Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:08
De titel is niet helemaal duidelijk maar mijn vraag is als volg. Ik ben van plan om te upgraden naar een workstation systeem. Dit omdat ik fulltime meerdere virtuele systemen wil gaan draaien. Om die reden wil ik de overstap maken van een i5 systeem naar een Xeon systeem met ECC geheugen en laat ik nou bij dat laatst tegen een problemen aan lopen.

Eerst even de items waar ik naar toe wil upgraden:

pricewatch: Intel Xeon E3-1245 v5 Boxed
pricewatch: MSI C236A WORKSTATION

Ik wil in deze set direct beginnen met een 32GB ECC unbufferd kit geheugen, maar in de compatibiliteit lijst van msi zijn er om te beginnen al geen 32GB kits opgenomen. Maar mocht ik ooit willen upgraden naar 64GB (wat mogelijk moet zijn) dan loop ik ook nog tegen het probleem dat niet al het geheugen met vier dimms in het board zou kunnen werken. Nou dacht ik eerst dat het te maken had met singel dual of quad rank geheugen maar als ik die lijst bekijk is dat ook niet het geval.

Helaas kan ik er verder niks over vinden. Mainboard is vrij nieuw chipset is nieuw en het geheugen bestaat ook nog niet zo lang. Ik ben toen maar contact gaan opnemen met MSI, eerst via Facebook maar dat is al een week geleden en er lijkt geen beweging te zijn. Heb de vraag ook nog via de officieel weg gevraag maar dat is ook al weer drie dagen geleden.

Kortom, het is me niet duidelijk wanneer ze wel en wanneer ze niet met vier reepjes in een mainboard kunnen draaien. Wie kan mij het verhelderende antwoord geven :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Waarschijnlijk een te lastige vraag? Voor MSI blijkbaar ook, want ik heb inmiddels had ik daar wel reactie gehad met een verwijzing naar die lijst die geen 16GB ecc modules heeft. Vervolgens wijs is ze daar op en komen ze met een type module van die zelfde lijst wat geen ecc is. Daar heb ik ze ook op gewezen en sinds dien is het weer still :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

In Nederland heb je retourrecht binnen twee weken. Je zou erop kunnen gokken door een 16GB variant van een ondersteunde DIMM te pakken en te testen. Werkt het niet, stuur je het weer terug.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De QVL is natuurlijk niet heilig, ook modules die daar niet op staan kunnen gewoon werken, maar zijn nooit getest. Als 16GB modules niet getest zijn (omdat ze er bijv niet zijn ten tijde van testen), wil dat niet zeggen dat 't sowieso niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
nelizmastr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:32:
In Nederland heb je retourrecht binnen twee weken. Je zou erop kunnen gokken door een 16GB variant van een ondersteunde DIMM te pakken en te testen. Werkt het niet, stuur je het weer terug.
TERW_DAN schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:38:
De QVL is natuurlijk niet heilig, ook modules die daar niet op staan kunnen gewoon werken, maar zijn nooit getest. Als 16GB modules niet getest zijn (omdat ze er bijv niet zijn ten tijde van testen), wil dat niet zeggen dat 't sowieso niet gaat werken.
Dat is zeker een optie die ik aan het over wegen ben. Echter zou ik dan 4 modules moeten bestellen proberen en als het werkt als nog 2 terug sturen. Dat kan wel eens een langdurig proces worden, plus als webshops niet snel terug storen dan heb ik 400 euro vast staan waar ik eerst op moet wachten voor ik het volgende kan bestellen.

Ja de QVL is inderdaad niet heilig, alleen het grote probleem met ECC geheugen is dat veel winkels weinig tot geen hebben dus even proberen en omruilen is niet zo eenvoudig als non ECC.

Dus ja, het is een optie maar niet de meest gewenste. Het is gewoon jammer dat het niet duidelijk is wat de spel regels zijn wanneer 4 modules wel of niet werken.

[ Voor 60% gewijzigd door AndreStarTrek op 14-06-2016 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Nou het antwoord is gekomen van MSI:
Regarding your concern,we are deeply sorry for the inconvenience casued you,in theory,this motherboard can support the 16GB DDR4 ECC Unbuffered memory modules,but we have checked the Test Report of this motherboard,we are really sorry,we have not test the 16GB DDR4 ECC memory modules on this motherboard before,we can not provide you the accurate support information.Thanks!
Ongelooflijk dat MSI zich er zo makkelijk vanaf maakt van we hebben het niet getest je zoekt het maar zelf uit. Het is net als of ze niks willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan is de vraag nu: what's next?

