Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Ik heb recentelijk een nieuwe monitor gekocht, een pricewatch: Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 Zwart.

Deze monitor heb ik met de meegeleverde displayport kabel aangesloten op mijn MSI R9 390 videokaart. De monitor draait keurig op uhd en 60hz. Moest enkel in het menu van de monitor displayport op 1.2 zetten.

Nu merk ik tijdens scrollen dat ik vage schaduwen zie, vooral bij donkere plaatjes met een witte achtergrond. Maar ook tekst, zoals hier op tweakers.

Na wat zoeken over dit 'ghosting' zeggen sommigen dat dit komt door een brakke kabel, dat de kabel vatbaar is voor storingen van andere kabels.
Maar weer andere artikelen beweren dat het type displayport kabel er niet toe doet en omdat het signaal digitaal is, dat je of, een signaal hebt, of helemaal niet.

Dus wat is nu waar?

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De reviews van deze monitor zijn al niet al te best, maar heb je al een andere kabel geprobeerd? Op die manier kan je dingen gaan uitsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
fm77 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 22:53:
De reviews van deze monitor zijn al niet al te best, maar heb je al een andere kabel geprobeerd? Op die manier kan je dingen gaan uitsluiten...
De reviews tonen inderdaad aan dat het geen monitor is voor professioneel gebruik en dat het meer geschikt is voor games. Maar goed, daar is de prijs ook naar.

Om antwoord op jouw vraag te geven: Nee, ik heb nog geen andere kabel geprobeerd. Ik was wel begonnen met een hdmi kabel, maar ik was vergeten dat mijn videokaart niet verder gaat dan hdmi 1.4. 30hz op deze monitor is totaal niet te pruimen en dat werkt ook niet lekker. Voor de rest heb ik geen andere kabels om te proberen. Ik wou enkel weten OF een (brakke) displayport kabel de oorzaak kan zijn van dit ghosting effect.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Heb je dit topic al gelezen? https://hardforum.com/thr...ite-x4071uhsu-b1.1883040/

Het mag echt niet aan DP kabel liggen. Het is een digitaal signaal, dat werkt of dat werkt niet. Alle idioten die het tegendeel beweren... :( :( :(

[ Voor 43% gewijzigd door iBurger op 25-06-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:27
Of de monitor schakelt terug naar 30Hz.

Er zijn overigens wel veel DP kabels die 4K, 60Hz niet aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
iBurger schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:03:
Heb je dit topic al gelezen? https://hardforum.com/thr...ite-x4071uhsu-b1.1883040/

Het mag echt niet aan DP kabel liggen. Het is een digitaal signaal, dat werkt of dat werkt niet. Alle idioten die het tegendeel beweren... :( :( :(
wappiewappie schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:38:
Er zijn overigens wel veel DP kabels die 4K, 60Hz niet aankunnen.
Jullie spreken elkaar hier tegen...

Alhoewel ik wel geneigd ben zo te denken als iBurger suggereert. Digitaal = digitaal.

Maar aan de andere kant heb je ook verschillende kwaliteit UTP kabels, en ook hier zou je zeggen 'digitaal = digitaal, dus je hebt signaal of geen signaal.

De meningen verschillen....

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:27
Nee, we spreken elkaar niet tegen.

We zeggen allebei dat bij een slechte kwaliteit kabel, de beeldkwaliteit niet slechter wordt in de vorm van ruis, fletser beeld of andere ongewenste effecten die je bijvoorbeeld wel bij een slechte kwaliteit vga kabel ziet.

Bij een slechte DP kabel valt het beeld of compleet weg, of het schakelt over naar DP1.1 (wat dus 30HZ betekent op 4K). In het laatste geval geeft de monitor in de settings dan ook netjes aan dat het op DP1.1 / 30Hz draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik heb ook wat reviews bekeken, om even van hardware.info te quoten:
Reactiesnelheid is de aanduiding voor hoe snel pixels van kleur kunnen veranderen. Een waarde minder dan 16 milliseconden is vereist om voldoende te scoren, onder de 10 is goed, onder de 5 is uitzonderlijk goed. We hebben minder modellen getest met overdrive actief, dus het vergelijkingsmateriaal is daar wat beperkt. De 20%-80%-20% test is lastiger en telt dus zwaarder mee.

