Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Feedback gevraagd voor eerste build en knopen doorhakken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers gebruikers,

Dit wordt mijn eerste build en heb me er al redelijk in verdiept en veel geleerd maar kan jullie hulp goed gebruiken om wat laatste knopen door te hakken. Feedback is welkom t.a.v. mijn componentenlijst en in hoeverre dat de juiste keus is voor mij.

Ik zoek een?

Momenteel gebruik ik een 5jaar oude laptop met i7 en 8gb RAM. Deze werkt nog prima, maar ik gebruik software met een erg grote database die gebruik maakt van postgreSQL. Dit verbruikt volgens mij veel RAM (Als ik het programma aan heb staan geeft performance 7gb aan als memory verbruik, met alleen de browser open is het al 4gb). En het laden van specifieke filters in de database duurt soms vrij lang, evenals het openen van programma's. Om die reden en omdat mijn laptop al wat ouder is wil ik een nieuwe desktop samenstellen met iig een SSD. Ik heb overwogen om een SSD in mijn laptop te installeren en verder te gaan met een verse Windows install, maar dit leek me ingewikkeld en mijn laptop is de jongste niet meer. Ook lijkt het me prettig om tijdens het bouwen van de nieuwe pc mijn huidige systeem als zodanig gewoon te kunnen blijven gebruiken.

Qua monitors heb ik nu een 23" full hd monitor op hdmi, een 20" monitor met lagere resolutie op vga en een kleinere oudere monitor op een usb port waar een transformer op zit zodat vga op usb past. Ik wil dezelfde setup in eerste instantie gebruiken, maar in de toekomst upgraden naar nieuwere/grotere en mogelijk 4k resolutie monitors.

Wat is je budget?

Ik ben best flexibel in mijn budget, maar denk dat een budget in de range 750,- tot 1000,- voldoende zal zijn voor mijn doeleinden. Mooi meegenomen als de kosten mee blijken te vallen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb me er al redelijk in verdiept, maar twijfel over bepaalde onderdelen:

Processor: Ik heb voor deze i5's gekozen omdat ik waarschijnlijk niet ga overclocken (weet nauwelijks wat het inhoudt) en ze zuinig zijn, maar twijfel tussen de 6500 en 6600.

Moederboard: Heb me laten vertellen dat Asus goed is. Dit moederboard van Asus heeft Displayport optie om aan te sluiten maar heeft single UEFI. Ik heb begrepen dat dual beter is, maar maakt dat veel uit? De gigabyte mobo's verschillen qua format, kan ik het beste gewoon de ATX variant nemen (de behuizing kan ook mini-ATX aan als het goed is).

Intern geheugen: Bij de processor staat: PC4-17000 (DDR4-2133). Betekent dit dat ik maximaal 2133 mhz memory moet gebruiken? Ik dacht dat ik het beste voor 16gb memory kan kiezen omdat ik veel RAM zal gebruiken en het prijsverschil niet zo hoog is t.o.v. 8gb.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

De pc gaat dienen als dagelijkse werk pc, waarbij er voornamelijk online wordt gepokerd maar waarbij ik ook in toenemende mate actief zal zijn op de beurzen met handel in valuta, aandelen en opties etc. Ik gebruik veel verschillende software tegelijkertijd. Ook multimedia, maar geen games. Hiervoor heb ik een xbox one staan die ik al nauwelijks gebruik :F.

Ik was van plan het eerst zonder extra videokaart/geluidskaart en cooler te proberen. Denk dat dat prima moet werken met stock cooler en videokaart omdat ik niet ga gamen. Op termijn wil ik dus upgraden qua monitors zoals vermeld in het begin, en mogelijk ook qua geluidskaart en mooi speakersysteem.

Alle tips en feedback is welkom, ook wat betreft mijn overige keuzes :*). Alvast bedankt voor reacties en tips.

Componentenlijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 219,95€ 219,95
1Asus B150M-C€ 79,95€ 79,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 81,95€ 81,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 78,95€ 78,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM€ 64,48€ 64,48
1G.Skill Ripjaws V F4-2400C15D-16GVR€ 63,-€ 63,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 67,95€ 67,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,95€ 11,95
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Samsung 850 EVO 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.156,73

Verwijderd

Bespaar de €20,- en neem de 6500. Verschil ga je niet merken.
pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P is een uitstekend boord maar kan niet overweg met het 2666 MHz geheugen in de lijst. 2400 is het maximum wat teruggeklokt wordt naar 2133. Sneller geheugen dan 2133 nemen is dus zinloos. Omdat de behuizing geen raam heeft maakt het ook niet uit hoe het geheugen eruit ziet en dan is pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 een prima keuze.
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM is goedkoper dan Home.

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
nee prima ik heb systeem niks aan op te merken dat al niet eerder is gezegd.

Verwijderd

Topicstarter
Top, bedankt voor de reacties! _/-\o_ Ik heb de lijst aangepast op basis van de suggesties.

Voor de zekerheid wilde ik het volgende graag nog vragen:

- Ik zou Windows graag in het Engels op m'n pc hebben, maar de Engelse variant van Pro heeft erg slechte reviews... pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 32bit OEM. Maakt het verschil als ik de NL versie koop zoals aanbevolen en dan bij installatie kies voor Engels, of later de taal switch? Dat laatste heb ik geloof ik bij m'n huidige laptop gedaan waar Windows al op geïnstalleerd zat denk ik. Maar als de taal altijd aangepast kan worden, waarom verkopen ze dan Windows in verschillende taal varianten :? ?

- Eigenlijk zou ik liever Windows 7 blijven gebruiken, maar ik weet niet of dat slim is?

- Wat betreft de keuze voor intern geheugen, deze is 11 duurder maar heeft een snellere tijd bij 'true latency'. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R Is dat nog iets waar ik rekening mee dien te houden of maakt dat in de praktijk geen verschil voor de build waar ik mee bezig ben?

Componenten

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 197,-€ 197,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 37,95€ 37,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 50,95€ 50,95
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,35

Verwijderd

Latency zie je alleen in synthetische benchmarks een marginaal verschil van terug. In de praktijk is het niet merkbaar.

Omdat je geen videokaart gebruikt zou je een iets lichtere efficiëntere voeding van betere kwaliteit kunnen nemen pricewatch: Seasonic G-series 360 watt.

Verwijderd

Topicstarter
Aha ok, bedankt, mijn pc staat altijd de hele dag aan dus een zuinigere, meer efficiënte voeding klinkt goed! Die gold voeding is niet modulair zie ik, past dat allemaal wel qua kabels met die R5 kast die ik wil kopen? En als ik een soundcard toevoeg in de toekomst, heeft dat effect op hoeveel Watt ik nodig heb?

Sorry veel vragen, ik weet het, maar probeer zo veel mogelijk te leren terwijl ik hier mee bezig ben. :)

Als iemand mij iets meer kan vertellen over de Windows gerelateerde vragen zou erg fijn zijn. Alvast bedankt voor alle hulp!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 37,95€ 37,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 50,95€ 50,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 676,60

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:04

br00ky

Moderator Harde Waren
De R5 is enorm. Daar kan je de hele kabelboom makkelijk achter de moederbordtray kwijt. Geen enkel probleem dus. Dat gezegd hebbende, is zo een enorme ATX case wel nodig. Hij blijft immers grotendeels leeg, eeg, eeg, eeg.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 11-06-2016 22:50 ]

Verwijderd

De R5 heeft lekker veel ruimte om kabels netjes weg te werken dus wat dat betreft is een niet modulaire voeding geen probleem.

Het systeem zoals het er nu staat zal hooguit een keer 100w verbruiken. Er is dus nog genoeg ruimte voor uitbreiding.

