Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basislaptop voor moeder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:55
Hallo,

Voor mijn moeder ben ik op zoek naar een goede basislaptop waarmee ze weer een aantal jaren vooruit kan.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)??
Voornamelijk tekstverwerken, internetten en mailen. Omdat ze echter als vrijwilliger voor diverse organisaties de boekhouding doet gebruikt ze ook software zoals King.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Ze wil er ongeveer 500-650 euro voor betalen. Ik denk dat duurdere laptops voor haar ook wel overpowered zouden zijn.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc).
Nee, de laptop staat voornamelijk thuis op het bureau. Ze wil geen desktop omdat ze daar geen plaats voor heeft. Een laag gewicht en lange accuduur is daarom mooi meegenomen maar geen harde eis. Qua grootte heeft ze altijd een 15.6 inch scherm gehad en daar is ze erg tevreden mee, dus zie geen reden om nu voor een kleinere/grotere laptop te gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, ik sta er wat dat betreft vrij blanco in. Merk is niet zo’n issue.

De budgetlaptop zoals beschreven in de BBG van juni (Lenovo G80-50) lijkt me niet geschikt omdat zowel de processor, het scherm als de harde schijf niet je-van-het zijn. De basislaptop van de BBG van mei, de Lenovo Yoga 500 lijkt dan al een betere keuze maar heeft dan weer geen 15.6 inch scherm.

Waar mijn vraag eigenlijk op neer komt: wat denken jullie waar een laptop zoals ik het beschrijf aan moet voldoen? Zelf neig ik naar een goede processor en niet al te laag werkgeheugen (ze heeft vaak veel tabbladen en venster openstaan), maar een SSD zou natuurlijk ook wel fijn zijn. Zelf geeft ze wel toe dat het voor haar geen probleem is als de laptop 50 seconden nodig heeft om op te starten i.p.v. 20. Wellicht is een SSD dus niet echt vereist. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het scherm: een Full-HD scherm zou fijn zijn, maar weet niet echt of het gezien de eisen van mijn moeder echt nodig is. Met oog op de toekomst is het misschien wel handig.

Zonder Full-HD scherm maar met een i3-processor en 256 GB ssd kwam ik op de Toshiba Satellite C55-C-1P6 uit, maar heb zelf niet zoveel ervaring met Toshiba. Mét Full-HD scherm én een i5-processor, maar zonder SSD leek mij de Asus R556LA-DM2609T een goede keus. Beide laptops hebben echter wel 4 GB werkgeheugen.Een iets duurdere versie van deze laptop, de Asus R556la-DM2529t valt net boven het budget maar heeft over het algemeen wel alles in huis.

Ik hoop dat het duidelijk is waar ik naar op zoek ben en dat jullie mij een beetje zouden kunnen helpen. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Giel1 op 29-06-2016 23:55)

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
HP Pavilion 15-ab211nd
Full HD
i3-6100U
6GB RAM
256GB SSD
DVD drive

Ik heb effectief € 459,36 betaald (na kortingscode JUNIKORTING en cashback).

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Een SSD af-fabriek is een dure optie. Vaak eindig je dan ook in dit segment met een 128GB SSD. Een full HD scherm is wel zo fijn als je altijd gebruik maakt van het scherm van de laptop.

Je zou eventueel deze HP kunnen overwegen: pricewatch: HP Pavilion 15-ab120nd

Deze heeft een hybride harde schijf. Er zit dus een stukje flash geheugen op om veel gebruikte zaken sneller te laten starten. Wellicht is het mooie compromis tussen een SSD en een trage harde schijf.

De CPU/GPU is een AMD A8 met Radeon R5, geen strepentrekker maar prima voor de doeleinden waarvoor je moeder de laptop zal gebruiken. Voor kantoorwerkzaamheden is het meer dan voldoende. 4GB is ook prima voor de werkzaamheden die jij beschrijft. 8GB zal grotendeels onbenut gaan.

Je kan overigens altijd zelf even die SSD inbouwen. Scheelt behoorlijk in aanschafprijs. Koop een budget SSD als de Samsung EVO 750: pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 250GB. Deze is bijna net zo snel als een 850 in de benchmarks, meer is een stuk goedkoper. Alternatief kan je een Crucial BX bestellen: pricewatch: Crucial BX200 240GB

Acties:
  • Beste antwoord

• Dav1d
  • Niet online
HP Pavilion 15-ab211nd
Full HD
i3-6100U
6GB RAM
256GB SSD
DVD drive

• Giel1
CMD-Snake schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:04:
Een SSD af-fabriek is een dure optie. Vaak eindig je dan ook in dit segment met een 128GB SSD. Een full HD scherm is wel zo fijn als je altijd gebruik maakt van het scherm van de laptop.

Je zou eventueel deze HP kunnen overwegen: pricewatch: HP Pavilion 15-ab120nd

Deze heeft een hybride harde schijf. Er zit dus een stukje flash geheugen op om veel gebruikte zaken sneller te laten starten. Wellicht is het mooie compromis tussen een SSD en een trage harde schijf.

