donny007 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 19:37:
Hoe denk je dat allemaal netjes aan te gaan sluiten zonder patchpanelen (en de bijbehorende kastjes)? Ga je aan iedere individuele kabel een stekkertje knijpen en laat je die switch ergens op een plankje balanceren

?
Ik werk al 30 jaar in de petro-chemie, hoe zo iets netjes gemaakt moet worden weet ik echt wel hoor, en ben echt niet van plan om die spullen op een plankje te zetten.
Nee gewoon onderaan elke plaats in de kelder waar de kabels naar boven gaan naar de appartementen, een
kast als deze bv aan de muur plaatsen, en daar in de switches vast schroeven.
En de kabels door kabelgoten laten lopen in de meterkasten, van verdieping naar verdieping, en daar een
netwerk opbouwdoosje plaatsen.
En zelfs patchpanelen zijn niet zo gek duur, voor 200 euro heb je er al 6 met 24 aansluitingen.
De installatie van alle bekabeling kun je beter uitbesteden aan een installatiebedrijf als ik dat zo zie...
Als UPS zul je moeten denken aan een centrale unit met netwerk-monitoring, zo'n back-ups is leuk voor je router thuis.
Ja dat is noodzakelijk voor bedrijfsomgevingen als bij ISPs, maar hier is geen netwerk monitoring nodig, daar er hier geen grote organisatie achter zit, met een complexe infra structuur, maar alles is te belopen binnen 100m, en het nog steeds een zeer betrekkelijk eenvoudig netwerk is.
Neem je dat dan wel op in je SLA? De meeste thuisgebruikers vinden 24h zonder internet al onacceptabel.
Als er een centrale van een ISP uitbrand, bliksem inslag, of wat dan ook, zit je ook zo 2~3 dagen zonder zonder internet, dat valt bij mij iig onder acceptabele risico's, en de ruimte waar de core router komt te staan, is een ruimte waar alleen een hydrofoor in staat, daar is best een oplossing voor, om daar een
goedkope waterdicht 19" rack te plaatsen.
En hoe denkt je brandverzekering daarover?
Allemaal dingen die makkelijk opgelost kunnen worden met een belletje naar de verzekering.