Windows 10 vind ik zelf erg fijn werken en biedt ondersteuning aan DX 12 wat 7 niet doet.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, ben niet bekend met DX 12, dat is voornamelijk voor games? Denk dat ik toch maar voor de zekerheid de nieuwste Windows kan kiezen. En wat betreft de taalopties, weet je toevallig of ik die NL Windows versie in het Engels kan installeren? Of moet ik dan echt de EN versie kopen?

br00ky, heb die case vooral gekozen op basis vd reviews, looks, dat hij stil zou zijn door padding en aansluitmogelijkheden. Welke case zou jij aanbevelen voor mijn componenten lijst?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een stille case is handig als je er een een dikke grafische kaart in hangt, je waterkoeling kwijt moet en je 6 harde schijven in raid flink staan te ratelen terwijl je overgeklokte cpu een hoop warmte produceert waardoor je 6 case fans het vrij druk hebben....

maar dat heb je allemaal niet.

Windows heeft zover ik weet niet echt verschillende versie. De engelse is gelijk aan de nederlandse. Je kan taalpaketten instaleren om van een engelse een nederlandse te maken, maar soms gaat dat niet helemaal 100% zodat je een rare mix van talen krijgt.

Verwijderd

Microsoft zegt hier het volgende over http://windows.microsoft....ange-the-display-language

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 23:01:
En wat betreft de taalopties, weet je toevallig of ik die NL Windows versie in het Engels kan installeren? Of moet ik dan echt de EN versie kopen?
Dat staat los van elkaar. Simpelweg het juiste taalpakket installeren en klaar. Wel bij het installeren even opletten dat je de 64 bit versie erop zet ;).
br00ky, heb die case vooral gekozen op basis vd reviews, looks, dat hij stil zou zijn door padding en aansluitmogelijkheden. Welke case zou jij aanbevelen voor mijn componenten lijst?
Jouw pc gaat eigenlijk uberhaupt heel weinig geluid maken, dus padding ja of nee maakt weinig verschil, maar een pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart is bijv. al een heel stuk kleiner. Ook pricewatch: Cooler Master Silencio 352 is al prima.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Bij de define nano zou dan wel een kleiner mini itx moederbord moeten.
Met jouw gebruik en budget zou je nog kunnen kijken naar een nvme ssd, die zijn fors duurder maar ook een pak sneller, hoeveel ruimte heb je eigenlijk nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Aha, ik begrijp dat de R5 dus nogal overkill is in mijn situatie. Nadeel van de kleinere cases is dat ze minder usb poorten aan de voorkant hebben en zoals mitsumark aangeeft het aanbevolen moederboard niet meer compatible is. Die fractal design nano S vind ik ook mooi en scheelt flink wat €'s. Maar ik overwoog ook nog voor de witte versie te gaan, maar die heeft deze toevallig niet zo te zien. Zal hier nog even over na moeten denken.
br00ky schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 23:08:
[...]

Dat staat los van elkaar. Simpelweg het juiste taalpakket installeren en klaar. Wel bij het installeren even opletten dat je de 64 bit versie erop zet ;).

[...]
Begrijp ik het goed dat ik die NL Windows 10 uit mijn lijst kan kopen en bij installatie gewoon Engels als taal kan kiezen? Want ik wil geen rare mix van talen zoals Reepje zegt, maar dat is dan alleen als ik de taal wijzig van een reeds geïnstalleerde Windows (en daarbij iets niet 100% goed gaat). Begrijp ik dat zo correct?
mitsumark schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 23:21:
Met jouw gebruik en budget zou je nog kunnen kijken naar een nvme ssd, die zijn fors duurder maar ook een pak sneller, hoeveel ruimte heb je eigenlijk nodig?
Bedoel je daar deze mee? pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 256GB. Tja qua opslag van bestanden zoals foto's en multimedia etc. heb ik wel wat ruimte nodig, maar dat komt niet op de ssd toch ofwel? Daarvoor had ik de 1 TB harde schijf erbij en heb ook nog een 3TB ext. harde schijf in gebruik. Ik dacht daarmee dat ik wel voldoende heb aan 250gb ssd, of kan ik beter voor de 500gb variant gaan? Maakt dat ook nog verschil qua snelheid?

