Toon posts:

Zoektocht naar een mobiele airconditioning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden;

Onlangs heb ik mijn zolder omgebouwd tot sportzaaltje, echter is het er erg warm in dezer dagen. Hierom ben ik op zoek naar een mobiele airconditioning welke zonder verbinding met buiten de kamertemperatuur flink kan verlagen.

Nu krijg ik enkel apparaten gevonden van boven de 400eu. Is er iemand met tips?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ja.

Doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 16:41:
Beste leden;

Onlangs heb ik mijn zolder omgebouwd tot sportzaaltje, echter is het er erg warm in dezer dagen. Hierom ben ik op zoek naar een mobiele airconditioning welke zonder verbinding met buiten de kamertemperatuur flink kan verlagen.

Zonder verbinding met buiten? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? De warmte moet ergens heen, en dat gaat via die slang. (Of via een buiten-unit bij een niet-mobiele airco)

Je kunt hooguit met een apparaat ("luchtkoeler") water gaan verdampen, maar dat schiet totaal niet op, en daar wordt het vooral vochtiger van binnen.

[ Voor 18% gewijzigd door wording op 11-06-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Je zal inderdaad een verbinding naar buiten moeten hebben.

Met de normale (onefficiente) mobiel airco's is dat een luchtbuis naar buiten.
Bij de vaste split unit airco's is dat een tweetal vaste buisjes naar de buitenunit.

Er is ook een soort tussenvariant. Namelijk een mobiele split unit. Heeft ook een binnen en buiten unit, maar deze zijn gewoon verplaatsbaar. Meestal betekent dat dat je hem door het open raam naar buiten hangt (raam kan dan bijna helemaal dicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

CEA is niet voor dit soort apparatuur. CEA is voor apparatuur welke onder CE valt qua subfora. Denk aan speakers, receivers, beamers, TV's, et cetera. Airco's mogen in AZ.

CEA > AZ

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10 20:26

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste leden;

Je kan beter naar een sportschool gaan. Je wil niet weten wat zo'n airco met je stroomrekening doet en dan zijn ze nog ineffcient ook.

Isoleer je zolder. Bij mij wordt het na onze isolatie niet warmer dan 23 graden. Heb je ook nog wat aan in de winter. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2016 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
een mobiele airconditioning welke zonder verbinding met buiten
Wellicht kun je ergens nog een watergekoelde op de kop tikken. Maar dan zal je energierekening èn je water rekening stijgen.
De onttrokken warmte moet ergens naartoe. Naar buiten via lucht of gas (zoals in split units), of als warm water in het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is een mogelijkheid om de slang naar buiten te krijgen, maar dit zou betekenen dat de slang 4 meter recht omhoog moet gaan richting een gat in het dak (extra ongebruikte schoorsteenaansluiting). Maar kan dit?

Ik lees hierover erg varierende verhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€400,- airco €400,- stroomkosten (schatting voor 1 jaar), zit je al op €800,- is behoorlijk wat materiaal om de zolder te isoleren maar gezien je vraag blijf je bij je besluit. Airco is symptoom bestrijding, geen structurele goede oplossing. Jammer, gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je andere optie is een raam op een kier.

Geld kost je airco toch wel. Eurotje per uur o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is maar voor een maand of 2 in het jaar, helaas is de doorstroom te laag met het raam op een kier. Een andere mogelijkheid zou idd isolatie kunnen zijn, maar dan blijft er geen ruimte meer over. Op een airco na zou ik een ventilator onder aan de trap kunnen zetten waar het koeler is, mja.. dat is ook weer zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Of mag het op de afzuigunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:43:
Het is maar voor een maand of 2 in het jaar, helaas is de doorstroom te laag met het raam op een kier. Een andere mogelijkheid zou idd isolatie kunnen zijn, maar dan blijft er geen ruimte meer over. Op een airco na zou ik een ventilator onder aan de trap kunnen zetten waar het koeler is, mja.. dat is ook weer zoiets
Zinloos. Koele lucht zakt, warme lucht stijgt op.

