In winkel gekochte 2dehands iPhone blijkt ouder dan verwacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10 12:27
Bij een lokale winkel wilde ik een iPhone kopen. De verkoper kwam toen met een aanbod van een 10 dagen oude iPhone 6 plus voor 500 euro. De vorige eigenaar had hem teruggebracht en de iPhone was dus nog nagenoeg nieuw. Eenmaal thuis kom ik erachter dat de iPhone anderhalf oud is, gekocht is in Ierland, al een keer ter reparatie is aangeboden en de accu al bijna 400 keer is herladen. Wat is mijn recht nu? Kan ik het geld terug eisen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:31

TommieW

Numa numa.

Waarom ga je niet gewoon eerst terug naar de winkel, en leg je daar het uit? Een goede winkel zou gewoon je geld terug geven. Verder is het gewoon oplichting.

Voordat je moeilijk gaat doen, gewoon naar de winkel gaan en op een nette manier je geld terug vragen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Annold schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:59:
<knip> Wat is mijn recht nu? Kan ik het geld terug eisen?
Nou dat is een goeie vraag. Als je het toestel echt als tweede hands hebt aangeschaft dan heb je helaas een stuk minder rechten als dat je een nieuw product koopt. Ook als deze tweede hands aankoop bij een winkel/webshop is geweest.

Maar zoals hierboven al gezegd. Ga gewoon naar de winkel terug, spreek je ongenoegen uit en kijk wat er mogelijk is.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is meer iets voor het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

3i > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:22
Er is niet geleverd wat verkocht is, maar dat kan als je het juridisch aanpakt al snel een "jouw woord tegen de zijne" worden. Een rechter zal wel sneller de kant van de consument kiezen, maar dat circus voorkomen is voor iedereen beter.

Gewoon het gesprek aangaan en als je er echt niet uitkomt: aangeven het er niet mee eens te zijn en het grondiger aanpakken. Maar dat is stap twee.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gewoon even terug naar de winkel en op een normale manier vertellen wat je nu over het toestel weet. Dan even aangeven dat je het toestel niet wil omdat ie al langer gebruikt is en je geld terug vragen. Iedere fatsoenlijke winkel geeft je dan je geld terug.

Edit: Het kan ook best zijn dat de winkel van niets weet. Er zijn ook mensen die dingen uithalen als een iPhone kopen en dan na 10 dagen een anderhalf jaar oude iPhone terug brengen.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 12-06-2016 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
Dit is heel simpel een geval van non-conformiteit:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
De iPhone beantwoord niet aan de overeenkomst, want hij is veel ouder dan 10 dagen, in tegenstelling tot wat de verkoper heeft medegedeeld. Je rechten zijn als volgt:
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a) aflevering van het ontbrekende;
b) herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c) vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
Je hebt in eerste instantie dus geen recht op geld terug (je kan dit natuurlijk wel voorstellen aan de verkoper als minnelijke oplossing) maar op herstel of vervanging van de iPhone. Herstel zal een beetje lastig gaan, dus wordt het vervanging door een iPhone die wél nagenoeg nieuw is. Als de verkoper in gebreke blijft en je niet binnen redelijke tijd een nieuwe gebruikte iPhone levert, kun je je geld terug gaan eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 01:29
Kan je bewijzen dat de verkoper de leeftijd van 10 dagen aangegeven heeft ? dan is er geen probleem.
Kan je dat niet dan heb je er wel een. Maak dat maar eens hard als je niets op papier hebt staan...
Mijn advies in dat geval, op een lieve manier confronteren met de feiten , en hopen dat het goed komt werkt meestal het beste. Luister wat ze te bieden hebben en laat ze een voorstel doen.
Een beetje commerciële zaak regelt wel iets met je.

In geval van wel is het simpel : dan kan je visueel aantonen dat de accu al 400x is herladen ... bewijskracht genoeg. Laat ze maar eens uitleggen hoe je dat doet op 10 dagen...
Gewoon geld terug vragen of omruilen voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10 12:27
Ik ben teruggegaan naar de winkel en daar is er een nieuwe accu ingezet. Goed opgelost dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
Donstil schreef op zondag 12 juni 2016 @ 20:09:
[...]

Nou dat is een goeie vraag. Als je het toestel echt als tweede hands hebt aangeschaft dan heb je helaas een stuk minder rechten als dat je een nieuw product koopt. Ook als deze tweede hands aankoop bij een winkel/webshop is geweest.

Maar zoals hierboven al gezegd. Ga gewoon naar de winkel terug, spreek je ongenoegen uit en kijk wat er mogelijk is.
Even terug naar school en op nieuw de cursus civiel recht doen.
Voor TS mooi dat het opgelost is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
AppleDroid schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:57:
Ik ben teruggegaan naar de winkel en daar is er een nieuwe accu ingezet. Goed opgelost dus.
Wait, whut ? Opgelost ? Je denkt een IPhone van 10 dagen oud te kopen ,nauwelijks gebruikt en krijgt toestel van anderhalf X ( jaar ?) oud, gekocht in Ierland (geen EU) , defect geweest, gerepareerd en 400 laadcycli.

De oplossing is voor jou dat een niet Apple gecertificeerd (?) bedrijf er een nieuwe (of imitatie?) accu in stopt, geen officiële garantie meer en jij vindt dit prima voor een toestel van 500 euro ??

Ikke nie snap niet :?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sinds wanneer is Ierland geen EU?!? :?
Ierland is al sinds 1973 lid van EU en lid v.d. eurozone sinds 1999.
Dus wat dat betreft geen probleem.

Maar idd, als een toestel je verkocht is als <2 weken oud en 'ie blijkt meer dan 500 dagen oud te zijn... tja... Dat is niet opgelost met een verse accu. (wel een origineel product wat er nu ingezet is?)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik dacht dat Ierland een uitzondering had o.a met Europese garantie etc maar deze is idd gewoon eu.

http://www.apple.com/ie/legal/statutory-warranty/

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
AppleDroid schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:57:
Dus ze hebben je afgescheept met een nieuwe accu, in plaats van te leveren wat ze je hebben beloofd? Ik neem aan dat je toch wel een fatsoenlijke compensatie hebt ontvangen, want ook met een nieuwe accu heb je nog steeds een veel ouder toestel dan je had willen kopen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:22
yodeluxe schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:39:
[...]

Dus ze hebben je afgescheept met een nieuwe accu, in plaats van te leveren wat ze je hebben beloofd? Ik neem aan dat je toch wel een fatsoenlijke compensatie hebt ontvangen, want ook met een nieuwe accu heb je nog steeds een veel ouder toestel dan je had willen kopen.
Waarom zou je de TS nu zo van repliek dienen. In plaats van hem een rotgevoel te bezorgen met termen als 'afschepen' had je ook kunnen zeggen 'fijn voor je dat het is opgelost, al had ik er zelf geen genoegen mee genomen'.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coyote1980 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:35:
[...]

Waarom zou je de TS nu zo van repliek dienen. In plaats van hem een rotgevoel te bezorgen met termen als 'afschepen' had je ook kunnen zeggen 'fijn voor je dat het is opgelost, al had ik er zelf geen genoegen mee genomen'.
Wellicht omdat we hier op Tweakers verwachten dat niet iedereen zulke lange tenen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En dat mogen jullie elders gaan uitvechten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1