Feat Req: Schatting restwaarde V&A Artikel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-10 19:10
Hey T.net!

Al langere tijd zit ik bij verkopen met de vraag van wat ik moet vragen voor de rest waarde van mijn producten. Nu zat ik er al een tijdje aan te denken dat het wellicht handig is als Tweakers kan helpen met een advies-rest-prijs voor mijn advertenties!

Voor het bepalen van een restprijs moet je beschikken over wat informatie. Onder andere is het van belang wat de ouderdom is, wat de laatste/laagste bekende prijs is, in welke staat het product zich bevind én wat andere Tweakers vragen voor hetzelfde artikel.

Nu heb ik even snel rond gekeken naar wat je precies kunt doen met deze gegevens en heb ik een snelle opstel gemaakt van een mogelijke berekening van de rest waarde van een product.

Hierbij wil ik vermelden dat ik geen economie gestudeerd heb en deze berekening dus helemaal fout kan zijn (mochten er hier Tweakers zijn dit die wel gestudeerd hebben, advies m.b.t. de berekening zijn welkom!).

Voor het berekenen van de restwaarde kun je geen rekening houden met de originele inkoop prijs, aangezien het kan zijn dat het product om de een of andere reden voor een extreem hoge óf extreem lage prijs ingekocht is.

Overweging:
Laatst bekende prijs.
Afschrijving per maand berekenen = 20% per jaar /12 = 1,666% afschrijving per maand.
Multiplier bij verschillende staten:

- Nieuw: x1
- Nieuwstaat: x.9
- Goede staat:x.8
- Gebruiks sporen: x.6
- Slechte staat: x.4
- Defect: x.2
Gemiddelde prijs andere producten.
- (Gemiddelde vraag prijs) + (waarde berekend) / (aantal producten).

Voorbeeld:
De inkoop prijs van je laptop was 1000 euro (excl. transploft). Hij is nu 15 maanden oud. En verkeerd zich in goede staat, je bent een nette tweaker.
1000*0,98334^15 = ~777,25 euro.
777,25*0,8 = ~621,80 euro.
De laptop staat nog een aantal keer op t.net V&A! Hij wordt over 10 advertenties gemiddeld verkocht voor 550 euro.
(550*10+621,80)/11 = ~556,50 euro.

Hoera! Je hebt een advies waarde berekend voor je laptop.

Hoewel je dus dit soort berekeningen handmatig kunt doen, staat alle benodigde informatie al op tweakers. Hierom kun je dit makkelijk door Tweakers laten bepalen!

Graag wil ik wel duidelijk maken dat het hier om een advies prijs moet gaan. Je verkoopt 2e hands en dus wil je wel graag zelf kunnen bepalen wat de prijs is. Mocht je bijvoorbeeld snel van het artikel afkomen, kun je de prijs een stuk aantrekkelijker maken. Mocht je zelf modificaties hebben toegepast (ssd/ram upgrade) kun je de prijs respectievelijk omhoog krikken.

Voor zelfbouw producten kun je dergelijke berekeningen niet zo makkelijk doen, tenzij je (tweakers) weet welke off-the-shelf parts er precies gebruikt zijn en wat de bouw-tijd was voor het maken van je creatie.

Lijkt mij tof om een dergelijke feature te zien!

Met vriendelijke groet,

Coffee.

Edit: Opmaak aanpassingen + typo's.

[ Voor 9% gewijzigd door Coffee op 12-06-2016 14:01 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V