Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilpad2
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05-2023
Ik ben een amateur op het fotografie gebied, maar hou mij de laatste tijd er meer mee bezig en wil mij ook meer hierin verdiepen.

Ik weet eigenlijk niet welk soort camera ik moet nemen aangezien ik verschillende reactie's krijg op mijn vragen ( in de winkels).

Ik heb gekeken voor een DSLR of een compact camera.

De camera's die mij toe werden aangeraden waren de volgende :

DSLR -

Nikon 3300 http://tweakers.net/price...f-35-56g-vr-ii-zwart.html
Nikon 5300 http://tweakers.net/price...f-35-56g-vr-ii-zwart.html

Compact -

Sony DSC-RX10 http://tweakers.net/price.../sony-dsc-rx10-zwart.html
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 http://tweakers.net/price...mix-dmc-fz1000-zwart.html

Dit is wat ik aangeraden kreeg van verschillende winkels, zoals je al kan zien ziet er grof prijs verschil tussen de camera's. Ik heb zelf ook rond gekeken, maar het aanbod is zo gigantisch groot dat ik zelf niet kan oordelen wat handig is voor mij.

Eigenlijk wil ik aan het begin alleen maar leuke foto's maken van mijn vakanties of uitjes weg. Landschappen lijkt mij hartstikke leuk om te fotograferen, maar wil hier wel de juiste camera voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je budget?
Moet het nog een beetje compact zijn of vind je niet erg om met een DSLR te lopen?
Heb je ook nog eisen aan het zoombereik?

Nu wat weinig informatie om een goed advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilpad2
Ik vind het geen probleem om met een grote camera te lopen.

Ik zat meer tussen de 500-600 of is dit niet redelijk?

Ik hoef niet een extreem zoombereik.

Sorry voor de weinig info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind je het erg om verschillende lenzen mee te nemen op vakantie en tijdens jouw uitjes? Als je het niet erg vind om met een grote camera en 2 lenzen te lopen zou ik je aanraden om sowieso voor een DSLR te gaan.

De enige goede reden om naar een compact/bridgecamera te kijken is als je niet van lenzen wilt wissen en je geen grote camera wilt meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilpad2
Ik zou het geen probleem vinden, want hier zijn ook gewoon weer tassen voor. Of ik nou een kleine tas draag voor een compact of een grote voor de dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik voor een DSRL gaan. Hou er rekening mee dat vaak de kitlenzen kwalitatief minder zijn (lichtsterkte/bereik) en er vaak dus nog een extra lens aangeschaft moet worden. Het advies van eeen van mijn docenten is altijd geweest: "kijk eerst naar de lenzen die jij wilt hebben, vervolgens naar de body."

Mocht een DSRL te duur voor je worden, kan je altijd kijken naar de bridgecamera's. Zoals de Sony DSC-RX10 die jij al voorstelde of de Panasonic lumix DMC fz1000. Deze hebben een 1" sensor, wat veel groter is dan de meeste compact camera's. Een sensor van de DSRL is wel veel groter, alleen de voordeel van een bridgecamera is dat je geen extra lenzen hoeft aan te schaffen en de lens op de camera is afgestemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:34:
Dan zou ik voor een DSRL gaan. Hou er rekening mee dat vaak de kitlenzen kwalitatief minder zijn (lichtsterkte/bereik) en er vaak dus nog een extra lens aangeschaft moet worden. Het advies van eeen van mijn docenten is altijd geweest: "kijk eerst naar de lenzen die jij wilt hebben, vervolgens naar de body."

Mocht een DSRL te duur voor je worden, kan je altijd kijken naar de bridgecamera's. Zoals de Sony DSC-RX10 die jij al voorstelde of de Panasonic lumix DMC fz1000. Deze hebben een 1" sensor, wat veel groter is dan de meeste compact camera's. Een sensor van de DSRL is wel veel groter, alleen de voordeel van een bridgecamera is dat je geen extra lenzen hoeft aan te schaffen en de lens op de camera is afgestemd.
Je bedoelt een DSLR O-)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilpad2
Thanks for the info, ik neem aan dat ik met de lens die er nu bij zit gewoon goede foto's mee kan maken en uiteraard later kan uitbreiden met andere?
Haha jajajaja typ foutje.
Pagina: 1