Wat is mijn bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yezpahr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
De intro
Warthunder / Dead Effect 2 / Entropia / Dragon's Prophet / Hell Divers.
In al deze games kan ik nog redelijk meedraaien, maar op sommige momenten word het gewoon te ondraaglijk.
Ik neem aan dat mijn videokaart de boosdoener is in dit verhaal, maar ik heb mijn CPU ook laten werken als quadcore voor een jaartje of 2... met DPAD .. je weet hoe dat gaat :9
De overige 2 cores zijn nu officieel dood en als ik ze aan probeer te zetten start de pc niet op.

Mijn vraag
Core 1 en core 3 werken echter nog, dus ik vraag me af...
Is core 3 een reserve-core die oorspronkelijk uitgezet was in de fabriek? Daarmee bedoel ik dus of een normale core dood is?
Of ligt het gewoon aan de oude videokaart?
Of zijn de voeding, processor èn videokaart gewoon versleten door constant gebruik?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win7 Ultimate.
mobo: pricewatch: Asus M4A785TD-V EVO/U3S6 (heeft de cpu-unlock functie)
graka: pricewatch: Sapphire HD 5570 1GB DDR3 DP
cpu: pricewatch: AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition
mem: 8gb, merk ff kwijt, maar zal vast geen bottleneck zijn vergeleken met de rest :/
voeding: pricewatch: MS-Tech MS-N550-VAL

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Sommige games gebruiken bij voorkeur de on-board videochip, waar mijn 3de monitor aan hangt (echte geek). Dat check ik goed bij elke game en deze klachten komen voor bij de
2. De videokaart en CPU poets ik af en toe schoon met een redelijke compressor, dat houd ze nog redelijk op de been met de meeste games.
3. Er is werkelijk waar te veel spul op de markt nu om als leek me daar in te gaan verdiepen.
10 jaar geleden was ik haantje de voorste met dit soort informatie, maar die vaardigheid heb ik niet onderhouden.
4. De conditie van de condensators en andere frutseltjes op de printplaten lijken nog prima in orde, ook de CPU pinnetjes en putjes vertonen geen verkleuring.

Ik heb max 200 euro te besteden. Kan absoluut niet meer, dus wat is het belangrijkste en wat kan nog wel 2 jaar mee? Heel veel bedankt voor alle input. En als je tips hebt om te gaan vervangen dan hoor ik graag wat budget-mogelijkheden.

[ Voor 26% gewijzigd door Yezpahr op 13-06-2016 03:26 . Reden: voeding toegevoegd en post netter gemaakt en meer details toegevoegd. ]

mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB

Beste antwoord (via Yezpahr op 14-06-2016 18:27)

Verwijderd

Het systeem in zijn geheel kan niet meer mee.
Dual core cpu. Voor overklokken zal je een flinke koeler nodig hebben die ook de vrm's koel houdt.
Erg trage videokaart met ddr3. Interne gpu's zijn tegenwoordig sneller.
Een erg slechte voeding die geen enkele uitbreiding of overklok toestaat zonder voor problemen te zorgen.

Je kunt natuurlijk de volgende upgrades doen
V&A aangeboden: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
V&A aangeboden: Asus R9270X-DC2T-2GD5 TOP edition.
pricewatch: Corsair CX450M
Je zal er in prestaties op vooruit gaan maar vraag je af of je dat €200,- waard vind. Naar mijn mening kan je beter door sparen en over enige tijd een geheel nieuw systeem kopen.

Alle reacties

Verwijderd

Meten is weten. Hoezeer zijn de GPU en CPU belast in spellen waar je niet genoeg performance hebt?

• Yezpahr
Met speedfan.exe meet ik dat de GPU op 60°C draait, hoger komt ie niet als ie schoon is.
De CPU is altijd op 50% in de meeste spellen, of 100% daar waar dualcore ondersteund is.

mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:21
Wat is je CPU load per core? de 100% "waar dualcore ondersteund is" verwart mij een beetje

Verwijderd

Yezpahr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 03:28:
Met speedfan.exe meet ik dat de GPU op 60°C draait, hoger komt ie niet als ie schoon is.
De CPU is altijd op 50% in de meeste spellen, of 100% daar waar dualcore ondersteund is.
Dat lijkt richting een CPU-bottleneck te wijzen, maar zonder gegevens over de GPU weet je niets zeker. GPU-Z of Afterburner zijn daar goede applicaties voor. Mocht je screenshots van de CPU-tab van Process Explorer en één van de programma's voor de GPU kunnen posten van een moment dat het niet zo lekker draait, dan zijn we al een stuk verder :Y

• Yezpahr
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 03:31:
[...]

