Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ze kijken allemaal de verkeerde kant op.
Luchtmachtdagen Leeuwarden 2016 by Cedras Liggiegoet, on Flickr
Cool guys don't look at explosionscedras schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:03:
Vliegtuigspotters, vreemd volk wat mij betreft.
Ze kijken allemaal de verkeerde kant op.
[afbeelding]Luchtmachtdagen Leeuwarden 2016 by Cedras Liggiegoet, on Flickr
Diep respect voor de fotografen die met die toeters van die prachtige platen maken; ik vond het nog knap lastig.
Weet iemand trouwens waar deze NH-90 stond? Gezien de hoek v.d. hangar t.o.v. de taxibaan twijfel ik tussen deze en deze plek.
Luchtmachtdagen 2016 by Iemand91, on Flickr
[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 13-06-2016 13:53 ]
zien er mooi uit piet.Piet91 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:44:
Ik durf het eigenlijk ook niet maar je moet toch een keer de stap maken.![]()
Diep respect voor de fotografen die met die toeters van die prachtige platen maken; ik vond het nog knap lastig.
niet te bang zijn, het was vrijdag in elk geval lastig weer om foto's te maken (hoorde ik uit de mond van iemand met een lens van een halve meter). al doende leert men.cedras schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:54:
Maar als ik daar met mijn sony a5100 en sel55-210 sta en foto's maak, dan weet ik wel waarom de spotters daar met zulke grote toeters staan. Man man man....wat een kwaliteitsverschil. Ik post daarom verder ook helemaal niks hier
roelbb
https://scontent-amt2-1.x...2311712059035926619_o.jpg
https://scontent-amt2-1.x...5458984823503735400_o.jpg
https://scontent-amt2-1.x...5414316596163792053_o.jpg
https://scontent-amt2-1.x...5995490577941687893_o.jpg
Professioneel Heftruck Syndroom
Er stond er daar 1 tussen met een Zwitserse/Poolse (??) vlag, en die zag er heel anders uit dan de Nederlandse F16's. Had op de zijkant op de romp een extra ding zitten en het vierkante stuk vanaf de staart liep i.t.t. de NL F-16's helemaal door tot aan de cockpit.

Deze dus.
[ Voor 42% gewijzigd door Angeloonie op 13-06-2016 15:12 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Die was Pools, dat stond op een luchtinlaat hoes en het rood-witte vlakjes patroon is pools.Angeloonie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:04:
Heeft iemand foto's van de static display F-16's?
Er stond er daar 1 tussen met een Zwitserse (??) vlag, en die zag er heel anders uit dan de Nederlandse F16's. Had op de zijkant op de romp een extra ding zitten en het vierkante stuk vanaf de staart liep i.t.t. de NL F-16's helemaal door tot aan de cockpit.
Het zag eruit als een ECM-editie van de F16, er waren antenne vlakken te zien en er hing een 'pod' onder met een andere vorm dan een tank. Maar inderdaad, het was een vreemde variant F16.
Ah gevonden op m'n telefoon, had geen camera bij me, maar toch:

Edit, ik zie op jouw foto in ieder geval een flare dispenser in de zijkant van de bult zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-06-2016 15:13 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ook mijn selectie dan maar even
F-35 Lightning II by Rob van den Berg, on Flickr
Apache AH-64D by Rob van den Berg, on Flickr
Catalina by Rob van den Berg, on Flickr
F-35 Lightning II by Rob van den Berg, on Flickr
Eurofighter Typhoon by Rob van den Berg, on Flickr
Belgian Air Force F-16 Solo Display Team by Rob van den Berg, on Flickr
Turkish Stars by Rob van den Berg, on Flickr
Frecce Tricolori by Rob van den Berg, on Flickr
Allen bedankt voor het delen btw; iedereen heeft gave fotos gemaakt. Helaas was mijn 7Dmk2 & 100-400mk2 op reis anders had ik ook wat kunnen doen.
De F35 viel in positieve zin op, het toestel maakt in de praktijk een stuk meer indruk dan als je z'n lompe lijf op papier ziet. Daarbij levert ie 1,5 x meer power dan een F16 met zelfde geluid en blijkt een Noorse F35 piloot te hebben ontdekt dat je met een F35 wel degelijk een F16 te slim en te snel af bent in een dogfight.
Nu was dit alles natuurlijk een flinke F35 PR stunt, voor een toestel die nog (lang) niet af is - de foto's zien er in ieder geval top uit!

