Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Mobiele set-up voor 200 meter bereik netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik wil een mobiele opstelling waarmee wekelijks 200 meter netwerkverbinding gemaakt wordt (hockey). Vanaf de computers van een wedstrijdanalist moeten videobestanden (pakweg 3 tot 5 GB) zonder enige hapering te zien zijn op computers in de kleedkamer/bespreekruimte. Waarom mobiel: bij een uitclub is de situatie altijd anders dan thuis. Wie heeft er ervaring met netwerken over lange afstanden zónder tussenkomst van een versterker?

Mijn opties tot dusver:
- Powerline: meerdere haspels koppelen; kan dit eigenlijk wel?
- Straalverbinding opstellen met erachter bekabeling, is wel erg veel materiaal om mee te nemen

Ik wil niet / kan niet:
- CAT5/6 is max 100 meter en dat halverwege versterken, want daar moet weer spanning naartoe.
- Meerdere AP bridgen, want daar moet halverwege weer spanning bij.
- Voordat je bij een kleedkamer bent, is er een woud van muren, wifi is daardoor wellicht lastig te realiseren, ook al zijn de afstanden hemelsbreed max 100 meter.

* extra spanning aanleggen op locatie is altijd een gedoe en bezoekers van het terrein trekken nog wel eens kabels eruit /opzij.

Wie heeft hier nog een goed idee over?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Moet het echt live beelden zijn? Kan je het niet gewoon opnemen en dan meenemen?

Als de max echt 200 meter is kan je ook CAT5 neerleggen met een PoE gevoede switch er tussen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je snelle antwoord! Nee, we hebben geen tijd om de laptop dicht te klappen en mee te lopen. De hele set-up blijft bovendien z'n werk doen. En versterken heeft zoals gezegd niet de voorkeur. Je weet op een sportterrein nooit waar je uitkomt (halverwege) en dan daar een switch neerleggen is teveel gedoe (zoals midden op een plein).

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-11 22:11
Dan is glasvezel een optie voor je. Gezien dat ze langer dan 200 meter kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Is glasvezel op te rollen en mee te nemen?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 10:30:
Is glasvezel op te rollen en mee te nemen?
Wat denk je, dat ze dat in lange buizen verkopen? :D

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 10:35:
[...]

Wat denk je, dat ze dat in lange buizen verkopen? :D
:) Ik bedoelde eerder; wekelijks oprollen; kan dat nog een probleem opleveren? (breukjes etc)

Anyhow; ik zie dat je glasvezelkabel vanaf circa 95 cent de meter kunt kopen. Daar ga ik mij eens in verdiepen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2016 10:38 ]

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38

donny007

Try the Nether!

Glasvezel is duurzaam wanneer het goed wordt behandeld, maar als de kabel klem komt te zitten tussen een deur, of als er één te strak bochtje in komt is het zo gedaan met de glaskern. En vergeet niet dat je twee mediaconverters nodig hebt om iets met die glasvezel te kunnen doen.

Een straalverbinding vereist een line-of-sight tussen de twee locaties, met muren ertussen gaat dat niet werken. In dat geval zul je vanuit de kleedkamer naar buiten CAT5 moeten leggen, en dan buiten pas je verbinding opzetten. De doorvoersnelheden die je hiermee kunt behalen zijn wel erg hoog, en de apparatuur is erg voordelig (Ubiquiti en Mikrotik hebben beide oplossingen voor minder dan €75 per station).

Powerline-verbinding met verlengsnoeren heb ik geen ervaring mee, maar afgaande op hoe slecht powerline het soms doet in huizen met 40+ m bedrading tussen twee punten denk ik niet dat dat gaat werken.

Als je meerdere repeaters gaat gebruiken blijft er helemaal niets meer van je doorvoersnelheid over, en ze gaan storen met elkaar.

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
donny007 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 11:03:
Glasvezel is duurzaam wanneer het goed wordt behandeld(...)

Een straalverbinding vereist een line-of-sight tussen de twee locaties, met muren ertussen gaat dat niet werken. (...) apparatuur is erg voordelig (Ubiquiti en Mikrotik hebben beide oplossingen voor minder dan €75 per station).

Powerline-verbinding met verlengsnoeren heb ik geen ervaring mee, maar afgaande op hoe slecht powerline het soms doet in huizen met 40+ m bedrading tussen twee punten denk ik niet dat dat gaat werken.

Als je meerdere repeaters gaat gebruiken blijft er helemaal niets meer van je doorvoersnelheid over, en ze gaan storen met elkaar.
De gekozen oplossing moet wel hufterproof zijn. Daarom ben ik wel angstig om een kabeltje uit te rollen waar iemand op kan staan. Glasvezel is in dat geval wellicht te duur met deze risico's.