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Qua snelheid ga je dat niet merken. het ligt er dus aan hoeveel programma's je naast window's op de SSD gaat zetten, gezien je je bestanden op je hd zet zou een 250 gb genoeg zijn.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Het gaat dan voornamelijk om de software met grote SQL database, die zou er eigenlijk op moeten.
Voor een nvme ssd moet je overigens wel een moederbord met geschikt slot hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Aha ok, dus als ik deze case pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart neem en de NVMe SSD, dan heb ik dus een moederbord nodig met Mini-ITX en M.2 (PCI-e 3.0 x4) als ik het goed begrijp? Heeft iemand suggesties voor een goede keuze? Ik kom zelf bij deze pricewatch: MSI B150I GAMING PRO of deze pricewatch: MSI H110I PRO AC uit, maar beiden hebben maar 2 geheugenslots en geen dual uefi. Is het dan wel de beste keus voor mij om zo'n NVMe SSD te kiezen?

Verwijderd

Topicstarter
De pc build is vorig jaar niet meer van de grond gekomen. |:( Mijn laptop doet het nog steeds, maar het begint inmiddels de hoogste tijd te worden voor een upgrade!

Ik heb in mijn lijstje een aantal dingen aangepast i.v.m. nieuwere versies. Zoals de I5 7500 ipv I5 6500, Samsung 960 EVO ipv 850 EVO, andere hdd etc. Toch ook maar voor een wat kleinere case gekozen, zoals me werd geadviseerd. Wat denken jullie van dit moederboard? Het past als het goed is bij de case en de ssd.

Wat denken jullie van deze componenten en de upgrades tov van m'n vorige lijstje? Is dit zo compatible met elkaar? Dit wordt nog steeds m'n eerste build dus alle feedback en suggesties zijn meer dan welkom!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 204,-€ 204,-
1Asus PRIME B250M-C€ 86,95€ 86,95
1Seagate Barracuda Barracuda, 1TB€ 49,80€ 49,80
1Cooler Master Silencio 352€ 61,-€ 61,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Team Group Vulcan Vulcan DDR4-2400 16GB€ 110,50€ 110,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 20,99€ 20,99
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 740,09

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
Ziet er prima uit, @Verwijderd.
Ik zou zelf de https://tweakers.net/pric...wd-blue-wd10ezex-1tb.html nemen, omdat hij iets betrouwbaarder is naar mijn mening.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Menno, ik had die WD Blue in eerste instantie in mijn lijst, maar geeft het niks dat de introductiedatum uit 2012 is (vergeleken met 2016 voor de Barracuda)?

Hoe zit dat met de andere onderdelen, is nieuwer normaal gezien beter? Kan ik beter de i5 7500 pakken in plaats van de i5 6500 qua processor en is de Samsung 960 Evo beter dan de 850 Evo?

• ShinyPants
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-10 20:54
@Verwijderd De WD Blue is wel ouder, maar op gebied van hdd's is er niet echt iets veranderd. Ik zou voor de WD Blue gaan, aangezien we daar al van weten dat die betrouwbaar is, terwijl je dit nog niet over de Seagate kan zeggen. De 960 evo is sneller dan een 850 evo, maar hij is ook een stuk duurder. Ik zou eerder kijken naar iets als een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB of gewoon een 850 evo, snel zat en een stuk goedkoper. De rest van de upgrades zien er goed uit.

Edit: voor de optische drives kan je voor deze gaan: pricewatch: Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart, iets goedkoper dan de optische drive die je nu hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door ShinyPants op 30-03-2017 19:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt @Menno02 en @ShinyPants. Dan neem ik toch de WD Blue, en kies door het geringe prijsverschil toch maar de 2tb variant. Ook pak ik die andere optische drive.

