Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rst77
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-05-2024

rst77

mega-frotter :o)

Topicstarter
Hoi allemaal,

Sinds de iPhone 3G ben ik erg tevreden over de hele iPhone reeks. Mijn desktop is echter nog altijd een (hele oude) Windows machine. Sinds kort heb ik het in mijn hoofd gekregen dat ik mijn Windows machine moet vervangen door een Macbook Pro. Vanwege de prijs kijk ik vooral naar een 13", maar wel retina model. Al is het even afwachten of eventuele nieuwe modellen wel in dezelfde prijsklasse blijven zitten natuurlijk.

Omdat het mijn eerste Mac desktop wordt, heb ik wel wat vraagtekens:
  1. Ik heb begrepen dat ik Windows nog wel kan draaien, via Virtual Machine of Bootcamp, welke is beter/handiger? Wat zijn de kosten hiervan?
  2. Ik ben van plan om ook games als Planet Coaster te gaan spelen, of Europa Universalis. Lukt dat uberhaupt op deze macbooks? Met mijn huidige pc lukt het zeker niet, maar het zou fijn zijn als het op de nieuwe desktop wel kan.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Eventuele anders vragen of suggesties hoor ik ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Windows kan je draaien via Bootcamp. Dan start je de Macbook op in Windows. Je kan uiteraard ook kiezen om Windows te draaien via een virtual machine. Virtual Machine is gratis, maar je hebt ook betaalde varianten zoals VMWare Fusion en Parallels. Persoonlijk zijn de laatste twee veel beter in ondersteuning.

Lichte games zouden makkelijk gedraaid kunnen worden, als je het maar niet te gek maakt. Let wel op: Het kan zijn dat deze week de nieuwe Macbook Pro Retina's worden aangekondigd met veel betere specificaties.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:11
rst77 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 20:54:
Hoi allemaal,

Sinds de iPhone 3G ben ik erg tevreden over de hele iPhone reeks. Mijn desktop is echter nog altijd een (hele oude) Windows machine. Sinds kort heb ik het in mijn hoofd gekregen dat ik mijn Windows machine moet vervangen door een Macbook Pro. Vanwege de prijs kijk ik vooral naar een 13", maar wel retina model. Al is het even afwachten of eventuele nieuwe modellen wel in dezelfde prijsklasse blijven zitten natuurlijk.

Omdat het mijn eerste Mac desktop wordt, heb ik wel wat vraagtekens:
  1. Ik heb begrepen dat ik Windows nog wel kan draaien, via Virtual Machine of Bootcamp, welke is beter/handiger? Wat zijn de kosten hiervan?
  2. Ik ben van plan om ook games als Planet Coaster te gaan spelen, of Europa Universalis. Lukt dat uberhaupt op deze macbooks? Met mijn huidige pc lukt het zeker niet, maar het zou fijn zijn als het op de nieuwe desktop wel kan.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Eventuele anders vragen of suggesties hoor ik ook graag :)
Dit zijn letterlijk allemaal dingen die je kan opzoeken. Een ander dingetje: ik neem aan dat je een Mac laptop bedoelt ipv een Mac desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rst77

rst77

Topicstarter
RWK__ schreef op zondag 12 juni 2016 @ 21:13:
Lichte games zouden makkelijk gedraaid kunnen worden, als je het maar niet te gek maakt. Let wel op: Het kan zijn dat deze week de nieuwe Macbook Pro Retina's worden aangekondigd met veel betere specificaties.
Wat mij opvalt is dat de grafische kaart in macbooks niet echt heel bijzonder is, vandaar dat ik erover twijfel. Ik ben op de hoogte van de mogelijke nieuwe modellen en wacht morgen zeker nog even af ;)
Volkan1984 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 21:13:
[...]Dit zijn letterlijk allemaal dingen die je kan opzoeken. Een ander dingetje: ik neem aan dat je een Mac laptop bedoelt ipv een Mac desktop?
Dan kun je alles wel opzoeken. Ik ben op zoek geweest, maar kon niet echt antwoord vinden, dus dan maar aan ervaringsdeskundigen vragen, toch? :)
Met name het stuk over games vind ik lastig. Ik heb het idee dat er maar weinig personen zijn die een Macbook gebruiken met Windows om zo games te draaien. En ja, ik bedoel inderdaad een Mac laptop. Ofwel desktop wordt vervangen door een laptop.

