Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-08-2023
ik wil mijn fan van mijn cpu gaan upgrade maar ik weet niet wat de standaard fan is die bij deze cpu zit, weet iemand toevalig de specs van deze fan? De cpu is de intel i5 4590m-g

[ Voor 9% gewijzigd door Tim konings op 13-06-2016 09:57 ]

Beste antwoord (via Tim konings op 13-06-2016 11:32)

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Tim konings schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:06:
Jan99999, toen ik dat had aangebracht heb ik twee kleine drupels opgedaan en daarna met een papiertje versprijd over de cpu daarna met een plastic platje er voor gezorgt dat het overal even dik is ( dat zal 1a2 mm dik zijn denk ik)
1 a 2mm is in elk geval teveel.

Mocht je het opnieuw willen aanbrengen overweeg dan de volgende stappen:

1. Reinig de cpu en de koeler met alcohol (Je kan bij bijv. etos flesjes van 97% kopen). Het voordeel hiervan is dat alcohol verdampt en er dus geen reststoffen achterblijven op je cpu of je koeler.

2. Breng ongeveer 1 rijstkorrel aan koelpasta aan in het midden van de cpu.

3. Druk de koeler er voorzichtig tegenaan en bevestig deze. Door het bevestigen verspreid de pasta zich naar de plekken waar deze hoort te zitten. Koelpasta koelt je processor niet. Het enige nut wat het heeft is oneffenheden in je chip of koeler op te vullen zodat je een groter raakoppervlak heeft. In dat opzicht geld dus minder=beter.

4. Even je pc goed belasten door te gamen of een burntestje terwijl je de temperatuur in de gaten houd.

Er zijn voorstanders van het uitsmeren/spreiden van de pasta ipv het drupje in het midden wat zichzelf spreid. Echter is er voor zover bij mij nooit een meting gedaan dat het een of het ander meer dan een graad verschil zou brengen. Bovenstaande methode is 1 van de simpelste en correcte methodes.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:22
Om te upgraden hoef je alleen te weten welke bracket je nodig hebt. Bij jou geval is dat dus de Intel bracket. Daar moet je op selecteren en dan moet het in principe altijd goed gaan. (bij de nieuwere generatie koelers)
Mits de koeler in je kast past natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Pelkie, oke maar ik wil eigenlijk een koeler met betere prestaties Hebben maar ik weet niet waarme ik het moet vergelijken omdat ik nergens de specs (zoals de lucht verplaatsing en rpm) vinden om andere fans mee te vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

dan kun je beter de gehele koeler vervangen

hebben we het hier over en een laptop of desktop btw ?

[ Voor 40% gewijzigd door heuveltje op 13-06-2016 10:05 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Heuveltje, ja dat was ik ook van plan maar ik wil wel zeker weten dat ik een beter fan koop dan de standaard maar ik kan nergens de specs vinden van de standaard (luchtverplating en rpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Een desktop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Luchtverplaatsing van de fan zegt weinig over de koelcapaciteit.

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

koelt veel beter vanwege de fan, maar voornamelijk omdat het gewoon veel meer koeloppervlakte heeft.
zie bv http://techbuyersguru.com...vs-140mm-vs-liquid?page=2 voor ene vergelijking

Overigens zou de stockkoeler je cpu ook prima koel moeten houden, dus waarom wil je precies upgraden ?

[ Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 13-06-2016 10:27 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Heuveltje, ik wil een andere fan omdat ik veel game met mijn pc en als ik game word mijn cpu rond de 75-80 grade dus ik zou dat het liefst een beetje omlaag brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Is het een zelf samengestelde pc? OEM? (HP,Dell, Acer etc, welk model?) ATX? SFF? Je geeft heel weinig informatie ovet welke PC je hebt. We kunnen pas wat aanraden als we een compleet beeld van je PC hebben.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tim konings schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:28:
Heuveltje, ik wil een andere fan omdat ik veel game met mijn pc en als ik game word mijn cpu rond de 75-80 grade dus ik zou dat het liefst een beetje omlaag brengen
fan en koeler zijn 2 verschillende dingen, dus ben even specifiek in wat je wil :)
Daarnaast hoe zijn de temperaturen in je kast opzich, als die namelijk te hoog zijn gaat geen enkele koeler helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:22
Ik heb je vraag op het begin verkeerd gelezen, ik dacht namelijk dat je de gehele koeler wilde vervangen in plaats van alleen de fan.
Ik denk dat je net zo veel tijd en moeite kwijt bent met het plaatsen van een compleet nieuwe koeler dan dat je kwijt bent met het vervangen van je stock Intel fan. Mijn advies is dus, zoek een goede nieuwe koeler uit en doe daar je voordeel mee. Er zijn hier op Tweakers genoeg reviews van koelblokken dus kun je zelf op die manier een goede keuze maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Om het jezelf en de anderen hier makkelijker te maken zou je de volgende vragen even kunnen beantwoorden:

