Toon posts:

Server - Server data-in-motion encryptie, obstakels ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om server - server encryptie mogelijk te maken wordt er veelal met X.509 certificaten gewerkt.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met certificaat gebaseerde server - server encryptie?

Wat is de rede waarom je hiervoor hebt gekozen?
En wat zijn de obstakels die je tegen komt met dit soort implementaties?

Recent werd dit in het licht van de EU datalek wetgeving geopperd en de vraag was of wij dit binnen het VLAN moesten doen of niet. Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Alvast bedankt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is dit je huiswerk?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:31
Ikke snappe er echt helemaal niets van.......
Om server - server encryptie mogelijk te maken wordt er veelal met X.509 certificaten gewerkt.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met certificaat gebaseerde server - server encryptie?
Wat bedoel je hier in vredens naam mee?

Recent werd dit in het licht van de EU datalek wetgeving geopperd en de vraag was of wij dit binnen het VLAN moesten doen of niet. Ben benieuwd naar jullie ervaring.
Ook hier wel, wat wil je bereiken? Want wat heeft een VLAN nu weer met encryptie, certificaten of server te maken?

Ofwel, wat is nu eigenlijk precies je vraag?

Of laten we anders beginnen: TS begint.....

Verwijderd

Topicstarter
@Rolfie
@Johnkeates

Op dit moment heb ikgeen encryptie binnen mijn netwerk omgeving.
Kortom ben je voorbij de SSL terminator bent dan kan je al het netwerkverkeer tussen de servers zien als je hier toegang tot hebt.
Best makkelijk vanuit monitoring, echter betekend ook dat iemand die in mijn netwerk zou weten te komen, ook al het verkeer kan zien en mogelijk kan manipuleren.

Er is mij gevraagd om te onderzoeken hoe lastig of makkelijk het is om ook al het verkeer binnen het VLAN tussen de servers te versleutelen. Wil je dus weten wat er tussen servers gebeurt, zal je je enkel op de server logfiles moeten storten ipc simpel verkeer sniffen

Een applicatie die een LDAP lookup wilt doen zal geen LDAP maar LDAPS gaan doen. Maar ik heb ook andere systemen die versleuteling zouden moeten gaan doen omdat ze informatie bij elkaar opvragen.

Een X.509/SSL certificaat, net zoals bij LDAPS, lijkt de juiste richting om al het server to server verkeer te versleutelen. Niet alleen binnen mijn eigen servers die ik draai in mijn DataCenter, maar ook tussen deze servers en een aantal servers welke op Amazon moeten gaan draaien.

Google ik echter op server-to-server verkeer encryptie, dan komt ik erg weinig tegen. En de paar artikelen die ik wel vond over dit onderwerp stellen dat server certificaat beheer voor dit doeleinde lastig kan zijn.

Ik hoop dat dit mijn vraag context iets beter verbeeld.

Alvast bedankt.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04
Je kun een encrypted tunnel/vpn leggen tussen de servers of anders zit je op applicatieniveau te werken. Vlans hebben helemaal niks met encryptie te maken.

Ik zou daar eens op zoeken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom is je verkeer niet versleuteld tussen je servers? En wat voor verkeer is het? Eigenlijk kan alles wel prima met TLS... Zet een CA op en deel naar smaak certificaten uit?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:49:

Alvast bedankt.
Ik doe het, denk ik, want de term server-server encryptie is niet duidelijk en misschien wel de bron van de verwarring. Het bestaat niet en/of die term betekent niks.

SSL heeft twee functies: encryptie en identificatie. Meestal wordt SSL in de eerste plaats voor encryptie gebruikt. Voor het encryptie-deel heeft één van beide partijen een SSL-certificaat nodig maar dat hoeft niet eens geen geldig certificaat te zijn (dat hoort bij het identificatie deel). Als twee servers via SSL-communiceren dan doen ze precies hetzelfde als wanneer je browser een http-website bezoekt.

