Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-11-2023
Beste medetweakers,

ik heb een NAS (synology 216+) aangeschaft, zodat vrouwlief indien nodig op afstand bij bestanden kan als ze onderweg is (en de laptop crasht zoals onlangs gebeurde). Maken tot op heden gebruik van een 2014 macbook pro retina 13.

Het Telfort alles - in - 1 - glasvezel netwerk thuis is als volgt;

Modem -> experiabox V8 -> kabel naar settopbox, kabel naar devolo voor tv boven, kabel naar telefoon en kabel naar Apple airport timecapsule (staat niet in bridge) ivm betere wifi tov experiabox.

Nu heb ik de NAS met kabel aangesloten op een poort van de Apple TC en kan ik inloggen en de NAS installeren. Echter bestanden overzetten naar de NAS lukt me totaal niet. Krijg steeds een foutmelding wanneer ik een map probeer te kopiëren.

Vervolgens dacht ik, dan zal die op de experiabox moeten maar dan zegt de Synology assisant dat er geen NAS is aangesloten.

Vraag 1;

Wat doe ik verkeerd met aansluiten?

Vraag 2:

Hoe en waar moet ik mappen naartoe kopiëren? Wil vooral gegevens van de TC afhalen en op de NAS zetten.

gebruik alsjeblieft Jip en Janneke taal 8)7

Bedankt vast voor de genomen moeite en excuses voor mijn onnozelheid op dit gebied!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat is de foutmelding? Hoe kom je op de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:40
Je moet je time capsule als Acces Point instellen. Je hebt nu een andere IP range op je Airport.
Daarna kun je o.a je NAS op de experiabox aansluiten. Zodra je nu verbinding maakt met de wifi van je Airport kun je als het goed is je NAS benaderen.

Om bestanden te kunnen kopieren zal je eerst een shared folder moeten aanmaken in de webconfig op je NAS.

https://www.synology.com/...nCenter/file_share_create

Om vervolgens verbinding met je NAS te maken voer je dit uit:
http://osxdaily.com/2013/...rk-shares-os-x-mavericks/

(Is voor Mavericks, maar principe is hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
dop33 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:14:
Krijg steeds een foutmelding wanneer ik een map probeer te kopiëren.
Wat voor foutmelding krijg je?
Vervolgens dacht ik, dan zal die op de experiabox moeten maar dan zegt de Synology assisant dat er geen NAS is aangesloten.
Dat is logisch. Aangezien je TC niet in bride staat maar in router mode, krijgen alle apparaten achter de TC een IP-adres van de TC. Je Experiabox 'ziet' alleen je TC en niet de apparatuur erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Even in het engels, deze melding:

An error occurred because one or more folders are among the items you are uploading.

In Finder op de mac, staat de TC verbonden, de NAS staat daar wel onder maar alszijnde NIET verbonden. Kan ik de NAS op de TC aansluiten als ik de TC correct heb ingesteld of moet dit uitsluiten op de experiabox?

Ik was trouwens bezig om de mappen naar File Station te slepen, dacht dat hoort zo....niet dus?

[ Voor 12% gewijzigd door dop33 op 13-06-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
dop33 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:38:
Even in het engels, deze melding:

An error occurred because one or more folders are among the items you are uploading.

In Finder op de mac, staat de TC verbonden, de NAS staat daar wel onder maar alszijnde NIET verbonden. Kan ik de NAS op de TC aansluiten als ik de TC correct heb ingesteld of moet dit uitsluiten op de experiabox?

Ik was trouwens bezig om de mappen naar File Station te slepen, dacht dat hoort zo....niet dus?
Als je de Airport goed insteld kan de NAS ook op de Airport worden aangesloten. Aangezien dat het dan 1 netwerk wordt. (Zelfde range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Dan verlies ik niet het "betere" wifi signaal, 5ghz bijvoorbeeld:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
dop33 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:43:
Dan verlies ik niet het "betere" wifi signaal, 5ghz bijvoorbeeld:?
Nee want dan wordt je Experiabox de DHCP server. En je Airport een "Accespoint".
Zoals het netwerktechnisch hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Dus ik ga vanavond de TC in bridge zetten -> vervolgens de NAS met netwerkkabel daarop aansluiten en jouw linkjes letter voor letter bestuderen, dan zou het eventueel mogelijkerwijs kunnen gaan werken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
dop33 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:48:
Dus ik ga vanavond de TC in bridge zetten -> vervolgens de NAS met netwerkkabel daarop aansluiten en jouw linkjes letter voor letter bestuderen, dan zou het eventueel mogelijkerwijs kunnen gaan werken? :)
Als je alles goed insteld werkt het gegarandeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
tja...nu nog even achter de definitie komen van goed instellen :)

weet de TC in bridge te zetten, wist echter nooit wat dit betekende dus dacht heb nu wifi dus laat maar lekker gaan. Maar zal vanavond de TC in bridge zetten, de NAS daaraan koppelen en eens opnieuw installeren.