1. Wat is de huidige situatie en waarom is deze ongewenst ?
2. Wat is je huidige systeem, welke hardware gebruik je nog meer ?
3. Hoe wil je dit probleem verhelpen en wat voor hulp zou je daarbij graag willen ontvangen, welke vragen wil je beantwoord hebben.

Bepaalde delen van bovenstaande heb je al gedaan. Maar als je dit in zijn geheel nogmaals zou willen doen dan word het voor alle partijen een stuk makkelijker hier..

Je CPU koeler vervangen hoeft namelijk niet percee de beste oplossing te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
nelizmastr, ik heb een kast zelf geboud de onderdelen zijn,
- ram corsar vengeance LP - ddr3 1600mh 16mb ram
- 1tb hardeschijf
- 240gb ssd
- asus B85M-G moederbord
- intel i5 4590 cpu
- msi geforce gtx 960 4gb gpu
In een sharkoon vg5 w kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Heuveltje, ik weet niet precies wat overal de juste benaming voor is sorry daar voor maar ik wil het hele fan en koelblok vervangen ( het hele stuk wat je over je cpu zet), de andere temperaturen die ik kan meten in de kast zijn een graad of 10a20 lager bij intensief gamen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je beide casefans die bij de kast zitten wel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Wafenveld, ja alle fans zijn goed aan gesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Dan zou ik eerst eens de stock koeler opnieuw plaatsen. Heb je er zelf koelpasta opgedaan of zat er al pasta op het koelblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Ghanghis, 1. Mijn cpu word rond de 75 a 80 graden
2. Zie poste naar nelizmastr
3. Ik wil de koeler vervangen maar ik weet niet wat de specs zijn van de standaard fan dusnik weet niet waarmee ik de koelers die te koop zijn kan vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:24
Kort gezegd is elke after-market koeler beter dan de stock cooler van Intel. Veel vergelijken hoef je daar dus niet voor te doen.

Ik ga mee in het advies van heuveltje, een CM Hyper 212 Evo is een erg stille en betaalbare koeler. Hij hoeft niet op een hoog aantal rpm te draaien, omdat de fan en het koelblok een stuk groter zijn als die van de Intel stock cooler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Houdt alsjeblieft op de koeler een fan te noemen, dit zorgt voor heel veel verwarring in dit thread.
Een fan is een ventilator, een koeler is een heatsink met ventilator.

Je wil dus je koeler vervangen omdat je cpu te heet wordt, de eerder genoemde pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO lijkt mij een prima optie voor jou.

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Temperatuur in de kast is ook belangrijk, wordt de warme lucht goed naar buiten geblazen?
Warme lucht stijgt, dus boven in de kast lucht naar buiten blazen, als je bijv koude lucht naar binnen blaast, dan wordt het warmer in de kast.

Als je de cpu flink belast, voel eens aan de cpu koeler, is deze koud dan is je pasta niet goed aangbracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Wagenveld, ja ik heb koelpasta gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
Tim konings schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:53:
Wagenveld, ja ik heb koelpasta gebruikt
Heb je dit goed erop gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Nycrea, mijn excuses ik heb niet heel veel ervaring met pc's en ik weet niet van alles de juste benaming, ik zal zo suggestie eens bekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Je koeler vervangen zou inderdaad een oplossing kunnen bieden. Echter zou jou setup geen 80 graden aan horen te raken.

