Aardlek en wasmachine plus droger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik heb bij een vriendin in haar badkamer haar nieuwe droger op dezelfde trekschakelaar aangesloten als de wasmachine, maar dat blijkt problemen op te leveren. Gek genoeg niet bij gelijktijdig draaien, maar bij het aan/uitzetten van de stroom zelf.
"Helaas vliegt de aardlek er weer steeds vaker uit, als ik de stroom van het kastje in de douche haal (waar de wasmachine en de droger op aangesloten zijn). Ik hoop dat jij kan ontdekken, waar dat aan ligt."
"Hij klapt er alleen uit als je de schakelaar aan of uitzet, en vaker bij uitzetten."
"Toen ik eerder een droger had, gebeurde dit ook. Ik heb toen 2 keer een nieuwe schakelaar laten plaatsen, maar het probleem bleef. Daarna is er naar gekeken door de woningbouw en door Lec (waar ik wasmachine en droger had gekocht). Zij konden de oorzaak niet vinden.

Toen ik geen droger meer had, had ik ook geen problemen meer met de schakelaar

De eerste maanden nadat ik een nieuwe droger had, gebeurde het ook niet. Daarna steeds vaker."

Foto's van de meterkast en de aardlek volgen. Ik weet niet waar ik moet gaan zoeken. Iemand tips?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

Onbekend

...

De aardlekschakelaar gaat uit als er meer dan 30mA lekstroom is.
Stel dat de wasmachine 20mA lekstroom heeft, en de droger 15mA. Beide apparaten afzonderlijk aansluiten geeft geen problemen, maar beide tegelijkertijd aangesloten geeft een te hoge lekstroom.

Het hoort overigens niet. De wasmachine en droger horen samen zeker geen 30ma lekstroom te trekken. Misschien dat de badkamer toch té vochtig is voor de droger. Je ventileert wel altijd goed?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:55:
De aardlekschakelaar gaat uit als er meer dan 30mA lekstroom is.
Stel dat de wasmachine 20mA lekstroom heeft, en de droger 15mA. Beide apparaten afzonderlijk aansluiten geeft geen problemen, maar beide tegelijkertijd aangesloten geeft een te hoge lekstroom.

Het hoort overigens niet. De wasmachine en droger horen samen zeker geen 30ma lekstroom te trekken. Misschien dat de badkamer toch té vochtig is voor de droger. Je ventileert wel altijd goed?
Goed punt. Ze heeft de ventilatie vaak uitstaan vanwege de herrie. Er zit tegenwoordig een tijdklok op. Ik zal haar vragen in de gaten te houden of daar een patroon te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:59

Illusion

(the art of)

Gewoon de trekschakelaar niet uitzetten?
Of 2 trekschakelaars monteren.

Beide apparaten hebben een flink netfilter, en dat kan bij inschakelen een lekstroompje leveren. Schakel je 1 apparaat in, dan gaat dat goed, schakel je er 2 precies tegelijk in, dan gaat het soms mis..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zorg dat je zo'n schakelaar er tussen hebt: http://www.bengshop.nl/de...eus&utm_campaign=koopkeus

Dit zorgt er voor dat er geen stroom gaat lopen, naar geen enkele machine, wanneer je de spanning er op zet. Met deze schakelaar kun je zelfs je trekschakelaar laten vervallen en deze plaatsen. Hierdoor heb je 1 lekstroom per keer, kun je de boel spanningsloos maken én ben je er zeker van dat je beide apparaten niet tegelijkertijd aan kunt sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-05 14:35
Gebruik een duo trekschakelaar, dan staat OF de wasmachine aan OF de droger. Tegelijk kan niet.
2 apparaten op 1 aan/uit trekschakelaar (die gemaakt is voor 1 apparaat) is volgens mij niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gadgeteer schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:30:
Gebruik een duo trekschakelaar, dan staat OF de wasmachine aan OF de droger. Tegelijk kan niet.
2 apparaten op 1 aan/uit trekschakelaar (die gemaakt is voor 1 apparaat) is volgens mij niet de bedoeling.
(trek)Schakelaars zijn niet gemaakt voor 1 apparaat, maar voor het schakelen van 1 kabel. zolang je maar niet meer dan het maximum ampere stroom er door heen jaagt, maakt het niet uit hoeveel apparaten daar aanzitten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
heuveltje schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:39:
[...]

