Aankoopadvies acces point + switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
Beste mede tweakers,

Ik zit in een nieuwbouw woning en eigenlijk vanaf het begin heb ik al problemen met de wifi dekking.
Het probleem lijkt zicht vooral voor te doen in de avonduren, zo rond 7 uur valt de wifi weg, ik heb dan wel verbinding met de router, maar ik heb dan geen internet verbinding.
Als ik er een wifi analyzer op los laat komen er zon 15 wifi signalen bij mij de woonkamer binnen, waarvan er 2 nog sterker binnen komen dan mijn eigen wifi signaal.

Nu wilde ik dit probleem aan gaan pakken door 1 of 2 acces points op te gaan hangen, ze komen in het zicht te hangen dus een oude router hiervoor gebruiken is geen optie.

Momenteel hebben we geen devices in huis die beschikken over 5GHz, dus ik twijfel eraan of het wel nut heeft om hiervoor de extra knaken uit te geven, de wifi is uitsluitend voor telefoons en tablets, en incidenteel de laptop, maar deze is doorgaans bekabeld aangesloten.

Nu is mijn oog gevallen op de acces points van ubiquiti, ze zijn betaalbaar, mogen best gezien worden, en ik lees er vele goede ervaringen over.

Maar nu komt dus de vraag welke ik neer moet gaan hangen, adviseren jullie om sowieso de dual band te kiezen, ik heb doorgaans geen high-end smartphone, en op de budget modellen is het vooralsnog meer uitzondering dan de regel dat ze 5GHz ondersteunen.
Kies ik dan beter voor de LR modellen of is dat een beetje overkill voor een woonhuis,
Zijn er nog andere merken/modellen die het overwegen waard zijn?

En om het hele verhaal aan te sluiten moet er ook nog een switch komen aangezien ik niet over genoeg poorten beschik op mijn router,
Gezien het aantal netwerk aansluitingen in huis dient het een 8 poorts switch te zijn.

Als budget heb ik ongeveer zo'n 200 euro te besteden

Alle reacties

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02 18:41
Om eerlijk te zijn is je vraag een beetje tegenstrijdig:
1. Je hoeft niet persee 5 GHz/802.11ac/dual band/etc compatible AP's maar kijkt wel naar Ubiquiti (wat niet echt onder "instap" netwerk apparatuur valt).
2. Ze komen in het zicht te hangen. Router is dus "not-done" maar AP wel. Als je het mij vraagt zijn ze allebei lelijk (al zijn de routers over het algemeen wel nog iets lelijker).

Voor een switch lijkt me een unmanaged Gigabit switch een nobrainer. Aangezien je niet met geld wilt gaan strooien lijkt me een PoE-switch niet de bedoeling.

Switch:
pricewatch: TP-Link TL-SG1008D Dit zal zonder twijfel z'n werk doen.

AP:
Tja, ik ben een IT liefhebber en wil eigenlijk altijd het nieuwste van het nieuwste. En het hoeft niet altijd flink geld te kosten. Nu weet ik niet of je Ziggo-klant ben, maar dan zal ik zonder twijfel hun "extra-wifi-punt" aanschaffen, want onder de motorkap gewoon een TP-LINK Archer C7 is met custom firmware waardoor de router alleen als AP te gebruiken is (en dus ook plug-en-play voor je wordt afgeleverd).

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/extra-wifi-punt/

Lang verhaal kort: Ubiquiti levert uitstekende apparatuur, maar zou ik in jouw geval niet de juiste keuze vinden als je geen behoefte hebt aan bijvoorbeeld 5 GHz/Dual Band/802.11ac/etc. Dan zou ik persoonlijk voor 2 "simpele" AP's gaan á la pricewatch: TP-Link TL-WA801ND als het toch alleen maar voor smart-device connectiviteit is.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-02 19:03
Wat gebruik je op dit moment voor de Wi-Fi, de modem-router van de provider?
Op het moment dat je geen internet verbinding meer hebt:
- Heb je dan nog wel voldoende wifi signaal?
- Kun je nog pingen naar apparaten binnen jouw netwerk?
- Kun je nog pingen naar het internet (bijvoorbeeld google.nl)?

• 205Gutmann
EricNL schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:04:
Om eerlijk te zijn is je vraag een beetje tegenstrijdig:
1. Je hoeft niet persee 5 GHz/802.11ac/dual band/etc compatible AP's maar kijkt wel naar Ubiquiti (wat niet echt onder "instap" netwerk apparatuur valt).
2. Ze komen in het zicht te hangen. Router is dus "not-done" maar AP wel. Als je het mij vraagt zijn ze allebei lelijk (al zijn de routers over het algemeen wel nog iets lelijker).

