Kleine bedragen ontvangen per bank; wat is de scam?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Mijn ouders krijgen de laatste tijd bedragen overgemaakt van enkele tientjes, met daarin productomschrijvingen zoals "Whiskas" enzo. Zij hebben deze zelf niet aangeboden, en omdat het er meerdere zijn, lijkt het erop dat ze zonder het te weten onderdeel geworden zijn van een scam.

Maar welke scam?

Zouden ze binnenkort benaderd worden door de scammer met een smoes en de vraag het geld door te sturen naar hen, waarna de mensen die dachten voor een paar tientjes whiskas te kunnen kopen, ineens verhaal komen halen bij mijn ouders?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:17
Best kans op inderdaad. Ik ken de scam niet. Maar in deze is het best om het geld aan niemand af te geven. Maar neem vooral contact op met de bank. Zij kunnen het een en ander uitzoeken.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Bedragen iedere keer van hetzelfde rekeningnummer afkomstig? Lijkt me meer een fout, dan een scam. Desalniettemin voorzichtigheid kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Nee betalingen komen steeds van een ander nummer. Lijkt nog het meeste op een driehoek-scam, lees net deze: Marktplaats-verkoop, geld van 3 aparte rekeningen. Scam?.

Mijn pa verkoopt wel eens wat via MP, dus het kan zomaar zijn dat hij iets van 100 heeft verkocht dat nu op deze manier wordt gefund :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03
Het enige wat ik kan vermoeden is dat de tegenrekening als 'vertrouwd, want eerder naar overgemaakt' komt te staan als je vader het bedrag terugstort.

Ik zou niets doen, behalve contact op nemen met de bank. Iets met kwakende eenden enzo...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:30
Is het niet gewoon iemand die met cashback acties (bijv. Scoupy) een verkeerd rekeningnummer heeft ingevuld?

edit: n.v.m, tientallen euro's per keer is dan wel heel veel.

[ Voor 23% gewijzigd door oohh op 11-06-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Mijn ouders geven aan momenteel van niemand geld te verwachten, dus ook niet een bedrag van 100 euro dat nu met 4 kleine betalingen wordt voldaan.
DiedX schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 12:21:
Het enige wat ik kan vermoeden is dat de tegenrekening als 'vertrouwd, want eerder naar overgemaakt' komt te staan als je vader het bedrag terugstort.

Ik zou niets doen, behalve contact op nemen met de bank. Iets met kwakende eenden enzo...
Jij zegt dus niet geld terugboeken?

Mijn ouders gebruiken geen app voor bankieren. Suggereer jij dat kwaadwillenden deze wellicht wel hebben (en gekoppeld aan hun bankrekening) en zo het bankrekeningnummer als vertrouwd kunnen laten markeren, zodat ze later grotere bedragen naar zichzelf kunnen overmaken? Dat is best vergezocht; mijn ouders hebben dan tenminste een handeling moeten doen met de e.dentifier om een app te kunnen koppelen aan hun bankrekening. Of worden er binnenkort in getrickt dit te doen?

Edit: inloggen met vijfcijferige code werkt natuurlijk ook gewoon voor normaal internetbankieren. Het zou dan inderdaad kunnen dat iemand deze heeft achterhaald.

[ Voor 7% gewijzigd door SeatRider op 11-06-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik zou idd ook niet zelf het geld terugstorten. Vooral omdat de herkomst raar is: meerdere rekeningen. Bank bellen voor advies lijkt me veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03
SeatRider schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 12:37:

Jij zegt dus niet geld terugboeken?
...
Edit: inloggen met vijfcijferige code werkt natuurlijk ook gewoon voor normaal internetbankieren. Het zou dan inderdaad kunnen dat iemand deze heeft achterhaald.
Precies: gewoon even niets doen, behalve de bank bellen. Let them sort it out...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-06 19:44
DiedX schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 12:21:

Precies dit, ik vermoed dat ze willen dat je het terug stort zodat de rekening als 'vertrouwd' komt te staan. Mogelijk beschikken ze over de inlogcodes van je ouders en kunnen ze vervolgens wanneer de rekening 'vertrouwd' is het geld overmaken naar hun zelf in grotere getallen.

Ik vraag mij echter af hoe goed deze truc werkt.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lijkt mij wel erg vergezocht.

Naast de bank bellen, sowieso als iemand vraagt het geld 'terug' te sturen het niet doen als het naar een ander rekening nummer moet dan waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:36
Mijn broer zag ooit een bedrag van 75.000€ op zijn rekening verschijnen.
Hij zag het op vrijdag, en toen hij maandagmiddag de bank belde was het al teruggeboekt. Het bleek een vergissing te zijn.
De overschrijving is helemaal teniet gedaan, zodat hij ook geen interesten kreeg op dat bedrag.