Weet je, zoals de andere tweaker rens-br naar vroeg wat bij kopieren de melding "An error occurred because one or more folders are among the items you are uploading" betekent of zou dit inherent zijn aan het verkeerd aangesloten hebben van de NAS?

Als alles correct is aangesloten zie ik dus in Finder ook de NAS actief staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:15

SpamLame

niks

dop33 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:00:

Weet je, zoals de andere tweaker rens-br naar vroeg wat bij kopieren de melding "An error occurred because one or more folders are among the items you are uploading" betekent of zou dit inherent zijn aan het verkeerd aangesloten hebben van de NAS?

Zoals ik de melding lees betekent het dat je geen folders kan kopiëren op de manier zoals jij tracht (filestation begrijp ik uit een eerdere reply). Dit kan een beperking zijn van Filestation, een onjuiste instelling, combi van beide, iets anders. Toegegeven ik gebruik Filestation zelden en ben meer van CIF.

On that note had je Clavis in "NAS leek heeft hulp nodig bij installatie :(" al geprobeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door SpamLame op 13-06-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
dop33 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:00:
tja...nu nog even achter de definitie komen van goed instellen :)

weet de TC in bridge te zetten, wist echter nooit wat dit betekende dus dacht heb nu wifi dus laat maar lekker gaan. Maar zal vanavond de TC in bridge zetten, de NAS daaraan koppelen en eens opnieuw installeren.

Durf ik zo niet te zeggen. Je moet waarschijnlijk ook eerst inloggen op de share. Of heb je al een gedeelde map aangemaakt waar iedereen in kan? (Met/zonder account).

Het beste wat je kan doen is even googlen.
Je moet namelijk eerst shares aanmaken op de NAS, een vast IP instellen en wat kleine aanpassingen doen). Daarna maak je een gedeelde map aan. Hier kun je kiezen wie er toegang heeft.
Daarna in finder via cmd+k en het IP van de NAS invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Ik zal als ik uit werk kom even zoeken hoe ik aan een vast IP adres kom en je stappen doorlezen.

Bedankt zover!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
ok....GAAPPPPP!!!!

Clavis, TC in bridge, shared folder aangemaakt, cifs verhaal uitgevoerd en kan inloggen en "mijn gecreëerde map" benaderen. Nu dus vanaf de TC (is nu mijn storage) foto's kopiëren naar mijn shared folder genaamd Aldo (vrouwlief ALissa en ik DOminique....al jaren ons koosnaampje :( aangenaam) en krijg nu opnieuw de melding "er is een fout opgetreden omdat een of meerdere mappen tot de items behoren die u aan het uploaden bent"......

IM LOST!!!!!! KOMOP NASJE.....doe maar lekker kopiëren....tis uw moeder nie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
ik ben er inmiddels achter dat ik dsm moet overslaan en simpelweg van TC naar NAS moet kopiëren in finder.

Laatste struikelblokje, is 2mb transferrate normaal? 50gig wat 7uur duurt lijkt me wat lang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Beste dop33,

Mag ik je vragen om in het vervolg vervolgberichten niet als nieuw bericht te typen, maar je voorgaande reactie te wijzigen? Kortom, als jouw reactie de laatste reactie in het topic is, dien je bij een volgend bericht je voorgaande bericht te wijzigen middels de wijzig link rechtsboven je bericht. Het meermaals achter elkaar posten wordt dus ontraden.

Bedenk ook, hoe beter je eigen reacties zijn in je eigen topic, des te beter zullen ook de bijdragen zijn van anderen. Als jij laat zien dat je moeite steekt in je eigen topic met goede reacties met helder taalgebruik, hoofdlettergebruik, spelling en dergelijke, des te serieuzer zullen anderen jouw roep om hulp nemen en hun eigen tijd en energie opofferen om jou van dienst te zijn.

