Hevig aanhoudend probleem met nVidia GeForce 8600M GT

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDikke
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 18:52
Goedemiddag,

Ik heb een behoorlijk probleem met mijn laptop. Het gaat hier om een (wat) oudere laptop met een nVidia GeForce 8600M GT. Het is de Packard Bell (ja dat zegt al genoeg) SB87 "Limited Edition" (geen flauw idee wat dat toevoegt behalve een prachtig stickertje.).

Het probleem is als volgt, de resolutie is naar 800x600 en het scherm is dubbel. Er zit een lijn in het midden van het scherm en een zwarte rand aan de zijkant.

DeviceManager/Apparaatbeheer geeft aan dat er een Code 43 is (http://i.imgur.com/2zpvF2p.jpg).
Ik heb de drivers meerdere malen opnieuw geinstalleerd en een clean install gedaan van Windows maar niks lijkt te werken.

Dus dacht ik dat het een hardware probleem was, dus ik heb hem open geschroefd maar ik kom niks raars tegen. Het behoorlijk dikke kabeltje die van het Moederbord naar de display loopt lijkt goed vast te zitten en de heatsink zit ook goed op zijn plek.

Ik heb ook de heatsink eraf proberen te halen en te kijken of ik iets aan de videochip zelf kon zien maar helaas. Ziet er normaal uit allemaal.

Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Ik ben een beetje einde raad.
Of is heeft deze laptop het einde van zijn leven bereikt.

PS: Ik heb ook een oude IBM Thinkpad, misschien kan ik met wat schroevendraai werk 1 goede laptop van deze 2 maken? Heeft iemand hier ervaring mee?

EDIT:

Het is misschien even handig om te vermelden dat ik dit eerder wel opgelost heb. Maar dat het probleem later weer terug kwam.

[ Voor 5% gewijzigd door MrDikke op 12-06-2016 16:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:26
Wat ik wel weet is dat er met die serie laptop gpu's wat problemen waren omtrent hitte productie. Ik heb er zelf ook eentje verbrand, toen vervangen binnen garantie, en nieuwe liep ook gelijk weer op tot 90-105 graden (bios en driver tweaks hielpen toen iets)... Ik vrees het ergste, maar misschien dat iemand anders nog wat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDikke
Twam schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:57:
Wat ik wel weet is dat er met die serie laptop gpu's wat problemen waren omtrent hitte productie. Ik heb er zelf ook eentje verbrand, toen vervangen binnen garantie, en nieuwe liep ook gelijk weer op tot 90-105 graden (bios en driver tweaks hielpen toen iets)... Ik vrees het ergste, maar misschien dat iemand anders nog wat weet.
Verbrandde GPU's zie je aan de buitenkant als ik het niet verkeerd heb. Bovendien zit er bij deze zon protectielaagje op, geen idee of dat verder ook werkt. Zal wel niet.

Is er een andere manier om dit eventueel te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Deze chips zijn zwaar onbetrouwbaar. De hele 8xxxM serie overigens. Waarschijnlijk is hij gewoon aan zijn einde. Apple gebruikte deze ook in de eerste generatie MacBook Pro tot 2008, hier is zelfs een gratis moederbordreparatieprogramma voor geweest. Andere fabrikanten namen het helaas niet zo serieus.

Je beste kans is een reflow (even smelten en weer laten uitharden, met heatgun of oven) of reball (opnieuw de BGA maken, kostbaar). Anders kan je het volgende stappenplan volgen: loop naar container > open container > stop laptop in container > sluit container > huilen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDikke
nelizmastr schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:33:
Deze chips zijn zwaar onbetrouwbaar. De hele 8xxxM serie overigens. Waarschijnlijk is hij gewoon aan zijn einde. Apple gebruikte deze ook in de eerste generatie MacBook Pro tot 2008, hier is zelfs een gratis moederbordreparatieprogramma voor geweest. Andere fabrikanten namen het helaas niet zo serieus.

Je beste kans is een reflow (even smelten en weer laten uitharden, met heatgun of oven) of reball (opnieuw de BGA maken, kostbaar). Anders kan je het volgende stappenplan volgen: loop naar container > open container > stop laptop in container > sluit container > huilen.
Die liet me even hardop lachen. Ook al wordt het bijna serieus...

Het is misschien even handig om te vermelden dat ik dit eerder wel opgelost heb. Maar dat het probleem later weer terug kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het is eigenlijk nog bijzonder dat die het zolang heeft volgehouden, miljoenen van deze vergelijkbare GPU chips gingen al dood naar zo'n 3 jaar.

Maar je kunt een reflow doen en daarmee kun je het defect weer even enkele dagen, weken en misschien zelfs maanden uitstellen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:44

TommieW

Numa numa.

MrDikke schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:01:
[...]

