Systeem loopt vast tijdens SSD benchmark

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:39
Mijn vraag

Lang geleden dat ik hier een vraag heb gesteld omdat ik ergens niet zelf helemaal uit kwam. :P Echter: ik heb hier nu een systeem staan welke random momenten vastloopt en ik ben erachter gekomen dat deze áltijd vastloopt wanneer ik een benchmark uit voer met AS SSD en een testbestand van 10GB.

Allereerst wat zaken uitgesloten, door een memtest van >24h en een cpu stress test (dos based variant van UBCD) van >24h uit te voeren. Ook heb ik een benchmark gedaan met een eigen SSD (crucial m4). Om wat andere zaken uit te sluiten heb ik ook de BIOS van het moederbord geupdate naar de laatste versie en deze ingesteld op default instellingen. Gezien ik verder niets geks tegenkwam leek het me min of meer logisch dat het probleem bij de SSD lag. Om het zeker te weten ook nog eens de SATA kabels vervangen, maar dit maakte ook geen verschil. Gewoon orginele die je bij moederbordjes erbij krijgt, geen chinese rommel dus. :)

De SSD dus 3x laten vervangen door de webshop, maar het probleem bleef. Vervolgens voor de zekerheid nog maar eens getest met een eigen SSD én de harde schijf in het systeem maar plots viel me op dat in beide gevallen het systeem wél vast liep. 8)7 Oke, het probleem ligt dus niet bij de SSD blijkbaar..

Meest logische scenario leek me daarna dat het moederbord de probleemveroorzaker was. Een probleem met de southbridge of iets dergelijks. Daarom dus als vervanging hetzelfde moederbord zelf even een ander moederbord besteld om niet weer een RMA procedure in te gaan (de persoon voor wie de PC is wacht er nu al een flinke tijd op).. Net ingebouwd en uiteraard: weer hetzelfde probleem. :X

Is er iemand die misschien over het hoofd ziet wat ik nog meer geprobeerd zou moeten hebben of die een idee zou kunnen hebben waar het aan zou kunnen liggen? Het meest bizarre is nog wel dat een windows installatie wel gewoon lukt, maar het kopieren van enkele gigabytes aan data ineens naar de SSD of HDD in beide gevallen voor een vastgelopen systeem zorgt. ;(

Edit:

Zojuist nog getest met ander geheugen, zowel met de huidige als mijn eigen SSD. Weer opnieuw vastlopers.

Het systeem
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H
pricewatch: Crucial BX200 240GB
pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB
pricewatch: Cooler Master GM G450M
pricewatch: Cooler Master Silencio 352

_@/'

Beste antwoord (via Steephh op 13-06-2016 09:27)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er zit in ieder geval wat fout. De ssd presteerd niet naar behoren. Omdat je al verschillende ssd's heb geprobeerd, lijkt me dus de fout ergens anders te zitten. Maar de ssd heeft er wel last van.

Uit je ASSSD bench blijkt een read/write van 498/296 MB/s. Dat is slecht en zou voor een dergelijk nieuw systeem veel hoger moeten zijn: pakweg 520/480 MB/s in ieder geval. Deze getallen haal ik weg van de buren. http://nl.hardware.info/r...get-ssd-as-ssd-deelscores.

Smart waardes zien er verder goed uit, ook geen kabel problemen.

Is ook de bios van je mobo upto date?

Alle reacties

• Reepje
  • Niet online
Het zou dan kunnen dat je bij de plaatsing van de cpu ergens net dat pinnetje hebt verbogen dat sata regelt en er dus fouten komen.

Omdat het bij verschillende ssd's en een hdd voorkomt, ligt het niet aan de schijven zelf, maar het kan wel aan de sata liggen. Maar waar precies...kan cpu zijn, kan mobo zijn.