Voor een switch lijkt me een unmanaged Gigabit switch een nobrainer. Aangezien je niet met geld wilt gaan strooien lijkt me een PoE-switch niet de bedoeling.

Switch:
pricewatch: TP-Link TL-SG1008D Dit zal zonder twijfel z'n werk doen.

AP:
Tja, ik ben een IT liefhebber en wil eigenlijk altijd het nieuwste van het nieuwste. En het hoeft niet altijd flink geld te kosten. Nu weet ik niet of je Ziggo-klant ben, maar dan zal ik zonder twijfel hun "extra-wifi-punt" aanschaffen, want onder de motorkap gewoon een TP-LINK Archer C7 is met custom firmware waardoor de router alleen als AP te gebruiken is (en dus ook plug-en-play voor je wordt afgeleverd).

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/extra-wifi-punt/

Lang verhaal kort: Ubiquiti levert uitstekende apparatuur, maar zou ik in jouw geval niet de juiste keuze vinden als je geen behoefte hebt aan bijvoorbeeld 5 GHz/Dual Band/802.11ac/etc. Dan zou ik persoonlijk voor 2 "simpele" AP's gaan á la pricewatch: TP-Link TL-WA801ND als het toch alleen maar voor smart-device connectiviteit is.
Beste Eric,

Allereerst dank voor je uitgebreide en duidelijke reactie.
Ik heb gekeken naar de 2.4GHz lijn van ubiquiti, en dan met name de Ubiquiti UniFi AP Long Range.
Qua prijs niet extreem duur, heeft als voordeel dat deze word geleverd met POE injector.
Aangezien het de bedoeling is om in de woonkamer aan het plafond een AP te hangen is een router met allerhande losse antennes en een voedingsadapter niet echt fraai.

Als alternatief zou ik nog een accespoint/router kunnen plaatsen in mijn tv meubel, maar deze staat laag bij de grond en in de hoek van de woonkamer, lijkt me niet de meest ideale positie?

Het ziggo AP kende ik nog niet, als ik zo de specs lees is deze wellicht het proberen waard.
dennisdennis12 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:04:
Wat gebruik je op dit moment voor de Wi-Fi, de modem-router van de provider?
Op het moment dat je geen internet verbinding meer hebt:
- Heb je dan nog wel voldoende wifi signaal?
- Kun je nog pingen naar apparaten binnen jouw netwerk?
- Kun je nog pingen naar het internet (bijvoorbeeld google.nl)?
Op het moment dat de wifi verbinding wegvalt ziet het device nog wel de router, geeft ook aan dat er een redelijk sterk signaal is, maar het device weet geen verbinding te krijgen met de router.
Ik heb 2 smartphones en 2 tablets, en deze kunnen dan geen van alle een verbinding tot stand brengen.
Via de laptop kan ik meestal wel een verbinding tot stand brengen, echter is de verbinding dan wel ontzettend traag.

Vanaf de laptop kan ik dan wel pingen naar andere devices, zo kan ik bijvoorbeeld gewoon een printje maken, de printer is wel aangesloten via ethernet.
Vanaf de mobiele devices kan ik geen andere apparaten zien in het netwerk.

Pingen naar internet gaat moeizaam, om een pagina te openen moet ik meerdere malen de pagina refreshen.

Als wifi device zit ik momenteel weer op het standaard ziggo modem (cisco), ter ondersteuning heb ik hier ook een tijd een cisco wrt54 router op aangesloten, dit bied echter weinig verbetering in de verbindingsproblemen.

De cisco router heb ik al eens geflasht naar de tomato firmware en wat gespeeld met het zendvermogen, overdag tussen 08:00 en 16:00 verbeterd dit aanzienlijk, maar om de een of andere reden kakt mijn wifi signaal in de avond uren altijd in, een ander kanaal kiezen heeft ook weinig tot geen effect.

Op het moment dat ik een ethernet kabel in de laptop prik verdwijnen de problemen als sneeuw voor de zon, en kan ik gewoon de volle bandbreedte van mijn internet verbinding benutten (40 Mbit)

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-02 19:03
Als ik het goed begrijp heb je dus een Cisco-linksys router die je hebt geflasht met tomato.. Maar die gebruik je niet. Je gebruikt nu namelijk alleen de Cisco modem router van ziggo.

