Nieuwe GPU voor AMD Phenom II X4 955 (vervangt 560TI)

Pagina: 1
Acties:

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe videokaart om mijn huidige systeem mee te upgraden tbv hogere framerates in games.

Wat is je budget?
Circa 200 euro. Kaarten van 300 euro of meer zijn geen optie.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor Asus na op dit moment een zeer luidruchtige MSI 560TI te hebben gehad waarbij de twin frozr koeler na een aantal maanden behoorlijk storend werd.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De PC is een low-noise PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 890GM PRO3€ 0,-€ 0,-
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD15EADS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Scythe Twin Mounter 2.5"€ 8,-€ 8,-
1Scythe Ninja Mini Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Nexus Real Silent Fan, 80mm€ 4,95€ 4,95
2Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm€ 6,12€ 12,24

Dit zijn allemaal behoorlijk stille onderdelen. Er zijn sindsdien enkele upgrades gedaan zoals SSD en RAM.
Verder game ik op een 24'' 1920 * 1200 monitor, een hogere resolutie dan full hd dus. Tamelijk hoog. Liefst zet ik games ook op die settings.

Games waar ik nu vooral winst wil behalen: Grim Dawn, Dota2 - geen zware games maar ik heb tijdens drukke scenes last van frameratedrops naar 10-15 fps, bv bij Grim Dawn in hele drukke gebieden met veel monsters. Verder wil ik de nieuwe Doom straks wel even goed checken. Anyway het budget is het budget, dus ik zoek gewoon voor dit geld de beste upgrade op grafisch gebied voor games. Zou ook leuk zijn als Ark Survival Evolved speelbaar wordt op enigszins leuke settings.

Punt is dat ik een oude CPU heb: AMD Phenom II X4 955 BE, niet overclocked, op een even oud moederbord met PCIE 2.0 aansluiting. Tsja, de cpu zal wel een beetje de bottleneck worden. Ik ga het gewoon maar eens proberen, kan altijd later mobo + cpu nog upgraden als het niet afdoende werkt.

Dit zijn de kaarten waar ik op uitkom:

http://tweakers.net/price...727;431573;450537;450592/

oftewel:
pricewatch: Asus STRIX-R9380-DC2OC-4GD5-GAMING
pricewatch: Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5
pricewatch: MSI R9 380 Gaming 4GB
pricewatch: Asus Strix Radeon R9 380 DC2OC 2GD5 GAMING

Mijn voorkeur zou op dit moment uitgaan naar de Asus STRIX 960 2gb oc variant, maar ik kan ook voor een 4gb versie kiezen, en ook 45 euro besparen en voor een 2gb r9 380 gaan. Een van de belangrijkste redenen om voor de Asus Strix 2GB OC 960 te gaan is dat deze kaart 17 tweakers-reviews heeft gekregen met een gemiddelde score van 5. Die aankoopoverweging helpt mij al 15 jaar erg goed. Daarnaast wordt de geluidsproductie van de STRIX koeler geroemd. Het heeft mij altijd gestoord dat mijn MSI 560TI altijd de fans op minimaal 40% liet draaien, ook tijdens bureaubladwerk. De STRIX schijnt in staat te zijn om de fans -uit- te zetten bij nul load. Prachtig. Verder heb ik een lichte voorkeur voor Nvidia boven Radeon - dit is onderbuikgevoel en niet beargumenteerd. Ik begrijp verder dat 2gb ram of 4gb ram niet zo belangrijk is. Ik wil verder dat de kaart lang meegaat (5 jaar) dus levensduur is belangrijk en misschien in dat licht een 4gb versie toch ook.

Wat ik ook soms hoorde is dat Nvidia Gpu's net wat soepeler met oude cpu's omgaan dan Radeons. Geen idee wat daarvan waar is.

En mijn laatste vraag is: ik weet van de nieuwe generatie GPU's die nu net uitkomen: 1070's oid. Ruim boven mijn budget; maar is het aannemelijk dat ik na de zomervakantie 150 euro voor een 960 ga neerleggen ivm pricedrops? In dat geval wacht ik natuurlijk even.

Bedankt voor het meedenken
daniel

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:57
Is de nieuwe generatie gpu's van AMD een optie? Die zullen over ongeveer een maand uit zijn en die hebben lage prijzen en laag stroomverbruik.

