Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05:02
In onze 'nieuwe' woonboerderij van 1840 zitten een stel verouderde meters. Zowel de kWh meter als de m3 meter voor gas en water zijn niet echt 'slim'. De kWh meter lees ik momenteel uit met een youless, maar helaas ontbreken bij de m3 meters het spiegeltje.

Om dit gebruik toch te kunnen monitoren wil ik deze meters gaan/laten vervangen. Andere optie is om na de oude meters zelf een nieuwe meter te plaatsen, een slimme variant, of een die met een youless is uit te lezen.

Wat raden jullie aan? De gas en water leverancier zal vast niet zomaar even een nieuwe meter komen installeren zonder een hoofdprijs te rekenen.

Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:18
Voor 72 euro kun je een slimme gas en elektra meter op laten hangen (voorrangsplaatsing).
Die kun je vervolgens met een Raspberry Pi oid uitlezen.

Voor dat geld heb je net één YouLess, terwijl je er twee nodig zou hebben als je zowel gas als elektra wilt kunnen meten.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
Gaat dan alleen om de gasmeter, ik wil mijn 'Ferrari' meter niet kwijt... ;)

Overigens heb ik nog twee youlessen liggen, die had ik al gekocht voordat we de sleutel kregen. Ik ging er vanuit dat elke analoge meter wel een spiegeltje had.

Zal aankomende week de gasleverancier eens bellen, evenals de waterboer. Kijken wat die te melden hebben.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij kan dat niet. Het is of elektra + gas, of alleen elektra.

Als je nog een Ferraris meter hebt hangen dan zou ik het mooi zo laten, zo'n Ferraris is goud waard als je zonnepanelen neemt namelijk (al zullen ze dan ook wel gaan pushen dat hij vervangen moet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
Dan wordt het dus toch zelf een meter na de huidige hoofdkraan en gasmeter monteren. Dat is niet persee een probleem.

Hoe weet ik zeker dat een nieuwe meter een spiegeltje heeft (digitaal is leuk, maar vast ook duurder). Als we toch bezig zijn, diezelfde vraag gaat ook op voor de watermeter. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Datasheet lezen :P ? Als je toch nog niks hebt gekocht kun je het spul erop uitzoeken toch?

Bwired gebruikt een losse 'Alaxa' watermeter en het spiegeltje op z'n gasmeter leest hij uit met een CNY70: http://bwired.nl/How_rfxcom.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477979

Waarom laat je niet zo'n nieuwe "slimme" meter door Nuon installeren? Volgens mij kan dat korting wanneer je stroom bij ze gaat afnemen:) check hun eigen website even voor details, die zullen er vast opstaan:) succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
Ik wil niet naar Nuon, ben net overgestapt. Ik wil ook geen slimme stroom meter, de oude werkt prima en kan na de zomer mooi beginnen met achteruit draaien. Alleen een slimme gasmeter laten plaatsen is geen optie, zoals hierboven aangegeven.

Wat ik wil is een gasmeter en een watermeter welke uit te lezen zijn met de youlessen die ik nog in de kast heb liggen. Deze zullen dan direct na de hoofdaansluiting geplaatst worden. Wel een dure hobby, watermeter kost circa 100euro en een gasmeter minimaal het dubbele...

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:09
In 2020 duwen ze toch een andere meter door je strot en ben je je ferraris kwijt. Waarom dan nu kosten maken of moeilijk doen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nhz schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 16:46:
Om dit gebruik toch te kunnen monitoren wil ik deze meters gaan/laten vervangen.
Tenzij je zelf installateur bent met een zegeltang, de juiste meter en de nodige procedures kent is het zelf vervangen van een meter géén goed idee. Je krijgt deze meter er bij de netbeheerder (G/W/E) niet in het systeem. Zij werken met de meters die volgens hun eigen specificaties zijn besteld en ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

No Hands schreef op zondag 12 juni 2016 @ 08:56:
In 2020 duwen ze toch een andere meter door je strot en ben je je ferraris kwijt. Waarom dan nu kosten maken of moeilijk doen?
Nog 4 jaar achteruit draaien ;) , kan hij in 2020 gelijk kijken of hoe slim die nieuwe meter is voor de netbeheerder/leverancier.

@
Hierboven

Hij wil loggen, hij gaat niet de net meters zelf vervangen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
sypie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:44:
[...]

Tenzij je zelf installateur bent met een zegeltang, de juiste meter en de nodige procedures kent is het zelf vervangen van een meter géén goed idee. Je krijgt deze meter er bij de netbeheerder (G/W/E) niet in het systeem. Zij werken met de meters die volgens hun eigen specificaties zijn besteld en ingesteld.
Daarom zegt hij in z'n post ook dat hij een extra meter NA de hoofdmeter wil plaatsen ;) Na de meter is het je eigen infrastructuur en mag dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat was een andere optie, aldus TS. Kritischer lezen mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

sypie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 11:06:
Dat was een andere optie, aldus TS. Kritischer lezen mensen.
Ik denk niet dat het ooit de bedoeling is geweest om dat zelf te doen, de ts is niet gek en weet best dat dit niet kan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nhz schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:53:
Ik wil niet naar Nuon, ben net overgestapt. Ik wil ook geen slimme stroom meter, de oude werkt prima en kan na de zomer mooi beginnen met achteruit draaien. Alleen een slimme gasmeter laten plaatsen is geen optie, zoals hierboven aangegeven.

