Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NS wijzigt voorwaarden doorlopend abonnement

Pagina: 1
Acties:

• MaikelS11
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-11 15:06
Vandaag hebben wij de volgende e-mail ontvangen van de NS:
Momenteel bent u in het bezit van een Dal Vrij en Bus Tram Metro Vrij abonnement.

Onjuiste abonnementsprijs
Voor uw Bus Tram Metro Vrij heeft u, door een fout, te weinig betaald. Deze prijs wordt vastgesteld door de bus-, tram- en metrovervoerders en is verkeerd in onze systemen terecht gekomen. De juiste prijs moet € 230,50 per maand zijn (in plaats van de € 54,05 per maand die u nu betaalt). Voor uw lopende abonnementsjaar kunt u tegen de huidige prijs van € 54,05 van uw Bus Tram Metro Vrij abonnement gebruik blijven maken.

Nieuw abonnementsjaar
Voor het nieuwe abonnementsjaar kunnen wij Bus Tram Metro Vrij echter niet voor deze lage prijs aanbieden maar hanteren wij de reguliere prijs van € 230,50 per maand. Wij gaan ervan uit dat Bus Tram Metro Vrij voor u niet langer interessant is. Wij zullen daarom uw Dal Vrij abonnement verlengen zonder Bus Tram Metro Vrij. Ten tijde van de verlenging van uw abonnement ontvangt u van ons nogmaals bericht.

Wij vragen u om uw abonnement bij te werken bij de automaat. Dit kunt u nu al doen en dan kunt u nog steeds tot aan 07/10/2016 volgens de huidige voorwaarden gebruik maken van uw abonnement, dus ook van Bus Tram Metro Vrij.
8 oktober 2015 hebben wij inderdaad bij de NS een abonnement afgesloten voor de trein (in daluren) en vrij reizen in de bus tram en metro (BTM). Volgens de order bevestiging is dit afgesloten met de volgende voorwaarden:
AbonnementDal Vrij, 2e klas
Prijs hoofdabonnement€ 99,00 per maand
Extra optieBus Tram Metro Vrij Particulier
Prijs extra optie€ 54,05 per maand
LooptijdDoorlopend
Ingangsdatum8 oktober 2015
Hierbij komt ook nog dat de NS eind vorig jaar zelf heeft aangegeven dat de prijs voor bestaande abonnementhouders niet aangepast wordt, zie ook:
http://www.treinreiziger....koop_busabonnement-147328
https://twitter.com/NS_online/status/671369613570109441

Nu komen er een aantal vragen in mij op:
  1. Mag de NS een prijsverhoging van €176.45 doorvoeren?
  2. Mag de NS een doorlopend abonnement voor ons aanpassen? (Standaard laten zij BTM vervallen en daluren abonnement doorlopen
Kan ik, behalve het abonnement opzeggen, nog iets tegen deze prijsverhoging doen?

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:09
Zoals ik het lees blijft tijdens de duur van de huidige overeenkomst alles hetzelfde? Dan kan je, behalve opzeggen, weinig doen tegen een verandering na deze tijd. Je bent immers vrij om er niet mee akkoord te gaan en op te zeggen voor verlenging plaats vindt.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bazziek schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:30:
Zoals ik het lees blijft tijdens de duur van de huidige overeenkomst alles hetzelfde? Dan kan je, behalve opzeggen, weinig doen tegen een verandering na deze tijd. Je bent immers vrij om er niet mee akkoord te gaan en op te zeggen voor verlenging plaats vindt.
Mits aangegeven in de alg voorwaarden (dat ze mogen verhogen) en niet onredelijk bezwarend (wat dit denk ik niet is) volgens mij.

Maar daar zal ns wel over nagedacht hebben.

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52

KrazyJay

Bij elke wijziging in een overeenkomst, ten nadele van de klant, mag het abonnement kosteloos opgezegd worden per ingangsdatum van de wijziging, ongeacht contractstermijnen en boeteclausules voor vroegtijdige beëindiging die eventueel in de overeenkomst staan, die vervallen daarmee.

Je mag dus per wijzigingsdatum opzeggen. En de NS mag, mits voldoende gecommuniceerd (en dat hebben ze kennelijk gedaan), die wijzigingen doorvoeren. Aan jou de keus wat je er verder mee doet. Het is wel een flinke wijziging, maar het mag.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MaikelS11 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 11:56:
Kan ik, behalve het abonnement opzeggen, nog iets tegen deze prijsverhoging doen?
Nee, daar kan je niets aan doen.

Bovendien staat ook in de mail van de NS dat gedurende de looptijd van dit abonnement er niets veranderd voor je. De nieuwe prijs gaat pas in als je het abonnement vernieuwd. Tot het nieuwe abonnementsjaar lijkt er niets te veranderen voor je.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:33
Je zou NS eens kunnen bellen en het verhaal voorleggen.
Mijn ervaring is dat als je wilt opzeggen (in dit geval ging het om 'Dal Voordeel'), ze vaak wel een goede aanbieding kunnen doen om het interessant te maken/houden.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Op beide antwoorden: ja, dat mag.

