Macbook voor HKU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanna99
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-06-2023
Hallo,

Ik wil graag volgend jaar gaan studeren aan de HKU en dan de opleiding interaction design. Nu wil ik mij alvast wel gaan oriënteren op een nieuwe laptop en wil ik zelf eigenlijk wel overstappen op een macbook. Alleen welke is hier het meest geschikt voor en is de overgang van Windows naar IOS groot? Ik heb wel vaker eventjes op een macbook gewerkt (internet vooral) maar dat is natuurlijk niet echt een ervaring.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt (:

Beste antwoord (via Shanna99 op 14-06-2016 08:02)

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 10:16

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Hier nog een oud- Interaction Design student (wel al enige tijd geleden ;) ). Ik heb ook eerste twee jaar zonder laptop gedaan, maar had wel thuis een pc om aan opdrachten te werken. Vanaf derde jaar een laptop (Mac) en die ook veel gebruikt tijdens stage en (groeps)projecten toen in 3e/4e jaar.

Ik heb zelf ervaring opgedaan met OSX door mijn opleiding(en). Dat zou je zelf ook nog kunnen doen door te wachten met aanschaf en Macs op de opleiding te gebruiken / je medestudenten te vragen etc.

Meteen een laptop aanschaffen heeft denk ik ook wel voordelen (zeker als je geen andere computer hebt om op te werken). Thuis werken / Onderweg werken (tijdens reizen ?) / Eigen bestanden etc bij je hebben (buiten de cloud-bestanden ;))

Ik ben in derde jaar toen gegaan voor een 15" (Macbook Pro) met wat extra geheugen (en de snellere processor waar je uit kon kiezen volgens mij). Mijn studie-werkzaamheden waren nogal breed (dat had je toen bij ID op zich redelijk zelf in de hand), maar voor mij was het dus goed om een laptop te hebben die alles aankon: video-bewerking, webdesign, grafisch ontwerp etc. Kostte iets meer geld, maar kon er dan ook wel paar jaar mee doen. Ook nog plezier van gehad na mijn studie met de eerste freelance-opdrachten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Welke geschikt is, hangt ervan af wat erop moet gaan gebeuren. Wat is bijv. je budget? Zijn er nog eisen gesteld door de opleiding voor je laptop? Dat is belangrijk voor het maken van een keuze. :)

Waarom zou je willen overstappen op een Macbook? Zit daar een reden achter? Design werkzaamheden kan makkelijk ook op een Windows machine.

De overgang van Windows naar OSX is kan groot zijn, maar dat hoeft ook niet altijd zo te zijn. Het is een ander omgeving en alles werkt nou net even anders, maar als je er even mee werkt dan komt het wel in orde. Zelf ben ik 5 jaar geleden overgestapt op OSX en ik wil niet meer terug.

[ Voor 28% gewijzigd door MysticX op 12-06-2016 20:41 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanna99
Budget in €2000 en de rede dat ik wil overstappen is dat ik eerst een Asus laptop had alleen die maakte zoveel lawaai toen heb ik vorig jaar een nieuwe asus gekocht met sdd en was zeker niet goedkoop maar nogsteeds maakt hij lawaai en ik erger mij hier heel erg aan ook merk ik dat veel Windows laptops dat doen en die van Apple niet (sorry dit is waarschijnlijk een luxe probleem maar ik kan me echt 0% concentreren).

Qua opleiding weet ik niet wat voor laptop ik nodig heb en heb het ook nog niet kunnen vinden. Ga in november wel naar een opendag maar als ik nu al weet dat de laptop die ik waarschijnlijk nodig heb bijv. €2500 kost kan ik vast extra geld apart zetten want ik haat het om te kort te komen of net genoeg te hebben.
Hoopte stiekem ook dat iemand hier die opleiding gevolgd heeft of nu volgt om mij hiermee te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Dan zou ik als ik jou was even contact opnemen met de opleiding en vragen naar de eisen / specificaties van de laptop. Het zal sowieso wel binnen je budget passen, maar de verkeerde keuze is zo gemaakt. Daarnaast is het zonde om zo'n duur laptop aan te schaffen als je nog niet eens weet wat voor laptop je moet hebben. Om alvast een indicatie te kunnen geven, zou je kunnen kiezen voor een 13" inch Macbook Pro met Retina Display, met 256GB en 8GB / 16GB RAM.

Vermijd de air, want die heeft een slecht display en ik denk dat je bij design doeleinden toch wel een goed scherm nodig hebt. Let op: Deze week kan het zijn dat de nieuwe Macbooks geïntroduceerd worden, dus het is nog even afwachten met aanschaffen :)

Over het lawaai: Ja, bij andere laptops is dit erg aanwezig, maar vergis je niet. Dit is ook aanwezig bij Apple Macbooks. Wel minder geluid, maar als hij werk moet doen, en dan warm wordt, dan gaan de fans wel blazen. De Macbooks worden steeds dunner en hoe goed ze ook in elkaar gezet worden, als je zwaar werk gaat doen, zal hij wel lawaai gaan maken. Wel veel minder dan een Windows laptop, maar zeker wel "hoorbaar".