Probeer eens te controleren of alle 4 de push-pins goed zijn bevestigs. (de 4 pinnen die de koeler aan het moederbord vastzetten). Het zou kunnen zijn dat 1 van deze 4 niet helemaal lekker zit waardoor de koeler minder contact maakt met je CPU.

Een 2e oorzaak zou het gebrek aan airflow door de kast kunnen zijn. Je processorkoeler koelt de processor wel.. Maar blaast de warme lucht terug in de kast. Komt deze warme lucht er aan de achterkant van je kast wel uit ? en word er aan de voorkant frisse lucht ingezogen ?

Daarnaast zou het ook nog een mogelijkheid kunnen zijn dat er een foutje is gemaakt met de hoeveelheid koelpasta. ik begrijp dat je deze zelf hebt aangebracht ? Hoe heb je dit precies gedaan ?

Ten slot, mocht je inderdaad de koeler vervangen kijk dan naar de eerder aangeraden hyper 212 evo, of een tranquillo rev.2 . Dit zijn twee zeer bekwame koelers voor een zacht prijsje. En zullen zeker beter koelen op een lager geluidsniveau.

[ Voor 6% gewijzigd door Temujin op 13-06-2016 10:57 . Reden: Pricewatch urls toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Jan99999, ik denk het wel ik had daar een tutorial voor opgezocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Misschien eerst eens even een fotootje van hoe de koeler er nu op zit en hoe je koelpasta er uitziet, voordat je iets nieuws koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
Je moet het in ieder geval dunner erop doen dan iedereen denkt(die dit nog niet gedaan heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Ghanghis, ik ben op dit moment op school dus ik kan dat nu helaas niet conteroleren of alle pins goed vast zitten en of hij goed blaast ik ga dat gelijk doen zodra ik thuis kom. Wat de air flow betreft ik heb aan de voorkand twee fans die koele lucht naar binnen zuigen en aan de achter kand een fan die warme lucht naar buiten blaast in de kast zou er niets moeten zijn die de airflow tegen houd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Jan99999, toen ik dat had aangebracht heb ik twee kleine drupels opgedaan en daarna met een papiertje versprijd over de cpu daarna met een plastic plaatje er voor gezorgt dat het overal even dik is ( dat zal 1a2 mm dik zijn denk ik)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Tim konings schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:06:
Jan99999, toen ik dat had aangebracht heb ik twee kleine drupels opgedaan en daarna met een papiertje versprijd over de cpu daarna met een plastic platje er voor gezorgt dat het overal even dik is ( dat zal 1a2 mm dik zijn denk ik)
1 a 2mm is in elk geval teveel.

Mocht je het opnieuw willen aanbrengen overweeg dan de volgende stappen:

1. Reinig de cpu en de koeler met alcohol (Je kan bij bijv. etos flesjes van 97% kopen). Het voordeel hiervan is dat alcohol verdampt en er dus geen reststoffen achterblijven op je cpu of je koeler.

2. Breng ongeveer 1 rijstkorrel aan koelpasta aan in het midden van de cpu.

3. Druk de koeler er voorzichtig tegenaan en bevestig deze. Door het bevestigen verspreid de pasta zich naar de plekken waar deze hoort te zitten. Koelpasta koelt je processor niet. Het enige nut wat het heeft is oneffenheden in je chip of koeler op te vullen zodat je een groter raakoppervlak heeft. In dat opzicht geld dus minder=beter.

4. Even je pc goed belasten door te gamen of een burntestje terwijl je de temperatuur in de gaten houd.

Er zijn voorstanders van het uitsmeren/spreiden van de pasta ipv het drupje in het midden wat zichzelf spreid. Echter is er voor zover bij mij nooit een meting gedaan dat het een of het ander meer dan een graad verschil zou brengen. Bovenstaande methode is 1 van de simpelste en correcte methodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Ghanghis, ah oke dan denk ik dat er inderdaad teveel koelpast op zit, ik denk echter dat ik dat alleen opniew ga aanbrengen als niets van de andere tips werken en ik een nieuwe koeler instaleer. Ik denk niet dat teveel koelpasta echt kwaad kan of heb ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Tim konings schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:17:
Ghanghis, ah oke dan denk ik dat er inderdaad teveel koelpast op zit, ik denk echter dat ik dat alleen opniew ga aanbrengen als niets van de andere tips werken en ik een nieuwe koeler instaleer. Ik denk niet dat teveel koelpasta echt kwaad kan of heb ik dat verkeerd?
Teveel koelpasta resulteert in hogere temperaturen ;) En bij het aanbrengen van een nieuwe koeler zul je sowieso bovenstaande stappen moeten doorlopen.
Hergebruiken van dezelfde koelpasta is niet echt een aanrader.