Zo ziet ie er toch minder elegant uit...

Overigens de AH64 Apache demo was ronduit vet - wist wel dat loopings mogelijk zijn in een heli maar op de manier waarop ze het lieten zien was wel erg mooi.
Denk ik doe er een paar telefoon fotos bij, tis immers een fototopic
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Mooie platen. Je had ook wel een mooi plekje uitgezocht wat betreft het opstijgen van kisten.
@Streskip
Ik vind ze wel wat donker. Foto van de JSF (of moet ik F35 zeggen) van achter (3e foto) vind ik vet. Vanuit die hoek is mij helaas niet gelukt.
@CrashOverDrive
Mooie foto's, ook fijn om roterende propellers/rotors te zien.
Mijn foto's zijn gemaakt met een Canon 550D en 55-250 STM. Echt geen pro-spul, maar ik ben tevreden, zeker gezien het weercedras schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:54:
Maar als ik daar met mijn sony a5100 en sel55-210 sta en foto's maak, dan weet ik wel waarom de spotters daar met zulke grote toeters staan. Man man man....wat een kwaliteitsverschil. Ik post daarom verder ook helemaal niks hier
Een zeer kleine selectie van de vrijdag van mij:
1.
Turkish Stars by Fl0ris, on Flickr2.
C130 Hercules by Fl0ris, on Flickr3.
AH-64 Apache by Fl0ris, on Flickr4.
C16 Eurofighter by Fl0ris, on Flickr5.
MI-35 Hind by Fl0ris, on Flickr6.
MiG-29 by Fl0ris, on Flickr7.
Frecce Tricolore by Fl0ris, on Flickr8.
P-51 Mustang by Fl0ris, on Flickr
Thanks. Jep, ik stond rechts van de perstribune. Daar had ik over het hek links zicht op de runway.Flow schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:55:
@Compizfox
Mooie platen. Je had ook wel een mooi plekje uitgezocht wat betreft het opstijgen van kisten.
Helaas stond ik niet ver genoeg vooraan op het moment dat de F-35s opstegen...
Nope, mij ook niet. Vond ik wel jammer eigenlijk want het is een mooie hoek.@Streskip
Ik vind ze wel wat donker. Foto van de JSF (of moet ik F35 zeggen) van achter (3e foto) vind ik vet. Vanuit die hoek is mij helaas niet gelukt.
Die Fulcrum met flares is zeer goed gelukt, erg scherp! Die Hind is ook mooi, jammer dat ik die heb gemist.Mijn foto's zijn gemaakt met een Canon 550D en 55-250 STM. Echt geen pro-spul, maar ik ben tevreden, zeker gezien het weer. Misschien ben je te kritisch (of ik te positief
), maar anders gewoon volgend jaar weer gaan en betere platen schieten: oefening baart kunst
.
1.[afbeelding]Turkish Stars by Fl0ris, on Flickr
2.[afbeelding]C130 Hercules by Fl0ris, on Flickr
3.[afbeelding]AH-64 Apache by Fl0ris, on Flickr
4.[afbeelding]C16 Eurofighter by Fl0ris, on Flickr
5.[afbeelding]MI-35 Hind by Fl0ris, on Flickr
6.[afbeelding]MiG-29 by Fl0ris, on Flickr
7.[afbeelding]Frecce Tricolore by Fl0ris, on Flickr
8.[afbeelding]P-51 Mustang by Fl0ris, on Flickr
Professioneel Heftruck Syndroom
Luchtmachtdagen 2016, the beast was also there....... by nustyR, on Flickr
Daar stond ik ook wel beetje van te kijken. Had tot voor kort de 55-250 IS I en vrijdag was de vuurdoop van de STM. Stelt gelukkig niet teleur qua scherpteCompizfox schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:12:
[...]
Die Fulcrum met flares is zeer goed gelukt, erg scherp! Die Hind is ook mooi, jammer dat ik die heb gemist.
Ook ben ik ben er vrijwel zeker van dat Frecce Tricolore een geheim recept heeft voor hun rook. Altijd veel vetter dan de rest. Iets wat de mooie plaat van CrashOverDrive goed laat zien.
[aluhoedje]
Daarnaast wil ik nog mijn indruk mee geven. Elke keer als er een F16 vlak langs het publiek vloog was dat met een forse kegel aan de uitlaat (afterburner). Bij de F35 zag ik dat alleen als die ver verwijderd was. Had dat iets van doen dat het publiek overtuigd moest worden dat de F35 minder herrie maakt? Uiteraard kan ik er volledig naast zitten.