Waarom hoe je bij isolatie geen ruimte over? Als je balken hebt, daartussen glaswol en afwerken. En moet je eens zien hoe koel het blijft en hoeveel minder je ook beneden hoeft te stoken in de winter.

Overdag alles potdicht houden in deze tijd en vanaf 22.00 uur alles open tot uiterlijk 08.00 uur. Ik heb een huis uit jaren 70, zalig koel.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:07
Ik was ook een airo aan het overwegen maar vond het toch teveel (blijvende) kosten hebben voor wat het oplever. zelf heb ik op de eerste verdieping en zolder nogal grote ramen waar de zon lang op schijnt. Ik zit te denken aan zonwerende folie die in de winter weer warmte vast houd. (24 maanden folie). Misschien is dit ook een optie voor jou.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10 20:26
Ik zou zeggen: kijk even op marktplaats voor een mobiele split airco (die andere dingen werken toch voor geen meter). Ben je voor een ~€150 al klaar. Moet je natuurlijk wel plek hebben voor de buitenunit.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 11:59

Dr0ppFTW

Never be clever

Ik heb voor 5 tientjes een 8500 BTU airco gekocht voor m'n ~15 M2 zolderkamer met plat dak. Mooie oplossing voor als het echt heel warm is, maar slapen met dat ding aan lukt niet. Als je 400 euro uit gaat geven koop dan idd een gewone airco. Er zijn al bedrijfjes die een split unit voor 500-600 plaatsen en die werken ZO veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gr8-jen schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:27:
Ik was ook een airo aan het overwegen maar vond het toch teveel (blijvende) kosten hebben voor wat het oplever. zelf heb ik op de eerste verdieping en zolder nogal grote ramen waar de zon lang op schijnt. Ik zit te denken aan zonwerende folie die in de winter weer warmte vast houd. (24 maanden folie). Misschien is dit ook een optie voor jou.
Die bestaat niet. Trap er niet in! Ik heb op mijn serre aan de buitenkant sinds 2 maanden warmtewerende folie omdat er geen screens op kunnen. Deze isoleert in de winter echt niet en ik profiteer straks, als het kouder wordt nog steeds vd zon omdat de zon dan op het dak waar een zonnescherm hangt dan niet naar beneden gaat. http://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie

Als jij dit boven gaat doen, hou er dan rekening mee dat je niet meer profiteert van zonnewarmte in de koude periode en je stookkosten dus omhoog gaan. Voor zolderraam heb je buitenzonwering die helemaal niet zo duur is en makkelijk te bevestigen. (Heb ik ook). http://www.hornbach.nl/sh...6467/artikel.html?origin={adtype}&WT.mc_id=nl14a999&WT.srch=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:05
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:28:
€400,- airco €400,- stroomkosten (schatting voor 1 jaar), zit je al op €800,- is behoorlijk wat materiaal om de zolder te isoleren maar gezien je vraag blijf je bij je besluit. Airco is symptoom bestrijding, geen structurele goede oplossing. Jammer, gemiste kans.
Joh, met alleen isoleren blijft je zolder niet koud hoor :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FabianGTI schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:47:
[...]

Joh, met alleen isoleren blijft je zolder niet koud hoor :')
Wat is koud? Max23 graden hier in de zomer als het buiten 33 is vind ik koud genoeg. Joh?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:26
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:58:
[...]

Wat is koud? Max23 graden hier in de zomer als het buiten 33 is vind ik koud genoeg. Joh?????
Dat kan niet, tenzij je thermometer stuk is. Als buiten de temp niet < 20'c komt en overdag is het boven de 25' dan hoopt die warmte zich uiteindelijk wel op. Ben met je eens dat je in eerste instantie de warmte lang buiten kunt houden, maar op een gegeven moment zorgt isolatie juist voor vasthouden van opgebouwde warmte die je in de nacht niet meer verliest.