Ga je dan toch maar 8GB DIMMs halen, of ga je toch een gokje wagen? Als je gewoon DDR4-2133 ECC pakt in 16GB DIMMs zal het hoogstwaarschijnlijk wel goed gaan.

Als het echt niet aandurft zal je de QVL moeten volgen of een ander bord nemen...

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:20
Das de rede dat ik zelf toch naar lang overwegen toch maar naar een goed Z170 bord uitgeweken ben, niet om het overklokken maar vanwege de marge in ontwerp en constructie die bij niet voerklokken stabiliteit ten goede komt. Krijg je voor het zelfde geld ook nog een 4Ghz cpu i.p.v. 3,6Ghz.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
nelizmastr schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 07:45:
Dan is de vraag nu: what's next?

Ga je dan toch maar 8GB DIMMs halen, of ga je toch een gokje wagen? Als je gewoon DDR4-2133 ECC pakt in 16GB DIMMs zal het hoogstwaarschijnlijk wel goed gaan.

Als het echt niet aandurft zal je de QVL moeten volgen of een ander bord nemen...
Geen idee of ik wel of niet tegen de zelfde problemen aanloop met andere fabrikanten. Grootst probleem is dat er niet veel c232/c236 borden zijn met video out en ecc ondersteuning. Wat ik misschien nog wel eens kan doen is de QVL van verschillende mainboard fabrikanten vergelijken, misschien kan ik een trend ontdekken.
mash_man02 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:30:
Das de rede dat ik zelf toch naar lang overwegen toch maar naar een goed Z170 bord uitgeweken ben, niet om het overklokken maar vanwege de marge in ontwerp en constructie die bij niet voerklokken stabiliteit ten goede komt. Krijg je voor het zelfde geld ook nog een 4Ghz cpu i.p.v. 3,6Ghz.
Ja heb ik wel even overwogen, maar ik wil gewoon graag de extra stabiliteit hebben van ECC geheugen. Misschien ben ik wel iets te paranoid maar naar mij idee is met steeds meer geheugen de kans op een bitflip ook groter word. Daar bij merk ik toch nog wel eens met eerder systemen dingetjes waar ik dan bij denk zou dat niet een bitflipje geweest kunnen zijn. Ik wil gewoon van die onzekerheid af.

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom de industrie nooit geheel is overgestapt op ECC, want de werkelijk meer prijs is maar één extra geheugen chip op 8 chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Misschien dat dit artikel iets meer houvast bied, niet specifiek je bord, maar wel de chipset / CPU combi.

http://www.intel.com/cont...mm-validation-results.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Zo spannend is het allemaal niet, pak gewoon een wizard van een grote geheugenfabrikant als bv Kingston of Crucial en er komt vanzelf wat uitrollen wat met grote zekerheid gaat werken:

http://www.kingston.com/e...e=Motherboard&model=94473

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwa...

Kingston KVR21E15D8/8 DDR4 2133 2133 SK hynix H5AN4G8NAFR-TFC 1.2V DS 8GB √ √ √ √

32 is dat 2 x 16 of 4 x 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
mash_man02 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:37:
Misschien dat dit artikel iets meer houvast bied, niet specifiek je bord, maar wel de chipset / CPU combi.

http://www.intel.com/cont...mm-validation-results.pdf
Die heb ik eerder wel eens bekeken, maar volgens mij is dat alleen met 2 modules, te minste dat is wat ik uit deze text haal.
Nielson schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:48:
Zo spannend is het allemaal niet, pak gewoon een wizard van een grote geheugenfabrikant als bv Kingston of Crucial en er komt vanzelf wat uitrollen wat met grote zekerheid gaat werken:

http://www.kingston.com/e...e=Motherboard&model=94473

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16
Ik heb zo wel kingston als crucial de configurator geprobeerd. Bij kingston kan ik niet achterhalen of 64GB of wel 4x 16GB modules werkt. Crucial heeft een ander probleem, die Poept er namelijk fake part nummers uit, in de hoop dat je bij hun de kits bestel. Daar heb ik bij normale webshop dus niks aan.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:59:
mwa...

Kingston KVR21E15D8/8 DDR4 2133 2133 SK hynix H5AN4G8NAFR-TFC 1.2V DS 8GB √ √ √ √

32 is dat 2 x 16 of 4 x 8?
Dat is 4x8 helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
AndreStarTrek schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 01:00:
[...]