Wat ik wil is een gasmeter en een watermeter welke uit te lezen zijn met de youlessen die ik nog in de kast heb liggen. Deze zullen dan direct na de hoofdaansluiting geplaatst worden. Wel een dure hobby, watermeter kost circa 100euro en een gasmeter minimaal het dubbele...
Nuon plaatst de meter ook niet, dat doet het netwerkbedrijf in de regio waar je woont. Dus Stedin, Aliander etc. En die ferrarismeter, genoemd werd 2020. Inderdaad, tussen nu en dat jaartal worden alle ferrarismeters vervangen. Op dit moment zijn ze al een hele tijd daar druk mee bezig. Hecht je niet te veel aan dat ding, je zult er toch wel een keer aan moeten geloven. Je kan de vervanger als zodanig niet weigeren, je kan hooguit het op afstand de meterstand opnemen weigeren. Overigens,op termijn zal het hele arsenaal van ferrarismeters en oude gasmeters worden afgekeurd.

Bij mij worden de gasleidingen verzorgd door Stedin en de elektriciteit door Aliander. De vervanging geschiedt door een monteur namens Aliander van beide meters tegelijk. De gasmeter geeft z'n info door aan de elektriciteitsmeter en die verstuurt beide draadloos door naar Aliander. Bij mij heeft die vervanging van beide tegelijk kort geleden ook plaats gevonden.
De watermeter (Vitens), nog een klassieke wordt dus nog niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
Het is uiteraard nooit de bedoeling geweest om zelf aan de hardware van de leverancier te gaan zitten knoeien. De optie is of door de netbeheerder een andere meter te laten plaatsen, of zelf na de meter van de beheerder een eigen meter plaatsen.

Waarschijnlijk wordt het het laatste.

En nogmaals: de kWh meter hoeft van mij niet vervangen te worden, die lees ik al uit met een youless. Als de beheerder de gasmeter wel wil vervangen met als voorwaarde dat de kWh meter ook vervangen wordt ben ik daar niet direct op tegen, ben er alleen ook niet direct voorstander van.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patoer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-03 12:17
Heb je al gecontroleerd of je meter achteruit kan draaien,want dat deed deze bij mij niet hoor dus ik moest wel aan een slimme meter ivm aanschaf zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-07 17:27
een slimme gasmeter wordt altijd geplaatst in combi met een slimme electra meter . de gasmeter maakt verbinding met de electra meter om zo de gegevens te verzenden .
Nhz schreef op zondag 12 juni 2016 @ 11:55:
Het is uiteraard nooit de bedoeling geweest om zelf aan de hardware van de leverancier te gaan zitten knoeien. De optie is of door de netbeheerder een andere meter te laten plaatsen, of zelf na de meter van de beheerder een eigen meter plaatsen.

Waarschijnlijk wordt het het laatste.

En nogmaals: de kWh meter hoeft van mij niet vervangen te worden, die lees ik al uit met een youless. Als de beheerder de gasmeter wel wil vervangen met als voorwaarde dat de kWh meter ook vervangen wordt ben ik daar niet direct op tegen, ben er alleen ook niet direct voorstander van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
@pa3fap: dat begrijp ik, is ook vrij logisch. Het betekent echter niet dat ze beide ook zomaar willen vervangen. Of worden op verzoek altijd de meters vervangen wanneer er nog een oude ferraris hangt?

Als bovenstaande waar is dan is dat voor ons de kortste klap, met de minste moeite. Dat ik daarbij het antieke metertje kwijt raak neem ik voor lief. Deze week maar eens even bellen.

Gaat het alleen nog om de watermeter. Als ik dan geen youless nodig heb voor de gasmeter kan ik er 1 gebruiken voor koud water en 1 gebruiken voor warm water. B) Alleen nog even op zoek naar een watermeter met spiegeltje. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
Contact gehad met de netbeheerder, bij het aanmelden van de PV installatie kan ik aangeven dat ik mijn oude meter vervangen wil hebben voor een nieuwe 'slimme' meter. Dit komen ze dan kosteloos uitvoeren, de gasmeter wordt ook kosteloos vervangen.

Aanmelden van de PV installatie is wettelijk verplicht, de slimme meter niet, maar dat was natuurlijk al lang bekend.

Ik denk dat ik 'gewoon' voor de nieuwe meters ga. Het meest simpele en echt grote nadelen zie ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 13-06-2016 17:15 ]

Groetjes

Pagina: 1