Twee internetverbindingen; hoe routeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik ga verhuizen naar een woning in het buitengebied. Daar heb ik de beschikking over een 2 Mbit (ja, echt) ADSL verbinding. Er zijn geen plannen voor een upgrade van de centrale. Wel komt er over ongeveer een jaar een glasvezelverbinding. Tot dat moment kan ik bij KPN een 4g abonnement speciaal voor het buitengebied afsluiten. Datalimiet is dan 50 of 100 Gb. Dat abonnement wil ik gebruiken voor regulier surfen, YouTube filmpjes. Netflix moeten we dan maar even vergeten totdat de glasvezel hier ligt.

Wat ik eigenlijk wil is dat grote bestanden (bv torrents, syncen van de NAS, downloaden van nieuwe software) wel via de ADSL verbinding loopt, bv in de nacht. Nu zit ik alleen te kijke hoe ik dit gerouteerd krijg. Ik heb een Asus RT ac68u router. KPN levert voor de 4g verbinding een Huawei E5186 modem. In huis komen bedraad een NAS, een HTPC en 2 Pi's. De rest van de devices is draadloos.

Hebben jullie tips of suggesties bij het opzetten vanuit netwerk? Hoe zouden jullie het aanpakken?

Alternatief is overigens dat we de internetverbinding van een ander huis gebruiken. Die heeft maar liefst 11 Mbit adsl. Dan moeten we wel een straalverbinding tussen beide huizen realiseren maar dat is nog steeds erg traag....

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe we het hier doen (zelfde situatie): simpelweg bedraad via DSL en draadloos op de 4G Huawei :)
Het wordt moeilijk om op 1 device beide verbindingen op basis van applicatie te laten routeren denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Sluit de ADSL kabel aan bij de meegeleverde Router. Alles wat je op je ADSL lijn wilt hebben verbind je met de router. Alles wat je op je KPN abbo wilt doen sluit je aan op de moden. Wil je wifi bij je KPN dan zul je een router met wifi mogelijkheid moeten plaatsen.

Edit:

2 Internetlijnen over 1 router of modem laten lopen is niet mogelijk met deze hardware. Je zult dus altijd 2 devices moeten plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door erwin26 op 13-06-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja als je er 1 netwerk van wilt maken moet je zoeken naar een loadbalancer die op basis van protocol zijn verbinding kiest, overigens is 2 Mbit voldoende voor regulier surfen. Om je surfervaring drastisch te verbeteren zou ik wel een proxy ertussen zetten maar dat is ook afhankelijk van het aantal devices.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:12
Volgens mij beschrijft oppertweaker Femme in deze review precies wat jij wilt: productreview: MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN review door Femme

Op die manier kun je het type verkeer sturen en bijv. torrents over de ADSL laten gaan en HTTP over de 4G. Dat werkt naar mijn idee mooier dan het sturen van elk device door het aanpassen van de gateway op dat apparaat.

Sowieso is dit een mooi klusje voor een Mikrotik / Ubiquity router. Of zelf een router bouwen met pfSense o.i.d.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste aanzet... beide modems in je LAN hebben, dus bijvoorbeeld 192.168.1.1 (ADSL-modem) en 192.168.1.2 (4G-modem). Je router zet je op 192.168.168.3 en daar zet je OpenWRT op en dat is ook je (enige) DHCP-server en AP. De WAN-aansluiting van je router gebruik je niet of bridge je naar je LAN.

Dan door middel van de DHCP-leases de gateways in stellen (DHCP-options in dnsmasq.conf invullen - dhcp-option=3,192.168.1.1 of juist 192.168.1.2), zodat je per apparaat instelt welke gateway gebruikt moet worden.

Als je nu voor je laptops/mobieltjes gewoon de 4G verbinding gebruikt, moet je een heel eind kunnen komen met die 50 Gb als je geen video doet. Als je moet kiezen... eerder de mobieltjes via de langzaamste verbinding laten lopen dan een laptop.

Een variatie die ik me nog kan voorstellen is dat je met routes gaat rommelen met behulp van cronjobs, zodat je bijvoorbeeld vanaf 23:00 tot 07:00 alles via de ADSL-verbinding laat lopen en dan weer via de 4G.

Je kunt natuurlijk ook met routes bepaalde blokken IPs via een bepaalde gateway laten leiden, wordt veel gebruikt voor Plex via een VPN (of dus eigenlijk niet via een VPN dan).

De optie om met iptables via gateways te laten leiden kan volgens mij ook wel, maar dan maak je het wel erg complex. In zo'n geval zou ik met OpenWRT en dan het multi-WAN pakket aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ok, nav post van Siask heb ik het even getekend. Volgens mij moet onderstaande setup werken, mits ik de routers die als gateways fungeren (een Experiabox en de Huawei E5186 4G router) ik kan instellen op een vast IP-adres. Ik wil mijn Linksys WNDR3700 voorzien van OpenWRT en die als DHCP-server laten fungeren. Mijn Netgear RT-68U wordt dan misbruikt als accesspoints ivm de AC-capabilities.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DeZCtrK.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46
de optie die Thinkpad aanmerkt over de mikrotik van dhr Femme, vind ik een erg goede, en eerlijk gezegd beter dan de voorstelling die je zelf maakt,

ik zou ook de ipad niet alleen over 4g willen laten lopen, dus dat ding aan laten melden op je netwerk ipv de 4g router

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:28

Fiber

Beaches are for storming.

Is het niet gemakkelijker om 'gewoon' een Dual WAN 4g router te kopen...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-10 12:45

PauseBreak

derp!

Je kunt toch volstaan met het gebruiken van de dual wan functionaliteit op je Asus RT-AC68U modem i.c.m. de agendering van de verschillende verbindingen in je router? Dus 's nachts zet je de 4G-WAN poort dicht zodat je torrents over je onmeunig dikke ADSL pijp kunnen blazen en overdag zet je de ADSL-WAN poort dicht in je router.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-10 12:42
Heb je al eens gekeken naar opties zoals straalverbindingen?
Daarmee haal je een veel hogere snelheid.
Als dat een mogelijkheid is moet iemand in het gebied waar wel een normale verbinding te realiseren is.

Units van Ubiquiti kosten indien <15KM minder dan 100 euro per unit.
https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac/
https://www.ubnt.com/airmax/powerbeam-ac/

We hebben dit ook draaien bij meerdere klanten en bij een klant zelfs een Ubiquiti Airfiber: https://www.ubnt.com/airfiber/airfiber5/

http://d.pr/i/10pV5

Qua routers doen we alles met Ubiquiti daar is je vraag zeker mee mogelijk.
Je kunt daar ook zeggen dat je NAS altijd via ADSL naar buiten gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door Kavaa op 27-06-2016 19:28 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Omdat het om een tijdelijke situatie gaat wil ik geen dure nieuwe spullen kopen. De 4G Router komt van KPN, de rest van de routers heb ik al.

Volgens mij kan ik niets nuttigs met de Dual Wan functionaliteit van mijn RT-AC68U? Hoe kan ik in de AC68U agenderingen instellen, ik heb daar nog niets nuttigs van kunnen vinden?

Pagina: 1