[ Voor 38% gewijzigd door rst77 op 12-06-2016 21:22 . Reden: toevoeging andere antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
rst77 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 21:20:
Wat mij opvalt is dat de grafische kaart in macbooks niet echt heel bijzonder is, vandaar dat ik erover twijfel. Ik ben op de hoogte van de mogelijke nieuwe modellen en wacht morgen zeker nog even af ;)
Ze zijn wel capabel, maar niet capabel genoeg om zware games te draaien, zelfs niet op Windows. Daarnaast is het wel bekend dat je geen Mac aanschaft om er puur op te gamen.

Als ik bijvoorbeeld zoek naar Planet Coaster, dan zie ik dat deze best zwaar is voor een MBPr. Zou als ik jou was even kijken op Youtube of er bepaalde games die jij speelt eens getest zijn op een MBPr. Dat geeft dan een goede indicatie voor jezelf of het de investering waard is met de doeleinden die jij voor ogen hebt.

Succes! :)

[ Voor 7% gewijzigd door MysticX op 12-06-2016 21:30 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

rst77 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 21:20:
En ja, ik bedoel inderdaad een Mac laptop. Ofwel desktop wordt vervangen door een laptop.
Vanwege de prijs kijk ik vooral naar een 13", maar wel retina model.
Of het gamen fijn is op een MacBook Pro is qua schermformaat al de vraag, en qua specs kom je eigenlijk al snel op de duuste MacBook Pro 15"..

Maar of er überhaupt goedkopere MacBooks komen met dedicated GPU is maar zeer de vraag?

Neem een MacBook Air en bouw zelf een game pc voor ongeveer € 600,- die je kan je desgewenst elke paar jaar verbeteren met GPU of RAM.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Simpel antwoord: Nee, de Macbook Pro 13" is niet geschikt.

Hij heeft al moeite met games zoals City skylines, dus ik verwacht niet dat dat anders is bij Planet Coaster.
Games van een paar jaar geleden trekt hij wel. Maar soepel gaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Psycho_Mantis schreef op maandag 13 juni 2016 @ 08:35:
Simpel antwoord: Nee, de Macbook Pro 13" is niet geschikt.

Hij heeft al moeite met games zoals City skylines, dus ik verwacht niet dat dat anders is bij Planet Coaster.
Games van een paar jaar geleden trekt hij wel. Maar soepel gaat het niet.
Cities Skylines draait gewoon niet op minder dan een Quadcore i5. Heel erg CPU vretend. De Iris kan het wel trekken maar de dual core is te zwak.

Maar inderdaad, als je een Mac wil voor gamen zal je een iMac moeten nemen met dedicated GPU, dus een 5K en anders een deftig aangeklede MBPr 15". Eventueel zou je kunnen investeren in een Mac Pro 2009 model en die flink upgraden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je vraag ivm games ook anders moet stellen, want er is geen enkele 13" laptop die geschikt om te gamen. Die toestellen zijn geoptimaliseerd om mee te nemen, niet om geweldige prestaties neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:47
want er is geen enkele 13" laptop die geschikt om te gamen.
Deze heb ik, helaas alleen niet meer nieuw te krijgen.
https://www.bto.eu/bto-x-book-13cl68-ips.html
Maargoed, valt prima te gamen op een 13.3inch laptopie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

dylan111111 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:19:
[...]

Deze heb ik, helaas alleen niet meer nieuw te krijgen.
https://www.bto.eu/bto-x-book-13cl68-ips.html
Maargoed, valt prima te gamen op een 13.3inch laptopie ;)
Ja, maar dan heb je wel een lilleke plastic baksteen :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Laatst online: 11:47
nelizmastr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:31:
[...]

Plastic fantastic ;)

Maargoed, dan kan je wel gta5, Cities Skylines goed spelen voor een redelijke prijs :P
En op school heb je flink wat power in je rugtas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rst77

rst77

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Vandaag zijn er geen nieuwe MBP's aangekondigd en de huidige specs lijken inderdaad wat minimaal. Overigens wil niet alleen maar gamen, het is vooral werken en surfen. Maar af en toe een game zou wel leuk zijn. Begrijp dat er ik er niet teveel van moet verwachten dus.

Ik wacht de nieuwe modellen nog even af (kan niet heel lang meer duren toch?) en misschien moet ik inderdaad voor een Air gaan ipv MBP. Ik denk er nog even over na ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geteisem
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

nelizmastr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:31:
[...]

Lillek is een understatement in deze. Weg uit Apple talk met die BTO's :9

www.gevoeligeplaten.nl