Zoals velen, gebruik ik al een tijdje github voor mijn hobby projecten, maar omdat ik bepaalde dingen niet met de wereld wil delen en ook niet meteen geld ervoor wil betalen, ben ik op zoek gegaan naar een manier om zelf mijn eigen git repositories te hosten en te beheren.
Onder andere ook om dit later op mijn werk te introduceren.
Dus ik heb Ubuntu Server LTS geinstalleerd, OpenSSH aangezet en heb daar een map aangemaakt met bare repositories:
/home/git/repos/Project1.git
/home/git/repos/Project2.git
Enzovoorts...
Vervolgens heb ik deze als remote toegevoegd op mijn computer en kan ik prima wijzigingen pushen en pullen. Geen enkel probleem.
MAAR
Het zou natuurlijk wel heel handig zijn als je makkelijk kunt zien welke repositories er op de server zijn en wat daar in staat.
Dus ben ik op zoek gegaan naar web interfaces. Bijvoorbeeld gitweb en cgit.
Met cgit krijg ik het volgende:

Helaas worden "description" files niet door git meegenomen wanneer je een git clone doet.
En laat ik nou backup's maken door bestaande git repositories te clonen in een tijdelijke map en vervolgens te tar-en
Kortom, ik zit met een aantal vragen.
1. Wat is de beste manier om een backup van een bare git repository te maken?
Is het echt van levensbelang dat ik dit via een clone doe? (wat een atomic operation is)
Ik heb wel gelezen dat mensen met LVM snapshots in de problemen zijn gekomen, omdat iemand net met iets bezig was op het moment dat de snapshot gemaakt werd.
Dit suggereert dat het wel verstandig is, maar dan krijg ik dus geen backup van de "description" files.
2. Is er een betere manier om te laten zien wat de staat is van de bare repositories op de server?
Ondersteuning voor README.md files zou geweldig zijn.
3. Hoe zouden jullie dit inrichten?
PS:
Ik heb ook gekeken naar Gitlab CE, maar deze was supertraag en had een enorme overhead. Ik zoek echt naar iets simpels dat snel op cheap ass hardware kan draaien.
PPS:
gogs.io is veelbelovend, maar ik vind de documentatie karig. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik daar een goede backup / restore van zou moeten maken. Plus dat het nog niet 1.0 heeft bereikt.
Ik ga nu toch voor gogs
Inmiddels LVM snapshots aan de praat voor backups van mijn gehele home directory. Daarnaast is het risico vrij beperkt, omdat de git repositories toch apart staan.
Onder andere ook om dit later op mijn werk te introduceren.
Dus ik heb Ubuntu Server LTS geinstalleerd, OpenSSH aangezet en heb daar een map aangemaakt met bare repositories:
/home/git/repos/Project1.git
/home/git/repos/Project2.git
Enzovoorts...
Vervolgens heb ik deze als remote toegevoegd op mijn computer en kan ik prima wijzigingen pushen en pullen. Geen enkel probleem.
MAAR
Het zou natuurlijk wel heel handig zijn als je makkelijk kunt zien welke repositories er op de server zijn en wat daar in staat.
Dus ben ik op zoek gegaan naar web interfaces. Bijvoorbeeld gitweb en cgit.
Met cgit krijg ik het volgende:

Helaas worden "description" files niet door git meegenomen wanneer je een git clone doet.
En laat ik nou backup's maken door bestaande git repositories te clonen in een tijdelijke map en vervolgens te tar-en
Kortom, ik zit met een aantal vragen.
1. Wat is de beste manier om een backup van een bare git repository te maken?
Is het echt van levensbelang dat ik dit via een clone doe? (wat een atomic operation is)
Ik heb wel gelezen dat mensen met LVM snapshots in de problemen zijn gekomen, omdat iemand net met iets bezig was op het moment dat de snapshot gemaakt werd.
Dit suggereert dat het wel verstandig is, maar dan krijg ik dus geen backup van de "description" files.
2. Is er een betere manier om te laten zien wat de staat is van de bare repositories op de server?
Ondersteuning voor README.md files zou geweldig zijn.
3. Hoe zouden jullie dit inrichten?
PS:
Ik heb ook gekeken naar Gitlab CE, maar deze was supertraag en had een enorme overhead. Ik zoek echt naar iets simpels dat snel op cheap ass hardware kan draaien.
PPS:
gogs.io is veelbelovend, maar ik vind de documentatie karig. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik daar een goede backup / restore van zou moeten maken. Plus dat het nog niet 1.0 heeft bereikt.
Ik ga nu toch voor gogs

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 12-06-2016 10:51 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.