Die heb ik eerder wel eens bekeken, maar volgens mij is dat alleen met 2 modules, te minste dat is wat ik uit deze text haal.

[...]
Maar dat is toch al veel meer zekerheid ? Als je zelf samenstelt is dat het risico wat je neemt, zeker als je voor relatief zeldzame combinaties gaat. Des te gangbaarder de config des te meer er getest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom wil je zo specifiek dit moederbord?

Als je geen gezeik wilt (en zeker wilt zijn van support bij issues) is het helemaal niet zo'n gekke wens om een known-good werkend geteste en ondersteunde combinatie van hardware te willen kopen. Als MSI met dit bord dat niet kan leveren, kijk dan naar andere borden. Als je het over workstation hardware hebt, denk ik veel eerder aan merken als Tyan en Supermicro, maar naast MSI zijn er meerdere consumentenfabrikanten die zulke borden maken. Ik zie o.a. borden van Gigabyte, Asus en zelfs Asrock met deze chipset.

Kijk even of zij wel configuraties met 16GB ECC DIMMs getest hebben, zo ja neem daar dan een van.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Waarom koop je niet een kant en klare workstation zoals een HP z workstation ofzo?
weet je zeker dat het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
mash_man02 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:35:
[...]

Maar dat is toch al veel meer zekerheid ? Als je zelf samenstelt is dat het risico wat je neemt, zeker als je voor relatief zeldzame combinaties gaat. Des te gangbaarder de config des te meer er getest is.
Klopt, maar het ging mij er om dat ik de mogelijkheid open hou om naar 64GB te kunnen gaan. Met die lijst lijkt dat niet te kunnen zover ik kan zien.
dion_b schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:14:
Waarom wil je zo specifiek dit moederbord?

Als je geen gezeik wilt (en zeker wilt zijn van support bij issues) is het helemaal niet zo'n gekke wens om een known-good werkend geteste en ondersteunde combinatie van hardware te willen kopen. Als MSI met dit bord dat niet kan leveren, kijk dan naar andere borden. Als je het over workstation hardware hebt, denk ik veel eerder aan merken als Tyan en Supermicro, maar naast MSI zijn er meerdere consumentenfabrikanten die zulke borden maken. Ik zie o.a. borden van Gigabyte, Asus en zelfs Asrock met deze chipset.

Kijk even of zij wel configuraties met 16GB ECC DIMMs getest hebben, zo ja neem daar dan een van.
Zoals eerder verteld omdat ik ook video uit er op wil hebben, dan word de lijst een stuk beperkter. Je heb zeker wel een punt met Supermicro en Tyan. Tyan kom ik alleen niet tegen op Tweakers prijslijst en de Supermicro borden zijn gewoon 100 euro duurder wat het kosten toch aardig opschroeft. Is wel iets om nog even over na te denken. Wat ik eerder al schreef ik wil de QVL met andere vergelijken met de zelfde chipsets om te zien of ik een trend kan vinden.
HStyles schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:33:
Waarom koop je niet een kant en klare workstation zoals een HP z workstation ofzo?
weet je zeker dat het werkt
Ik ben geen fan van kant en klaar systemen, plus je keuzen word extra beperkt kwa opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AndreStarTrek schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:41:
[...]

Zoals eerder verteld omdat ik ook video uit er op wil hebben, dan word de lijst een stuk beperkter. Je heb zeker wel een punt met Supermicro en Tyan. Tyan kom ik alleen niet tegen op Tweakers prijslijst
Tyan heeft wel degelijk C236 borden, maar ze gaan niet goedkoper worden dan Supermicro ;)
en de Supermicro borden zijn gewoon 100 euro duurder wat het kosten toch aardig opschroeft. Is wel iets om nog even over na te denken. Wat ik eerder al schreef ik wil de QVL met andere vergelijken met de zelfde chipsets om te zien of ik een trend kan vinden.
Lastige is dat de chipset zelf eigenlijk weinig hiermee te maken heeft. Zolang op grote schaal (chip density, aantal datalijnen etc) alles klopt gaat chipset niet het probleem zijn helemaal niet omdat de geheugencontroller tegenwoordig in de CPU zit en niet in het moederbordchipset :o - de compatibility issues komen van specifieke, fysieke ontwerpszaken van mobo cq DIMM, dus hoe lang de traces zijn, exact hoe nauw ze het nemen met impedantie en overspraak, en trouwens een sloot aan low-level BIOS-instellingen die je niet zelf als optie hebt in de GUI. Dat is allemaal bordspecifiek, het kan prima zijn dat twee verschillende borden met exact zelfde CPU en chipset totaal andere compatibility hebben. Dus wat andere borden qua QVL doen helpt eigenlijk totaal niet :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
dion_b schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:32:
[...]