Heb je 's avonds ook echt een lagere ontvangststerkte of wordt alleen je snelheid lager? Want het kan namelijk ook zijn dat het wifi kanaal dat je gebruikt 's avonds vol zit door het hogere internetverkeer op dat kanaal 's avonds. Hierdoor wordt de snelheid ook veel lager maar de ontvangststerkte blijft ongeveer gelijk.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
EricNL schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:04:
Ubiquiti heeft (had?) toch ook gewoon 2.4GHz-only non-AC spul?
Goede kwaliteit en alle mogelijke features zijn niet hetzelfde.
Daarom dus een AP gok ik... ;)
205Gutmann schreef op zondag 12 juni 2016 @ 19:45:
Als ik er een wifi analyzer op los laat komen er zon 15 wifi signalen bij mij de woonkamer binnen, waarvan er 2 nog sterker binnen komen dan mijn eigen wifi signaal.
Om wat voor woning gaat het? Grachtenpand van zeven verdiepingen? Studio?
Waar staat de router nu, heb je hem al zo hoog mogelijk geplaatst? Wordt de verbinding overal, ook vlakbij de router) onbruikbaar of alleen op bepaalde plekken?
Al eens een ander kanaal (1, 6 of 11) geprobeerd?

[ Voor 31% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-06-2016 22:36 ]

• 205Gutmann
dennisdennis12 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:07:
Als ik het goed begrijp heb je dus een Cisco-linksys router die je hebt geflasht met tomato.. Maar die gebruik je niet. Je gebruikt nu namelijk alleen de Cisco modem router van ziggo.

Heb je 's avonds ook echt een lagere ontvangststerkte of wordt alleen je snelheid lager? Want het kan namelijk ook zijn dat het wifi kanaal dat je gebruikt 's avonds vol zit door het hogere internetverkeer op dat kanaal 's avonds. Hierdoor wordt de snelheid ook veel lager maar de ontvangststerkte blijft ongeveer gelijk.
De Cisco router met tomato heb ik niet meer in gebruik, dit omdat het weinig tot geen effect had, heb het ding puur als test even gebruikt en op diverse plaatsen in huis neergezet.
Nu gebruik ik alleen het wifi signaal van het ziggo modem.

De ontvangst sterkte daalt ook in de avonduren, heb al diverse kanalen geprobeerd, maar er is weinig verschil te merken.
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:34:
[...]

Ubiquiti heeft (had?) toch ook gewoon 2.4GHz-only non-AC spul?
Goede kwaliteit en alle mogelijke features zijn niet hetzelfde.

[...]

Daarom dus een AP gok ik... ;)

[...]

Om wat voor woning gaat het? Grachtenpand van zeven verdiepingen? Studio?
Waar staat de router nu, heb je hem al zo hoog mogelijk geplaatst? Wordt de verbinding overal, ook vlakbij de router) onbruikbaar of alleen op bepaalde plekken?
Het gaat om een nieuwbouwwoning met 4 etages, 1e, 2e, en 3e verdiepingsvloer zijn (breedplaat) beton vloeren, 4e verdiepingsvloer is een houten balklaag.
De woning is circa 10 meter lang, 5,5 meter breed.
Router staat in de hoek van de woning in de meterkast.
Heb het modem al eens helemaal bovenin gehangen, en een extra router op diverse plaatsen in de woning neergezet, maar het probleem met de slechte verbinding blijft.

Heb overigens ook contact gehad met mijn ISP (ziggo) op het moment dat de verbinding wegvalt, maar zij geven aan dat het probleem aan mijn eigen hardware ligt aangezien zij het modem gewoon kunnen pingen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
205Gutmann schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:16:
Heb het modem al eens helemaal bovenin gehangen, en een extra router op diverse plaatsen in de woning neergezet, maar het probleem met de slechte verbinding blijft.

Kun je een screenshot van WiFi analyzer posten? Zowel van een moment dat het wel goed werkt als een moment dat het niet werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-06-2016 20:44 ]

• 205Gutmann
Ik moet eens even kijken hoe ik een foto via mijn telefoon online kan zetten.

Op het moment dat de verbinding werkt zie ik beduidend minder signalen, op het moment dat ik geen verbinding heb zie ik in wifi analyzer een stuk of 17 signalen waarvan er meerdere sterker zijn dan mijn eigen signaal.

De verbinding met mijn device valt op dat moment ook herhaaldelijk weg.

Edit: fotos toegevoegd, op de foto met de minste wifi signalen heb ik wel verbinding, de foto waarop ontzettend veel wifi verbindingen staan krijg ik geen verbinding met mijn router.

Mijn wifi signaal is de Ziggo 27335
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/1kkjqvhcFWnB/720.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/1ant9Yvo8MNo/720.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door 205Gutmann op 19-06-2016 19:32 ]

Pagina: 1