Dat lijkt richting een CPU-bottleneck te wijzen, maar zonder gegevens over de GPU weet je niets zeker. GPU-Z of Afterburner zijn daar goede applicaties voor. Mocht je screenshots van de CPU-tab van Process Explorer en één van de programma's voor de GPU kunnen posten van een moment dat het niet zo lekker draait, dan zijn we al een stuk verder :Y
Ik vroeg me eerder af of ik niet gewoon te veel vraag van 4 jaar oude hardware in de huide games era.
GPU-Z zal ik even nader onderzoeken, maar als beide componenten fatsoenlijk zouden draaien, zonder mankementen, wat zou dan eerder aan vervanging toezijn?
base_ schreef op maandag 13 juni 2016 @ 03:30:
Wat is je CPU load per core? de 100% "waar dualcore ondersteund is" verwart mij een beetje
Daarmee bedoel ik alleen het percentage dat Taskmgr.exe weergeeft. Het geeft 50% aan bij de meeste spellen, maar beide cores verdelen de load. Ik snap nog steeds niet waarom sommige games dat doen, maar de games die ik aangaf in de eerste post daar werken beide cores gewoon 100%. Maar dan ook altijd 100%, geen moment rust.

Verwijderd

Yezpahr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 03:44:
Ik vroeg me eerder af of ik niet gewoon te veel vraag van 4 jaar oude hardware in de huide games era.
GPU-Z zal ik even nader onderzoeken, maar als beide componenten fatsoenlijk zouden draaien, zonder mankementen, wat zou dan eerder aan vervanging toezijn?
Dat hangt volledig van de load af :) Let wel, het gaat om de load, niet de temperaturen.

Verwijderd

Dus je hebt een afgesneden quad-core dat verkocht werd als dual-core, weten te activeren naar quad-core weer en na 2 jaar doet ie het niet meer? Daar heb je je eerste probleem al.

Ik weet niet hoe core 1 & 3 normaal met elkaar communiceren maar bij AMD was het volgens mij zo dat zo'n CPU uit 2 blocks bestond, met elk block dat weer 2 CPU kernen had. Nu met het wegvallen van CPU core 2 switch je dus constant tussen die 2 blocks in wat vermoedelijk problemen kan geven gezien het een 'uitgeschakelde' quad-core was geweest.

Doe eens een bios reset, en probeer de cpu gewoon eens werkend te krijgen weer in originele toestand. Electromigratie treedt op bij CPU, chipsets en dergelijk. Vooral als je er een goede OC of in dit geval unlock doorheen jaagt dan gaat het vrij snel.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Dual core cpu. Voor overklokken zal je een flinke koeler nodig hebben die ook de vrm's koel houdt.
Een erg slechte voeding die geen enkele uitbreiding of overklok toestaat zonder voor problemen te zorgen.

Je kunt natuurlijk de volgende upgrades doen
V&A aangeboden: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
V&A aangeboden: Asus R9270X-DC2T-2GD5 TOP edition.
pricewatch: Corsair CX450M
Je zal er in prestaties op vooruit gaan maar vraag je af of je dat €200,- waard vind. Naar mijn mening kan je beter door sparen en over enige tijd een geheel nieuw systeem kopen.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 07:59:

...
Naar mijn mening kan je beter door sparen en over enige tijd een geheel nieuw systeem kopen.
Voor het geval dat TS de meerdere 'thumbs up' niet ziet, wat deze meneer zegt.

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik zou dit systeem inderdaad niet meer upgraden, het is te verouderd. Hier nog geld insteken is zonde. Tijdje sparen dus!

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Yezpahr
Bedankt voor jullie verdere informatie Camacha, Jism, ACB2401, Foritain en adamvansanten.

Met alle antwoorden in dit topic ben ik tot de conclusie gekomen dat inderdaad mijn processor waarschijnlijk al flink vertraagd word door de weggevallen cores, de videokaart gewoon te slecht is vanwege de specs en de voeding ook zeer slecht is. (oja, overklokken doe ik niet aan ^_^)

Ik zal inderdaad nog even doorsparen en dit systeem zoveel mogelijk opgebruiken en niet meer opwaarderen, want het is gewoon te brak.

De aankoop suggesties van acb2401 overweeg ik serieus, het budget is aanwezig en de huidige hardware maakt me pissig en gek 8)7 .

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie inkijk en suggesties.

Hier kan een slotje op, als dat gebruikelijk is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Yezpahr op 14-06-2016 18:31 . Reden: typos en vergeten woorden ]

Pagina: 1