Voor de zekerheid, hoe ziet de smart eruit? (crystaldiskinfo screenshot)
en de overdrachtsnelheden (asssd bench screenshot)

• Steephh
Reepje schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:58:
Het zou dan kunnen dat je bij de plaatsing van de cpu ergens net dat pinnetje hebt verbogen dat sata regelt en er dus fouten komen.
Zelf ook aangedacht. Maar het moederbord dus zojuist vervangen, goed gecontroleerd of hier niets geks te zien was. CPU zag er ook gewoon netjes uit, geen vuiltjes of iets dergelijks op.
Omdat het bij verschillende ssd's en een hdd voorkomt, ligt het niet aan de schijven zelf, maar het kan wel aan de sata liggen. Maar waar precies...kan cpu zijn, kan mobo zijn.
Wat ik wel gemerkt heb is dat tijdens de SSD benchmark (met AS SSD) het systeem óntzettend traag wordt. Ik hoef dan niet eens te proberen task manager te openen, want dat lukt al bijna niet meer.
Voor de zekerheid, hoe ziet de smart eruit? (crystaldiskinfo screenshot)
en de overdrachtsnelheden (asssd bench screenshot)
Die benchmark maakt ie dus niet af, na ~30-120 seconden loopt het systeem gewoon compleet vast. Geen BSOD, maar een stilstaande muisaanwijzer en dat beeld blijft vervolgens eeuwig staan. Er is ook compleet geen beweging meer in te krijgen, het enige wat dan nog rest is een harde reset of een poweroff / poweron.

Ik ben nu maar weer opnieuw begonnen met een CPU stress test.

Edit

Tijdens de CPU stress test blijft het systeem gewoon werken. Overigens, nu met latere AS SSD benchmarks ook..

Nu ook even testen met een andere voeding, gewoon om eea uit te sluiten..

Ik zei trouwens net wel harde reset, maar dat werkt niet eens kwam ik achter (de reset knop is wel gewoon aangesloten). Ik moet echt langdurig de power knop induwen om het systeem zo uit te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Steephh op 12-06-2016 14:28 ]

_@/'

• Reepje
  • Niet online
Doe dan een as ssd bench met 1 GB en alleen de seq en acc time test. Die doet er maar 10 seconden over.
En de smart van de schijf.

Als je alles verwisseld, en memtest geen fouten geeft, blijft alleen windows zelf over....

• Steephh
Reepje schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:17:
Doe dan een as ssd bench met 1 GB en alleen de seq en acc time test. Die doet er maar 10 seconden over.
En de smart van de schijf.

Als je alles verwisseld, en memtest geen fouten geeft, blijft alleen windows zelf over....
Net even gedaan. 1GB met alle testen (dus ook de 4K en 4K-64) komt ie nu wel succesvol doorheen. Echter, de 10GB niet, ook niet als ik alleen sequentieel en met de acc time test. Hij loopt dan al vast binnen enkele seconden.

Nu verwisseld:

- SSD
- SATA Kabels
- Moederbord
- Geheugen
- Voeding

Het enige wat ik dus nog niet heb gewisseld is de CPU. Helaas ook niet zomaar eentje voorhanden of ik moet mijn server/NAS uit elkaar gaan slopen. Ik zal nu nogmaals memtest uit gaan voeren. Just to be sure. Overigens is het cpu / geheugen gebruik tijdens zo'n as ssd bench test echt bijzonder laag, hooguit 10% en 50MB ofzo.. Lijkt me ook niet dat het daar dus aan ligt.

Windows, zou in principe kunnen.. Heb het alleen in totaal al wel 5 keer geinstalleerd. De desbetreffende ISO heb ik voor meerdere andere installaties die perfect werken gebruikt. Ik zou eens kunnen kijken of dat opnieuw installeren vanaf een andere bron nog wel uit zou maken.

_@/'

• Reepje
  • Niet online
Uit een screenshot van de smart waarden en asssd bench kan er misschien toch iets naar voren komen.
Ik zeg dit, omdat je al veel hebt geprobeerd, maar misschien toch iets over het hoofd ziet.

Als je niets over het hoofd ziet, dan blijft over: defecte cpu of voeding.
Om windows uit te sluiten kan je ook eens met linux booten vanaf usb.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:44
Als ik een beetje Google, zie ik grote review sites hem niet aanbevelen wegens problemen met langzaam worden en hickups bij veel writes. Ik denk dat je dus te maken hebt met een SSD die niet goed meer is.

Ik weet niet hoe oud je SSD is, maar je kunt een mailtje sturen naar de winkel / fabrikant met je probleem zodat je een nieuwe kunt krijgen misschien.

Zucht...

• Steephh
Reepje schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:58:
Uit een screenshot van de smart waarden en asssd bench kan er misschien toch iets naar voren komen.
Ik zeg dit, omdat je al veel hebt geprobeerd, maar misschien toch iets over het hoofd ziet.