De CPU/GPU is een AMD A8 met Radeon R5, geen strepentrekker maar prima voor de doeleinden waarvoor je moeder de laptop zal gebruiken. Voor kantoorwerkzaamheden is het meer dan voldoende. 4GB is ook prima voor de werkzaamheden die jij beschrijft. 8GB zal grotendeels onbenut gaan.

Je kan overigens altijd zelf even die SSD inbouwen. Scheelt behoorlijk in aanschafprijs. Koop een budget SSD als de Samsung EVO 750: pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 250GB. Deze is bijna net zo snel als een 850 in de benchmarks, meer is een stuk goedkoper. Alternatief kan je een Crucial BX bestellen: pricewatch: Crucial BX200 240GB
Oké, dank. Ziet er goed uit, en hybride schijf is wellicht een prima optie.
Dav1d schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:28:
HP Pavilion 15-ab211nd
Full HD
i3-6100U
6GB RAM
256GB SSD
DVD drive

Mooie aanbieding zeg! Heb je de laptop zelf al ontvangen? Hij staat nl. niet op Tweakers op de pricewatch, kan er verder ook geen reviews van vinden. Is de i3-6100U een goede processor?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Giel1 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:05:
Is de i3-6100U een goede processor?
Het is een instap CPU van Intel. Meer dan voldoende voor wat je moeder wil doen met deze laptop. Dit is de spec-sheet van Intel. Hier kan je nog wat benchmarks lezen indien je daar behoefte aan hebt.

Mocht je nog willen weten hoe de AMD A8-7410 het doet in de benchmarks, die kan je hier ook vinden.

Voor Office, internet, mailen en King heb je niet erg veel nodig. Geen van die zaken is echt veeleisend. Alles boven een Celeron met 4GB RAM is voldoende om vloeiend mee te werken in Windows en eerder genoemde applicaties.

• Giel1
CMD-Snake bedankt voor de toelichting en Dav1d bedankt voor de tip. Denk dat dat hem wel gaat worden. Ziet er gewoon goed uit en al helemaal voor die prijs.

• Dav1d
  • Niet online
Giel1 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:05:
Heb je de laptop zelf al ontvangen?
HP Pavilion 15-ab211nd was niet meer leverbaar, daarom een 15-au010nd ontvangen voor dezelfde prijs. Dat model heeft minder werkgeheugen (4GB DDR4 i.p.v. 6GB DDR3), maar wel een IPS/AHVA paneel (van AU Optronics).
De SSD is overigens een OEM-variant van de SanDisk Z400s SSD M.2 2280.
Prima laptop, op de 10/100 netwerkpoort na.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:08

P_Tingen

omdat het KAN

Ik denk dat de laptop die Dav1d heeft ook prima zal zijn voor je moeder. Met een ssd in je laptop gaat alles snel, dus niet alleen opstarten. Snel opstarten is leuk, maar meer ook niet. De ware kracht van een ssd zit erin dat ALLES sneller aanvoelt. In die zin kan een ssd een zwakkere cpu of minder geheugen enigszins compenseren (daarom is het voor oudere laptops zo'n goede upgrade). Als ik zie wat je moeder gaat doen zal ze meer aan een i3 hebben dan aan een A8. Een A8 is sterk op grafisch gebied, maar als je dat niet nodig hebt....

... en gaat over tot de orde van de dag

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:21
Dit ; pricewatch: Lenovo G50-45 80E301X4NX @ € 296,--

Don't forget the cashbackxl.nl !

Met ; pricewatch: Crucial BX200 240GB @ € 65,72

En ; pricewatch: Samsung M471B5173EB0-YK0 @ € 22,90 ( Zit er al 1 keer in deze ! )

Heb je voor +/- € 385,-- ;

AMD A6-6310 / 8GB / 240GB SSD & BT4.0 / Wifi-ac / USB3.0 / RJ45 ( 1GB ) / 1366*768

Die A6 doet niet veel onder voor die A8 of i3 ; http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=2290&cmp%5B%5D=2537

[ Voor 21% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 29-06-2016 21:28 ]

• Giel1
Dav1d schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 19:14:
[...]

HP Pavilion 15-ab211nd was niet meer leverbaar, daarom een 15-au010nd ontvangen voor dezelfde prijs. Dat model heeft minder werkgeheugen (4GB DDR4 i.p.v. 6GB DDR3), maar wel een IPS/AHVA paneel (van AU Optronics).
De SSD is overigens een OEM-variant van de SanDisk Z400s SSD M.2 2280.
Prima laptop, op de 10/100 netwerkpoort na.
Na het bestellen kregen wij inderdaad ook een mailtje dat het model niet meer leverbaar was. Daarom voor precies hetzelfde alternatief gekozen (HP Pavilion 15-au010nd) als jij voor 479 euro. Nog steeds een prima deal ondanks het werkgeheugen en het scherm dat iets minder is. Mijn moeder heeft de laptop nu 2 weken in gebruik en ze is er erg blij mee. Nogmaals dank voor de tip dus!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:27
En geen problemen met de lettergrootte(s) met een full-hd op een 15 incher?

• Dav1d
  • Niet online
Giel1 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 23:55:
het scherm dat iets minder is
Juist beter, in de 15-ab211nd zit namelijk een TN paneel. Althans, het wordt niet gespecificeerd.
Pagina: 1