Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11 00:44
Mijn vraag :

Mijn 2 dagen oude Sony Xperia M5 wil niet scherp stellen. Het lijkt wel of de autofocus het niet doet.
Daar dit mijn eerste android Phone is, is mijn kennis van android nog redelijk beperkt en kan ik enige hulp goed gebruiken. Als de M5 eventueel terug naar de winkel moet wil ik ook wel min of meer zeker zijn dat hij stuk is, en dat het niet een of andere (domme) setting is.

Relevante software en hardware die ik gebruik :

Sony Xperia M5
Android 5.1 (6 is er nog niet voor deze blijkbaar)
De standaard bijgeleverde camera app.
De "opencamera" app

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb :

Toestel gereset naar fabrieksinstellingen, en daarna terug geupdated.

Opencamera app. (Doet precies hetzelfde)

Bij het nemen van foto's dichtbij (bv fruitschaal) is de foto wel scherp. Fotografeer je iets 1 meter verder,
of naar het einde van een 25 meter lange straat , is alles wazig.

Camera settings van beide camera apps gereset.

Mijn zoon heeft de Z3 , als deze een foto neemt en hij drukt net als ik de knop half in , dan zie je in het beeld dat de camera scherp stelt , bij de mijne zie je totaal geen beweging.

Beste antwoord (via floorcleaner op 12-06-2016 13:49)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:17

TommieW

Numa numa.

Focussen werkt door de afstand tussen lensen te vergroten/verkleinen. Ja, dit is dus mechanisch. Het zou dus mogelijk zijn dat er iets for some reason vast zit. Daarom zou het mogelijk op te lossen zijn door er een tikje tegen te geven.Als je dit niet aan durft, zal je inderdaad garantie moeten claimen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Alle reacties

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:20
De z3 is meer High End dan een m5, weet je zeker dat je met de sluiter knop kan focussen (mogelijk is dit voorbehouden aan de z serie)?

Probeer ook eens te focussen door op je scherm op het onderwerp te drukken?

Strava

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019

• floorcleaner
Autofocus zou zowel moeten gaan met de knop, als ook door op een onderwerp op het scherm te tikken.

Het werkt ook WEL op korte afstanden van minder dan ( ongeveer) 1 a maximaal 1.5 meter.
Je ziet dan ook duidelijk op het scherm dat de camera aan het scherpstellen is
(beeld zoomt wat in en uit en gaat even van minder naar meer scherp , wat meer en minder licht en trekt dan een foto)
Als ik bv de fruitschaal neem die , zo als het YouTube filmpje dicht bij staat op laten we zeggen 0.5 meter zijn de resultaten echt subliem.

Wil ik de foto's op het kastje fotograferen dat op 2.5 a 3 meter afstand staat dan is het net of de focus boven een bepaalde afstand "vast zit".

Als je op het scherm tikt of je drukt de knop half in doet de camera wel iets, beeld gaat ook wel lichter en donker, en ik zie ook in het vierkantje (focuszone) wel iets gebeuren, maar het duurt allemaal dan veel langer (3 a 4 sec.) en het beeld is dan op geen enkel moment scherp meer. De foto bijgevolg ook niet.

Ook met de huizenrij aan de overkant van de straat ( 15m ) doet de camera hetzelfde.
Wat daar een beetje helpt is in de "opencamera" app de focus op infinity te zetten. Dan focust er niets, maar worden de foto' s toch wel iets beter, maar toch nog veel te slecht.

Het is net of het (auto) focussen er boven een bepaalde afstand er gewoon de brui aan geeft, of dat de focus "vast zit" op een bepaald (lage-afstands) punt.

Ik ben ver van een ervaren fotograaf en mijn gebruikte termen zijn misschien niet 100% de juiste, maar ik hoop dat ik het probleem nu beter toegelicht heb.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:20
Duidelijk, ik klinkt als een hardware issue en dus garantie

Strava

• floorcleaner
Ik heb net de filmcamera even getest (daar staat veel vergelijkingsmateriaal van op YouTube )
Daar zie ik eigenlijk hetzelfde. Film ik gezichten dichtbij (binnen ongeveer 2 meter) Feilloos beeld.

Ga ik verderop de woonkamer filmen, is het beeld meteen blurry. Draai ik daarop meteen weer naar een voorwerp dichtbij , is het beeld binnen een fractie van een seconde weer scherp.

Ik heb weinig verstand van fotografie, maar is de (auto) focus mechanisch ?

Is las namelijk op een ander (sony) forum , dat sommige eigenaars met hetzelfde probleem hun toestel een lichte 'tik' verkopen en dat het dan plotseling wel werkt. (Ga ik wel niet echt doen op deze nieuwe, lijkt me niet adviseerbaar)

Acties:
  • Beste antwoord

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Focussen werkt door de afstand tussen lensen te vergroten/verkleinen. Ja, dit is dus mechanisch. Het zou dus mogelijk zijn dat er iets for some reason vast zit. Daarom zou het mogelijk op te lossen zijn door er een tikje tegen te geven.Als je dit niet aan durft, zal je inderdaad garantie moeten claimen.

• floorcleaner
Dat zal inderdaad terug naar de winkel worden dan.

Bestaan er bij android test - apps om de focus te testen?

Ik probeer zo veel mogelijk in mijn handen te hebben om aan de verkoper te bewijzen dat dit niet / slecht werkt.

Valt dit onder een DOA regeling of mogen ze hem al meteen opsturen voor herstelling ? (1.5 dag oud...)
Ik heb geen idee hoe de Belgische wet hier voor zoiets in elkaar zit.

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Misschien heeft je camera-app een mogelijkheid om handmatig te focussen. Eventueel kan je nog testen met snapchat/instagram/andere app of het dan wel werkt. Ik zou wel verwachten dat het onder DOA valt.

• floorcleaner
Zou een goede test zijn , maar ik kan geen een app vinden waar je manueel mee kan focussen.
Iemand suggesties ?

• floorcleaner
Netjes vervangen door een nieuwe in de Proximus - shop. Bij hun test in de winkel gaf de auto-focus het helemaal op ...

Bedankt allemaal , topic mag een slotje op
Pagina: 1