En ook al zou je geen AMD willen, die kaarten zullen wel voor grote prijsdrops van tweedehands kaarten zorgen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Znorkus
Ik wil zeker een maandje wachten, hebben we het dan ook over ca 200-240 euro kaarten? Heb je toevallig een naampje of link voor me? Kan ik zelf ook wel even uitsnorren natuurlijk... even zoeken.

[ Voor 39% gewijzigd door Znorkus op 10-06-2016 23:57 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Znorkus schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 23:54:
Ik wil zeker een maandje wachten, hebben we het dan ook over ca 200-240 euro kaarten?
De verwachting is 199$ voor de 480, in europa komt dat toch vaak op zo'n 250 euro neer echter.
Wel de moeite waard om even te wachten wat die kaarten gaan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door unfor op 10-06-2016 23:57 ]

• Znorkus
We hebben het dan blijkbaar over deze jongen:

http://nl.hardware.info/n...-van-amd-rx-480-opgedoken

Hmm:
http://nl.hardware.info/n...-geforce-gtx-970---update

"Hoewel niet met zoveel woorden gezegd, zet AMD de RX 480 daarmee neer als concurrent voor de op dit moment zeer populaire Nvidia GeForce GTX 970."

Aha. Dat zou betekenen dat hij waarschijnlijk zeker een stukje harder gaat dan de 960 die ik nu op het oog heb.

[ Voor 60% gewijzigd door Znorkus op 11-06-2016 00:00 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:57
Ja, maar dat is Polaris 10. Polaris 11 is een minder presterende chip en kaarten met die chip zullen tussen de $100 en $199 gaan kosten. Vergis je niet, het zijn nog steeds krachtige chips.

Tweedehands prijzen van de GTX 960 of een R9 380(X) zullen waarschijnlijk rond de €100 komen te liggen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Znorkus
I see. Nu zou ik bv die Asus STRIX 960 2GB OC voor 140 kunnen krijgen. Maandje wachten, paar tientjes besparen.

Ik snap nu de impact van de nieuwe kaarten.

Wat vinden jullie van de combi met deze kaart en de Phenom II X4 955 BE? Bottleneck issues? Is de architectuur van Radeon inderdaad minder geschikt voor ouwe CPU's dan Nvidia?
Ik moet die CPU toch nog eens gaan overclocken denk ik.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Znorkus schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 00:13:
I see. Nu zou ik bv die Asus STRIX 960 2GB OC voor 140 kunnen krijgen. Maandje wachten, paar tientjes besparen.

Ik snap nu de impact van de nieuwe kaarten.

Wat vinden jullie van de combi met deze kaart en de Phenom II X4 955 BE? Bottleneck issues? Is de architectuur van Radeon inderdaad minder geschikt voor ouwe CPU's dan Nvidia?
Ik moet die CPU toch nog eens gaan overclocken denk ik.
Ja die gaat sowiezo bottlenecken in CPU-afhankelijke games, daar is geen enkele twijfel over.

uit een review van een andere CPU 4 jaar geleden, ik denk dat je wel snapt dat het 4 jaar later alleen maar erger is geworden.
(als framerates het zelfde zijn op alle resoluties zit daar een bottleneck)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sN8IgiK.png
http://www.guru3d.com/art..._5600k_review_apu,20.html

[ Voor 19% gewijzigd door unfor op 11-06-2016 00:21 ]

• Znorkus
Dan ga ik mijn Phenom II X4 955 BE maar eens wat overclocken.

Dank heren (of dames) voor het advies.

Of het dan de 960 of de r380 wordt lijkt niet zoveel uit te maken. Maar 's kijken wat er over een maandje 2e hands wordt aangeboden!

Edit: dank voor de update, unfor!

[ Voor 7% gewijzigd door Znorkus op 11-06-2016 00:41 ]

Verwijderd

Znorkus schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 00:40:
Dan ga ik mijn Phenom II X4 955 BE maar eens wat overclocken.
Dat gaat je moederbord niet leuk vinden met die ongekoelde vrm's en zeker niet met een towerkoelertje. Je mist dan de noodzakelijke airflow over de vrm's wat je alleen goed kan bereiken door een goede topflow koeler te gebruiken. Zoiets als een pricewatch: be quiet! Dark Rock TF, pricewatch: Noctua NH-C14, pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle, pricewatch: Alpenföhn Gotthard, pricewatch: Raijintek Pallas of pricewatch: Silverstone NT06-PRO.