Het blijkt dat je verplicht bent om dit te melden.
Ik zou ook de bank even bellen, en indien ze van niks weten, aangifte doen bij politie. De bank zou ook moeten weten wat er juist moet gebeuren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Tommie12 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:06:
Hij zag het op vrijdag, en toen hij maandagmiddag de bank belde was het al teruggeboekt. Het bleek een vergissing te zijn.
De overschrijving is helemaal teniet gedaan, zodat hij ook geen interesten kreeg op dat bedrag.

Ik zou ook de bank even bellen, en indien ze van niks weten, aangifte doen bij politie. De bank zou ook moeten weten wat er juist moet gebeuren.
Er zit een wezenlijk verschil tussen enkele tientjes voor kattenvoer en een bedrag wat door de bank direct bij de overheid gemeld moet worden vanwege het mogelijk financieren van terrorisme/witwassen van geld. :+

Lekker terugboeken naar de rekeningen waar het vandaan komt en vervolgens de rekeningnummers blokkeren. Niet teveel over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:22
Sissors schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:36:
Lijkt mij wel erg vergezocht.

Naast de bank bellen, sowieso als iemand vraagt het geld 'terug' te sturen het niet doen als het naar een ander rekening nummer moet dan waar het vandaan komt.
Dit is een grote rode vlag dat er iets niet in de haak is.

[ Voor 2% gewijzigd door jeroen3 op 11-06-2016 19:21 . Reden: [b]tjes verplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:12

DDX

Misschien iemand die verkeerde rekeningnummer heeft doorgegeven ?
1 cent overmaken met vraag of ze contact willen opnemen in omschrijving ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [object Object]
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-06 16:04
Hang op! Klik weg! Bel uw bank!

Zelf zou ik het daarbij laten en kijken wat de bank te zeggen heeft. Misschien is terugboeken wat 'ze' willen als onderdeel van een mogelijke scam? Aangifte doen lijkt me wat overdreven, aangifte van wat?

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als mensen contact opnemen om het geld terug te boeken, niet doen! Ook niet als ze het geld op dezelfde rekening terug willen!
Vraag ze om bij hun bank aan te geven ene fout gemaakt te hebben laatvdie het verder afhandelen.
En natuurlijk niet het geld uitgeven voor het geval het wordt teruggeboekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

DDX schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:25:
Misschien iemand die verkeerde rekeningnummer heeft doorgegeven ?
1 cent overmaken met vraag of ze contact willen opnemen in omschrijving ?
Dit is helemaal vragen om gescamd te worden, ga je nog lekker extra informatie verstrekken...

Gewoon je bank bellen en verder niks doen, als het een verkeerde overboeking is dan annuleren die vanzelf de overboeking wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 16:32
Verander ook meteen die inlogcode. Het liefst ook de code van de bankpas (kan bij automaten van ABN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 20:19

Part

Helemaal niets.....

mark-k schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:10:
[...]

Dit is helemaal vragen om gescamd te worden, ga je nog lekker extra informatie verstrekken...

Gewoon je bank bellen en verder niks doen, als het een verkeerde overboeking is dan annuleren die vanzelf de overboeking wel.
Banken maken een overboeking niet ongedaan bij een verkeerde overboeking.

Wat ze wel doen is de ontvanger en brief sturen met het verzoek het bedrag terug te boeken. De ontvanger heeft dan 6 weken de tijd het bedrag terug te boeken en als deze dat niet doet dan doet de bank helemaal niets.
De persoon die de verkeerde overboeking heeft gedaan kan wel na deze 6 weken de naam van de rekeninghouder en het adres opvragen bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernst033
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-06 00:44
G4H schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:07:
[...]

Lekker terugboeken naar de rekeningen waar het vandaan komt en vervolgens de rekeningnummers blokkeren. Niet teveel over nadenken.
Als je niet weet waar je het over hebt, post dan gewoon niets. Meld het telefonisch bij je bank, noteer de naam van de medewerker die je hebt gesproken, het tijdstip en doe verder vooral niets zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Aangifte doen van het feit dat er 4x €25 is overgemaakt maar je weet niet van wie?

Mijn kennis van het burgerlijk wetboek en strafrecht is beperkt maar ik weet vrij zeker dat dat geen strafbaar feit is tot dusver.