De tweede functie is identificatie: je wil zeker weten dat je met de juiste partner spreekt en niet met een ander.
Het typische voorbeeld is het groene balkje in je browser als je de website van je bank bezoekt. In dat geval controleert je webbrowser de identiteit van de website met behulp van het SSL-certificaat van die site. Dat is dus wel éénrichting controle. Je webbrowser controleert de webserver, niet andersom.
Soms wil je die controle echter wél twee kanten op laten gaan. In dat geval moeten beide systemen een SSL-certificaat hebben. In praktijk controleer je dan of bepaalde aspecten van dat certificaat overeen komen met je verwachtingen (zoals: staat de juiste naam op het certificaat).
Ik gebruik overal encryptie waar ik kan, het zou de default moeten zijn. Encryptie uit hebben staan als je het eigenlijk nodig hebt is heel pijnlijk. Encryptie aan hebben staan terwijl je het niet nodig hebt kost je nagenoeg niks. Zelfs als een systeem nu geen gevoelige data bevat dan weet ik nog niet wat de toekomst zal brengen en of men mij daar tijdig van op de hoogte stelt. Daarbij is een productie-systeem veranderen altijd lastig, ik doe het liever in één keer goed op het moment dat ik het systeem inricht.
Het grootste obstakel zijn mensen, die snappen SSL niet en willen het ook niet snappen. De meeste technische partners kijken verdwaasd om zich heen als je er over begint.

[ Voor 11% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13-06-2016 18:49 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Welk server platform?
Op windows kun je ipsec afdwingen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:31
IPSEC is dan eventueel een mogelijkheid. Dit dit eigenlijk exact wat je wilt. Nadeel is, dat firewall niet meer echt iets met het verkeer kan doen.
Alternatief, maar dat is applicatie afhankelijk.... Gewoon de SSL verbinding weer terug zetten naar de achterligende webserver. Databases ondersteunen tegenwoordig ook encryptie.

Verwijderd

Topicstarter
@CAPSLOCK2000
<quote>Soms wil je die controle echter wél twee kanten op laten gaan. In dat geval moeten beide systemen een SSL-certificaat hebben. In praktijk controleer je dan of bepaalde aspecten van dat certificaat overeen komen met je verwachtingen (zoals: staat de juiste naam op het certificaat).</quote>
Bedankt dat is erg verhelderend.
Dit is precies waar ik aan zat te denken:

@Brahiewahiewa
Een combinatie van Widows 2012 Ubuntu en OpenBSD servers

@Rolfie
Kan je ook een 2 zijdig SSL authenticatie over TLS tussen een Windows Server en een MySQL server afdwingen? Zo ja, heb je hier wellicht een implementatie bron voor?

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
Nee dat gaat niet.
Encryptie gebeurt op de communicatiestroom tussen applicaties. Als je deze met ssl/tls wilt beveiligen moeten de betrokken applicaties dit ondersteunen. (Denk maar aan encryptie tussen je browser en apache/iis/...)
Begin niet met ipsec/pptp op te zetten in mesh tussen alle systemen, dat loopt gegarandeerd mis!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-11 13:17

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik ga het topic verplaatsen naar Beveiliging & Virussen

Het gebruik van IPsec voor specifiek verkeer tussen systemen (servers) is op Windows erg makkelijk af te dwingen. Daarvoor kan je gebruik maken van X.509 certificaten maar ook een pre-shared key. In een grote omgeving wil je dit niet op basis van PSK doen vanwege de beheerbaarheid. Bovendien biedt een certificaat ook nog een extra stukje beveiliging in de vorm van identificatie (zie verhaal CAPSLOCK2000 hierboven).

Over het algemeen zou ik er voor kiezen alles gewoon op applicatieniveau te versleutelen (waar dat kan) en dan alleen waar dat nodig is. LDAPS op je interne netwerk is wellicht overdreven. Maar tussen een perimeter device en je DC zou ik het zeker doen.

Kijkend naar oudere protocollen die van zichzelf geen versleuteling (en of client/server authenticatie) ondersteunen kan je dit middels IPsec afdwingen binnen een Windows omgeving.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik waardeer het enorm
Pagina: 1