Je hebt nu gewoon een jaartje mazzel gehad met een goedkoop abonnement gehad, na dat jaar betaal je het gewone tarief betalen. De NS is nog coulant en laat het zo, dus neem je "verlies".

N.B: in feite heb je niks verloren, je hebt zelf bespaard door een jaar lang een goedkoper abonnement.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
Eh, ze passen niet de voorwaarden van het 'doorlopend abonnement' aan, ze geven aan dat de prijs die je nu betaalt niet klopt en dat ze niet tegen diezelfde voorwaarden een nieuwe periode gaan doen.
En ja, dat mag.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

feitelijk gaat het hier dus om een prijsfout waarvan je zelf had kunnen vermoeden dat er iets niet klopt omdat het verschil ruim factor 4 is..

ik denk dat de NS het hier in nog netjes oplost door je dit jaar tegen het veel te lage tarief alsnog te laten reizen maar dit per nieuw abbonoments jaar wel te corrigeren..

In mijn schooltijd was ik voor een normaal bus abbonnement al 90 euro per maand kwijt... en dat is 10 jaar terug! en was maar 40km (aantal zones weet ik niet meer).

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-10 18:44
Ik heb de betreffende brief niet gehad en kwam vandaag tot de conclusie dat ik dus niet meer bus tram metro vrij heb bij mijn NS Dal vrij abbonement. Ik vind de prijs verhoging echt belachelijk! Ik denk dat er met mij een hoop anderen zijn met dit probleem dus misschien gezamenlijk een rechtzaak starten?

Het komt er voor mij en mogelijk vele anderen op neer dat ik nu goedkoper uit ben om de auto te nemen naar het werk. Bus, trams,metro bedrijven en ook de NS krijgen mijn geld dan dus helemaal niet meer. En het mileu krijgt de nadelige gevolgen voor de luchtvervuiling er helaas weer bij.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op basis waarvan wil je een rechtszaak starten dan? Omdat je het te duur vind? Of omdat de auto volgens jou nu goedkoper is?

Verwijderd

Zybertweak schreef op woensdag 07 september 2016 @ 07:45:
Ik heb de betreffende brief niet gehad en kwam vandaag tot de conclusie dat ik dus niet meer bus tram metro vrij heb bij mijn NS Dal vrij abbonement. Ik vind de prijs verhoging echt belachelijk! Ik denk dat er met mij een hoop anderen zijn met dit probleem dus misschien gezamenlijk een rechtzaak starten?

Het komt er voor mij en mogelijk vele anderen op neer dat ik nu goedkoper uit ben om de auto te nemen naar het werk. Bus, trams,metro bedrijven en ook de NS krijgen mijn geld dan dus helemaal niet meer. En het mileu krijgt de nadelige gevolgen voor de luchtvervuiling er helaas weer bij.
Euhm rechtszaak? Haha.

Veel plezier met juridische kosten maken en dan nog niks hebben, maar waarschijnlijk is het weer eens grote internetpraat.

Noem het een prijsverhoging of een prijsfout, in beide gevallen heb je geen poot om op te staan.
Als de auto goedkoper is neem dan eieren voor je geld en ga fijn met de auto reizen.

• Zybertweak
Ik heb geen brief gekregen, mijn collega met zelfde abonnement ook niet, we zijn dus niet op de hoogte gesteld. En er zijn er nog velen die dit bericht nog niet gehad hebben en nog niet op de hoogte zijn. Maar om ineens de prijs van 54 euro te verhogen naar 230,50 is wel heel extreem. Dit staat ook niet in verhouding met de ticket kosten van bus tram en metro. Schone lucht is belangrijk voor ons allemaal en is ook een belang van de overheid om CO2 uitstoot terug te dringen en ov te stimuleren.

Ik heb geen verstand van rechtszaken maar misschien dat advocaten die dit lezen wel mogelijkheden zien om hier wel een zaak van te maken.

• PolarBear
  • Niet online
Maar om ineens de prijs van 54 euro te verhogen naar 230,50 is wel heel extreem.
Het is volgens de NS geen prijs verhoging. Immers men heeft voorheen de verkeerde prijs aangehouden. Kan gebeuren, foutje in het voordeel van mensen die het voor 54 euro een jaar kunnen gebruiken.
Dit staat ook niet in verhouding met de ticket kosten van bus tram en metro.
Als je naar de kosten van vergelijkbare abonnementen kijkt zul je tot de conclusie komen dat dat wel meevalt. Een maandabonnement GVB (dus alleen Amsterdam) kost al 90 euro per maand.
Ik heb geen verstand van rechtszaken maar misschien dat advocaten die dit lezen wel mogelijkheden zien om hier wel een zaak van te maken.
Kansloos, je kan een bedrijf niet dwingen producten onder kostprijs te verkopen.

