Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop ict beheer niv. 4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort de mbo opleiding ict beheerde niveau 4 doen. Nu heb ik geen enkel idee wat voor een laptop ik voor die opleiding moet hebben. Ik heb zelf een aardig goeie asus laptop met een i7. Het enige probleem met mijn laptop is dat mijn gpu soms erg raar doet.
Ik vraag me af of ik perse een gpu nodig heb voor mijn opleiding. (Ik begin bij jaar 1)

Ik hoop echt op een antwoord, omdat ik m kapot stress hierover :(

• bieowbie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-10 13:02
Je gaat o.a. veel met virtuele machines werken, hierbij is 8GB werkgeheugen toch wel erg fijn.

Welke laptop heb je nu precies?

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Je hebt geen laptop met een dedicated GPU nodig :) ik heb dezelfde opleiding gedaan. Met een acer laptopje, i3, 4gb werkgeheugen met een integrated GPU. Nooit geen problemen gehad.

Opleiding 5 jaar geleden afgerond overigens. Geen idee of er in de tussentijd enorm veel veranderd is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het moment een Asus k55VD-SX019V, maar ben van plan om m te upgraden naar 8gb ram

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2016 18:16 ]

• Maxthabest
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-11-2023
Hoi Seyar2255.

Lache dat je ook niv 4 ICT gaat doen! Ik ook :D

Videokaart hoeft idd naar mijn weten niet een topper te zijn.

Verder over je RAM: ik hoor veel uiteenlopende reacties over 8 of 16: de ene zegt overkill en de andere zegt dat je het makkelijk red. Ikzelf ga wss voor 16, puur om hem niet teveel moeite te geven.

Maar 8 kan zeer wss ook gewoon prima.

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-11 23:43
16 gigabyte is bij mijn opleiding (System & Network Engineering) echt geen overbodige luxe inderdaad, en RAM kost tegenwoordig ook de wereld niet meer.

http://specs.tweak.to/18230

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-11 19:31

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik heb bijna mijn eerste jaar af als ICT Beheerder opleiding niv.4
Ik heb zelf als laptop pricewatch: Lenovo Z50-70-59442527
Ik raad je aan om 16GB RAM te nemen, want ik had net wat opdrachten dat ik 2 VM moest draaien. Mijn VM ging af en toe crashen (komt ook door VM Ware Player).
Een I5 is genoeg.

Misschien een Nvidea GPU voor gaming in de klas >:)

Review QNAP TS-230 NAS

• Maxthabest
Dutchredgaming schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:56:
Ik heb bijna mijn eerste jaar af als ICT Beheerder opleiding niv.4
Ik heb zelf als laptop pricewatch: Lenovo Z50-70-59442527
Ik raad je aan om 16GB RAM te nemen, want ik had net wat opdrachten dat ik 2 VM moest draaien. Mijn VM ging af en toe crashen (komt ook door VM Ware Player).
Een I5 is genoeg.

Misschien een Nvidea GPU voor gaming in de klas>:)
Mag ik miss vragen wat je dan precies voor opdrachten moet doen? Ik ben niet eens TS maar toch haha

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Maxthabest schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:57:
[...]

Mag ik miss vragen wat je dan precies voor opdrachten moet doen? Ik ben niet eens TS maar toch haha
In het begin simpel een Windows 7 systeem installeren, daarna admin rechten uitlenen zoals gast accounts en standaard gebruikers. Nu ben ik met Server 2008 met op zetten van Active Directory.

Je krijgt als het goed is van school een Dreamspark account om gratis OS en andere software te gebruiken en natuurlijk ook Office365

Review QNAP TS-230 NAS

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:58
Maxthabest schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:57:
[...]

Ik heb zelf mijn opleiding net afgerond.

Je gaat in iedergeval regelmatig virtualiseren.

Wat ik de afgelopen jaren zoal gevirtualiseerd heb:

Win Server 2008, 2012 met Active Directory etc
Mailservers (Exchange, Linux varianten)
Webservers
VMware ESX/Hyper-V redundant virtualisatie omgevingen bouwen
Gevirtualiseerde storage/SAN

Daarnaast nog wel wat opdrachten gedaan.

CPU is niet van een groot belang. Je huidige laptop kan je prima gebruiken voor de opleiding.
Investeer wel in voldoende werkgeheugen (8gb ga je het niet mee redden) en een flinke SSD is ook fijn om virtuele machines op te draaien. Dat is met een trage harddisk eigenlijk niet meer te doen.

Waarschijnlijk heb je nu één 4gb DDR3 module in de laptop zitten. Hiernaast kan je één 8gb DDR3 latje prikken, zodat je 12gb werkgeheugen hebt. Dit zou voldoende moeten zijn. Wanneer je merkt dat je kwa werkgeheugen continu tegen je limiet aan zit, kan je het 4gb latje vervangen naar 8gb, zodat je 16gb hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Bas. op 11-06-2016 19:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt mensen :)

Nu kan ik weer stressloos de vakantie door

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BobZeegers schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:03:
Je gaat o.a. veel met virtuele machines werken, hierbij is 8GB werkgeheugen toch wel erg fijn.

Welke laptop heb je nu precies?
Hangt natuurlijk per opleiding af. Mijn neefje had ook een laptop nodig, maar volgens mij deed hij weinig met virtual machines.