Tyan heeft wel degelijk C236 borden, maar ze gaan niet goedkoper worden dan Supermicro ;)
Dat schreef ik ook niet ;) ze zijn niet te vinden in de pricewatch van Tweakers. Dat maakt het behoorlijk ingewikkeld om ze aan te schaffen vermoed ik zo.
[...]

Lastige is dat de chipset zelf eigenlijk weinig hiermee te maken heeft. Zolang op grote schaal (chip density, aantal datalijnen etc) alles klopt gaat chipset niet het probleem zijn helemaal niet omdat de geheugencontroller tegenwoordig in de CPU zit en niet in het moederbordchipset :o - de compatibility issues komen van specifieke, fysieke ontwerpszaken van mobo cq DIMM, dus hoe lang de traces zijn, exact hoe nauw ze het nemen met impedantie en overspraak, en trouwens een sloot aan low-level BIOS-instellingen die je niet zelf als optie hebt in de GUI. Dat is allemaal bordspecifiek, het kan prima zijn dat twee verschillende borden met exact zelfde CPU en chipset totaal andere compatibility hebben. Dus wat andere borden qua QVL doen helpt eigenlijk totaal niet :'(
Ik ga er voor als nog van uit dat mainboarden met de zelfde chipset, waar bepaald geheugen in werkt, een grotere kans heeft om in een ander mainboard te werken dan een random set te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AndreStarTrek schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:38:
[...]

Dat schreef ik ook niet ;) ze zijn niet te vinden in de pricewatch van Tweakers. Dat maakt het behoorlijk ingewikkeld om ze aan te schaffen vermoed ik zo.
Valt vaak mee, voor minder gangbare zaken is Pricewatch allerminst heilig en zullen winkels die een C236 bord hebben vaak ook andere hebben die niet in PW staan.
[...]

Ik ga er voor als nog van uit dat mainboarden met de zelfde chipset, waar bepaald geheugen in werkt, een grotere kans heeft om in een ander mainboard te werken dan een random set te bestellen.
Zoals gezegd, sinds een jaar of 10 doet chipset niets met geheugen omdat de geheugencontroller in de CPU gebakken zit. Los daarvan, zelfs toen chipset wel nog geheugencontroller bevatte zag je vaak dat merk bord meer zei dan chipset. Het gaat zoals ik hierboven al zei vooral om fysieke eigenschappen van een bord, en bordfabrikanten recycleren nogal eens delen van hun ontwerpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
dion_b schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:55:
[...]

Zoals gezegd, sinds een jaar of 10 doet chipset niets met geheugen omdat de geheugencontroller in de CPU gebakken zit. Los daarvan, zelfs toen chipset wel nog geheugencontroller bevatte zag je vaak dat merk bord meer zei dan chipset. Het gaat zoals ik hierboven al zei vooral om fysieke eigenschappen van een bord, en bordfabrikanten recycleren nogal eens delen van hun ontwerpen.
Um ik bedoelde CPU, ik ben zo gefocust op de chipset omdat je die nodig heb voor een Xeon CPU dat ik het ene bedoel en het andere zeg. 8)7 |:( Voor de rest blijft het zelfde, QVL vergelijken van andere moederbord fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een tweetal pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16 DIMMs werken (vooralsnog) prima op een MSI C236A MB. Afgaande op de typenummer maakt de bovenstaande 16GB DIMM deel uit van dezelfde serie, zoals de KVR21E15D8/8 die wel op de QVL staat van MSI.

Hoe zich dit verhoudt tot 64GB (4x16GB) is de vraag even, maar gezien een tweetal 16GB DIMMs geen probleem lijkt te zijn, geeft dit misschien iets meer houvast (maar geen garantie).
Een visuele bevestiging van dat ECC daadwerkelijk is ingeschakeld ontbreekt in elke vorm in het BIOS, maar met tools zoals dmidecode, memtest86 (v7 beta) geven aan dat ECC wel is ingeschakeld.

[ Voor 1% gewijzigd door rlkz op 08-07-2016 21:26 . Reden: ECC controle ]

I browse with Vivaldi

Pagina: 1