Wat betreft de ssd begrijp ik het goed dat de 960 evo dus sneller (beter) is maar als enige nadeel heeft dat hij duurder is? Eerder werd mij de pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 256GB geadviseerd. Maar in de vergelijking lijkt de 960 evo sneller te zijn ondanks een veel lagere prijs. Omdat ik toch al aan de onderkant van mijn budget range zit lijkt me de 960 EVO dan toch een goede keuze.

Bedankt voor alle hulp heren! _/-\o_ Voor de volledigheid nog even de complete lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PRIME B250M-C€ 86,95€ 86,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master Silencio 352€ 61,-€ 61,-
1Team Group Vulcan Vulcan DDR4-2400 16GB€ 110,50€ 110,50
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 13,99€ 13,99
1Samsung 960 EVO 250GB€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 753,24

• ShinyPants
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-10 20:54
Als je het geld hebt, is de 960 evo natuurlijk een goeie keuze. Het verschil met die andere ssd zie ik niet zo snel, maar hij lijkt me wel veel te duur voor de hoeveelheid opslag. Voor dat geld kan je beter voor een 500gb ssd gaan. Dus ik zou zeggen: bestellen en genieten van je build :).

[ Voor 10% gewijzigd door ShinyPants op 31-03-2017 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht al klaar te zijn om te bestellen, maar vraag me af om mijn build wel meerdere monitors aan kan, omdat ik steeds tegenkom dat gpu's worden gebruikt om monitors aan te sluiten.

Bij het moederbord staat: video-uit DisplayPort, DVI-D, HDMI, VGA (D-Sub)

Dus kan ik een monitor nemen die bijvoorbeeld HDMI, DVI en VGA ondersteunt en daar dus 3 van aansluiten op mijn moederbord, elk via een andere video-uit met bijbehorende kabel. Heb ik dit zo correct begrepen? Ik heb dus niet per se een gpu nodig om meerdere monitors aan te sluiten?

Ik las ook dat het beter is om niet de geïntegreerde videokaart te gebruiken omdat dit wat vergt van de cpu, dat beter gereserveerd kan blijven voor de overige performance van de pc. Ik overweeg dus om er direct een goedkope gpu bij te kopen. Een vriend van me die gaat helpen met de build adviseerde me overigens een ruimere voeding te nemen van 650 Watt bij een low end videokaart, dat lijkt me erg veel op basis van wat ik erover kan vinden.

- Is een low end gpu idd aan te raden (geen gaming) en kan iemand mij misschien eentje aanbevelen of vertellen waar ik op moet letten?

- Is de 360 Watt voeding nog wel voldoende met een low end gpu erbij?

Sorry nog een hoop vragen weer, ik weet het. Hopelijk kan iemand mij helpen zodat ik de boel kan bestellen! :)

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Sapphire HD 6450 2GB DDR3 Ik heb deze bijvoorbeeld gevonden voor een paar tientjes. Of deze wat duurdere pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB (v1) Iemand die me nog kan vertellen of het slim is om zo'n gpu er bij te nemen ook al game ik niet, en zo ja welke?

Ik heb zelf een aantal psu calculators gevonden op internet en zelfs met een low end gpu erbij moet ik wel goed zitten met die 360 watt voeding voor zover ik kan inschatten.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Een zwaardere voeding is niet nodig. Mocht je hier ooit een grafische kaart aan toe voegen om 2x2160p (2x4k) te gaan draaien, zal dit een relatief lichte grafische kaart zoals de GTX 1050 zijn. Hier heb je geen zwaardere voeding voor nodig.

Een 750 Ti en HD 6450 ondersteunen beiden geen 4K resolutie op 60 Hz vanwege te oude HDMI versies. Hetzelfde geldt voor de HDMI poort op je moederbord. De DisplayPort op je moederbord kan dit wel, maar 4k+1080p is wel een beetje de limiet van een HD630 grafische chip.