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 20:58
Ik wil geen roet in het eten gooien maar 8gb is de maximale ondersteunde hoeveelheid. Dus upgraden naar 16gb ram zit er al niet in. Nou heb je dit misschien niet nodig maar toch altijd handig om even in je achterhoofd te houden dat je niet opeens voor een verassing staat.

• Bas.
CCJJVV schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:24:
Ik wil geen roet in het eten gooien maar 8gb is de maximale ondersteunde hoeveelheid. Dus upgraden naar 16gb ram zit er al niet in. Nou heb je dit misschien niet nodig maar toch altijd handig om even in je achterhoofd te houden dat je niet opeens voor een verassing staat.
Officieel wordt het niet ondersteund, maar 12 en 16gb zal prima werken.

Verwijderd

Topicstarter
CCJJVV schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:24:
Het is mij al verteld dat ik maar 8gb ram nodig heb, dus als het ram betreft zit ik goed.

Verwijderd

Topicstarter
maar als ik het goed begrijp, zijn mijn integrated graphics goed genoeg.

• Maxthabest
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:45:
[...]

Het is mij al verteld dat ik maar 8gb ram nodig heb, dus als het ram betreft zit ik goed.
Als je mijn reactie bedoelde, zou ik daar niet van uit gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Maxthabest schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:51:
[...]

Als je mijn reactie bedoelde, zou ik daar niet van uit gaan.
Nee, ik bedoelde iemand anders zn reactie

Verwijderd

Topicstarter
birdie25 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:54:
16 gigabyte is bij mijn opleiding (System & Network Engineering) echt geen overbodige luxe inderdaad, en RAM kost tegenwoordig ook de wereld niet meer.
Moest je voor je opleiding ook een dedicated gpu hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Dutchredgaming schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:00:
[...]

In het begin simpel een Windows 7 systeem installeren, daarna admin rechten uitlenen zoals gast accounts en standaard gebruikers. Nu ben ik met Server 2008 met op zetten van Active Directory.

Je krijgt als het goed is van school een Dreamspark account om gratis OS en andere software te gebruiken en natuurlijk ook Office365
Moest je ook dingen doen die gpu intensief zijn? Omdat je geen dedicated gpu in je laptop hebt zitten.

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2016 @ 00:02:
[...]

Moest je ook dingen doen die gpu intensief zijn? Omdat je geen dedicated gpu in je laptop hebt zitten.
Niet echt, ik moest een keer een video renderen, maar GPU is wel handig, maar qua school gebruiken wij het nooit.

Review QNAP TS-230 NAS

Verwijderd

Topicstarter
Bas. schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:07:
[...]

Ik heb zelf mijn opleiding net afgerond.

Je gaat in iedergeval regelmatig virtualiseren.

Wat ik de afgelopen jaren zoal gevirtualiseerd heb:

Win Server 2008, 2012 met Active Directory etc
Mailservers (Exchange, Linux varianten)
Webservers
VMware ESX/Hyper-V redundant virtualisatie omgevingen bouwen
Gevirtualiseerde storage/SAN

Daarnaast nog wel wat opdrachten gedaan.

CPU is niet van een groot belang. Je huidige laptop kan je prima gebruiken voor de opleiding.
Investeer wel in voldoende werkgeheugen (8gb ga je het niet mee redden) en een flinke SSD is ook fijn om virtuele machines op te draaien. Dat is met een trage harddisk eigenlijk niet meer te doen.
Mijn cpu support virtualisation technology, maar geen virtualisation directed for i/o
Wordt dat een probleem? Omdat ik veel mensen ken die, die functie niet op hun cpu hebben.

• Bas.
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:07:
[...]

Mijn cpu support virtualisation technology, maar geen virtualisation directed for i/o
Wordt dat een probleem? Omdat ik veel mensen ken die, die functie niet op hun cpu hebben.
Nee dat is geen probleem. Gaat prima werken.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:45:
[...]

8gb is zeker niet voldoende. Je gaat 100% zeker tegen de limieten aanlopen. Zoals ik eerder aan gaf, koop direct een 8gb DDR3 module zodat je naar 12gb gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Bas. schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:26:
[...]

[...]

8gb is zeker niet voldoende. Je gaat 100% zeker tegen de limieten aanlopen. Zoals ik eerder aan gaf, koop direct een 8gb DDR3 module zodat je naar 12gb gaat.
Mijn laptop kan max 8gb ram

• Bas.
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:17:
[...]

Mijn laptop kan max 8gb ram
Officieel door Asus ja, maar 12gb of 16gb zal prima werken hoor.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Bas. schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:26:
[...]

[...]

Mijn chipset support ook geen vPro, en mijn cpu ook niet. Ik kan VTx wel enable/disablen via bios. Dit gaat toch niet voor problemen zorgen tijdens mijn studie. Ik heb het ook al aan een ict docent gevraagd, en die zegt dat ik voldoende heb aan het enable/disablen van vtx via mijn BIOS.

• Bas.
Nee geeft geen problemen. Gaat inderdaad prima werken.

Verwijderd

Topicstarter
Bas. schreef op maandag 13 juni 2016 @ 21:55:
Nee geeft geen problemen. Gaat inderdaad prima werken.
Ik heb zojuist via vmplayer een 64bit Ubuntu geboot (of hoe het ook heet) en het werkt fantastisch! :)
Pagina: 1