[/aluhoedje]
Volgens mij stond die hier.Piet91 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:44:
Weet iemand trouwens waar deze NH-90 stond? Gezien de hoek v.d. hangar t.o.v. de taxibaan twijfel ik tussen deze en deze plek.
Met opstijgen was het ook niet full AB, maar in de lucht lijkt het er soms wel op.jeronimo schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:35:
[aluhoedje]
Daarnaast wil ik nog mijn indruk mee geven. Elke keer als er een F16 vlak langs het publiek vloog was dat met een forse kegel aan de uitlaat (afterburner). Bij de F35 zag ik dat alleen als die ver verwijderd was. Had dat iets van doen dat het publiek overtuigd moest worden dat de F35 minder herrie maakt? Uiteraard kan ik er volledig naast zitten.
[/aluhoedje]
Alle credits naar de uploader.
Thanks for sharingStreskip schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 04:42:
[...]
Met opstijgen was het ook niet full AB, maar in de lucht lijkt het er soms wel op.
[video]
Alle credits naar de uploader.
F35 motor levert sowieso iets van 178kN en de F16 110kN ofzo. Nu is de F35 ook iets groter en zwaarder, maar het zou zo moeten zijn dat ie vergelijkbare herrie maakt bij vol vermogen. Hij liet ook een stuk minder bruine rommel achter in de lucht viel ons op, wellicht is de verbranding efficiënter. Althans - als je 40 jaar later geen betere straalmotor kan maken..jeronimo schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:35:
Wederom weer zeer fraaie foto's hier. Ik ben zelf zaterdag geweest, hoogtepunten voor mij waren toch wel de condens cones op de F16 en F35 (en natuurlijk de herrie).
Ook ben ik ben er vrijwel zeker van dat Frecce Tricolore een geheim recept heeft voor hun rook. Altijd veel vetter dan de rest. Iets wat de mooie plaat van CrashOverDrive goed laat zien.
[aluhoedje]
[/aluhoedje]
Overigens klopt je constatering dat het publiek overtuigd moest worden uiteraard - de toelichting over de speakers was 1 groter 'maar de F35 is echt wel beter dan de F16'. En ondanks alle controverse zal dat ook heus zo zijn - er zit 40 jaar ontwikkeling in en qua electronica betere technologie dan in de F22. Snap overigens nu ik de Typhoon en de Saab zag vliegen wel het verschil - die zien er dan toch ook wel gedateerd uit. F35 is echt een vliegende sensor.
Las overigens dat de software voor wapensystemen nog niet eens is geïnstalleerd, je zag met de simulatie de bomluiken bijvoorbeeld ook niet open gaan. Tis nu gewoon een heel duur sportvliegtuig
[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-06-2016 09:06 ]
En voor de comment over de afterburner cone: dat is een feature, geen beperkte setting ofzo
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik kan die linkjes niet goed openen op de telefoon (had ook je DM gezien), maar volgens mij stond hij bij deze shelter: 53.221748, 5.765753Piet91 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:44:
Als de kist zo licht is klopt dat, de motor is zo krachtig dat je in AB heel snel aan de max speed van het gear zit. Even uit AB, gear in en weer door!qmaster312 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:20:
F35 kan überhaupt niet met vol vermogen opstijgen werd verteld, hij gaat dan namelijk zo snel dat de vlieger geen tijd heeft om het landingsgestel volledig in te trekken en dan breekt deze af...
Cool, zal het interview met de Noorse piloot die er ook mee traint even bijboeken - die meldde dat ie niet kon wachten tot ze de bewapening update erin gingen stoppenHmmbob schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:18:
Die laatste comment is onzin, ze hebben al lang bommen gegooid met deze toestellen: https://m.facebook.com/Lu...045465763/967018213334372