Bij een nieuwe koeler krijg je overigens in de meeste gevallen ook wat koelpasta meegeleverd. Deze zul je in dat geval dus niet hoeven bij te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tim konings schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:17:
Verkeerd. Teveel koelpasta gaat juist isoleren.

Maar koop voor een tientje zo'n Hyper 212, en je bent gelijk goed klaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Ghanghis, ow oke dan denk ik dat dat misschien een van de redene kan zijn, zodra ik thuis kom zal ik eerst even conteroleren of alle pins goed vast zitten en of hij goed blaast. Als dit allenmaal het geval is maar de temperatuur het zelfde blijft denk ik dat ik voor de Hyper 212 Evo ga en jou tips gebruik voor het aanbrengen van koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Tim konings schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:27:
Ghanghis, ow oke dan denk ik dat dat misschien een van de redene kan zijn, zodra ik thuis kom zal ik eerst even conteroleren of alle pins goed vast zitten en of hij goed blaast. Als dit allenmaal het geval is maar de temperatuur het zelfde blijft denk ik dat ik voor de Hyper 212 Evo ga en jou tips gebruik voor het aanbrengen van koelpasta.
Succes alvast..

En laat hier even weten of het allemaal is gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Dat zal wel lukken denk ik, inieder geval bedank voor de hulp, ik laat nog wel horen of het is gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:25

Osxy

Holy crap on a cracker

@applicatie van thermal paste.

TLDR: Goede montage van koeler en voldoende thermal paste is alles wat nodig is. Te weinig of slechte montage geeft slechte performance.

Note, als je teveel paste gebruikt wees er dan zeker van dat dit een non-conductive variant is.

Uitspreiden van paste is niet nodig en zorgt JUIST voor lucht bubbels ertussen.

[ Voor 63% gewijzigd door Osxy op 13-06-2016 13:37 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Osxy, oke bedank ik zal het ondhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Ik had nog gekeken en alles zag er goed uit maar in rust werd mijn cpu al 40 grade en toen ik begin te game werd deze op alle cores 85 grade dus ik zit er over te denken om gewoon de hele koeler te vervangen. Ik zat te denken aan de Cooler Master Hyper 212 EVO of de Cooler master De Hyper TX3 Evo, welke raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:25

Osxy

Holy crap on a cracker

Welke koeler zit er nu op?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Geen idee de standaard

[ Voor 4% gewijzigd door Tim konings op 14-06-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Duidelijk... Maak er anders een foto van.

Edit: antwoord op je vraag: de CM Hyper 212 Evo.

[ Voor 38% gewijzigd door Koen179 op 14-06-2016 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Ik zal vanavond even een foto make, wil je dan van de hele kast aan de binnenkand of alleen de cu en koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Koeler alleen lijkt me voldoende, maar als je van iets grotere afstand een foto maakt is het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim konings
Oke die zet ik hier vanavon even op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Ik ga liever niet de discussie aan over hoe en wat met koelpasta, maar omdat thermal paste tegenwoordig niet meer electrisch geleidend is maakt iets teveel niet echt uit. Te weinig is erger, omdat je al snel ziet dat met te weinig thermal paste temps hard omhoog gaan.

Ik zou dus aanraden ongeveer een ewrt aan thermal paste ipv een rijstkorrel, want een rijstkorrel is wel erg weinig.

Ik kan de video bron hiervoor zo snel niet meer vinden, maar volgens mij was het linustechtips die een keer een test had gedaan met verschillende methodes en hoeveelheden.

🇺🇦

Pagina: 1