[ Voor 7% gewijzigd door MysticX op 12-06-2016 21:04 ]

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delusion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:51
[b][message=47179747,noline]Qua opleiding weet ik niet wat voor laptop ik nodig heb en heb het ook nog niet kunnen vinden. Ga in november wel naar een opendag maar als ik nu al weet dat de laptop die ik waarschijnlijk nodig heb bijv. €2500 kost kan ik vast extra geld apart zetten want ik haat het om te kort te komen of net genoeg te hebben.
Hoopte stiekem ook dat iemand hier die opleiding gevolgd heeft of nu volgt om mij hiermee te helpen.
Ik heb zelf de studie Interaction Design aan de HKU gevolgd. Een laptop is handig, maar niet essentieel. HKU biedt genoeg faciliteiten om je werkzaamheden te voldoen zonder laptop. De eerste twee jaar heb ik geklungeld met een 'stervende' laptop die Photoshop aankon en niets meer. Vervolgens heb ik het zonder de studie vervolgd zonder laptop en dat ging prima. Ik kan je niet echt een advies geven m.b.t een laptop, maar uit mijn eigen ervaring heb ikzelf nooit problemen gehad met de switch van Windows naar OSX.
Wanneer je in een 3D programma bezig moet en wellicht je laptop niet capabel genoeg is, kun je altijd nog over naar een PC/iMac/macbook etc van HKU zelf.
En zoals hierboven al vernoemd, ze kunnen je daar vast en zeker het één en ander aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
RWK__ schreef op zondag 12 juni 2016 @ 21:02:
Over het lawaai: Ja, bij andere laptops is dit erg aanwezig, maar vergis je niet. Dit is ook aanwezig bij Apple Macbooks. Wel minder geluid, maar als hij werk moet doen, en dan warm wordt, dan gaan de fans wel blazen. De Macbooks worden steeds dunner en hoe goed ze ook in elkaar gezet worden, als je zwaar werk gaat doen, zal hij wel lawaai gaan maken. Wel veel minder dan een Windows laptop, maar zeker wel "hoorbaar".
MacBook's zijn in het geheel stiller omdat ze stilte verkiezen boven koeling. De koeling van MacBook Pro's werkt standaard in 3 stappen:
• 2000 RPM, super stil
• 4000 RPM, aardig hoorbaar
• 6000 RPM, opstijgende Boeing 747
De fans van een MacBook blijven zolang mogelijk op 2000 RPM draaien, totdat de temperatuur boven een bepaalde threshold komt, ergens rond de 70-80 graden. Daarna blijven ze op 4000 RPM draaien, zolang de temperatuur daar boven blijft. Loopt het echt hoog op dan gaan ze op 6000 RPM draaien.

Wat je in de praktijk vaak ziet bij MacBook Pro's dat ze lange tijd fluister stil zijn, dan ineens een seconden of 10 luidruchtig zijn om de temperatuur zo veel mogelijk terug te dringen, en daarna weer lange tijd fluisterstil zijn. Warm zijn ze meestal wel. Als je langdurig zware taken doet zal een MacBook Pro niet heel stil zijn. Ook als je grote bestanden kopieert/aanpast (bijvoorbeeld bij downloaden of updates) wil hij nog wel eens flink gaan blazen voor een paar seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanna99
Echt super bedankt in iedergeval. Ik was nu ook nog niet van plan een nieuwe te kopen maar eerder volgend jaar maart of april. De informatie over de ventilatie is ook handig, een paar seconden tot een minuut lawaai vind ik niet erg maar wat mijn laptop doet is al vanaf het opstarten erg veel lawaai maken totdat ik hem afsluit, niet zo prettig dus...

Ik zal inderdaad van de week de HKU mailen voor info over laptops want zonder laptop een opleiding volgen lijkt mij niet praktisch aangezien dan echt alles op school gemaakt moet worden en je niks in de trein of thuis kunt doen.

Iniedergeval bedankt alsvast voor het geven van zo veel info in zo'n korte tijd (:

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 10:16

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Hier nog een oud- Interaction Design student (wel al enige tijd geleden ;) ). Ik heb ook eerste twee jaar zonder laptop gedaan, maar had wel thuis een pc om aan opdrachten te werken. Vanaf derde jaar een laptop (Mac) en die ook veel gebruikt tijdens stage en (groeps)projecten toen in 3e/4e jaar.

Ik heb zelf ervaring opgedaan met OSX door mijn opleiding(en). Dat zou je zelf ook nog kunnen doen door te wachten met aanschaf en Macs op de opleiding te gebruiken / je medestudenten te vragen etc.

Meteen een laptop aanschaffen heeft denk ik ook wel voordelen (zeker als je geen andere computer hebt om op te werken). Thuis werken / Onderweg werken (tijdens reizen ?) / Eigen bestanden etc bij je hebben (buiten de cloud-bestanden ;))

Ik ben in derde jaar toen gegaan voor een 15" (Macbook Pro) met wat extra geheugen (en de snellere processor waar je uit kon kiezen volgens mij). Mijn studie-werkzaamheden waren nogal breed (dat had je toen bij ID op zich redelijk zelf in de hand), maar voor mij was het dus goed om een laptop te hebben die alles aankon: video-bewerking, webdesign, grafisch ontwerp etc. Kostte iets meer geld, maar kon er dan ook wel paar jaar mee doen. Ook nog plezier van gehad na mijn studie met de eerste freelance-opdrachten.
Pagina: 1