En voor de comment over de afterburner cone: dat is een feature, geen beperkte setting ofzo
Maakt verder niet zoveel uit op zich - mogelijk was het interview al weer gedateerd. Wat me in ieder geval opvalt is dat na alle commotie en politiek geneuzel het best een aardig toestel (b)lijkt te zijn.
Back to the pictures!
Beetje context: Bommen gooien kan, maar schieten nog niet?!Hmmbob schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:18:
Die laatste comment is onzin, ze hebben al lang bommen gegooid met deze toestellen: https://m.facebook.com/Lu...045465763/967018213334372
Dat de F-35 over een goede wapenuitrusting beschikt, bewijzen deze beelden. Het in de vleugel verborgen wapen kan echter nog niet in de lucht worden gebruikt. De software die hiervoor nodig is, zou pas in 2019 beschikbaar zijn.
http://www.telegraaf.nl/t...apen__F-35_gefilmd__.html
@Flow en @ CrashOverDrive mooie scherpe set foto's beiden!
[ Voor 7% gewijzigd door Tomas_ op 14-06-2016 10:43 ]
Jullie zijn top!Hmmbob schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:22:
Ik kan die linkjes niet goed openen op de telefoon (had ook je DM gezien), maar volgens mij stond hij bij deze shelter: 53.221748, 5.765753
Zit mooi veel detail (dynamic range) in de foto's. Welke camera gebruik je?Flow schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:55:
@Compizfox
@Streskip
@CrashOverDrive
Mooie foto's, ook fijn om roterende propellers/rotors te zien.
[...]
Mijn foto's zijn gemaakt met een Canon 550D en 55-250 STM. Echt geen pro-spul, maar ik ben tevreden, zeker gezien het weer. Misschien ben je te kritisch (of ik te positief
), maar anders gewoon volgend jaar weer gaan en betere platen schieten: oefening baart kunst
.
1.[afbeelding]Turkish Stars by Fl0ris, on Flickr
2.[afbeelding]C130 Hercules by Fl0ris, on Flickr
3.[afbeelding]AH-64 Apache by Fl0ris, on Flickr
4.[afbeelding]C16 Eurofighter by Fl0ris, on Flickr
5.[afbeelding]MI-35 Hind by Fl0ris, on Flickr
6.[afbeelding]MiG-29 by Fl0ris, on Flickr
7.[afbeelding]Frecce Tricolore by Fl0ris, on Flickr
8.[afbeelding]P-51 Mustang by Fl0ris, on Flickr
Ik heb zelf nog een oudje (Nikon D80) en dan begin je dat toch wel erg te missen.
Vooral tijdens zo'n witte lucht en grijze kisten. (En ik had m'n EV al op +1.3 stop).
Ik had hier nog een plaatje gepost (om niet helemaal te cross-posten
Cheesy in "[Verzamel] Vliegtuigfotografie deel 3"
Cheesy schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:40:
[...]
Zit mooi veel detail (dynamic range) in de foto's. Welke camera gebruik je?
Ik heb zelf nog een oudje (Nikon D80) en dan begin je dat toch wel erg te missen.
Vooral tijdens zo'n witte lucht en grijze kisten. (En ik had m'n EV al op +1.3 stop).
Ik had hier nog een plaatje gepost (om niet helemaal te cross-posten)
Cheesy in "[Verzamel] Vliegtuigfotografie deel 3"
Flow schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:55:
[...]
Mijn foto's zijn gemaakt met een Canon 550D en 55-250 STM.
Was zelf vergeten om beetje te overbelichten. Ik dacht er dag van tevoren nog aan, maar compleet vergeten tussen al dat gebrul van straalmotoren door. Stond hele dag op -1/3EV
Luchtmachtdagen 2016 by nustyR, on Flickr
En nustys zet ook even z'n nabrander aan
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Zeker de foto's van NustyR leggen de lat erg hoog.....wat een scherpte!
Ik was er op de vrijdag en het was voor mij de eerste keer op de luchtmachtdagen. Ik heb genoten van de shows. Ik ben nog niet klaar met het uitsorteren van de foto's en nabewerken...maar hier al vast een selectie van de show van de Turkse Luchtmacht / Turkish Stars:
1.