Gewoon bank bellen, uitleggen en advies vragen. Zij hebben er vast meer ervaring mee, en mocht en ze niets doen en het gaat mis heb je iig actief de bank benaderd hierover en krijg je geen verwijten van ze dat je niets gedaan hebt er tegen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Ik hou het er op dat er ergens een rekeningnummer met een tiepvoud staat.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 19:54
Eens met de 3e alinea van Sapphire, morgenochtend direct bellen/langsgaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoezo mrgenochtend? Banken zijn zeker voor dit soort dingen 24/7 bereikbaar. En voor gewone dingen meestal ook gewoon. Ik kan rustig nu de ABN bellen voor een simpel issue met telebanking oid

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115623

Is er nog een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:03

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Obelink schreef op zondag 12 juni 2016 @ 20:16:
Ik hou het er op dat er ergens een rekeningnummer met een tiepvoud staat.
Rekeningnummers kunnen over het algemeen geen 1 tiepvoud hebben. Die 'elf proef' is er speciaal voor gemaakt om te voorkomen dat je met 1 nummer verkeerd een andere rekening te pakken hebt. Je moet meerdere cijfers verkeerd hebben.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:12
FunkyTrip schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:02:
[...]

Rekeningnummers kunnen over het algemeen geen 1 tiepvoud hebben. Die 'elf proef' is er speciaal voor gemaakt om te voorkomen dat je met 1 nummer verkeerd een andere rekening te pakken hebt. Je moet meerdere cijfers verkeerd hebben.
Die elf proef was voor alles wat niet ing was. tegenwoordig hebben we IBAN waarbij je ook de bankcode juist moet hebben. :9

Dat maakt het nog stommer als je een verkeerde bank invult: verkeerd rekeningnummer en de 2 controle cijfers moet ook nog anders zijn en passen bij het andere rekeningnummer 8)7

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 14:03

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik gok trouwens dat de scam is dat ze vragen het geld terug te storten naar een ander (western union ofzo) bankreknr en vervolgens de oorspronkelijke bedragen te laten terugstorten door de bank zelf.
Maar goed, dan hadden ze dat waarschijnlijk met een enkel groter bedrag gedaan.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:41

Player1S

Probably out in the dark

FunkyTrip schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:40:
Ik gok trouwens dat de scam is dat ze vragen het geld terug te storten naar een ander (western union ofzo) bankreknr en vervolgens de oorspronkelijke bedragen te laten terugstorten door de bank zelf.
Valt eerder op.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:51

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

FunkyTrip schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:40:
Terug laten storten door de bank kan niet. Dus die scam moet anders werken, ik vermoed dat ze dan als oorspronkelijke betaler nogmaals verzoeken om het terug te storten en dat ze zeggen 'ja maar ik heb nooit gezegd dat het naar een ander nummer moest??!?' oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
De bank is gebeld, en die zei "meh boek maar gewoon terug". Dus dat is gedaan. Nog net wel mijn moeder ervan kunnen weerhouden om hun telefoonnummer in de terugboeking te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Icephase schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:34:
[...]

Terug laten storten door de bank kan niet. Dus die scam moet anders werken, ik vermoed dat ze dan als oorspronkelijke betaler nogmaals verzoeken om het terug te storten en dat ze zeggen 'ja maar ik heb nooit gezegd dat het naar een ander nummer moest??!?' oid.
Kan wel.
Zoek maar eens op wat er veranderd is bij de IBAN / SEPA introductie.
Je kan standaard overschrijvingen tegenwoordig ook terug laten draaien.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:42
Dat is vreemd. Dat moet dan een vergissing van de bank zijn geweest en niet van degene die overboekte denk ik. Toen ik nog bij de bank werkte werd heel duidelijk gemeld dat de bank niet zelf geld kan terugstorten. Dat gaat altijd via een verzoek (brief) met daarin de melding dat na 3 weken de NAW gegevens van de persoon bekend worden gemaakt bij degene die het verkeerd overmaakt die vervolgens zelf nogmaals contact kan opnemen en daarna juridische stappen kan nemen tegen de persoon in kwestie.

Geld terug laten boeken buiten weten van de rekeninghouder om zou voor scheve situaties leiden. Eerst iets overboeken naar een verkoper op marktplaats en als het onderweg is de bank bellen met de vraag het terug te storten :p

[ Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 16-06-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:16:
...
Dat is vreemd. Dat moet dan een vergissing van de bank zijn geweest en niet van degene die overboekte denk ik. Toen ik nog bij de bank werkte werd heel duidelijk gemeld dat de bank niet zelf geld kan terugstorten. Dat gaat altijd via een verzoek (brief) met daarin de melding dat na 3 weken de NAW gegevens van de persoon bekend worden gemaakt bij degene die het verkeerd overmaakt die vervolgens zelf nogmaals contact kan opnemen en daarna juridische stappen kan nemen tegen de persoon in kwestie.
...
Een paar decennia geleden kon een bank in iedergeval prima zelf geld terugboeken, ik heb toen eens 35000NLG ontvangen, dat was alweer weg voor ik het uberhaupt gemerkt had. Het ligt er misschien ook maar net aan hoe onverschuldigde betaling is ontstaan, door de bank zelf of door een rekeninghouder.
Pagina: 1