Verwijderd

Zybertweak schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:15:
Ik heb geen brief gekregen, mijn collega met zelfde abonnement ook niet, we zijn dus niet op de hoogte gesteld. En er zijn er nog velen die dit bericht nog niet gehad hebben en nog niet op de hoogte zijn. Maar om ineens de prijs van 54 euro te verhogen naar 230,50 is wel heel extreem. Dit staat ook niet in verhouding met de ticket kosten van bus tram en metro. Schone lucht is belangrijk voor ons allemaal en is ook een belang van de overheid om CO2 uitstoot terug te dringen en ov te stimuleren.

Als je niet op de hoogte gesteld bent wat is dan het probleem? Jouw abonnement loop nog gewoon door zover jij weet.

Je schone lucht verhaal is mooi, maar heeft juridisch totaal niets te maken hiermee.

Geen advocaat, wel jurist. Ik kan je vertellen dat je altijd wel een advocaat gaat vinden die mogelijkheden ziet. Daarbij kan ik je ook vertellen dat er vrij weinig serieuze mogelijkheden zijn. Gaat je dus enkel geld kosten en weinig tot niets opleveren.

• StevenK
  • Laatst online: 16:10
De essentie is dat een overeenkomst opzegbaar is en dat is wat NS feitelijk doet. De overeenkomst onder de huidige voorwaarden wordt opgezegd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik denk dat de NS het juist vrij netjes doet. Ze hadden ook een prijsverhoging kunnen doorvoeren en je abb stilzwijgend door kunnen laten lopen. Dan zat je opeens vast aan die veel hogere prijs.

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:09
emnich schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:51:
Ik denk dat de NS het juist vrij netjes doet. Ze hadden ook een prijsverhoging kunnen doorvoeren en je abb stilzwijgend door kunnen laten lopen. Dan zat je opeens vast aan die veel hogere prijs.
Uh nee, dat is een (voor de klant ongustige) wijziging in de contractvoorwaarden waardoor de klant de recht krijgt om het contract te ontbinden. Indien dit niet kan, een onredelijke beding in consumentenkoop (zie ook de grijze lijst, bijv @ http://www.iusmentis.com/...evoorwaarden/#grijzelijst ). Dus als de NS het stilzwijgend liet doorlopen en de prijsverhoging had doorgevoerd, had TS alsnog onmiddelijk de abonnement kunnen opzeggen.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

kutagh schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:30:
[...]

Uh nee, dat is een (voor de klant ongustige) wijziging in de contractvoorwaarden waardoor de klant de recht krijgt om het contract te ontbinden. Indien dit niet kan, een onredelijke beding in consumentenkoop (zie ook de grijze lijst, bijv @ http://www.iusmentis.com/...evoorwaarden/#grijzelijst ). Dus als de NS het stilzwijgend liet doorlopen en de prijsverhoging had doorgevoerd, had TS alsnog onmiddelijk de abonnement kunnen opzeggen.
Laat ik mijn standpunt verduidelijken. TS had dan het risico gelopen dat hij toch een maand het dure abonnementen had af moeten nemen als hij dit te laat zou merken. En hoe vaak komt zo'n brief of e-mail niet aan of wordt niet op tijd gelezen...

In dit geval heeft NS, gezien de enorme verhoging, er voor gekozen om de abonnementen zelf stop te zetten, tenzij iemand het toch nog wil.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

kutagh schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:30:
[...]

Nee, want de overeenkomst zal de juiste prijs vermeld hebben, de fout zat als ik het goed lees in de incassosystemen. Ze hadden dus gerust stilzwijgend kunnen verlengen en daarbij ineens ruim 4x zo veel geld kunnen innen. Het is dus IMO vrij netjes dat ze ervoor gekozen hebben om het abonnement maar gewoon te beëindigen zodat je zelf actief kan (moet) beslissen of je het nog wil.

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 08-09-2016 14:42 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Zybertweak
Dan nog iets, ik heb mijn dal vrij abbonement afgesloten voor minimaal 1 jaar, maar het bus tram metro deel heb ik pas 3 maanden later erbij genomen. In de voorwaarden van bus tram metro vrij stond dacht ik destijds dat ik dit voor minimaal 1 jaar moet afnemen maar de NS zet het na 9 maanden stop. Ik ga het nog wel even goed uitzoeken en de oude voorwaarden op moment van afsluiten erbij halen maar volgens mij heb ik in ieder geval recht op 1 jaar voor de afgesproken prijs.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nee, ze kunnen eenzijdig de prijs naar wens verhogen mits je onder je contact uit kan. En dat is hier effectief gebeurd zelfs als je inderdaad maar 9 maanden hebt gehad.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1