Hoe kan ik mijn bootdisk (SSD, 75 GB) opschonen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derodebaron
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-04 16:23
Mijn vraag
Mijn C schijf loopt al enige tijd helemaal vol. Hierdoor kan ik nauwelijks nog updates uitvoeren. windows 7 geeft aan 20 GB opslagruimte nodig te hebben, maar gebruikt nu al 40GB...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intelcore i7-2600 CPU 3.4Ghz 12GB Windows 7 sp1 Laatste update.
SSD schijf 75 GB.
Bitdifender internetsecurity.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
optie schijfopruiming van windows zelf. optimizer van Bitdifender en CCleaner.
Heb met Treesize free ontdekt dat een file genaamd winsxs al 18,9GB gebruikt en system32 13,7. mijn software voor nvidia gebruikt 8,3 GB. Overigens staat er op mijn bootschijf ook een file genaamd hiberfil.sys met 9 GB.

Kan iemand mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:31
Grote kans dat de installatiefiles voor Windows 10 reeds gedownload zijn.

Gewoon de upgrade uitvoeren et voila....je hdd heeft weer ruimte :). Kan nog een paar dagen (<50) kosteloos.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22

MsG

Forumzwerver

Ik wil je wel in wat richtingen wijzen.

- Zet je pagefile op een andere schijf (indien je dit hebt)
- Zet je hibernatefile op een andere schijf (dat is die hiberfil.sys file)

Heb je ook bij de schijfopruiming geklikt op "systeembestanden opschonen"? Dan kijkt hij nog wat uitgebreider naar de hardeschijf en kan je meer dingen aanvinken om weg te halen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derodebaron
MsG schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 13:35:
Ik wil je wel in wat richtingen wijzen.

- Zet je pagefile op een andere schijf (indien je dit hebt)
- Zet je hibernatefile op een andere schijf (dat is die hiberfil.sys file)

Heb je ook bij de schijfopruiming geklikt op "systeembestanden opschonen"? Dan kijkt hij nog wat uitgebreider naar de hardeschijf en kan je meer dingen aanvinken om weg te halen.
Hoi, beetje late reactie. (was helemaal deze topic vergeten.)
Ik heb inderdaad een van de twee verplaatst. Kan beide echter niet meer vinden. Hoe zit het met de logfile van Windows 7? Die is al 15 GB groot.
En Winsxs, kan die ook verwijderd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22

MsG

Forumzwerver

Als je kijkt bij systeembestanden opschonen verwijderen moet daar alles staan wat zonder meer weg kan. Winsxs kan niet zomaar weg.

De hiberfil.sys en pagefile.sys zijn systeembestanden en standaard niet in verkenner zichtbaar. Deze zijn pas zichtbaar als je weergave van systeembestanden aan zet én verborgen bestanden op zichtbaar zet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Probeer eens page-file uit te schakelen via systeem eigenschappen, daar heb je zelden last van als je voldoende fysiek geheugen hebt. Krijg je vertraging of foutmelding bij programma's (bv. Adobe Photoshop), dan stel je hem op vaste waarde in van bv. 1GB.

Hibernate file kun je uitschakelen door powercfg -h off. Je laptop start toch snel op, dus waarom hibernate...

C:\Windows\temp en %temp% map(pen) opschonen en voor de rest inderdaad CCleaner (incl. log-files in jouw geval) en Windows schijf opruiming met alle opties.

Mocht je daarna voldoende ruimte hebben, kun je het beste Windows 10 erop zetten. Die neemt minder ruimte in beslag en je oude volgelopen WIndows 7 installatie (WinSxS) kun je daarna wegmikken (Schijfopruiming).

Maar eigenlijk: wat moet je met een 75GB (oude waarschijnlijk ook nog) SSD in een laptop? Veel te klein 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derodebaron
Ga ik doen. ik heb een PC uit 2011. Al een oud beestje. Met logfiles bedoel je die 15 GB van windows? Dat zou een boel schelen. voor de rest thanks voor de tips. Ik ga aan de slag. Overigens heb je ook mijn andere post gezien? Is op dit moment een vervelend probleem. Ik kan wel mijn hele comp opnieuw installeren, maar ik ben toch wel benieuwd wat het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Windows heeft gewoon 40GB nodig om te draaien, niks aan te doen. Nu gaan 'schoonmaken' heeft geen zin om dat die ruimte toch gewoon weer door het systeem gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derodebaron
johnkeates schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 03:57:
Windows heeft gewoon 40GB nodig om te draaien, niks aan te doen. Nu gaan 'schoonmaken' heeft geen zin om dat die ruimte toch gewoon weer door het systeem gebruikt gaat worden.
Met andere woorden. Gewoon een grotere SSD schijf kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Derodebaron schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:22:
[...]

Met andere woorden. Gewoon een grotere SSD schijf kopen?
Als je het budget hebt, zou ik inderdaad voor minimaal 100GB gaan. Kijk ook op de 2e-handsmarkt als je laptop al op leeftijd is.

Echter, vallen me nog een paar dingen op:
- Heb je hibernate inmiddels uitgeschakeld om die 9GB terug te krijgen?
- Wat voor Nvidia-software gebruikt 8.3GB? :?
- Je zou om te beknibbelen nog wat minder vaak gebruikte data kunnen comprimeren m.b.v. NTFS compressie.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 18-10-2017 11:33 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai hier op een laptop echt met minimale software, win10, office en wat kleine programmaatjes en gebruik ook zo'n 77 GB. Is dus niet zo gek dat je schijf nu vol zit. Gewoon 1 van 125 GB erin en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derodebaron
Room42 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:31:
[...]

Als je het budget hebt, zou ik inderdaad voor minimaal 100GB gaan. Kijk ook op de 2e-handsmarkt als je laptop al op leeftijd is.

Echter, vallen me nog een paar dingen op:
- Heb je hibernate inmiddels uitgeschakeld om die 9GB terug te krijgen?
- Wat voor Nvidia-software gebruikt 8.3GB? :?
- Je zou om te beknibbelen nog wat minder vaak gebruikte data kunnen comprimeren m.b.v. NTFS compressie.
Hibernate is inderdaad uitgeschakeld. Pagefile verplaatst.
NVidea gebruikt geen 8.3 GB.
Een aantal dingen kon ik al vinden. Deze post is natuurlijk al een jaar oud. Vandaar.
Maat wat mij met name opvalt is dat de logfile van Windows. (CBS en nog wat...) 15 GB is.
Kan ik daar niet iets van af snoepen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talisker_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07-2024
Ccleaner al gebruikt? My bad...

Kijk ook eens naar commando

Dism.exe /online /Cleanup-Image /SPSuperseded.

Kan mogelijk ook wat diskspace schelen. Kun je alleen SP1 niet meer uninstallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Talisker_NL op 18-10-2017 17:29 ]

Pagina: 1