Als je niets over het hoofd ziet, dan blijft over: defecte cpu of voeding.
Om windows uit te sluiten kan je ook eens met linux booten vanaf usb.
Ga ik zo even checken. Ik zal een screenshot van de 1GB AS SSD test erbij doen (mits ie succesvol lukt) en een overzicht van de SMART waarden.

Defecte voeding heb ik ook al uitgesloten (had ik in mijn post geedit inmiddels). Een defecte CPU zou ook nog kunnen, maar ik blijf het raar vinden dat je dit dan niet ziet tijdens een langdurige CPU stress test, maar wél tijdens een SSD benchmark.
SgtElPotato schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:03:
Als ik een beetje Google, zie ik grote review sites hem niet aanbevelen wegens problemen met langzaam worden en hickups bij veel writes. Ik denk dat je dus te maken hebt met een SSD die niet goed meer is.

Ik weet niet hoe oud je SSD is, maar je kunt een mailtje sturen naar de winkel / fabrikant met je probleem zodat je een nieuwe kunt krijgen misschien.
Een dag of 5 volgens mij. En dit is de derde. Dat ie langzamer is dan andere SSD's ben ik bekend mee, maar dat hoort toch geen vastlopers te veroorzaken? 8)7 Hooguit wordt ie extreem langzaam.

Maar nog vreemder vind ik dan dat ik dezelfde problemen heb met een SSD van mijzelf én zelfs wanneer ik de benchmark uitvoer op de harde schijf. :P

[ Voor 34% gewijzigd door Steephh op 12-06-2016 15:08 ]

_@/'

• SgtElPotato
Steephh schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:06:
[...]

Een dag of 5 volgens mij. En dit is de derde. Dat ie langzamer is dan andere SSD's ben ik bekend mee, maar dat hoort toch geen vastlopers te veroorzaken? 8)7 Hooguit wordt ie extreem langzaam.

Maar nog vreemder vind ik dan dat ik dezelfde problemen heb met een SSD van mijzelf én zelfs wanneer ik de benchmark uitvoer op de harde schijf. :P
Is er een firmware upgrade beschikbaar voor die SSD? En je hebt het systeem niet overclockt neem ik aan?

Zucht...

• Steephh
SgtElPotato schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:08:
[...]

Is er een firmware upgrade beschikbaar voor die SSD? En je hebt het systeem niet overclockt neem ik aan?
Goeie! Ga ik even onderzoeken. Nope, niets overclocked, alles default. :P

_@/'

• Reepje
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:03:
Maar je hebt natuurlijk review sites en review sites. Er zitten goede tussen, en slechte. Soms is een review goed, soms slaan ze kant nog wal.

Laten we even een willekeurige review site nemen: Tweakers.

reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016

En wat bevelen die aan als best buy voor budget systeem, een Crucial bx200 . OEPS

Ik zou maar wegblijven van die site dan in ieder geval. Dat is zeker niet pluis daar. |:(

• Steephh
Weer een aantal dingen getest:

- Meerdere malen de 1GB test achter elkaar (seq + acctime) werkt prima. Alleen een grotere test (3GB / 5GB / 10GB) faalt.
- Er is geen nieuwere firmware versie voor de SSD, de nieuwste is geinstalleerd

Screenshots van benchmark + smart waarden: http://imgur.com/a/0Qcfv
Nu nog even memtest draaien, dat had ik nog niet gedaan.

Edit

Draait nu dus. Een paar dingen waar ik zelf nog aan zat te denken:

- Toch een probleem met de CPU. Ik zou zelf even een andere kunnen bestellen, dan kan ik het in ieder geval uitsluiten.
- Een of andere BIOS instelling. Al lijken me de default waarden gewoon goed. En voor een neefje heb ik een identiek systeem gebouwd en daar werkt alles afaik gewoon perfect.

[ Voor 34% gewijzigd door Steephh op 12-06-2016 15:44 ]

_@/'

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Steephh schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:02:
Die benchmark maakt ie dus niet af, na ~30-120 seconden loopt het systeem gewoon compleet vast. Geen BSOD, maar een stilstaande muisaanwijzer en dat beeld blijft vervolgens eeuwig staan. Er is ook compleet geen beweging meer in te krijgen, het enige wat dan nog rest is een harde reset of een poweroff / poweron.
Ik heb ook de pricewatch: Crucial BX200 240GB en sinds ik die geïnstalleerd heb en een verse installatie van Windows 7 > Windows 8.1 x64 Pro, heb ik ook tot twee keer toe zo'n vastloper gehad. Geen response op zowel muis/toetsenbord en ook de good-old numlock aan/uit doet niets.
Uitschakelen met powerknop of reset knop werkt dan als laatste optie. Vond dit zelf ook behoorlijk frappant en gaf het eigenlijk de schuld van Windows, want ja Windows.

