Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13" 'budget' laptop geschiktvoor photoshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kiwietje
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 20:02
Beste Tweakers,

Na het onverwachte afscheid van mijn Ideapad z580 ben ik opzoek naar een nieuwe laptop! Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor werken in de trein (Excel ect) en voor photoshop/lighroom (hobbymatig). Na wat onderzoek gedaan te hebben ben ik veel verschillende eisen tegengekomen voor z.g.n 'photoshop laptops'.

Nu is het echter dat ik vast zit aan een budget van €800, en de meeste laptops uit de 'top 10 photoshop laptops' lijstjes al gauw 1300-1800 euro kosten.

Mijn vragen aan jullie zijn:
- Welke specs heb je nodig om 'soepel' te kunnen photoshoppen (hobbymatig, niet professioneel),
- Welke laptops zouden jullie aanraden?

Mijn uitgangspunten voor mijn laptop zijn:
- portable: liefst 13" of 14"
- photoshop/lightroom moet aardig kunnen draaien
- ssd aanwezig
- liefst een scherm met een resolutie van 1920x1080

De modellen die ik moment op het oog heb zijn:
Dell Inspirion 13 5000 (i5, 256gb ssd, 8gb ram). Ik kan hier alleen nog geen goede reviews over vinden m.b.t. het scherm
Asus Zenbook UX305CA-FC004T: Mijn twijfels liggen hier bij de processor en het intern geheugen en de opslag (128gb ssd, 4 gb ram), veel verhalen over backlight bleed.
Lenovo Ideapad 500S Iets groter dan de bovenstaande. met 2kg nog wel mee te nemen voor het werk maar lichter natuurlijk fijner.

Graag hoor ik wat jullie meningen zijn en of jullie nog tips hebben _/-\o_

edit: typo's

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kiwietje schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:13:
Mijn vragen aan jullie zijn:
- Welke specs heb je nodig om 'soepel' te kunnen photoshoppen (hobbymatig, niet professioneel)
Die is simpel, je zal een laptop moeten hebben die aan de minimale systeemeisen van Photoshop voldoet. Zie hier de knowlegde base van Adobe voor systeemeisen.
De modellen die ik moment op het oog heb zijn:
Dell Inspirion 13 5000 (i5, 256gb ssd, 8gb ram). Ik kan hier alleen nog geen goede reviews over vinden m.b.t. het scherm
Asus Zenbook UX305CA-FC004T: Mijn twijfels liggen hier bij de processor en het intern geheugen en de opslag (128gb ssd, 4 gb ram), veel verhalen over backlight bleed.
Lenovo Ideapad 500S Iets groter dan de bovenstaande. met 2kg nog wel mee te nemen voor het werk maar lichter natuurlijk fijner.
Een full HD IPS scherm is wel zo handig voor Photoshop. De hoeveelheid geheugen die je nodig hebt hangt af van hoe groot je projecten zijn. Bij grote projecten is 8GB of 16GB aan te raden voor de snelheid.

Je kan deze HP Eny overwegen: pricewatch: HP Envy 13-d082nd
Core i5-6200U
4GB RAM
256GB SSD

Deze weegt slechts 1,36kg volgens opgaaf. Enige nadeel is het geheugen, bij de Envy is dat niet uit te breiden. De SSD kan ook niet vervangen worden.

Je kan ook deze HP Pavilion overwegen: pricewatch: HP Pavilion x360 13-u095nd

De specs zijn vergelijkbaar met de Eny, enkel heb je nu 8GB geheugen maar een kleinere SSD. Onbekend of je onderdelen kan vervangen.

Als we het over een wat andere boeg gooien kan je ook naar deze HP Probook 440G3 kijken: pricewatch: HP ProBook 440 G3 P5R62EA
Core i5-6200U
4GB RAM
128GB SSD

Bij een Probook weet ik zeker dat je die nog kan uitbreiden. Deze laptop kan maximaal 16GB geheugen hebben en ook de SSD kan je vervangen. Bij consumenten ultrabooks heb je een goede kans dat zaken als geheugen vast gesoldeerd zitten.

• Kiwietje
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 20:02
Hoi Snake,

Bedankt voor je antwoord! ik dacht dat de minimum eisen van Adobe echt het 'bare minimum' was, en het dan wellicht niet helemaal soepel draait. Goed om te weten dat dit wel zo is :-).

Ik hou de pricewatch nog even goed inde gaten voor de HP envy 13 1082nd!