Windows OEM en Origineel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucif3r
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-09-2019
Beste mede-forum gebruikers,

Ik heb inmiddels al wat afgelezen en gedaan maar krijg nergens een heel duidelijk antwoord op mijn vraag.
Ik zie overal in (web)winkels windows software maar dan OEM.
Enige wat ik weet is dat OEM niet helemaal origineel is, maar daarintegen schijnt dat toch het meest voorkomende te zijn.
Ik heb zelf indertijd Windows 7 OEM eens op een pc geinstalleerd, maar na verloop van tijd kreeg die geen updates meer en later kwam ook nog de melding dat je geen originele windows software heb geinstalleerd.
Dit wil ik voorkomen.

Dus....de hamvraag:
Wat is nou het grote verschil tussen 135 euro betalen voor een windows 10 licentie bij windows, of 35 euro betalen voor een OEM licentie (naast 100 euro verschil voor de bijdehandjes)? En wat is er onderaan de streep dus beter?

Alvast hartelijk bedankt!

Greetz
Sven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Ik vraag me af hoe jij er bij komt dat OEM niet origineel is. OEM is juist wel origineel. Dat PC fabrikanten als HP, Dell, etc. extra software mee installeren heeft daar niets mee te maken. Het grote verschil tussen een retail licentie en een OEM licentie is dat OEM zich koppelt aan de hardware. Een OEM licentie kun je dus op slechts een computer installeren, en wanneer je een nieuwe computer koopt of bijvoorbeeld je moederbord vervangt is je licentie niet meer geldig. Een retail licentie kun je hergebruiken wanneer je een nieuwe computer koopt, of onderdelen als je moederbord vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Oem is voor fabrikanten of computerbouwers. Verder is er een speciale licentievorm voor refurbishers.

35 euro voor een oem licentie betekent of tweedehands, of een refurbisher licentie. Ik heb laatst ook voor 40 euro zo'n licentie uit de pricewatch besteld, kreeg een mailtje met een foto van een serienummer en verder niks. Garantie dat die foto al eens eerder gebruikt is heb je niet, code werkte gewoon, maar voor hoe lang?
Laatst nog office licenties gekocht voor 20 euro goedkoper, wel de pkc's los toegestuurd gekregen, maar licenties waren alle 3 al eens geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De OEM zijn niet voor zelfbouwers.
Dus is het raar dat ze zo verkocht worden en je ze zo in de pricewatch tegenkomt, en ook bij alle webshops overigens, ze gaan er blijkbaar van uit dat er geen particulieren naar deze zaken kijken.
Maar, onder de streep, het is dus illegaal om er een als particulier te kopen. Wel lekker goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14

mrtnptrs

You idiot!

Niks stoms, maar dit is echt een simpele vraag voor onze grote vriend Google: https://www.google.nl/web...schil%20oem%20en%20retail :P En bovenstaande mensen hebben inderdaad gelijk. Volgende keer dus even wat beter zoeken via Google voordat je een vraag stelt :)

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
OEM voor zelfbouw wordt gewoon gedoogd. Een MAR licentie hoort alleen bij een tweedehands systeem geleverd te worden en kan je alleen krijgen als je MS Auth. Refurbisher bent.

Een OEM licentie ligt voor Home versies rond de 90 euro, voor Pro rond de 130. Als voorbeeld deze:
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

De goedkope shops met digitale download sturen je een foto van een licentiesticker met code, de dure shops sturen je een verzegelde envelop met licentievoorwaarden op de buitenkant en code+media als inhoud. Bij de goedkope heb je kans dat de code eerder gebruikt is of nogmaals verkocht wordt aan een andere klant, bij de dure heb je zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

System builder versies kom je nu ook tegen als DSP Delivery Service Partner, net iets anders dan OEM.
Centralpoint heeft er verschillende https://www.centralpoint....1&searchVendors=Microsoft en hier een Pro NL DSP voor € 65,- https://www.bol.com/nl/p/...bf92970065bba51d010001665

NRG

Pagina: 1