Net als bij het scherm van Philips zien we dat de 0%-100%-0% omschakeling ook in de beste omstandigheden niet overhoudt, en 23,8 ms voor een dubbele transitie kan nog acceptabel zijn als rise en fall even lang duren, maar 0%-100% duurt bijna 20 ms en dat is echt te langzaam, waardoor ghosting onvermijdelijk is bij zwart-wit transities. Die komen weinig voor, maar toch is het iets om je bewust van te zijn. De veel belangrijker 20%-80%-20% test doorstaat de Iiyama ProLite X4071UHSU beter, we meten dan 10,7 ms met overdrive en een overshoot van 9%. Je kunt overdrive ook uitlaten, want de invloed is klein. Dan heb je in elk geval geen last van overshoot artefacten.

Van input lag is geheel geen sprake, wat positief is. Onder de streep is de X4071UHSU niet de eerste keus voor games - de duurdere Philips BDM4065UC doet het beter, ook al laat die ook een trage schakeltijd van zwart naar wit zien.
Overigens input lag en ghosting zijn twee heel verschillende dingen, die hebben over het algemeen niks met elkaar te maken. Dat de input lag laag is en dat hij daardoor leuk is voor gamen mag correct zijn, maar als je bij gamen te veel ghosting hebt dan is het scherm daarvoor dus niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:23:
Overigens input lag en ghosting zijn twee heel verschillende dingen, die hebben over het algemeen niks met elkaar te maken. Dat de input lag laag is en dat hij daardoor leuk is voor gamen mag correct zijn, maar als je bij gamen te veel ghosting hebt dan is het scherm daarvoor dus niet geschikt.
Bij gaming heb ik ook absoluut geen last van ghosting, enkel bij webpagina's en tijdens het scrollen. Zeker met donkere objecten omringt door witte vlakken, zoals hier op tweakers.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 14:56
Had last van een soortgelijk probleem op me monitor. Dit heb ik opgelost door overdrive/input speed op low of off te zetten. Dus heb je een overdrive functie op je monitor zet die dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Snowwie schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:07:
[...]

[...]
Maar aan de andere kant heb je ook verschillende kwaliteit UTP kabels, en ook hier zou je zeggen 'digitaal = digitaal, dus je hebt signaal of geen signaal.
Goed punt. Daar had ik niet aan gedacht (cat5e). Met 4K UHD zitten we echt aan de max van wat je door zo'n kabel kan sturen. DisplayPort (DP) 1.4 komt eraan omdat we niet op 4K@120hz kunnen doorsturen met de huidige 1.2-1.3 standaard. Kortom, we zitten erg aan de max. Ik zou overwegen om bij de volgende upgrade gewoon voor een DP videokaart te gaan.

DisplayPort 1.4 - Vesa Reveals DisplayPort 1.4 ...
http://www.kitguru.net/ga...les-4k-120hz-and-8k-60hz/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

polli_ schreef op zondag 26 juni 2016 @ 02:29:
Had last van een soortgelijk probleem op me monitor. Dit heb ik opgelost door overdrive/input speed op low of off te zetten. Dus heb je een overdrive functie op je monitor zet die dan uit.
Dan heb je waarschijnlijk last van overdrive overshoot, overdrive een stapje lager kan in dat geval dus helpen.
Snowwie schreef op zondag 26 juni 2016 @ 00:47:
[...]

Bij gaming heb ik ook absoluut geen last van ghosting, enkel bij webpagina's en tijdens het scrollen. Zeker met donkere objecten omringt door witte vlakken, zoals hier op tweakers.
Je zal het bij gamen minder snel merken, door o.a. de motion blur in games, wellicht dat je wat trage games speelt.
Als je bij een fps heel snel een rondje draait dan zal je het waarschijnlijk wel merken, met name als je van bijv. zwart naar wit gaat, vergelijkbaar dus met in tweakers hard scrollen.

Bij netwerk kabels is het niet zwart op wit, als de kabel inderdaad minder is of te lang dan zal hij in plaats van 1 gigabit terugvallen op 100 of 10 megabit.
De kans dat het de kabel is bij de TS is erg klein.
Pagina: 1