Maar ik zal straks ook even een poging wagen met een 10GB file. Kijken wat die doet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Steephh
True schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:45:
[...]

Ik heb ook de pricewatch: Crucial BX200 240GB en sinds ik die geïnstalleerd heb en een verse installatie van Windows 7 > Windows 8.1 x64 Pro, heb ik ook tot twee keer toe zo'n vastloper gehad. Geen response op zowel muis/toetsenbord en ook de good-old numlock aan/uit doet niets.
Uitschakelen met powerknop of reset knop werkt dan als laatste optie. Vond dit zelf ook behoorlijk frappant en gaf het eigenlijk de schuld van Windows, want ja Windows.

Maar ik zal straks ook even een poging wagen met een 10GB file. Kijken wat die doet.
Ben erg benieuwd naar je bevindingen! De enige verdere overeenkomsten die ik verder zie is dat je ook een gigabyte moederbord hebt. Ik ga ter double check nu nog even de BX200 testen in een ander systeem. Kijken of daar hetzelfde probleem optreedt of dat AS SSD wel gewoon goed werkt.

Edit

Die test draait nu dus, de 10GB is gigantisch traag maar hij blijft wel gewoon draaien. Ik ga nog even een andere SSD erbij zoeken om in het TS-genoemde systeem te draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Steephh op 12-06-2016 16:18 ]

_@/'

Acties:
  • Beste antwoord

• Reepje
  • Niet online
Er zit in ieder geval wat fout. De ssd presteerd niet naar behoren. Omdat je al verschillende ssd's heb geprobeerd, lijkt me dus de fout ergens anders te zitten. Maar de ssd heeft er wel last van.

Uit je ASSSD bench blijkt een read/write van 498/296 MB/s. Dat is slecht en zou voor een dergelijk nieuw systeem veel hoger moeten zijn: pakweg 520/480 MB/s in ieder geval. Deze getallen haal ik weg van de buren. http://nl.hardware.info/r...get-ssd-as-ssd-deelscores.

• SgtElPotato
Reepje schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:32:
[...]

Maar je hebt natuurlijk review sites en review sites. Er zitten goede tussen, en slechte. Soms is een review goed, soms slaan ze kant nog wal.

Laten we even een willekeurige review site nemen: Tweakers.

reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016

En wat bevelen die aan als best buy voor budget systeem, een Crucial bx200 . OEPS

Ik zou maar wegblijven van die site dan in ieder geval. Dat is zeker niet pluis daar. |:(
Ik denk dat Tomshardware en pcreview toch wel aardig goede sites zijn?

Zucht...

• Steephh
Reepje schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:11:

Van het eerste moederbord is deze wel geupdate. Dat zal ik van het tweede bestelde moederbord ook even checken. Net even de SSD met AS SSD en 10GB getest in mijn eigen systeem, dat werkt dan weer perfect:

http://imgur.com/1OVghU6

Lijkt me wel definitief te verklaren dat het probleem niet in de SSD zit. Schijnbaar is de SSD ook zo goedkoop vanwege het feit dat er een kleine cache is zit. Dit zou mogelijk de trage write kunnen verklaren. Dit zie je ook wel terug in de reviews: pricewatch: Crucial BX200 240GB

Blijft overigens wel vreemd dat de waarden zo uiteenlopend kunnen zijn tijdens die benchmark. Maar goed, het belangrijkste vind ik vooralsnog dat het systeem stabiel is. Snelheid is een tweede, minder belangrijk argument in dit geval waarvoor het gebruikt gaat worden.

Edit

Net liep het desbetreffende systeem dus ook plots weer vast tijdens het browsen op internet. Nu even upgraden van F3 > F4. En ik ga nu eerst op zoek naar een andere Windows installatiebron. Die vertrouw ik niet meer nu.

