Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frizzle
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 22:10
*ondertussen naar Windows 10 Pro geüpgraded

Beste Tweakers,

Momenteel heeft mijn broertje een PC. Deze wil hij drastisch gaan upgraden maar hij heeft een Windows 7 OEM licentie erop.
Nu had ik al hier en daar wat uitgezocht over componenten vervangen en dergelijke, maar ik kwam er toch maar niet uit of de Windows licentie nog geldt als ik onderdelen ga vervangen.

Ik ben van plan om alles te vervangen in zijn pc behalve de HDD (waar Windows op staat) en de GPU
Mijn vraag is dan ook of Windows hierna nog zou werken?

Ik las ook ergens dat het wellicht niet meer zou werken maar dat je dan de klantenservice moest bellen en die dan bepaalde of je recht had op een nieuwe activatie of dat je Windows opnieuw moest kopen.

Ik hoop dat jullie me iets beter kunnen informeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14

mrtnptrs

You idiot!

Volgens mij staat de OEM-key in het geheugen van je moederbord (dus niet het RAM-geheugen maar hetzelfde geheugen als waar de BIOS op staat.) Vervang je het moeerbord, dan zou je key mogelijk niet meer werken. Bij Windows 10 geld dat die een uniek nummer voor je hardware op de servers van Microsoft opslaat en dat je kunt blijven activeren als je maar niet meer dan 1 hardwareonderdeel wijzigt. Je moet dus iedere keer 1 hardwareonderdeel vervangen, Windows activeren, 1 hardwareonderdeel vervangen, Windows activeren etc. Maar ik weet dus niet of het zo ook bij Windows 7 zit. Kan iemand dit even bevestigen, voor het geval dat ik fout zit?

Edit: een nieuw moederbord lijkt er voor te zorgen dat je Windows opnieuw moet kopen: http://www.tomshardware.c...m-work-replace-parts.html (Google de volgende keer iets beter)

Zie ook: http://www.howtogeek.com/...ur-pc%E2%80%99s-hardware/

[ Voor 21% gewijzigd door mrtnptrs op 12-06-2016 16:33 ]

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frizzle
Oke duidelijk! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Frizzle schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:52:
Nu had ik al hier en daar wat uitgezocht over componenten vervangen en dergelijke, maar ik kwam er toch maar niet uit of de Windows licentie nog geldt als ik onderdelen ga vervangen.
De Windows licentie zal komen te vervallen met de plannen die jij hebt.

Zodra je het moederboard en CPU vervangt (zelfs voor een identieke vervanging) zal Windows opnieuw geactiveerd moeten worden.

De gratis Windows 10 upgrade is gekoppeld aan de hardware net als een OEM licentie. Je kan deze dus niet hergebruiken. Licentie technisch gezien zal je een nieuwe Windows licentie moeten kopen.

Even als zijspoortje, als je drastisch je PC gaat veranderen is het meestal beter om het OS opnieuw schoon te installeren. Werkt net even wat beter dan zo de schijf meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frizzle
Oké, dat wordt dan jammer genoeg weer even wat geld bij elkaar zoeken maar ik ben blij dat ik het nu allemaal weet!

Bedankt