Verder merk je niets van een 960 Evo. http://techreport.com/rev...ng-960-evo-ssd-reviewed/5

Verder is eventueel het ontbreken van USB type C op het moederbord nog even het overdenken waard. Dit zal in de toekomst steeds meer een rol gaan spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt @lactaxative Dus als ik het goed begrijp kan ik prima aan de slag zonder gpu tenzij ik 4k monitors wil gaan gebruiken? Voor films en series heb ik een 4k tv, voor monitors lijkt me 4k niet per sé nodig.

Jammer dat de 960 Evo niet veel sneller is, maar aan de andere kant scheelt de prijs ook niet zo gek veel.

Type C usb had ik nog nooit van gehoord, ga daar nog even naar kijken. Bedankt voor de tip. Nog niet zo eenvoudig een pc samenstellen. :)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:07:
Bedankt @lactaxative Dus als ik het goed begrijp kan ik prima aan de slag zonder gpu tenzij ik 4k monitors wil gaan gebruiken? Voor films en series heb ik een 4k tv, voor monitors lijkt me 4k niet per sé nodig.

Jammer dat de 960 Evo niet veel sneller is, maar aan de andere kant scheelt de prijs ook niet zo gek veel.

Type C usb had ik nog nooit van gehoord, ga daar nog even naar kijken. Bedankt voor de tip. Nog niet zo eenvoudig een pc samenstellen. :)
De interne chip zal voor je huidige setup prima voldoen. Zolang je de 4k tv niet op de pc aan wilt sluiten is er dus geen probleem. 2x4k monitors is inderdaad wel een beetje overdreven, dat is meer iets voor professioneel fotobewerken.

Verwijderd

Topicstarter
OK vriendelijke builders, ik geloof dat ik er nu een heel eind uit ben! :*) @lactaxative, thanks! Heb een mobo gevonden met usb type-c zoals je me aanraadde. Tevens digitale optische uitgang voor naar m'n versterker en geschikt voor 7th gen cpu. Goed punt m.b.t. het aansluiten van de tv. Gek genoeg had ik er niet aan gedacht, maar wil graag de optie.

Als ik het goed heb, kan ik m'n 3 monitors aansluiten op de GPU. Als ik de tv wil aansluiten kan ik een monitor aansluiten middels vga-usb adapter (zoals ik dat nu ook heb op m'n laptop) en de tv op de hdmi van de GPU zetten. Ondanks HDMI(1,4) heeft hij 4096x2160 (Cinema 4K) als max. resolutie. Kan ik met deze goedkope GPU zelfs 4k content op m'n (4K)TV afspelen? Nadeel is dat ik m'n 3 monitors met DVI/VGA/VGA gebruik als ik de tv aansluit. Maar enige manier om dat te veranderen is een (veel) duurdere GPU?

Ohja, heb ook een andere case (ATX) gekozen en toch de 450 Watt voeding genomen omdat die semi-modulair is voor maar tientje meer.

Ben erg benieuwd naar jullie feedback! _/-\o_

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 206,95€ 206,95
1MSI B250 Krait Gaming€ 112,-€ 112,-
1EVGA GeForce GT 710 2GB€ 48,-€ 48,-
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit€ 84,-€ 84,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 15,90€ 15,90
1Team Group Vulcan Vulcan DDR4-2400 16GB€ 113,99€ 113,99
1Seasonic G-series 450 watt€ 71,-€ 71,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 848,74

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-11 16:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat is 4K 30Hz en dat moet je niet willen. Dus een basic videokaart is onvermijdelijk.
Verder goede lijst.
Goedkoopste geschikte GPU: pricewatch: MSI Radeon RX 460 2G OC
Of eentje van VA halen: categorie: Videokaarten

[ Voor 74% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 07-04-2017 06:53 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:51
Pak daarnaast gewoon de 360 Watt, je hebt helemaal geen voordeel aan een semi-speed voeding, dat zijn alleen maar extra kabels die je niet gaat gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt @T.Kreeftmeijer, ik kende het verschil niet tussen 30hz en 60hz maar het leek me al te mooi om waar te zijn :). Zou dit een geschikte keuze zijn? pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G. Ik kan daarmee 4 monitors aansluiten (inclusief 4k tv) en voldoende hdmi aansluitingen.