Tot nu toe, door de koele nachten, is het bij ons binnen ook nog niet > 22'c geweest ondanks dat ik alle ramen op het zuiden heb en vrijstaand woon met de hele dag zon. Screens achter en goed ventileren 's nachts zorgt er voor dat de warmte niet opbouwt. Maar zodra de nachten warm blijven wordt het uiteindelijk ook 25-26'c binnen. Daar doe je zonder airco niets tegen. Dit is bij ons overigens 2 hooguit 3 weken per jaar en steeds net niet genoeg reden om een airco te kopen. Plafondventilator doet dan genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-06-2016 13:15 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:02:
[...]

Dat kan niet, tenzij je thermometer stuk is. Als buiten de temp niet < 20'c komt en overdag is het boven de 25' dan hoopt die warmte zich uiteindelijk wel op. Ben met je eens dat je in eerste instantie de warmte lang buiten kunt houden, maar op een gegeven moment zorgt isolatie juist voor vasthouden van opgebouwde warmte die je in de nacht niet meer verliest.

Tot nu toe, door de koele nachten, is het bij ons binnen ook nog niet > 22'c geweest ondanks dat ik alle ramen op het zuiden heb en vrijstaand woon met de hele dag zon. Screens achter en goed ventileren 's nachts zorgt er voor dat de warmte niet opbouwt. Maar zodra de nachten warm blijven wordt het uiteindelijk ook 25-26'c binnen. Daar doe je zonder airco niets tegen. Dit is bij ons overigens 2 hooguit 3 weken per jaar en steeds net niet genoeg reden om een airco te kopen. Plafondventilator doet dan genoeg.
Dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:26
Hoe wil je dat verklaren dan? Wat houdt je woning koel als alles warmer is? Dan moet iets de warmte onttrekken, of je woont gewoon op een ijsklont die nooit ontdooit?

Misschien met bomen die de zon tegenhouden, aan de noord-kant en oneindige hoeveelheid isolatie dat je een eind komt, maar als het permanent warmer is dan in je zolderkamer dan is dat toch niet uitlegbaar?

Je weet dat dit een discussieforum is he, dus op zich zou je kunnen kijken of je de discussie aan kunt gaan :) Ik sta er voor open en als jij werkelijk een zolderkamer hebt die niet warmer wordt dan 23'c in de zomer zonder airco of warmtepomp dan is dat op zich natuurlijk magisch en top.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk toch voor een mobiele unit te gaan. Het is maar voor enkele maanden om een beetje te kunnen sporten. Momenteel is het er erg benauwd en wordt je hier ook snel duizelig. Ik denk dat een mobieleairco op deze ruimte van 6 bij 6 toch voldoende invloed zal hebben. Deze sluit ik aan op onze afzuigunit en zal op een timer komen van 1400 tot 2200, zodat het na mn werk hopelijk koel genoeg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 11:18

BLN

Besef ook dat de hele afvoer slang warm wordt, en de koelmotor. Dus hoe meer slang er in je kamer hangt hoe inefficiënter dat ding wordt. Daarnaast komt de lucht die door die slang wordt geblazen uit de ruimte waar het apparaat staat, waarmee je onderdruk creëert die warme lucht de ruimte in trekt. Ik zet m'n mobiele airco in m'n raamkozijn. Dan trekt ie de lucht van buiten (savonds redelijk koel) naar binnen koel en droog. En zorgt voor overdruk/gelijke druk waardoor er geen warme lucht de kamer in trekt. M'n slaapkamer is 30 kuub en kan ik op deze manier in 2 uur ongeveer 3 graden koeler krijgen. Dat is genoeg om wel lekker te slapen, en wat te ontvochtigen.

If it ain't broken, don't fix it

Pagina: 1