• Znorkus
Bedankt voor de tip ACB. We gaan een beetje off topic maar in Grim Dawn blijkt de framerate nu al gecapped te worden door de CPU. Als ik al mijn grafische settings op lowest zet en de resolutie omlaag gooi, blijft de fps zakken naar 20fps in drukke gebieden met veel view-distance. Tijdens deze fps-drops is de GPU voor 18% actief, cpu-core 1 voor 100%, en de overige cores voor 25%. Slecht geoptimaliseerde indie game dus. Dit betekent dat ik, wil ik verbetering hebben, vooral een cpu met sterke single-core performance nodig heb, en me zelfs dan nog moet afvragen of het ooit echt lekker gaat lopen.

Voor dit moment ga ik dan ook mijn grafische settings weer netjes terug zetten waar ze stonden, en in hele kleine stapjes mijn phenom overclocken, die nu stabiel op 3300 (van 3200) mhz draait zonder voltage verandering.

Of mijn mobo het overclocken trekt ivm design van mijn cpu-cooler (scythe ninja die inderdaad vooral de ribben van het cpu-koellichaam koelt en niet zozeer langs het mobo blaast) is iets waar ik nooit bij stil heb gestaan. Bedankt voor de tip.

Mocht je dit nog lezen: bedoel je met 'niet leuk vinden' dat ik mijn mobo kan verprutsen, of ga ik dit merken aan stabiliteitsissues?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De meeste mobo's hebben vrm overheating protection, maar heel zeker ben ik er niet van bij dit mobo.
Wellicht kan je het in deze tabel vinden, op mn mobiel kan ik niet naar rechts..
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

Worst case branden je vrms door, goed excuus om over te stappen naar een intel skylake set ;)

Ik heb zelf ook 3 jaar lang een 955 op 4Ghz @1.4v gedraaid op ongekoelde 4+1 vrms en een tower koeler, geen problemen met throttling of onstabiliteit.
Dit was wel met een gigabyte mobo.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 11-06-2016 12:26 ]

• Znorkus
Tsja. Ik had mijn 955BE lekker draaien op 3800mhz @ 1.425v, temperaturen waren prima. Helaas blue screens over memory en VFN_LIST... nogiets, iets met register/drivers etc, en bleek dit probleem te volharden na reset naar 3.2ghz en zelfs ander OS dmv multiboot.

1 streepje ram eruit gehaald, probleem opgelost.

Kennelijk vinden deze streepjes ram 1.425v niet zo leuk:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Had me iets beter in moeten lezen, totaal niet gerealiseerd dat voltage ook over RAM gaat. Althans dat neem ik nu even aan.

Dit voor het archief ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Znorkus op 14-06-2016 23:40 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De 1.425V stel je alleen in voor de CPU, het ram draait op een ander voltage.

Wat wel kan zijn is dat je met je CPU overklok ook (per ongeluk) het geheugen hebt overgeklokt, wees er zeker van dat dit niet (te ver) boven de originele specs draait.

Het makkelijkste is om gewoon de multiplier van de CPU te verhogen en niet de baseclock (FSB), als het goed is blijft je geheugen dan ongewijzigd.

Ik denk dat de meeste Phenom II x4 processors wel willen draaien met:
1.400V
200FSB (standaard)
19x multiplier
De rest (NB, HTT etc) gewoon (nog) even standaard laten.
Dat geeft je 3.8GHz, kun je eventueel van daaruit verder omhoog in kleine stapjes.
Hou de temperatuur even in de gaten (zit er wel een fan op die scythe mini?), anders naar 18x mulitplier of een iets lager voltage proberen.

http://www.overclockers.com/step-guide-overclock-amd-phenom/

[ Voor 30% gewijzigd door mitsumark op 15-06-2016 01:38 ]

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Als ik jou was zou ik even wachten op de RX 470. Deze gaat maar 110w verbruiken (dus lekker zuinig en stil) en zit zo te zien tussen GTX 960 en 970 in qua performance. Adviesprijs wordt $ 149,- ex taxes (dus in NL waarschijnlijk onder de € 200,-).

nieuws: AMD geeft benchmarks vrij van RX 480 en RX 470 en onthult RX 480M

Ik denk dat de RX 480 teveel bottlenecked wordt door je CPU (en zit wat boven je budget met adviesprijs van waarschijnlijk rond de € 250), maar die kan je wel nog mooi meenemen naar een eventueel volgend systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door adamvansanten op 15-06-2016 17:21 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Pagina: 1