@ParaDroid2, ik dacht dat het voordeel van semi-modulair is dat ik die kabels die ik niet gebruik uit de case kan weglaten. Voor 8,- Euro meer leek me dat wel prettig. Of heeft de 450W nog andere nadelen tov de 360W, want qua stroomverbruik scheelt het toch niet?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 173,95€ 173,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 72,-€ 72,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,95€ 11,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 961,79

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2017 @ 01:52:
Bedankt @T.Kreeftmeijer, ik kende het verschil niet tussen 30hz en 60hz maar het leek me al te mooi om waar te zijn :). Zou dit een geschikte keuze zijn? pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G. Ik kan daarmee 4 monitors aansluiten (inclusief 4k tv) en voldoende hdmi aansluitingen.
Ik vermoed dat het wel gaat werken, al zou je wel even bij de fabrikant moet controleren of hij echt jouw schermen op de goede resolute kan aansturen.
@ParaDroid2, ik dacht dat het voordeel van semi-modulair is dat ik die kabels die ik niet gebruik uit de case kan weglaten. Voor 8,- Euro meer leek me dat wel prettig. Of heeft de 450W nog andere nadelen tov de 360W, want qua stroomverbruik scheelt het toch niet?
Ja en ja. Als je die acht euro kan veroorloven zou ik het doen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 173,95€ 173,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 72,-€ 72,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,95€ 11,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 961,79
Mooi lijstje, maar SSD is wellicht overkill.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen. Ik heb onderstaand lijstje gekocht.

Maar het moederbord heeft AMD Crossfire en de GPU is van Intel. Ik overweeg om de GPU te ruilen voor deze: pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G
Dat is een AMD GPU wat overeenkomt met de AMD Crossfire van het moederbord en daarnaast komen de merken ook overeen. Ik heb begrepen dat ik dan een extra gpu erbij zou kunnen plaatsen, mocht ik toch willen gamen met de pc. Tevens kan ik ook hierop 4 monitors aansluiten en zijn de reviews zeer positief.

Iemand die mij hierover kan adviseren of het verstandig is de Intel GPU terug te sturen en te switchen naar de AMD kaart?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 206,95€ 206,95
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 173,01€ 173,01
1Seasonic G-series 450 watt€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 976,80

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Je hebt een Nvidea GPU, maar buiten dat hangt het vanaf welke games je speelt, welke kaart het beste is. Dus om dat te weten te komen moet je benchmarks van jouw spellen opzoeken en dan bepalen welke GPU het beste is binnen je budget. Je hebt er wel ruim 10 maanden of wel 314 dagen over gedaan om je built te maken. ;) Gefeliciteerd d:)b d:)b *O*

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de correctie @T.Kreeftmeijer, inderdaad een Nvidea GPU heb ik nu. Ja ik geloof dat ik er nu bijna klaar mee ben :). Maar de vraag is of ik niet beter die AMD GPU kan pakken. Ook met het oog op de mogelijkheid er later eventueel een tweede GPU bij te kunnen plaatsen. Omdat het moederbord AMD Crossfire aangeeft. Klopt dit überhaupt of kan ik ook twee Nvidea GPU's erin plaatsen? Iemand die dat weet?

Ik game nu niet op de pc. Maar even los van welke games, hoopte ik dat iemand met verstand van zaken zijn mening wilde geven over welke GPU beter is van de twee. Zelf denk ik dat die AMD GPU een betere keus is. Maar omdat dit allemaal redelijk nieuw voor mij is hoor ik graag de mening van meer ervaren builders.
Pagina: 1