Edit 17:21

Na de update van F3 > F4 even opnieuw getest, nog op de oude Windows versie. Plots doet ie op het systeem seq + acc time wel met een 10GB bestand. Bijzonder vreemd, nu twijfel ik even of het "oude" moederbord ook F4 heeft gekregen. En als ik me niet vergis was F4 alleen een microcode upgrade.
Update Intel CPU Microcode
Fix Intel Skylake CPU Prime 95 issue
En de huidige CPU wordt al sinds F1 ondersteund. Vreemd. Nu nog 2x getest en hij draait nu met alle testen, even kijken of ie t blijft doen. Hij is wel gigantisch traag met de 4K en 4K-64 threads testen overigens. :+

[ Voor 49% gewijzigd door Steephh op 12-06-2016 17:31 ]

_@/'

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zojuist getest, bij mij blijft het systeem tijdens een 10GB test gewoon draaien, overigens ben ik ook niet helemaal tevreden over de benches.

1GB bench met AS SSD Benchmark.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VL6bquN.png

10GB bench met AS SSD Benchmark.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jGtHkI2.png

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Steephh
True schreef op zondag 12 juni 2016 @ 17:36:
Zojuist getest, bij mij blijft het systeem tijdens een 10GB test gewoon draaien, overigens ben ik ook niet helemaal tevreden over de benches.

1GB bench met AS SSD Benchmark.
[afbeelding]

10GB bench met AS SSD Benchmark.
[afbeelding]
Wel typisch dat je in de 10GB test de slechte benchwaardes duidelijk terug ziet. Dat is voor mij dus ook een reden om de desbetreffende SSD niet meer aan te schaffen voor systemen die voor wat meer high-end use bedoeld zijn.

Edit

Op het oorspronkelijke moederbord zat F2. Die had ik al eens geupdate, maar blijkbaar niet naar de allernieuwste ofzo. Hoe je soms toch dingen over het hoofd kan zien.. :+ :?

Dadelijk weer even testen en hopelijk werkt het dan.

[ Voor 15% gewijzigd door Steephh op 12-06-2016 17:57 ]

_@/'

• Reepje
  • Niet online
Steephh schreef op zondag 12 juni 2016 @ 17:40:
[...]

Wel typisch dat je in de 10GB test de slechte benchwaardes duidelijk terug ziet.
Het blijkt dat deze SSD dus inderdaad een lage schrijfsnelheid heeft bij een 10 GB benchmark. Want laten we wel wezen, bij normaal gebruik zal je niet snel 10GB in 10 seconden willen wegschrijven.

Maar goed, het crashen van de machine, daar gaat het nu over. Ben benieuwd wat eruit komt.

• Steephh
Sinds de update van F2 > F4 geen problemen meer gehad. Net een verse reinstall gedaan, dadelijk nog even een laatste bench doen op 10GB. Benieuwd wat het oplevert.

_@/'

• Reepje
  • Niet online
Pas wel even op, want die 10 GB bench is gewoon vrij extreem. Niet echt goed voor welke ssd dan ook om die meerdere malen te laten draaien. 1 GB testfile is goed om de performance te zien.

• Steephh
Ja dat idee had ik zelf ook al. Probleem is echter alleen dat bij de 1GB testfile soms het probleem niet optrad en dat het dan onhandig was om daarmee te testen.

Maar, ook de benchmark net is succesvol verlopen. Nu blijf ik er verder vanaf.. :+ Blijkbaar deed de update van F2 > F4 toch de trick. En ik maar denken dat de laatste bios versie er al op zat..

Blijf ik me toch afvragen wat er intern precies aan de hand was, omdat Gigabyte enkel een microcode update heeft gedaan en een stability update voor Prime95.. Nouja, het zal wel verder.. :P Het werkt nu iig

[ Voor 22% gewijzigd door Steephh op 12-06-2016 19:25 ]

_@/'

• Reepje
  • Niet online
Zo zie je maar. Snel gebeurd om iets over het hoofd te zien.

Want een bios update van je moederbord (zeker als het om een nieuw platform gaat) is toch wel het eerste waar je aan denkt als je systeem niet stabiel is (zou je denken).

• Reepje
  • Niet online
Steephh schreef op zondag 12 juni 2016 @ 19:24:

Blijf ik me toch afvragen wat er intern precies aan de hand was, omdat Gigabyte enkel een microcode update heeft gedaan
Ja raar.

Microcode

Processor manufacturers release stability and security updates to the processor microcode. While microcode can be updated through the BIOS, the Linux kernel is also able to apply these updates during boot. These updates provide bug fixes that can be critical to the stability of your system. Without these updates, you may experience spurious crashes or unexpected system halts that can be difficult to track down.
Pagina: 1