De straalverbinding is wel interessant. Want van kleedkamer/bespreekruimte naar Mikrotik is doorgaans geen probleem. Bovendien dus best een goedkope oplossing; en dat is altijd aantrekkelijk.

1x een repeater moet wel kunnen, maar liever niet zoals gezegd. Dank voor je meedenken, ik ga de genoemde merken bekijken.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Misschien een point to point verbinding met powerbeams (ubnt)

2 van deze op een statief neerzetten, Het is wel wat materiaal wat je mee moet nemen, maarja. het zij zo

Aangezien deze apparaten bedoelt zijn voor verbindingen tot een km of 25 lijkt me 200 meter door muren heen geen probleem(geen ervaring hiermee)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In wat voor tijdsbestek wordt die 3-5GB verstookt? Met andere woorden; welke snelheid heb je nodig en wat verstook je per maand? Anders is wellicht een 4G verbinding een optie (al dan niet in combinatie met een VPN of zo)? :?

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 11-06-2016 13:31 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Straalverbinding en glas zijn beide prima opties.

Bij straal heb je wel een line of sight nodig. Dat kan soms wel een probleem zijn, dat is niet op voorhand te zeggen. Glasvezel is je beste optie. Dan moet je wel 200m afrollen, maar daar kun je alle kanten mee op.

Als je een goede vezel neemt kun je die prima buiten leggen. Makkelijkst is om ergens 'hoog' langs te spannen op de plekken waar mensen of voertuigen langs lopen/rijden.

Voordeel is dat je het op 1 stuk kan bestellen (haspel van bv 250m) en kan afrollen naar gelang van wat je nodig hebt.

Ik zou op die afstanden wel voor singlemode gaan, is iets goedkoper dan multimode.
Wel zou ik de 'stevige' variant nemen, dus een armored versie. Dan heb je de vezel in een stalen buitenmantel lopen. Daar kun je ook nog prima overheen lopen zonder dat dat echt schade oplevert. En als je 'm wilt ophangen is dat ook wel raadzaam.

Een normale kabel van 250m zal je zo'n 180 eur ofzo kosten, een armored versie 280.

Optics (voor 1Gbit single mode, bidi) kosten <15 eur en een mediaconvertje zijn ook de kosten niet.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als 10 Mbit qua snelheid genoeg is kan je ook een RG58 coax nemen, die kan tot 500m.
https://www.conrad.nl/nl/...7359_pla-605517&WT.srch=1

Voordeel aan coax is dat je het eenvoudig zelf kan repareren als er ergens een breuk ontstaat.

Of je neemt wifi en plaatst onderweg een aantal versterkers, er staan vast wel een aantal lantaarnpalen.

[ Voor 79% gewijzigd door Ernemmer op 11-06-2016 13:05 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Goed punt, coax (of twisted pair, dus cat5) kunnen ook prima, als je geen hoge snelheid nodig hebt.

Met een MOCA2 setje kun je ook over coax nog een aardige snelheid halen. En met bv een Devolo AVPro2 setje kan dat ook over een stuk UTP. Je creeert dan een eigen VDSL achtige oplossing.

10Mbit coaxnetwerk kan idd, maar dat is idd maar 10Mbit, met bovenstaande oplossingen kun je rustig richting de 100Mbit gaan.

Patton bied dergelijke ethernet exenders aan:
http://www.patton.com/ethernet-extender/cl1214/

Goedkoper is dus MOCA (2)
http://www.hirschmann-multimedia.nl/MOKA-32

Over telefoonkabeltje of coax (max 600m)
http://www.devolo.com/en/...ne-Pro/dLAN-500-AVpro-UNI

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Utp kan op zich mischien ook nog wel. Ik sprak toevallig met een installateur deze week waar ze rustig tot 300 meter Cat 6 utp leggen (op het platteland naar stallen enz.) Je gaat dan geen gigabit snelheden Halen maar 50 mbit (stabiel) gaat wel lukken naar zijn ervaring voldoende is voor wat de boeren nodig hebben en ook jij nodig zou hebben. En voor de boeren is juist de stabiliteit belangrijk (snelheid minder)

Zelf geen ervaring met zulke lange afstanden maar heb wel al jaren een 130 meter verbinding welke bestaat uit maar liefst 5 kabels in gebruik zonder problemen (gaat daar om 2 kabels die door de muur van verschillende ruimtes naar het patch paneel lopen waar ze aan elkaar zijn gelust met een patch kabel (3e) en de 2 kabels om de walloutlets te verbinden met de apparatuur.) Er was geen andere optie maar dit werkt perfect (kabel tester gaf aan dat hij van wall outlet tot wall outlet 130 meter was)

Mischien het proberen waard? Als het werkt ben je goedkoop klaar.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 12:39:
Wel zou ik de 'stevige' variant nemen, dus een armored versie. Dan heb je de vezel in een stalen buitenmantel lopen.
Dit.