Luchtmachtdagen 2016 by Erik Visser, on Flickr
2.

3.

4.
Luchtmachtdagen 2016 by Erik Visser, on Flickr5.

6.

Je EXIF data lijkt gestript, wat voor camera & lens heb je hiervoor gebruikt?nustys schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:54:
Topplaten!
1Dmk4 500mm F/4 + 1.4TCNiGeLaToR schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:56:
[...]
Je EXIF data lijkt gestript, wat voor camera & lens heb je hiervoor gebruikt?
Mooie gear! Jammer dat m'n 7Dmk2 + 100-400L II + 1.4TC op vakantie is met m'n zakenpartner, volgende keer maar meenenem dus
Die JSF lijkt net op een haai.... of is dat mijn fantasie?
Vind hem overigens niet zo mooi als de middelste (F16?)
[ Voor 7% gewijzigd door PdeBie op 17-06-2016 10:00 ]
Ja links is de F-35 Lightning II (de Lighting P38 dankt hij zijn naam aan, episch toestel uit WW2). De F-16 Falcon is het middelste toestel, inmiddels 40 jaar oud en een zogenaamde 'vierde generatie' straaljager. Rechts is een Spitfire, uit WW2. Zo dus 3 generaties jagers op een rij.PdeBie schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:59:
[...]
Die JSF lijkt net op een haai.... of is dat mijn fantasie?
Vind hem overigens niet zo mooi als de middelste (F16?)
Overigens is je opmerking over het uiterlijk van de F-35 (JSF was de werknaam, zo heet ie feitelijk niet) een heikel punt - doordat alle wapentuig in het stealth pakketje moest passen heeft ie een beetje een bol uiterlijk gekregen. Kijk je naar een F-16 of de F-5's waar de Turkse demoteam mee vliegen dan zijn die veel slanker en ranker en ogen daarmee wat stoerder. Maar tijdens de demo maakte de F-35 dan wel weer indruk met de manouvre's en z'n strakke uiterlijk met vliegen. F-16 is dan wel overduidelijk toe aan een museum.
Klopt helemaal. Als je die F-35 hoort (of niet eigenlijk) en ziet dan begrijp je wel dat de F-16 oud is.NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:27:
[...]
Ja links is de F-35 Lightning II (de Lighting P38 dankt hij zijn naam aan, episch toestel uit WW2). De F-16 Falcon is het middelste toestel, inmiddels 40 jaar oud en een zogenaamde 'vierde generatie' straaljager. Rechts is een Spitfire, uit WW2. Zo dus 3 generaties jagers op een rij.
Overigens is je opmerking over het uiterlijk van de F-35 (JSF was de werknaam, zo heet ie feitelijk niet) een heikel punt - doordat alle wapentuig in het stealth pakketje moest passen heeft ie een beetje een bol uiterlijk gekregen. Kijk je naar een F-16 of de F-5's waar de Turkse demoteam mee vliegen dan zijn die veel slanker en ranker en ogen daarmee wat stoerder. Maar tijdens de demo maakte de F-35 dan wel weer indruk met de manouvre's en z'n strakke uiterlijk met vliegen. F-16 is dan wel overduidelijk toe aan een museum.
De F-16 vind ik er zelf stoerder uit zien, maar de F-35 is wel de toekomst.
Ik heb in ieder geval genoten van de Air Power demo. 12 wespen in de lucht, cool!
Mooi vast gelegd. Leuke serie!EviZ schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:24:
...maar hier al vast een selectie van de show van de Turkse Luchtmacht / Turkish Stars:
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Alvast een kleine bijdrage van mij. Ben zelf op Zaterdag 11 juni geweest. Wat een donkere dag.
Na lange tijd de hobby weer eens opgepakt met nieuwe gear. Roestig
Ben de foto's nog aan het uitzoeken. Alles RAW+ JPG geschoten. Ik moet echt minder foto's schieten op zo'n dag
Alle commentaar is welkom.
_DSC7694-1 by Robbert de Reus, on Flickr
_DSC7783-1 by Robbert de Reus, on Flickr
_DSC7872-1 by Robbert de Reus, on Flickr
_DSC7887-1 by Robbert de Reus, on Flickr
_DSC7893-1 by Robbert de Reus, on Flickr
_DSC8325-1-3 by Robbert de Reus, on Flickr