dit zou best kunnen, hoewel ik het idee heb dat ik het met beleid in elkaar heb gezet. Ik ga de boel zo weer even helemaal uit elkaar halen en nu ook de CPU en koeler verwijderen om te kijken of ik iets kan zien aan de CPU of de pinnetjes op het moederbord of misschien zelfs de verdeling van de koelpasta over de CPU, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien je CPU wat extra voltage geven of je geheugen. Het wil wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
Memtest moet je wel langer draaien dan 1 pass! Minimaal 8 uur om echt zeker te zijn of ram defect is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:02
Missschien het probleem dat de koeler te strak zat? En dus je CPU heeft gesloopt? Al zou dit met nieuwe koelers al geen probleem meer mogen zijn geloof ik.
http://www.pcgamer.com/in...pressure-of-some-coolers/

Zie net dat nelizmastr me al voor was....spuit elf 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door mach2 op 13-06-2016 18:01 ]

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svheel
mach2 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:37:
Missschien het probleem dat de koeler te strak zat? En dus je CPU heeft gesloopt? Al zou dit met nieuwe koelers al geen probleem meer mogen zijn geloof ik.
http://www.pcgamer.com/in...pressure-of-some-coolers/

Zie net dat nelizmastr me al voor was....spuit elf 8)7
Ik heb alles helemaal losgehaald daarstraks. De CPU ziet er nog goed uit, niet gebogen zoals op de website hierboven. Ook de pinnetjes op het moederbord zijn nog allemaal recht. De Noctua koeler heeft inderdaad een mooi mechanisme met veertjes waarmee het eigenlijk niet meer mogelijk is de koeler te strak op de CPU te plaatsen.

Ik heb alles netjes schoon gemaakt, nieuwe koelpasta erop en alles weer in elkaar gezet.
Het probleem is er helaas nog steeds.
Ardjee schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:35:
Memtest moet je wel langer draaien dan 1 pass! Minimaal 8 uur om echt zeker te zijn of ram defect is of niet.
Ik ben van plan Memtest vannacht te laten draaien, ben benieuwd of dat een ander resultaat geeft.

Het gekke is voor mij nog steeds dat alles gewoon perfect draait met 3 cores. Games doen het gewoon zonder problemen en dit bericht schrijf ik ook op de PC met het probleem.

Het ziet er toch een beetje gek uit, die 3 cores in CPU-Z: ;)

Afbeeldingslocatie: http://vps.van-heel.net/Intel-Core-i5-6600K_3cores.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:32
Weet je welke bios je draait? officieel zou de 6600K gesupport moeten worden vanaf bios 0504. Echter is ondertussen 1801 al uit (Z170-A BIOS 1801).

In het verleden heb ik bij Asus hetzelfde probleem gehad, toen bleek de voorgeïnstalleerde bios de CPU een te laag voltage te geven waardoor hij niet wou starten met een hoge belasting.

Dus ik zou zeggen, update de Bios (het liefst vanuit de bios zelf, niet vanuit Windows als dit nog kan tenminste) en probeer het daarna opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svheel
Martin.Air schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:58:
Weet je welke bios je draait? officieel zou de 6600K gesupport moeten worden vanaf bios 0504. Echter is ondertussen 1801 al uit (Z170-A BIOS 1801).

In het verleden heb ik bij Asus hetzelfde probleem gehad, toen bleek de voorgeïnstalleerde bios de CPU een te laag voltage te geven waardoor hij niet wou starten met een hoge belasting.

Dus ik zou zeggen, update de Bios (het liefst vanuit de bios zelf, niet vanuit Windows als dit nog kan tenminste) en probeer het daarna opnieuw.
Ik draai de laatste versie van het bios (1801 inderdaad), dus dat is het probleem niet. Ik heb wel een aantal keer de suggestie langs zien komen om het voltage van de CPU op te hogen, misschien moet ik dat eens proberen.

Overigens heb ik Memtest86 nog een hele nacht laten draaien. Resultaat was nog steeds alles passed (met alle cores actief!) en geen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Je kan iig eens proberen om alle cpu settings van "auto" af te halen en handmatig instellen op de specs van intel enzo. Er zijn zat situaties waar moederborden belachelijk hoge cpu spanningen voeren. Misschien komt het andersom ook voor en is de 4e core gewoon te veel ivm voltage drop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedDemon
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-02-2024
Oke, ik heb dus een zelfde probleem.

I7-9700t
Asrock z390 pro4 / z390 Phantom gaming 4s

I5-8500 doet het prima
Met de I7 krijg ik met geen mogelijkheid windows gestart op 8 cores.

Psu ram mobo videokaart alles gewisseld
8x alles gereseat firmware op orde.

Op 7 cores no problemo
Op 8 cores BSOD

Kmode_exception

Ik ben echt niet gek maar ik gooi de handdoek in de ring en mijn proc is 1/8 dood.

...of heeft iemand nog een hele goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:02

br00ky

Moderator Harde Waren
SpeedDemon schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:18:

...of heeft iemand nog een hele goede tip?
Zeker, een nieuw topic aanmaken want hiervoor een random topic van 7,5 jaar oud pakken die over een andere processor gaat is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.