(trek)Schakelaars zijn niet gemaakt voor 1 apparaat, maar voor het schakelen van 1 kabel. zolang je maar niet meer dan het maximum ampere stroom er door heen jaagt, maakt het niet uit hoeveel apparaten daar aanzitten.
Is het niet zo, dat bij het aanzetten van 2 van dit soort apparaten, de piek eigenlijk te hoog is voor zo'n schakelaar dan? Het is toch algemeen bekend dat het opstarten van apparaten een hogere piek veroorzaken dan tijdens verder gebruik? => ik ben een leek op dit gebied verder hoor ;) Het werd ons destijds in ieder geval afgeraden, ondanks we de trekschakelaar (duo) van ons op een eigen groep hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou idd ook een duo trekschakelaar verwachten. Volgens mij is een enkele niet bedoeld om twee apparaten op aan te sluiten. Het zou zo maar kunnen dat je gezamelijk over de 3680 Watt van een groep heen kan gaan met een droger en wasmachine te gelijk aan.

En een aardlek moet geloof ik ergens tussen de 0 en 30mA schakelen. Hij kan dus ook al bij 15mA schakelen. En idd zal de netfilter vollopen en even iets lekken naar aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Gadgeteer schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:56:
[...]
Is het niet zo, dat bij het aanzetten van 2 van dit soort apparaten, de piek eigenlijk te hoog is voor zo'n schakelaar dan? Het is toch algemeen bekend dat het opstarten van apparaten een hogere piek veroorzaken dan tijdens verder gebruik? => ik ben een leek op dit gebied verder hoor ;) Het werd ons destijds in ieder geval afgeraden, ondanks we de trekschakelaar (duo) van ons op een eigen groep hebben.
Het bijzonder is dat het niet fout gaat bij het aan/uitzetten van het apparaat, maar het aan/uitzetten van de stroomtoevoer. Aangezien de apparaten dan niet draaien zou je verwachten dat het dan puur om de elektronica gaat. Maar ik heb al eerder gezien dat dit soort apparaten best simplistisch in elkaar zitten. Ik denk dat ook de zwaardere onderdelen dan aan/afgeschakeld worden, en dat de spanningsdip/piek dan problemen oplevert. Twee schakelaar zou helpen omdat je ze dan niet precies tegelijk doet.

Na beter lezen van het commentaar van anderen: de netfilters lijkt een veel logischer verklaring:
Illusion schreef op zondag 12 juni 2016 @ 19:25:
Beide apparaten hebben een flink netfilter, en dat kan bij inschakelen een lekstroompje leveren. Schakel je 1 apparaat in, dan gaat dat goed, schakel je er 2 precies tegelijk in, dan gaat het soms mis..

[ Voor 16% gewijzigd door Milmoor op 13-06-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Milmoor schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:13:
[...]

Het bijzonder is dat het niet fout gaat bij het aan/uitzetten van het apparaat, maar het aan/uitzetten van de stroomtoevoer. Aangezien de apparaten dan niet draaien zou je verwachten dat...
Niet draaien maar wel aan gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Gadgeteer schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:15:
[...]
Niet draaien maar wel aan gaan toch?
Ik kan eens vragen wat er gebeurd als ze de apparaten eerst uit zet. Dan is de kans groter het geheel netjes aan/uit gaat. Helpt dat niet, dan kunnen we nog naar een alternatief type schakelaar kijken (of de boel gewoon niet uitzetten via de trekschakelaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Milmoor op 13-06-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Het kan ook gewoon zo zijn dat de aardlek trigger happy is geworden en er bij 15 ma al uitvlamt.

Ik ben het al 10 tallen keren tegen gekomen dat bij inpluggen van bijvoorbeeld laptopvoeding PATS aardlek eruit......

aardlek vervangen voor nieuwe en opgelost.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 10:29

Frans92

VFR800

Ik heb begrepen dat naarmate een aardlekschakelaar ouder wordt, de aardlekschakelaar gevoeliger wordt. Dan gebeurt er wat cactusman hierboven beschrijft: hij klapt er te vroeg uit.

Maar er lekt natuurlijk wel ergens wat naar de aarde. Dat lijkt me sowieso geen goed idee.

XBL: DonFrans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Overlegd: ze zet eerst de apparatuur uit, en dan pas de schakelaar. Het ligt verwacht ik niet aan de apparatuur: Miele wasmachine, een paar jaar oud schat ik en een warmtepomp droger van vorig jaar (wel een goedkope, merk weet ik zo niet).

Pagina: 1