Veel succes en dank voor je medewerking!

CiPHER
Moderator OT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dop33 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:04:
Laatste struikelblokje, is 2mb transferrate normaal? 50gig wat 7uur duurt lijkt me wat lang
Waarom doe je de eerste keer niet bedraad? Gaat in ieder geval een stuk sneller dan via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
sypie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:20:
[...]
Waarom doe je de eerste keer niet bedraad? Gaat in ieder geval een stuk sneller dan via wifi.
In welk opzicht? Ik heb een ethernetkabel tussen de TC en de NAS zitten (van de TC wil ik gegevens overzetten) in Finder ga ik naar de TC, kopieer de gewenste map en plak deze in de NAS.

Heb me tot diep in de nacht op zitten vreten hierover maar kan op google ook niks vinden, in ieder geval niet iets wat voor een leek uitvoerbaar is.

Moet toch gemakkelijker kunnen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat bedoel je met 'moet toch gemakkelijker kunnen'?

Gemakkelijker als in 'minder kabels en minder instellen' kan niet. Ja, als je het eerst een paar keer fout doet kan het natuurlijk wel gemakkelijker ja.

Gemakkelijker als in 'sneller': welke schijven heb je in de NAS zitten en met welke kabel(s) heb je het aangesloten? Welke settings heeft je TC? Welke settings heeft je NAS? Je zult inderdaad wat tijd moeten steken in het inrichten van het geheel ja. Of de transfer sneller kan (ik neem aan dat je 2 MB/s hebt nu) ligt er maar net aan. Maar reken niet op meer dan 15-20 MB/s maximaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Icephase schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:37:
Wat bedoel je met 'moet toch gemakkelijker kunnen'?

Gemakkelijker als in 'minder kabels en minder instellen' kan niet. Ja, als je het eerst een paar keer fout doet kan het natuurlijk wel gemakkelijker ja.

Gemakkelijker als in 'sneller': welke schijven heb je in de NAS zitten en met welke kabel(s) heb je het aangesloten? Welke settings heeft je TC? Welke settings heeft je NAS? Je zult inderdaad wat tijd moeten steken in het inrichten van het geheel ja. Of de transfer sneller kan (ik neem aan dat je 2 MB/s hebt nu) ligt er maar net aan. Maar reken niet op meer dan 15-20 MB/s maximaal denk ik.
Gemakkelijker in de zin van (zal wel een misopvatting van mijzelf zijn) de reviews over de nasservers gaan vooral over het gemak van installatie. Kan me daar niet zo goed in vinden, maar dat zegt niets over de NAS!

De TC is met netwerkkabel aan experiabox gekoppeld. TC in bridge en gebruik is als wifipunt. NAS met netwerkkabel aan de TC. Er zit 2x2TB WD red schijven in RAID 1.

Waar halen mensen dan schrijfsnelheden van 100+mb vandaan? Zelfs draadloos van macbook naar timecapsule (was tot op heden mijn backup) gaat vele malen sneller. Neemt niet weg dat 20mb wat jij zegt al 10x sneller is dan nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Eerst, gebruik ajb de juiste afkortingen.
mb = millibit, oftewel 1/1000e bit
mB = millibyte, oftewel 1/1000e byte, oftewel 1/125e bit
Mb = megabit, oftewel 1000000 bits, oftewel 125000 bytes
MB = megabyte, oftewel 1000000 bytes
en dan hoort daar voor een snelheid vaak ook nog 'per seconde' ofzo achter.

Verder is die '100+ MB/s' waar je het over hebt de theoretische maximumsnelheid wanneer je én een 6 GB iso-file downloadt (niet kopieert!) én het juiste filesystem gebruikt. In reviews blijkt dat wanneer je veel kleinere bestanden kopieert, je maximaal mag rekenen op zo'n 30-35 MB/s.

Ja dat is nog steeds veel meer dan de door jou genoemde 2 MB/s, dus is er nog iets anders aan de hand. Maar wat precies kunnen wij vanaf hier natuurlijk onmogelijk beoordelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:26

Harrie

NederVlaming

Volgens mij komt het doordat je laptop de files download van je TC, om ze vervolgens weg te schrijven naar je NAS. Dus dat gaat 2x over hetzelfde wifi kanaal. Die snelheid Is dus niet eens zo heel gek lijkt mij? Beter even je laptop bekabeld aansluiten.
Pagina: 1