Gebruik glasvezelkabel die gemaakt is voor dit doel en je hebt geen problemen. Dit is ook hoe ze bij tv op locatie camerabeelden distribueren -- grote haspels met armored glasvezelkabels die door alle hoeken en gaten gaan. Geen enkel probleem.

Broadcast gebruikt dit soort kabels: http://www.lemo.com/catal...MPTE_ARIB_HDTV_Cables.pdf. Zit ook meteen stroom bij.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 11-06-2016 17:44 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Mooi spul die broadcast kabels. Heb je twee glasvezels, twee power en twee signaal kabels (elektrisch). Kan je meteen power meesturen voor de glas / UTP converter die "in het veld" gebruikt gaat worden.

Verwijderd

Topicstarter
Wow wat een vele toffe en interessante reacties! Voor jullie weet; de meest afgespeelde filmfragmenten zijn vaak max 18 MB groot voor 20 seconden film. Incidenteel wil ik 180 MB zonder buffer kunnen weergeven. Daarom is de gok van 200 meter UTP wel een optie. Die Gigabit verbinding is echt niet belangrijk, als de overdracht maar plaatsvindt. Bovendien is dit een heel goedkope oplossing.

Die broadcast kabels zijn inderdaad erg chique, wellicht te profi :-P. Elk ander goed idee blijft natuurlijk van harte welkom!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 23:26:
Die broadcast kabels zijn inderdaad erg chique, wellicht te profi :-P. Elk ander goed idee blijft natuurlijk van harte welkom!
Fair enough, die Lemo SMPTE kabels zijn idd niet goedkoop maar dat idee is met goedkopere uitvoeringen ook gewoon te doen. Het gaat om de bescherming van de vezels danwel aders. Je moet idd niet een patchkabel van 200 meter door het gras leggen. Dat gaat als je UTP gebruikt namelijk net zo hard stuk, daar heb je ook rugged versies van.

Neutrik bijvoorbeeld maakt ook dat soort dingen:
http://www.neutrik.com/en...ables/opticalcon-duo-lite
http://www.neutrik.com/en...con/opticalcon-duo-cable/

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 11-06-2016 23:38 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
200m kan werken zonder repeater maar is niet heel betrouwbaar. De limiet is er niet zomaar

Ik zou er een ethernet repeater (poe) tussen zetten. Ding is zo klein en kan je ook gewoon intapen/plastice box doen.

http://www.axis.com/hk/en...t/axis-t8129-poe-extender

CISSP! Drop your encryption keys!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 11:12:
De gekozen oplossing moet wel hufterproof zijn. ...
Tegen welke categorie hufter moet de boel bestand Zijn? Dat kan ook nogal uitmaken...

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:03:
[...]

Tegen welke categorie hufter moet de boel bestand Zijn? Dat kan ook nogal uitmaken...
Het blijft wel hockey, en geen Engeland vs Rusland. Maar het gaat erom dat er mensen op de kabel stappen / rolstoelen / bierwagens etc. Alles wat zo'n beetje bij normaal publiek hoort. Heb de tijd niet om alle bekabeling boven de hoofden te hangen.

Uiteraard zoek ik wel een weg langs en tussen bosjes om van mensen af te zijn. Maar je ontkomt er soms niet aan.
laurens0619 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 08:46:
200m kan werken zonder repeater maar is niet heel betrouwbaar. De limiet is er niet zomaar

Ik zou er een ethernet repeater (poe) tussen zetten. Ding is zo klein en kan je ook gewoon intapen/plastice box doen.

http://www.axis.com/hk/en...t/axis-t8129-poe-extender
Deze extender kende ik niet. Dit is DE oplossing voor alles. 2x 100 meter UTP en een behoorlijke snelheid is gegarandeerd. :-)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2016 13:15 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gebruik wel een beetje redelijke UTP kabel als je dat doet. Belden 1305a bijvoorbeeld.

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-10 21:42

magneet

Magnetic enhanced

Kijk ook of je uberhaupt wel toestemming krijgt van die andere clubs om kabels neer te gaan leggen of is dit op hoog nivo standaard al geregeld? (neem aan dat je zoiets als dit niet gaat doen voor de 3de boerendivisie z)

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Verwijderd

Topicstarter
magneet schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:41:
Kijk ook of je uberhaupt wel toestemming krijgt van die andere clubs om kabels neer te gaan leggen of is dit op hoog nivo standaard al geregeld? (neem aan dat je zoiets als dit niet gaat doen voor de 3de boerendivisie z)
Dat is geen probleem en er is ruimte om dat te doen. Er is namelijk op dat gebied nog weinig geregeld eigenlijk.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
Hoe ga je de kabels vast leggen? Als er mensen op lopen en karretjes overheen moeten, dan is de kans op verschuiven natuurlijk best aanwezig. Voordat je het weet is de kabel stuk gelopen of struikelt er iemand over.
Pagina: 1