Laptop gaat vanzelf aan en uit + piep vanuit windows?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbb1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-09 13:40
Beste Tweakers forum leden,

Ik heb een dringende vraag betreffende mijn 3 jaar oude laptop. Sinds een tijdje, ongeveer 4 a 5 weken start deze vanzichzelf op, en gaat hij ook weer uit vanzichzelf en herhaalt dit zich tot dat je het stroom er van af haalt. Zodra ik hem weer koppel aan het stroom; via de batterij, netstroom zonder batterij of netstroom met batterij gaat hij vanzelf weer aan. Dit kan direct zijn, maar kan ook een minuutje duren.

Dit betekend dat ik mijn dringende schoolwerk momenteel niet kan afronden. Hierdoor ben ik ook redelijk gestrest (Licht uitgedrukt).

Wat extra informatie betreffende het probleem. In eerste instantie ben ik naar een laptop/pc zaak gegaan en heb het probleem bij hun voorgelegd. Zij hebben toen de laptop ingenomen en deze een hele dag laten draaien. Met andere woorden, hij deed het daar opeens gewoon weer... Dus ik kreeg hem terug met de conclusie dat zij dus niks hebben kunnen waarnemen. Hierna ging het een dag of 5-6 goed. Ik heb mijn laptop op een normale manier kunnen gebruiken zonder problemen. Daarna ging het weer mis. De man van de laptop zaak had gezegd dat als ik het nou weer tegen zou komen ik opnieuw windows moest installeren. Dit dus gedaan.
Ook hierna ging het weer een tijdje goed, lees een dag of 6-7. Maar nu zit ik er weer mee. En ben dus terug gegaan naar de laptop zaak, waar zij mij vervolgens vertelden dat zij niks meer konden betekenen. Het kan volgens hun van alles zijn en dit kost veel te veel onderzoekstijd, waarvan zij dus betwijfelen of mijn laptop dit nog waard is (daarover straks wat meer).

Over het type laptop:
Het is een clevo based laptop die ik destijds heb besteld bij xNotebooks, +- 3 jaar geleden. Hij heeft mij toen bijna €1500,- gekost.
De specs zijn:
Intel i7 3630QM quad (2.4Ghz - 3.4Ghz)
16GB DDR3-1600 (2x 8GB crucial)
ATI HD7970m met enduro... (helemaal kut deze shit)
HD 4000 intel graphics
SSD Samsung 840-Sata 600
750GB 7200rpm WD Scorpio Black
intel Wifi 300Mbps (N 6235) + Bluetooth

De videokaart van ati is een prima ding, maar de drivers is een pijnlijk puntje. Vanaf moment 1 dat ik de laptop had heb ik hier mee zitten stoeien, zowel het verwijderen van alle ati drivers tot de juiste versie vinden die stabiel liep. (tegenwoordig komt er ook wel elke week een nieuwe versie uit + een hotfix).

Ook is de Bios van mijn laptop marginaal. Er is vrij weinig tot 0 in te stellen.

Nog een laatste ding, betreffende de piep. Als de laptop het doet krijg ik soms een piep in windows. Dus niet tijdens het opstarten maar echt als de laptop al draait. Deze piep is ongeveer lang aan, kort uit, lang aan, kort uit, etc etc. Hij blijft ook aanhouden tot dat ik de laptop een stukje verschuif of een klein ''tikje'' op de speakers geef. Dit tikje is echt minimaal. Soms doet hij dit wat vaker dan anders, soms ook helemaal niet.

Het is een aardig lange post geworden maar ik hoop dat ik jullie hier genoeg mee heb geïnformeerd. Als jullie nog vragen hebben over het probleem of wat dan ook stel deze dan gerust, dan probeer ik het zo goed mogelijk uit te leggen.

Mijn laptop was een hoop geld, en draait alles tot op de dag van vandaag nog helemaal prima. Ik hoop dus ook heel erg dat het alsnog op te lossen valt.

Met vriendelijke groet,

Boris

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zodra ik hem weer koppel aan het stroom; via de batterij, netstroom zonder batterij of netstroom met batterij gaat hij vanzelf weer aan.
Dat is een instelling in de BIOS, als die er niet uitgesloopt is. Zoek daar eens op "power-failure" of iets dat op "restore on AC" lijkt. En anders even in Windows start -> uitvoeren -> eventvwr openen. Dan op de tijdstippen van het opstarten kijken of daar iets staat vermeld van wat de veroorzaker is.
Als de laptop het doet krijg ik soms een piep in windows. Dus niet tijdens het opstarten maar echt als de laptop al draait. Deze piep is ongeveer lang aan, kort uit, lang aan, kort uit, etc etc.
Dergelijke piepjes komen over het algemeen van de BIOS, niet van Windows. Welk soort BIOS draait erop? Phoenix, AMI, Award, etc. Dan even de lijst met piepcodes bekijken: http://www.computerhope.com/beep.htm

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 13-06-2016 14:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbb1
Die piepjes komen uit de speakers van de laptop, niet uit de speaker van de bios. Ook als ik mijn headset heb aangesloten komen de piepjes daaruit.
Mijn bios is van American megatrends Inc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbb1
Ik heb ook geen optie zoals je beschrijft Raven... me bios is echt karig.. wel is de versie die er op staat iit 2012 misschien kan ik deze flashen.. ben hier alleen niet heel ervaren in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

redbb1 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:55:
Die piepjes komen uit de speakers van de laptop, niet uit de speaker van de bios. Ook als ik mijn headset heb aangesloten komen de piepjes daaruit.
Mijn bios is van American megatrends Inc.
Dat zegt niks :P , ik heb hier ergens een moederbord waar de beeps van de bios via de gewone speakeroutput zijn te horen: "Audible error code (beep code) information during POST is routed to the audio codec and can be heard through attached speakers." Die heeft geen aparte bios-speaker nodig :)

Wat betreft de piepjes, ik denk dat je even goed moet luisteren of er een patroon in zit. Of er na meerdere lange piepjes een lange(re) onderbreking is. Het kan namelijk even doorgaan.
redbb1 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:00:
Ik heb ook geen optie zoals je beschrijft Raven... me bios is echt karig.. wel is de versie die er op staat iit 2012 misschien kan ik deze flashen.. ben hier alleen niet heel ervaren in
Hmm, dan moet je het logboek van Windows maar even doorspitten, eerdergenoemde eventvwr. Mogelijk dat daar iets instaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 13-06-2016 15:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Kan het niet zijn dat er iets mis is met je aan/uit knop.

als je deze tijdens z'n aan/uit loop een aantal keer stevig indrukt?

Dit fenomeen zie ik ook wel eens bij telefoons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbb1
Beste alle, dank voor u hulp. Ik heb Windows 10 weten te installeren en momenteel draait alles prima. Geen idee voor hoe lang dit zo blijft, maar voor nu gaat het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Wat was het probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbb1
Zie bovenstaand stuk tekst frankym

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbb1
Aah Sorry mijn fout, ik heb dus werkelijk waar geen idee. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met mijn ati drivers. Ik installeerde Vanochtend namelijk de laatste versie 16.6.1 en toen ging het allemaal weer mis. Nadat ik een systeemherstel had gedaan en de driver terug was bij degene die Windows 10 zelf had geïnstalleerd (15.3) doet alles het weer prima.

Ik ben de laatste tijd ook erg anti ati door alle driver problemen ik met met Double graphics laptop heb gehad en zodra ik dan ook weer een nieuwe laptop of desktop aanschaf doe ik dat met een (duurdere dan ati) nvidia kaart
Pagina: 1