Verbrandde GPU's zie je aan de buitenkant als ik het niet verkeerd heb. Bovendien zit er bij deze zon protectielaagje op, geen idee of dat verder ook werkt. Zal wel niet.

Is er een andere manier om dit eventueel te testen?
nelizmastr schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:33:
[...]
Dergelijke problemen kan je niet aan de buitenkant zien. Het probleem is dat verbindingen in de chip kapot zijn (of componenten eromheen). Louis Rossmann op YouTube heeft hier wat filmpjes over gemaakt. Het oplossen van zulke problemen is dus niet mogelijk door dezelfde chip opnieuw op het moederbord te solderen. Je zou dan de hele chip moeten vervangen. Door het verhitten kan je het weer even werkend maken, maar het probleem is maar zeer tijdelijk.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDikke
-The_Mask- schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:40:
Het is eigenlijk nog bijzonder dat die het zolang heeft volgehouden, miljoenen van deze vergelijkbare GPU chips gingen al dood naar zo'n 3 jaar.

Maar je kunt een reflow doen en daarmee kun je het defect weer even enkele dagen, weken en misschien zelfs maanden uitstellen.
Reflow, hoe kan ik dit het beste doen? Heel het moederbord eruit halen en deze opwarmen in de ...?
TommieW schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:40:
[...]

[...]

Dergelijke problemen kan je niet aan de buitenkant zien. Het probleem is dat verbindingen in de chip kapot zijn (of componenten eromheen). Louis Rossmann op YouTube heeft hier wat filmpjes over gemaakt. Het oplossen van zulke problemen is dus niet mogelijk door dezelfde chip opnieuw op het moederbord te solderen. Je zou dan de hele chip moeten vervangen. Door het verhitten kan je het weer even werkend maken, maar het probleem is maar zeer tijdelijk.
Ah, duidelijk. Thanks voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja als de videochip vast op het moederbord zit een reflow in een hetelucht oven op 200 graden 10 minuten lang, wel zorgen dat het hele moederbord kaal is, geen plastic en zo eraan want dat begint meestal te smelten.

Andere optie is met een verfstripper alleen de GPU te verwarmen, beter omdat je dan alleen de GPU kunt verwarmen, rest kun je isoleren met aluminiumfolie. Nadeel is wel dat je dit op de gok moet doen en de kans op mislukken groter is en dan kun je het moederbord sowieso weggooien.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDikke
-The_Mask- schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:51:
Ja als de videochip vast op het moederbord zit een reflow in een hetelucht oven op 200 graden 10 minuten lang, wel zorgen dat het hele moederbord kaal is, geen plastic en zo eraan want dat begint meestal te smelten.

Andere optie is met een verfstripper alleen de GPU te verwarmen, beter omdat je dan alleen de GPU kunt verwarmen, rest kun je isoleren met aluminiumfolie. Nadeel is wel dat je dit op de gok moet doen en de kans op mislukken groter is en dan kun je het moederbord sowieso weggooien.
Wordt allemaal wel heel veel moeite voor die laptop. Zit toch te denken aan die container...........

En die andere laptop? Kan ik met een of ander magisch trukje misschien daar het moederbord uithalen en dat gebruiken?
Ik verzin hier overigens maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:44

TommieW

Numa numa.

Dit is een goede video waarin wordt uitgelegd waarom het reflowen van een GPU niet echt heel veel zin heeft: YouTube: Reflowing dead flip chip GPUs is STILL BS!(yes, regardless of what YouTube tells you)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Misschien kan je het passend krijgen met een hamer en zaag, maar werken gaat het niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDikke
TommieW schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:55:
Dit is een goede video waarin wordt uitgelegd waarom het reflowen van een GPU niet echt heel veel zin heeft: YouTube: Reflowing dead flip chip GPUs is STILL BS!(yes, regardless of what YouTube tells you)
Wat dan? De container?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TommieW schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:55:
Stichting open deur, maakt een Youtube video!

Natuurlijk is het geen oplossing, de chip heeft al defect op het moment dat die uit de fabriek komt. Een probleem welke niemand kan oplossen, de enige echte oplossing is een laptop kopen met niet zo'n defecte nVidia chip.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDikke
-The_Mask- schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:58:
[...]

Stichting open deur, maakt een Youtube video!

Natuurlijk is het geen oplossing, de chip heeft al defect op het moment dat die uit de fabriek komt. Een probleem welke niemand kan oplossen, de enige echte oplossing is een laptop kopen met niet zo'n defecte nVidia chip.
Zo zonde though...

EDIT:
Misschien ook handig om te weten, zodra ik hem aan zet en het scherm 'roteer' dus hem bijna dichtklap ofzo dat wordt alles omgezet in een gele tint dan in een rode tint dan weer in een andere tint.
Is dat echt een chip defect?

[ Voor 22% gewijzigd door MrDikke op 12-06-2016 20:48 ]

Pagina: 1